voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:53

Die worden normaal gesproken inderdaad per set ( of per paar ) verkocht :j

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:15

Okay, weer even jullie advies nodig... Zojuist gereden met de Barrydale, het zadel is nog relatief nieuw en ik ben aan het finetunen met de pommel en de inlages. Ik heb nu de L pommel erin, de basisinlage met een zwarte stevige inlage erbovenop. Akke heeft een wat verhoogde ruggegraat en ik zag vandaag een hele mooie zadelafruk met vrije droge ruggegraat. Als ik het zadel opleg ligt het mooi horizontaal. Als ik erop gat zitten wordt ik naar achteren gezet tegen de achterkant aan.

In mijn testzadel zat een XXL boom waarbij ik lekker kon zitten en Akke ook lekker liep maar waarbij de achterkant van het zadek omhoog kwam als ik er niet op zat en tijdens het lichtrijden. (vandaar de L pommel).
Bij mijn zadel is de voorkant ook iets lager gezakt als ik weer afstap overigens.

Nu is mijn idee om wel de L pommel erin te houden maar om iets met die inlages te gaan doen. Wat denken jullie, zal ik een stuk vande voorkant van de inlages afknippen en zoja van welke en hoeveel....? Verknippen betekend nieuwe kopen en dat is ook weer zonde.

In het testzadel zat alleen de basisinlage maar ik wil graag iets meer ruimte boven de ruggegraat en meer gewichtsverdeling, vandaar de dubbele inlages.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:54

Tja als het zadel nieuw is zou ik eerst zorgen dat het zadel ingereden is dan lig het uiteindelijk ook beter zeer waarschijnlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Baal dus, maar mijn equiflex lig dus voor geen meter meer en knelt nu dus echt bij zijn schoft. Zie nu wel op de foto dat hij iets te ver naar voren lig. Maar als ik het zadel ook nog iets verder naar achter leg lig het zadel dus op zijn schoft die hij nu weer heeft na goed afgevallen te zijn. -O-

Ben ook nog even aan het passen geweest met de Cheyenne. En gelukkig kan je dit aanpassen.
Afbeelding
Afbeelding
M pommel nog net iets te smal.
Afbeelding
Afbeelding
L pommel eigenlijk heel klein beetje aan de grote kant, maar heb deze er maar in gedaan. Nu alleen nog kijken wanneer ik weer kan rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Zeer duidelijk te breed en met deze dook het zadel naar voren met rijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:57

Heb nog steeds wel zin in een barefoot of torsion voor mijn jonge paard .
Maar eens extra hard gaan sparen en dan komt dat ook een keer ervan :-D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:05

Is er hier ook iemand die de Trekker pro arte heeft? Ik rij met veel plezier op mijn Trekker classic maar mijn Haf is heel breed en ik krijg daar op lange ritten wel last van. Nu hebben we voor onze Tinker kruising een Trekker Luxus gekocht, die zit smaller wat voor mij fijner is. Maar bij de Luxus mis ik de wrongen die ik bij de Classic juist zo fijn vind. Nu zit ik er dus over te denken of de Pro arte misschien de oplossing is. Maar ik kan erg weinig ervaringen met dat zadel vinden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:07

Ik heb een pro arte gehad maar kon er helaas niet aan wennen,wel is het zo dat hij in vergelijking met de classic smaller is :j

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:11

Bedankt voor je reactie, waar kon je niet aan wennen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:14

Aan de zit,hij is niet breed maar ik kreeg toch last van mijn bekken en kon er niet op doorzitten..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:23

Dat is lastig, bekken problemen en paardrijden blijven een lastige combi... En heb je de trekker classic ook geprobeerd?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:27

Ja een vriendin heeft de classic en ik heb er een paar keer op gereden, hierbij hetzelfde probleem en je zit wat breder..Als trekker jou goed bevalt is het de moeite om de pro arte te proberen toch?!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:44

