[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:32

Ik dacht al dat het maat 0 was maar wist het niet meer helemaal zeker.
Maar in dat geval. Mijn pony is wel wat groter, maar de maat 0 barefoot was voor hem wat te lang, maar de ghost piccolo was de lengte geen probleem. Op papier is de ghost langer, maar in de praktijk pakte dat bij mijn pony dus anders uit. Als je dan kwa kontjes die in het zadel moeten nog een maatje kleine ghost kan hebben moet dat geen probleem zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:10

Sjintoo schreef:
Kwetal schreef:
Sjinto - de singelstoten van de Ghost kan je helemaal naar voren trekken, dan heb je geen banaansingel nodig :)*

Straks eens proberen dan. Heb jij nog tips om het zadel vooraan op te hogen?

Waarom wil je hem voor ophogen? Kiep je voorover? Dan koop je er een front riser bij.... Als je wil proberen kan je een opgerolde sok tussen de zitting en de basis leggen (enkel sok, geen dikke ski-kniekous)

Afbeelding
op deze plek dus een sok..... dit is de front riser

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:28

Dit was vandaag voor en na het rijden. Ligt al beter. Maar toch heb ik.het idee dat het zadel naar voren blijft schuiven

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Wat is jullie idee hieromtrent?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:57

Het dekje schuift naar voor, het zadel niet? Althans, zo lijkt het, of je dekje ligt er scheef onder???

En leg het nou eens anders neer. Begin op de plek waarvan jij dènkt dat het goed is. Schuif de singelstoten zo ver naar voren dat ze recht boven de singelplek zitten en doe ze eens NIET door die lus van je dekje....
Nu zitten ze zoals op foto 1 - maar het moet zoals op foto 2 en 3....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjintoo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:02

ik heb dat stukje van de singel bovenaan het zadel idd zo als op foto 2. Maar dan nog moet ik de singelstoten helemaal naar voren doen. Heb daarom ze ook gekruisd vastgemaakt aan de singel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:08

Ik kan er niet meer van maken, ik sta er niet bij, kan niet onder je zadel kijken... dat gekruiste heeft hierbij geen zin....??? Ik zou in elk geval eens kijken hoe het blijft liggen met een langere singel.... en "leen" en Westip/Ghost singel van iemand. Of toch kijken naar een anatomische banaan/ S-vormige singel

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:29

denk dat ik ga beginnen met een banaansingel :) Bedankt in ieder geval :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:09

Buitenzinnig schreef:
Ilora;
[ Afbeelding ]
€49,90

[ Afbeelding ]
€49,90

VOor een foto van het kind op de bambino mag je wel even mailen, dan stuur ik die door :)

Wauw die bovenste singel.
Wat is dat er voor 1.
Die lijkt erg op oudere versie van de barefoot.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:48

Afbeelding

Ik heb een nieuwe zalea van super dik schaap,zit heerlijk *\o/* <3 Wel mooi hoe ze gemaakt worden hoor,hij past echt heel mooi om mijn zitting heen..

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:15

Zoooo dat ziet er lkkr comfi uit <3

Hier mijn hv op mijn schone paard
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 22:32

Oh ik wil ook wel zo'n wild schaap voor m'n Silverado! Zou Ghost die op aanvraag maken? :?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 23:20

Misschien dat het bambini zadel binnenkort wel eens gepast kan worden op de kleine pony. Er komt waarschijnlijk een nieuwe pony bij en dan moet ik toch een nieuw zadel kopen voor die pony. Want die pony heeft nu een wintec en daar rijden de kids niet graag mee. De oudste dochter gaat dan met de grotere pony rijden en.hopen dat de barefoot daar goed op past en dan een ghost bambini op de kleine pony. Als ik dan toch een extra zadel moet kopen kan ik het misschien en hopelijk zo oplossen als het doorgaat met de nieuwe pony.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 02:18

Dat zou idd een fijne oplossing zijn ilora!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:13

Otti1977 schreef:
Buitenzinnig schreef:
Ilora;
[ Afbeelding ]
€49,90

[ Afbeelding ]
€49,90

VOor een foto van het kind op de bambino mag je wel even mailen, dan stuur ik die door :)

Wat is dat er voor 1.

Deze zijn van German Riding :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:30

Mooi Pleaida!

Jackytje schreef:
Oh ik wil ook wel zo'n wild schaap voor m'n Silverado! Zou Ghost die op aanvraag maken? :?

Als je exacte maten etc. doorgeeft misschien wel

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:08

Buitenzinnig schreef:
Otti1977"
[quote="Buitenzinnig schreef:
Ilora;
[ Afbeelding ]
€49,90

[ Afbeelding ]
€49,90

Wat is dat er voor 1.

Deze zijn van German Riding :)[/quote]
Heb je wat meer info? Mag ook via pb. Kleur en materiaal? Waar te koop?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:37

Ik blijf zoeken met mijn Ghost.. het viel me op dat ie zo snel schoof of scheef zat. Soms lag ie goed en konden we heerlijk rijden, maar meestal dacht ik dat ie goed lag en bij opstappen (ik sla mijn been direct over het zadel, dus kan niks scheef trekken) bleek ie toch niet goed te liggen.

Vandaag dus eens met een gewoon (vrij dik) dekje geprobeerd. Dekje goed in het kussenkanaal gedaan en dat bleef zo. Toen ik opstapte zat het best goed, kon helaas nergens een strotouwtje vinden voor de test, maar heb mijn zweep eronderdoor geschoven.. (vond ie best spannend :Y) ) en leek gewoon ruimte te hebben.
Dus wat intensiever gereden, maar 'helaas' geen afdruk bij het afzadelen. Maar dus ook nergens gevoelig wat met het (volgens zadelpasser passende/mij niet passende) boomzadel wel anders was..

