Wellicht kan pmarena je nog van goed advies voorzien ?
Anders misschien eens je licht opsteken in het topic voor Aangepast Rijden ?
En ik zag de Christ Premium nog niet in je lijstje staan ... die heeft echt fijne wrongen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:@blijheid: hoe breed is je paard, want je kunt natuurlijk een hoop zadels proberen en sommigen zullen idd best wel een meer een A-vorm hebben, maar 'zo breed als het paard is zal de ruiter zitten' is meestal toch wel een aardige waarheid.
Blijheid schreef:@Pmarena: Klopt
Al zit het probleem met de breedte bij mij vooral bij mijn heupen/liezen, en vallen kniewrongen nog wel iets mee. (tenminste, ik maakte een tijdje geleden een buitenrit op een paard van iemand anders, met boomzadel, en daar waren ze niet storend)
Wat is jou visie op de lengte van de Ghost? Ik weet dat hij wat te lang gaat zijn namelijk, zie in de link hieronder ponymans met de Cheyenne, de ghost zou een cm of 10 langer zijn (die zijn 60 cm geloof ik...?). Er zal geen druk op komen, maar ik vraag me wel af of ik geen problemen ga krijgen met de lengtebuiging. (zadel ligt wel ietsje te ver naar achteren op de foto)
http://www.freebits.nl/images/335DSC01393.jpg
Freeform zonder zweetbladen zit in mijn ervaring breder dan de freeform mét, omdat ze bij die zonder meer laagjes leer over elkaar gestapeld hebben. De enduro heb ik wel eens geprobeerd, en die vond ik breder dan de barefoots.
Blijheid schreef:Maar je hebt dus de laatste jaren niet op een boomzadel gezeten en weet dus eigenlijk niet zeker of je je probleem van nu (recent) toch ook niet gaat ervaren mocht je toch weer eens op een boom komen te zitten ??Met een boomzadel heb ik in de jaren hiervoor in elk geval nooit problemen gehad met goed zitten, maar eigenlijk wil ik daar niet naar terug, en ik denk dat er boomloos ook wel wat te vinden is
DubbelDun schreef:Blijheid schreef:Maar je hebt dus de laatste jaren niet op een boomzadel gezeten en weet dus eigenlijk niet zeker of je je probleem van nu (recent) toch ook niet gaat ervaren mocht je toch weer eens op een boom komen te zitten ??Met een boomzadel heb ik in de jaren hiervoor in elk geval nooit problemen gehad met goed zitten, maar eigenlijk wil ik daar niet naar terug, en ik denk dat er boomloos ook wel wat te vinden is
Er zijn zeker een aantal modellen die ook in boomloos een A-vorm hebben. Dat kan zelfs binnen hetzelfde merk per model verschillen.
Ik heb zelfs eens een westernzadel gehad die had zo'n A-vorm dat je er ook écht niet lekker meer op zat (of je moest al heel smal gebouwd zijn)
Van de engelse boomloosjes die ik ken heeft de FreeForm (de echte Classic) een mooie A-vorm.
pmarena schreef:Blijheid schreef:@Pmarena: Klopt
Al zit het probleem met de breedte bij mij vooral bij mijn heupen/liezen, en vallen kniewrongen nog wel iets mee. (tenminste, ik maakte een tijdje geleden een buitenrit op een paard van iemand anders, met boomzadel, en daar waren ze niet storend)
Wat is jou visie op de lengte van de Ghost? Ik weet dat hij wat te lang gaat zijn namelijk, zie in de link hieronder ponymans met de Cheyenne, de ghost zou een cm of 10 langer zijn (die zijn 60 cm geloof ik...?). Er zal geen druk op komen, maar ik vraag me wel af of ik geen problemen ga krijgen met de lengtebuiging. (zadel ligt wel ietsje te ver naar achteren op de foto)
http://www.freebits.nl/images/335DSC01393.jpg
Freeform zonder zweetbladen zit in mijn ervaring breder dan de freeform mét, omdat ze bij die zonder meer laagjes leer over elkaar gestapeld hebben. De enduro heb ik wel eens geprobeerd, en die vond ik breder dan de barefoots.
Ik vind de lengte van de Ghost totaal niet boeiend...het is "op papier" niet kort, maar op het paard liggen de kussentjes er toch gewoon bovenop zeg maar, dat stoort in de meeste gevallen totaal niet, als is het voor het mooie iets te lang...
Enige dat je hebt is dat het wat minder vast kan liggen aan de achterkant en er daardoor haren afbreken, maar met een goede (bvb. lamsvellen) pad eronder valt dat ook allemaal wel mee
Alleen ik krijg persoonlijk dus wel last van die dijwrongetjes (net als met kniewrongen) op ritten die wat langer dan een uurtje duren....vanwege het spreiden van je heupen doordat de wrongetjes je toch iets breder laten zitten.