[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:53

Helenalena schreef:
Duhelo schreef:
http://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel

Zou deze werken tegen het naar voor schuiven van het zadel?
Is ook maar 85 cm, maar al 10 cm langer dan 75 :D

Deze heb ik ook.. ik weet niet waar je woont.. anders mag je hem best wel eens lenen om te kijken of het wat is.. Heb ook de 85cm.

super! dat is lief van je!. maar ik woon in belgie, west vlaanderen. Ik vermoed niet echt id buurt :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:54

Jeetje wat erg van de gestolen zadels! Echt onwijs naar

Oohw wat een mooie barebackpad Kitty! Ik zou bijna....

Lazy mountain is inderdaad tegen de 1000 euro. Maar was het voor mij zeker waard. Goddelijk zadel.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:19

Duhelo schreef:
Helenalena schreef:
Deze heb ik ook.. ik weet niet waar je woont.. anders mag je hem best wel eens lenen om te kijken of het wat is.. Heb ook de 85cm.

super! dat is lief van je!. maar ik woon in belgie, west vlaanderen. Ik vermoed niet echt id buurt :D

Dat is inderdaad niet echt in de buurt :+
Ik moet ook eerlijk zeggen dat het voor het paard die ik nu rij ook niet ideaal is, deze singel. Hij ligt aan de voorkant zeg maar los, waardoor de achterste rand (richting buik) enkel de druk geeft.

Bij haar gebruik ik de bf singel http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... Leder.html en deze houdt het zadel perfect op zijn plek. De maat 85 cm is van gesp tot gesp, dus de singel is in totaal wel langer.. maar dat is voor onze knollies geen probleem. :D
Singel blijft netjes op zijn plaats.. en het zadel ook. :+

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:00

annnneeee schreef:
Hoi hoi!

Ik heb een twijfelgeval waar ik al even mee zit. Ik wil met mijn pony de overstap naar boomloos gaan maken, laatst is Lilianne geweest en ik heb de Barefoot London, Lexington en Ghost Firenze even getest. Ik begon met de London, reed er zo op weg, alleen mijn pony moest nog even opwarmen, maar verder zat het voor ons beide eigenlijk wel fijn, alleen breed. Daarna de Lexington getest, viel meteen al af omdat ik er niet zo lekker in zat en mijn pown vond hem duidelijk ook niet super. Daarna ging ik op de Ghost zitten, wat natuurlijk voor je gevoel een wereld van verschil geeft, maar wat eigenlijk ook heel fijn zat voor ons beide.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie ervaring is met de BF London en Ghost Firenze.
Ik ben namelijk bang als ik voor de London zou gaan, dat ik dan misschien op latere leeftijd last ga krijgen van mijn heupen/bekken door het brede zitten. Ben op dit moment 19 jaar en heb eigenlijk nooit ergens last van met rijden, alleen het afgelopen half jaar wat knopen in mijn rug door het oude zadel van mijn pown die niet goed lag. Heb al sinds december niet meer met dat zadel gereden en meteen geen last meer.

Zouden er heup/bekken problemen kunnen ontstaan door 'langdurig' te rijden met een breed zittend zadel, zoals de London?
Ik rijd gemiddeld 3 kwartier tot een uur als ik train in de bak. Op buitenrit verschilt het nog wel van 1 tot 3u.
Met de Ghost ben ik minder bang voor deze eventuele problemen.

Je moet doen wat je gevoel je zegt. Zoals hier inderdaad aangegeven wordt, misschien kun je één van beide testen, zodat je een lange rit kunt maken?
Je zult zelf de keuze moeten maken, helaas ;)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:10

Atent schreef:
Dit is een vriendin van mij. Ook een bokker trouwens. Het is niet het gestolen zadel.

Dan is het nog een gratis advertentie. :o
Leek mij ook al te makkelijk om hem via zo'n site door te verkopen.. Zoals ik al zei, niet om iemand te beschuldigen. Probeer alleen mee te denken...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:03

Helenalena schreef:
Duhelo schreef:
Helenalena schreef:

Dat is inderdaad niet echt in de buurt :+
Ik moet ook eerlijk zeggen dat het voor het paard die ik nu rij ook niet ideaal is, deze singel. Hij ligt aan de voorkant zeg maar los, waardoor de achterste rand (richting buik) enkel de druk geeft.