Maar rijd ik zo meer op een veredelde barebackpad met beugels op deze manier? Want het zadel voelde echt veel stabieler, lag dichter bij de rug dus. Maar misschien dat dit dus juist daarom op lange termijn problemen gaan geven?

Als dit geen optie is zo door te rijden, vrees ik dat ik toch weer over moet op een boomzadel.. Zo jammer dat ik geen ruimte meer heb voor twee zadels..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:05

Marocje - overleg even met BuitenZinnig - ik heb geen idee welk model je hebt, hoe oud het is, wat voor kussens er onder zitten, hoe je paard er uit ziet (qua rug) en wat jij weegt en hoe (veel) je rijdt. Maar zonder gevuld dekje zijn de huidige Ghosts bij lange na geen veredelde bareback pad.... het zijn gewoon volwaardige zadels. We adviseren wel een speciaal boomloos dekje er bij, omdat we het paard willen beschermen. Maar als het zonder dekje ook goed gaat, zijn er wat mij betreft geen bezwaren....

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:07

Kitty, weet jij toevallig uit je hoofd hoeveel cm zitruimte de Silverado's hebben in 14,5"?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:38

Kwetal schreef:
Marocje - overleg even met BuitenZinnig - ik heb geen idee welk model je hebt, hoe oud het is, wat voor kussens er onder zitten, hoe je paard er uit ziet (qua rug) en wat jij weegt en hoe (veel) je rijdt. Maar zonder gevuld dekje zijn de huidige Ghosts bij lange na geen veredelde bareback pad.... het zijn gewoon volwaardige zadels. We adviseren wel een speciaal boomloos dekje er bij, omdat we het paard willen beschermen. Maar als het zonder dekje ook goed gaat, zijn er wat mij betreft geen bezwaren....

Thanks, dit zijn idd belangrijke dingen om mee te nemen. (Blijkbaar) onbewust heb ik dit ook gedaan: ik weeg zelf ong 52, maar rijdt op een kleine pony met een korte ronde rug. De ruggengraat is niet voelbaar. Ik rij vrij 'stil', zit vaker door of rijd licht vanuit mijn core (ga zeker niet overdreven 'staan'). Momenteel even in de bak afwisselend met longeren of WADH, maar bosrit maak ik ook af en toe (is alleen de weg oversteken dus zeker maandelijks, maar ivm gladheid nu even niet)

Wel fijn om te lezen, dan probeer ik het volgende keer weer. Gelukkig geeft mijn pony ook wel aan als het niet goed zit, al zal hij nooit staken of eng doen.

(Ik heb de Roma Piccolo, juni 2015 besteld meen ik..)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:41

Zijn er hier veel mensen met een boomloos zadel op een Tinker? Ik ben helemaal niet bekend met een boomlooszadel. Heb er ook nog nooit op gezeten. Ik hoorde boomloos beter, maar hoor nu ook weer berichten die dat tegen spreken. Ik heb een 3 jarige Tinker dus nog niet onder het zadel. Naar wil me al wel graag in lezen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zodat ik een goede keuze maak. Mijn Tinker is rond de 160. Ben erg benieuwd naar jullie mening ook ivm dat ze jong is en dus nog wel zal groeien.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:52

kvulden schreef:
Zijn er hier veel mensen met een boomloos zadel op een Tinker? Ik ben helemaal niet bekend met een boomlooszadel. Heb er ook nog nooit op gezeten. Ik hoorde boomloos beter, maar hoor nu ook weer berichten die dat tegen spreken. Ik heb een 3 jarige Tinker dus nog niet onder het zadel. Naar wil me al wel graag in lezen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zodat ik een goede keuze maak. Mijn Tinker is rond de 160. Ben erg benieuwd naar jullie mening ook ivm dat ze jong is en dus nog wel zal groeien.

Ten eerste zou ik nog ca. een jaar wachten eer je er op gaat zitten (minimaal) dus tijd genoeg om je te oriënteren ;)

Boomloos is zeker beter voor een paard dat nog volop in ontwikkeling is, tenzij je er zin in hebt om elke 2-3 maanden een goede zadelmaker er bij te halen om je zadel aan te laten passen aan je paard.

Boomloos, ongeacht het merk, groeit mee. Uiteraard altijd binnen bepaalde grenzen, maar een smalle volbloed zal niet ineens transformeren in een trekpaard. :D Maar over het algemeen zou dat zelfs moeten passen.
Zoek een zadel dat een goede kwaliteit heeft, dan hoe je niet bang te zijn dat het toch schade oplevert bij je paardje in ontwikkeling. Er zijn een paar bedrijven die bij je aan huis komen met diverse merken en modellen, dan kan je ontdekken wat voor jullie de beste combinatie is. BuitenZinnig doet dat (bijvoorbeeld)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:10

We zijn ook nog niet toe aan onder het zadel. Maar inderdaad wil ik er wel graag meer van weten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:16

Dan zit je hier goed :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:41

Ik heb een aantal jonkies ingereden met boomloos en vind het zelf erg fijn werken juist omdat het zo flexibel is dat er niks prikt, knijpt of doet

Helaas kan mijn huidige paard mijn huidige boomloosje niet waarderen :+
Dus gaat ie de verkoop in en dan op zoek naar wat anders