Bedankt, hier heb ik wat aan! Maakte het voor jou gevoel echt een groot verschil qua breedte? En hoe vond je het verschil in wrongen? Ik vind de wrongen die op de classic zitten heel fijn, ik ben klein en aan die wrongen heb ik tenminste echt wat. Nu staat er dat de wrongen van de pro arte kleiner zijn, ik wil mijn fijne wrongen nou juist niet missen...
Op welk zadel ben je nu uiteindelijk uitgekomen? Het is zo vervelend als je geen zadel kunt vinden waar je lekekr op kunt zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:46

@Swift: En wat zou je vinden van de True Talent en dan met de wrong-fenders erbij?
True talent zit van de trekkers geloof ik het smalst namelijk :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:08

Bedankt voor het meedenken blijheid, maar de True talent is niks voor mij. Ik heb na een zware zwangerschap en dito bevalling rest klachten en heb echt een zadel nodig waar ik flink steun aan heb. Ik heb mijn Ghost (smalst zitten boomloze zadel naar mijn idee) na mijn zwangerschap ook weg moeten doen omdat ik daar te weinig steun aan had, dit zal met de true talent niet anders zijn. Ik ben verder ook heel blij met mijn classic hoor! Maar ik vraag me, na het ritje op de Luxus, af of een pro arte niet nog beter voor mij is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:19

Swift schreef:
Bedankt, hier heb ik wat aan! Maakte het voor jou gevoel echt een groot verschil qua breedte? En hoe vond je het verschil in wrongen? Ik vind de wrongen die op de classic zitten heel fijn, ik ben klein en aan die wrongen heb ik tenminste echt wat. Nu staat er dat de wrongen van de pro arte kleiner zijn, ik wil mijn fijne wrongen nou juist niet missen...
Op welk zadel ben je nu uiteindelijk uitgekomen? Het is zo vervelend als je geen zadel kunt vinden waar je lekekr op kunt zitten...

Ik vond de pro arte wel lekkerder zitten dan de classic,maar het is wat lastig in te schatten omdat ik met de classic op een paardje reed die zelf behoorlijk breed was..De wrongen zou ik eigenlijk niet weten wat daar het verschil tussen was,de vorm is wel vergelijkbaar..Misschien weet buitenzinnig je dat te vertellen!?Ik ben nu eigenlijk uitgekomen op westernzadels,omdat ik klein ben zit dat voor mij lekker door meer beencontact en de pasvorm is wat fijner voor mijn paarden..Ik heb een american flex(boomzadel met flexibele panelen)en een debra sibley semi boomloos zadel sinds kort..Een van mijn merries is behoorlijk kieskeurig wat betreft zadels en voor haar heb ik nu de sibley,ze loopt hier erg fijn onder :) Voor erbij heb ik een christ met inlages om lekker zonder beugels mee te rijden,die rijdt ook heerlijk..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:09

Na acht jaar Barefoot heb ik vandaag weer een Engels dressuurzadel gekocht :oo Ik kan echt níet zitten op Flynn op de Barefoot. We houden elkaar in onbalans omdat hij zo enorm groot en woest beweegt := Stalgenoot testte mijn nieuwe zadel ook even, draafde aan en keek met grote ogen om 'Ja, NOU snap ik waarom jij er niet op kan zitten.' :')
Mocht iemand dus nog iemand weten voor een zo goed als nieuwe, maar wel fijn 'ingereden' BF Cheyenne maat 2, hij gaat nou echt weg...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:32

Berdien schreef:
Na acht jaar Barefoot heb ik vandaag weer een Engels dressuurzadel gekocht :oo Ik kan echt níet zitten op Flynn op de Barefoot. We houden elkaar in onbalans omdat hij zo enorm groot en woest beweegt := Stalgenoot testte mijn nieuwe zadel ook even, draafde aan en keek met grote ogen om 'Ja, NOU snap ik waarom jij er niet op kan zitten.' :')
Mocht iemand dus nog iemand weten voor een zo goed als nieuwe, maar wel fijn 'ingereden' BF Cheyenne maat 2, hij gaat nou echt weg...