Bij haar gebruik ik de bf singel http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... Leder.html en deze houdt het zadel perfect op zijn plek. De maat 85 cm is van gesp tot gesp, dus de singel is in totaal wel langer.. maar dat is voor onze knollies geen probleem. :D
Singel blijft netjes op zijn plaats.. en het zadel ook. :+

[ [url=m/SYqctj.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik gebruikte mijn vorige banaansingel omgekeerd dan hetgene aangeraden werd. Op de juiste manier krijg ik idd enkel druk op de achterkant, en daardoor trok het zadel nog meer vooruit. Omgekeerd en het bleef super liggen (dus met de ellebooguitsparingen naar de kont gericht zeg maar :D)
ik zou eens moeten kijken, op mijn externe schijf heb ik ergens een foto staan voor en na, en het verschil is aanzienlijk :D

Edit: Van de S en C singels is het dus niet zo duidelijk of ze effectief werken tegen het naar voor schuiven.
Blijven nog over de banaansingel (dat ik totnutoe niet groter dan 75 vind) of een H-singel.
Iemand ervaring met deze laatste? Houden die echt het schuiven van het zadel tegen? vinden de paarden die tweede singel niet irritant? Komt toch terecht op het meer bewegende gedeelte van de ribbenkast? ...

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:02

Zo, toch maar de Arizona te koop gezet.

Ik ben ook wel benieuwd of er ervaringen zijn met de Barrydale in combinatie met korte benen (van de ruiter)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:09

Ik weet van een paar klanten dat het hen super bevalt!

Maar zelf moet ik er niet aan denken met mijn korte pootjes :P

Ik denk dat veel meer mensen het niks vinden dan dat ze het geweldig vinden, korte pootjes en lange zweetbladen is over het algemeen gewoon een slechte match.

Maar het is dus echt een kwestie van proberen, en persoonlijke smaak :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:05

Oei, daar was ik al bang voor.
Ik wil eigenlijk toch graag een zadel met kniewrongen (ik heb nu een cheyenne die verder super ligt, alleen wil ik zelf graag nog wat stabieler zitten), maar ik heb ook nogal korte beentjes. Helaas heb ik bij andere modellen al snel dat het stapeltje van zweetblad + singelstoten + rest van het zadel + pad erg dik voelt onder mijn been, waardoor ik niet zo makkelijk kan aansporen.. :+

Misschien toch maar weer een afspraak maken met een passervice. :)

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:08

Ik zeg gewoon een JustAdjust dan :j

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:17

Die heb ik ook even bekeken inderdaad, maar die vind ik niet zo mooi :')
Ik wil namelijk graag een keertje op wedstrijd en daar vind ik de JustAdjust weer niet zo gepast voor (bovendien is mijn hoofdstel is bruin :+ )

Ik zal nog eens vragen of ik de hidalgo van een vriendin nog eens op mijn bijzettafel mag leggen, die zat namelijk wel erg lekker. En anders gaan we vrolijk zadels passen :j

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:19

@xyzutu2 en @Buitenzinnig
Bedankt voor de tip, ik denk dat ik wel een testzadel ga aanvragen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:37

Ik heb de foto's van de ligging met en zonder banaansingel gevonden :D
(pasop, deze foto's dateren uit 2006, zadel is een (toen) nieuwe cheyenne, eerste foto met barefootsingel, tweede met kentaur banaansingel)

voor:
Afbeelding

na:

Afbeelding

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:38

Hebben jullie ervaringen met de pads van Kramer onder een boomloos westernzadel (BM)...? Er staat niet expliciet vermeld dat ze daadwerkelijk geschikt zijn voor boomloos.. Jullie mening?

