voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:30

Wat een naar verhaal, Blijheid en wat heb je al een hoop geprobeerd !

Wellicht kan pmarena je nog van goed advies voorzien ?
Anders misschien eens je licht opsteken in het topic voor Aangepast Rijden ?

En ik zag de Christ Premium nog niet in je lijstje staan ... die heeft echt fijne wrongen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:32

@Pleiada: Gevonden :)

Ziet er zeker interessant uit, maar ik ga dan denk ik liever eerst eens een hidalgo of ander zadel met leren boom proberen, of minstens eens bekijken :) Om zomaar een zadel vanuit Engeland te bestellen zonder het ooit gezien te hebben is wel een erg grote gok, zeker als ik niet (genoeg) weet over zadels met leren boom.

Wel een goeie tip, sla hem even op onder m'n favorieten, dan kan ik m er altijd nog eens bij pakken :)

@Shirley: Jup, we hebben al veel geprobeerd. Mijn eigen gezondheid maakt het gewoon lastig, ten dele omdat een te breed zadel dus echt niet meer kan, en ten dele omdat door mijn gezondheid ook mijn pony zo wisselt in bespiering. Meestal kan ik me best redden met de beperkingen die ik heb, maar soms is het echt reuze irritant :+
Christ Premium is ook een fellsattel geloof ik? Ik heb de Iberica al eens geprobeerd, maar ook die was voor dagelijks rijden te breed voor me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:35

Je zal dan toch iets moeten hebben met een flink dikke A-vormige opbouw tussen kont en paard, en nauwelijks zweetblad of kniewrong, dan zit je het smalst :)

Ghost lijkt me een eenvoudige optie inderdaad, zit qua flexibiliteit het dichtst bij Barefoot maar is veel minimalistischer. Maar ook geen hele extreme A-vorm... wellicht wel genoeg als je nog wat speelt met een pad met inlages die je A-vormig omhoog bouwt?

Freeform met zweetbladen vind ik vrij breed zitten.

Modelletje zonder zweetbladen is wellicht nog het proberen waard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:46

@Pmarena: Klopt :j
Al zit het probleem met de breedte bij mij vooral bij mijn heupen/liezen, en vallen kniewrongen nog wel iets mee. (tenminste, ik maakte een tijdje geleden een buitenrit op een paard van iemand anders, met boomzadel, en daar waren ze niet storend)

Wat is jou visie op de lengte van de Ghost? Ik weet dat hij wat te lang gaat zijn namelijk, zie in de link hieronder ponymans met de Cheyenne, de ghost zou een cm of 10 langer zijn (die zijn 60 cm geloof ik...?). Er zal geen druk op komen, maar ik vraag me wel af of ik geen problemen ga krijgen met de lengtebuiging. (zadel ligt wel ietsje te ver naar achteren op de foto)
http://www.freebits.nl/images/335DSC01393.jpg

Freeform zonder zweetbladen zit in mijn ervaring breder dan de freeform mét, omdat ze bij die zonder meer laagjes leer over elkaar gestapeld hebben. De enduro heb ik wel eens geprobeerd, en die vond ik breder dan de barefoots.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:49

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:56

jaa idd de flex ee ik zou als iemand hier op bokt het zadel heeft zijn /haar ervaringen willen weten

YamaSaki

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:00

Heyhey, sorry dat ik zo binnen kom vallen.
Ik heb de zoekfunctie in dit topic geprobeerd en bokt zelf, maar wordt er niet veel wijzer van.

Ik heb nog lang geen zadel nodig, maar wil graag op tijd rondkijken.
Is er daarom hier iemand die verstand heeft van boomloze zadels voor Shetlanders.
Ik kwam Barefoot tegen, maar ook veel zadels met klittenband?? Lijkt me nogal apart.
Iemand hier die mij kan informeren/adviseren voor shetlandzadels boomloos? :)
Want aan die pannenkoekzadels en andere prut shet dingen wil ik niet beginnen ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:06

Persoonlijk vind ik dit Wintec shetlandzadeltje Afbeelding nog steeds het meest ideale modelletje <3

Maar er zijn zoveel leukere in omloop die ongetwijfeld ook goed zullen zijn ;)

Ga je aan de slag met die kleine ?
Heb nog wel een passend barebackpadje voor 'm ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:32

@blijheid: hoe breed is je paard, want je kunt natuurlijk een hoop zadels proberen en sommigen zullen idd best wel een meer een A-vorm hebben, maar 'zo breed als het paard is zal de ruiter zitten' is meestal toch wel een aardige waarheid.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:37

Even pb Shirley is wat handiger denk ik haha

Als andere mensen nog meningen/ervaringen hebben, dan hoor ik het graag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:41

DubbelDun schreef:
@blijheid: hoe breed is je paard, want je kunt natuurlijk een hoop zadels proberen en sommigen zullen idd best wel een meer een A-vorm hebben, maar 'zo breed als het paard is zal de ruiter zitten' is meestal toch wel een aardige waarheid.