hier hetzelfde, maar een specialized aangeschaft. Paarden zijn toch iets te breed voor me, en vooral die kleine heeft zon grote bewegingen dat ik gewoon alle kanten opga. zat in het boomzadel al een stuk vaster (alhoewel ik wel meer voorover kiep als ze bokt, mis toch wel die knop van de Arizona :D)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:42

Het was zoooo fijn om vandaag te draven :)) Nu nog alle slechte gewoontes eruit slaan en dan gaan we echt vloeiend door de bak en het bos :)) Flynn bokt niet, dat scheelt. Hij zou niet eens weten hoe het moet vrees ik :+

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:47

Ik heb ook paard wat ruim en groot beweegt. Merk ik inderdaad Weer met barefoot Arizona testzadel (hint: welke ik dus nog zoek!), maar absoluut niet storend. Eerste keer was behoorlijk wennen na diepzittend dressuurzadel.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:55

Iemand vroeg over de inlages eruit halen met wassen.. Dat heb ik 1 x geprobeerd en toen waren ze gelijk kapot :') Die van mij blijven voortaan lekker zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:27

Swift schreef:

Die wrongen zijn niet zo heel veel kleiner hoor - de zweetbladen zijn 2cm korter, dus de wrongen zijn daar aan aangepast... Ik heb het zelf nooit getest, maar denk dat de Pro Arte wel prettiger kan zijn voor kleinere mensen.

Berdien schreef:
Nu nog alle slechte gewoontes eruit slaan

Uit jezelf, mag ik hopen? En niet uit je paard.... #)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:34

Blijheid: Swift zei het ook al, maar een Sensation zadel zou misschien wel wat voor je wezen.
Ik rij mijn haflinger met een Sensation zadel en vind het heerlijk zitten. Heb hiervoor de London gereden en dat zat een stuk breder en onstabieler. Nadeel vind ik dat hij niet heel ruim aanpasbaar is, hij moet wel net goed passen. Maar misschien iets om in gedachten te houden :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:55

Ik zat al op jou reactie te wachten Don, bedankt! De wrongen zijn dus minder lang, dat maakt voor mij niks uit. Maar zijn ze ook minder dik? Dat zou misschien wel een probleem kunnen zijn, als mijn knie erover komt i.p.v. er tegen aan heeft het natuurlijk een averechts effect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:28

anne_bento schreef:
Blijheid: Swift zei het ook al, maar een Sensation zadel zou misschien wel wat voor je wezen.
Ik rij mijn haflinger met een Sensation zadel en vind het heerlijk zitten. Heb hiervoor de London gereden en dat zat een stuk breder en onstabieler. Nadeel vind ik dat hij niet heel ruim aanpasbaar is, hij moet wel net goed passen. Maar misschien iets om in gedachten te houden :)

Doe ik, dankjewel!

Hoe doen mensen zonder bokt dat toch, zo handig als er wat mensen met je meedenken in zulke situaties!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:37

Buitenzinnig schreef:
Berdien schreef:
Nu nog alle slechte gewoontes eruit slaan

Uit jezelf, mag ik hopen? En niet uit je paard.... #)

:D :D

Wees niet bang, ik sla ze alleen uit mezelf. Paard heeft niet zoveel slechte gewoontes, die kan het ook niet helpen dat hij beweegt zoals hij beweegt. Vanmiddag stapte mijn instructrice er even op en die kon hem ook niet uitzitten. Maar juist doordat hij zo... veel :+ beweegt heb ik mezelf een bepaalde gewoonte/houding aangemeten om er maar op te blijven zitten. En die moet er even uit. Bij mij, hij loopt wel.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:38

Heeft er iemand ervaring met een barefoot borsttuig aan een barefoot Cheyenne? Mijn tinker heeft namelijk totaal geen schoft en het zadel schuift alle kanten op (naar achteren en opzij). Verder ligt hij prima en wil dan ook echt geen ander zadel dus een borsttuig lijkt me wel de ideale optie.