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:40

Bovenste zou ik niet nemen is neopreen en heel zweterig.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:49

Een Bob Marshall is gebouwd op Neopreen - dus een extra laagje van dat spul is niet zo erg.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:03

Runa schreef:
Oei, daar was ik al bang voor.
Ik wil eigenlijk toch graag een zadel met kniewrongen (ik heb nu een cheyenne die verder super ligt, alleen wil ik zelf graag nog wat stabieler zitten), maar ik heb ook nogal korte beentjes. Helaas heb ik bij andere modellen al snel dat het stapeltje van zweetblad + singelstoten + rest van het zadel + pad erg dik voelt onder mijn been, waardoor ik niet zo makkelijk kan aansporen.. :+

Thinking completely out of the box: :D er zijn ook losse kniewrongen met klittenband op de achterkant te koop. Als je zelf de andere helft van het klittenband onder je zadel op de pad plakt/naait dan kun je met die flexibel te plaatsen kniewrong je zweetblad precies daar waar nodig verhogen. Je kunt zelfs zelf een wrong knippen/snijden uit een oude inlage en die met klittenband op je dekje plakken. Dan kun je gewoon blijven rijden met de Cheyenne die verder super zit, alleen net iets meer wrong nodig had. Je moet alleen wel je pad durven aanpassen. 8-)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 02:04

xyzutu2 schreef:
Thinking completely out of the box: :D er zijn ook losse kniewrongen met klittenband op de achterkant te koop. Als je zelf de andere helft van het klittenband onder je zadel op de pad plakt/naait dan kun je met die flexibel te plaatsen kniewrong je zweetblad precies daar waar nodig verhogen. Je kunt zelfs zelf een wrong knippen/snijden uit een oude inlage en die met klittenband op je dekje plakken. Dan kun je gewoon blijven rijden met de Cheyenne die verder super zit, alleen net iets meer wrong nodig had. Je moet alleen wel je pad durven aanpassen. 8-)

:)* Dat is wel een strak plan. Maar zou ik misschien niet de wrongen op het zadel zelf kunnen bevestigen ipv eronder? Beetje zoals de Just Adjust, maar dan anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:06

Kan natuurlijk ook, maar een duur zadel daalt meer in waarde na doe het zelven dan een dekje, vandaar dat ik aan het dekje dacht. Maar hoe dichter het op/onder het zweetblad zit, hoe efficienter natuurlijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:14

wat vinden jullie vd ligging van mijn banaan? ik neig naar te kort maar mss zie ik spoken?
deze is 80. ik heb een langere S singel gevonden van 90, maar ik vraag me af of die 5 cm voldoende verschil zal maken?

Afbeelding

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:00

Kwetal schreef:
Een Bob Marshall is gebouwd op Neopreen - dus een extra laagje van dat spul is niet zo erg.... ;)

Mijn lange buitenritten rij ik toch op mijn Ghost.... :D

Kun jij inschatten of de pad ook geschikt is voor boomloos?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:28

Runa schreef:
:)* Dat is wel een strak plan. Maar zou ik misschien niet de wrongen op het zadel zelf kunnen bevestigen ipv eronder? Beetje zoals de Just Adjust, maar dan anders..

Barefoot heeft evt ook kniewrongen die je over je beugelriemen kan schuiven? Weet niet hoe en of die bevallen.. Maar dan heb je zonder teveel geknoei wel kniewrongen. :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:53

Op mp staat een grandeur pad met klittenband voor wrongen..

@Duhelo:ik neig ook naar te kort.. 5 cm kan al veel uit maken hoor!
Zag op fb nog een anatomische dressuursingel van 85cm. Maar dat is niet wat je zoekt geloof ik.. lastig hoor! Herkenbaar.. :+

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:14

Smart, ik heb de onderste pad van Kramer onder mijn boomloze western en die bevalt mij erg prima!
De inlages die erbij zitten zijn heel zacht, maar die kun je nog vervangen. Ik vind het fijn dat de pad wat dunner is en dus flexibeler dan een dik westernpad.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:09

Smart schreef:
Kwetal schreef:

Mijn lange buitenritten rij ik toch op mijn Ghost.... :D

Kun jij inschatten of de pad ook geschikt is voor boomloos?

De Neopren pad??? Hij lijkt me wat stug en erg lang (maar die andere is ook lang)
Ik zou hem moeten voelen en met een zadel moeten zien. Er zijn meer mensen die boomloos met een westerpad rijden en dat werkt over het algemeen goed.

Duhelo, van mij mag hij aan beide zijden nog wel een paar gaatjes hoger