Tja, hij is niet smal, modelletje IJslander of moderne haflinger, een iets breder gebouwde E-pony dus. Aan de andere kant is hij ook weer niet extreem breed, ik heb nu de medium pommel in mijn barefoot zadel en dat past mooi.
Met een boomzadel heb ik in de jaren hiervoor in elk geval nooit problemen gehad met goed zitten, maar eigenlijk wil ik daar niet naar terug, en ik denk dat er boomloos ook wel wat te vinden is :)

Je hebt zeker een punt hoor, maar het is niet dat ik van een trekpaard een smalle kwpn-er wil maken zegmaar :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:42

Blijheid schreef:
Al zit het probleem met de breedte bij mij vooral bij mijn heupen/liezen, en vallen kniewrongen nog wel iets mee. (tenminste, ik maakte een tijdje geleden een buitenrit op een paard van iemand anders, met boomzadel, en daar waren ze niet storend)

Wat is jou visie op de lengte van de Ghost? Ik weet dat hij wat te lang gaat zijn namelijk, zie in de link hieronder ponymans met de Cheyenne, de ghost zou een cm of 10 langer zijn (die zijn 60 cm geloof ik...?). Er zal geen druk op komen, maar ik vraag me wel af of ik geen problemen ga krijgen met de lengtebuiging. (zadel ligt wel ietsje te ver naar achteren op de foto)

Freeform zonder zweetbladen zit in mijn ervaring breder dan de freeform mét, omdat ze bij die zonder meer laagjes leer over elkaar gestapeld hebben. De enduro heb ik wel eens geprobeerd, en die vond ik breder dan de barefoots.

Ik vind de lengte van de Ghost totaal niet boeiend...het is "op papier" niet kort, maar op het paard liggen de kussentjes er toch gewoon bovenop zeg maar, dat stoort in de meeste gevallen totaal niet, als is het voor het mooie iets te lang...

Enige dat je hebt is dat het wat minder vast kan liggen aan de achterkant en er daardoor haren afbreken, maar met een goede (bvb. lamsvellen) pad eronder valt dat ook allemaal wel mee :)

Alleen ik krijg persoonlijk dus wel last van die dijwrongetjes (net als met kniewrongen) op ritten die wat langer dan een uurtje duren....vanwege het spreiden van je heupen doordat de wrongetjes je toch iets breder laten zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:50

Blijheid schreef:
Met een boomzadel heb ik in de jaren hiervoor in elk geval nooit problemen gehad met goed zitten, maar eigenlijk wil ik daar niet naar terug, en ik denk dat er boomloos ook wel wat te vinden is :)
Maar je hebt dus de laatste jaren niet op een boomzadel gezeten en weet dus eigenlijk niet zeker of je je probleem van nu (recent) toch ook niet gaat ervaren mocht je toch weer eens op een boom komen te zitten ??

Er zijn zeker een aantal modellen die ook in boomloos een A-vorm hebben. Dat kan zelfs binnen hetzelfde merk per model verschillen.
Ik heb zelfs eens een westernzadel gehad die had zo'n A-vorm dat je er ook écht niet lekker meer op zat (of je moest al heel smal gebouwd zijn :D )
Van de engelse boomloosjes die ik ken heeft de FreeForm (de echte Classic) een mooie A-vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:29

DubbelDun schreef:
Blijheid schreef:
Maar je hebt dus de laatste jaren niet op een boomzadel gezeten en weet dus eigenlijk niet zeker of je je probleem van nu (recent) toch ook niet gaat ervaren mocht je toch weer eens op een boom komen te zitten ??

Er zijn zeker een aantal modellen die ook in boomloos een A-vorm hebben. Dat kan zelfs binnen hetzelfde merk per model verschillen.
Ik heb zelfs eens een westernzadel gehad die had zo'n A-vorm dat je er ook écht niet lekker meer op zat (of je moest al heel smal gebouwd zijn :D )
Van de engelse boomloosjes die ik ken heeft de FreeForm (de echte Classic) een mooie A-vorm.

Ik rijd pas een jaar boomloos, dus het is geen jaren geleden, en mijn gezondheidsproblemen heb ik al zeker een jaar of 8. Ik weet inderdaad niet 100% zeker of er een (boom of boomloos) zadel is waar ik probleemloos op kan rijden, maar ik weet in elk geval dat wat ik nu heb niet werkt dus daarom ga ik kijken wat er nog meer is :)

De Freeform classic staat op m'n lijstje inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:30

pmarena schreef:
Blijheid schreef:

Ik vind de lengte van de Ghost totaal niet boeiend...het is "op papier" niet kort, maar op het paard liggen de kussentjes er toch gewoon bovenop zeg maar, dat stoort in de meeste gevallen totaal niet, als is het voor het mooie iets te lang...

Enige dat je hebt is dat het wat minder vast kan liggen aan de achterkant en er daardoor haren afbreken, maar met een goede (bvb. lamsvellen) pad eronder valt dat ook allemaal wel mee :)

Alleen ik krijg persoonlijk dus wel last van die dijwrongetjes (net als met kniewrongen) op ritten die wat langer dan een uurtje duren....vanwege het spreiden van je heupen doordat de wrongetjes je toch iets breder laten zitten.

Oke, bedankt voor je imput :) Food for thought :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:56

Je zou als het mogelijk is ook toch een torsion kunnen proberen..Ik vind torsion toch wat minder breed en stabieler zitten dan een barefoot,met uitzondering van de lexington die vind ik ook qua breedte lekker zitten..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:20

Ik wil je ervaring niet afvlakken pleiada, je voelt wat je voelt natuurlijk :j maar het lijkt me eigenlijk heel sterk dat een Torsion nu beduidend smaller zal zitten als een vergelijkbaar model Barefoot :o

Op welk(e) model(len) Torsion en Barefoot heb je gezeten dan, en hoe oud waren die, welke zadels vergelijk je precies zeg maar? :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:35

Het kan heel goed mijn eigen gevoel zijn hoor :) Ik heb recent een nevada getest,een cheyenne geprobeerd en een lexington gehad..De nevada was uiteraard met vps die vond ik te breed zitten en ik kon er mijn houding niet in vinden..Erg jammer want ik vind het een auper stoer zadel..De cheyenne was zonder vps en al langer geleden,die vond ik ook breed..De lexington vond ik niet breed zitten,die zat erg lekker zelfs alleen jammer dat je er nogal opgesloten in zit..Van torsion heb ik een bora gehad(nieuwer model niet dat oude slappe geval) en ik heb op een standaard gereden..Ik kon me zo voorstellen dat je bijvoorbeeld op een close contact nog wat smaller zal zitten,maar ik vond ze beiden niet breed zitten..Ik merk vooral dat het erg persoonlijk is wat iemand wel of niet lekker vind,dus als je het een en ander zou kunnen proberen is dat misschien het beste..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:35

Torsion zit echt smaller dan een BF (wat ik heb geprobeerd, dus ook subjectief)

Flexible Saddle = Trekker - de dressuurmodellen van Flexible Saddle zitten smaller en zijn soepeler.
Ghost wordt niet meer gemaakt - als je bij Bert een model kunt krijgen, wees dan blij. Je kunt de Endurance overwegen, die heeft geen wrongen en geen zweetbladen, smaller dan dat is er niet.
Evolution wordt ook niet meer gemaakt - en heb je daar het endurancemodel van getest of de VZ? Lengte van dat zadel net zo weinig boeiend als de lengte van de Ghost
Hoe duurder de Hidalgo, hoe minder flexibel, maar wel smaller...Spaanse modellen een fractie breder dan de Engelse, maar ik heb een klant met kunstheup die daar prima op rijdt (Valencia ll)
De kussens van deze zadels liggen ook OP de rug en niet ernaast, dus goede beweging kis mogelijk

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:44

Vraagje tussendoor: mik je een pad van Barefoot incl. inlages gewoon in de wasmachine?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:49

Ik niet ... ik haal de inlages eruit en was de pad op de hand :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:54

Zachte inlages hoef je er niet uit te halen. Gaan snel kapot. Mijn HD inlages haal ik er wel gewoon eerst uit. Pad gaat de wasmachine in.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:00

@ blijheid; De Sensation zadels voldoen ook aan al jou eisen. Sensation zit smal en is erg kort. Het zadel moet wel bij je passen (ik vond het uiteindelijk, ondanks de smalle zit, niet fijn rijden) maar dat is gewoon heel persoonlijk. Ik wilde het zadel toch even noemen omdat het niet zo bekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:09

Echt super bedankt voor jullie ervaringen en tips allemaal :)
Ik neig er nu naar om Bert inderdaad te vragen om nog eens langs te komen, omdat hij zowel Ghost als Freeform als flexible saddle heeft.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:39

Misschien een domme vraag, maar als je inlages bestelt op de barefootsite krijg je ze per paar toch? Dus een paat moosgummi inlages is toch € 11,95? Ik heb namelijk een HKM protectorpad, maar ik heb het idee dat ze iets te dun zijn, daarom wil ik extra inlages bestellen (ik denk dat moosgummi dan het beste is?)