[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:34

Mooi hoor Iana! En leuk, dat hoofdstel zo!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:54

:o bedankt allemaal, dit weekend zal ik ze eens opzadelen. Heb een fotomodel thuis die daar gewillig voor open staat. Eigen ros is nog druk bezig om manieren te leren :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:57

Iana wat een prachtig zadel! Heel mooi kleurtje, veel mooier dan de donkerbruine vind ik. Veel plezier ermee!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:16

Grmbl de verkoop van mijn Arizona gaat niet door -O-

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:17

iana schreef:
Foto's van mijn gloednieuwe Arizona en hoofdstel *\o/*
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een práchtige combi! #zoektlikeknop!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:52

Mag ik hier misschien een vraag stellen?

Ik ben me aan het oriënteren op een boomloos zadel, heb dit topic grotendeels doorgelezen en de site van barefoot en zo al een stuk wijzer geworden. Mijn paard zit in een revalidatietraject en ik heb toestemming om er weer eens op te stappen om te kijken hoe hij daarop reageert. En dan het handwerk af te wisselen met 'rijden'/rechtrichten onder het zadel.

Nu heb ik een barefoot London met vps maat 2 'gehuurd' voor 2 weken om uit te proberen. Heb hem gisteravond op m'n paard gelegd maar vindt het toch wat lastig om te bepalen of de pasvorm en ligging een beetje goed is. De schoft van mijn paard loopt ver door en hij heeft brede ruggenwervels, het zadel moet dus wel genoeg ruimte bieden daar maar dat vindt ik dus lastig om te beoordelen.

Daarom vroeg ik mij af of er toevallig iemand uit dit topic in de buurt van Balkbrug woont die misschien eens met me mee wil kijken?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:04

Dankjewel roelke en nienke07 :)

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:12

@ Iana: Supersjieke kleur zeg! Veel plezier ermee :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:22

Sandra1977 voor mij helaas te ver uit de richting. ;)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 00:31

mooie Rose zeg!
Ik heb een Arizona gehad, maar maat 2 was te groot op mijn nieuwe paard. Iets kortere rug. Maar goed ben bezig met in/doorrijden dus was voor mij een london of lexington idealer.
Maar deze London gekozen omdat ik de cognacactige kleur super vond.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 05:31

even een vraag he :)

Nu ben ik geabonneerd op Bit.
Krijg er nu ook een catalogus bij van Kramer (paardensportartikelen). Daarom worden dekjes /pads aangeboden voor een gewoon dressuurzadel maar met opgenaaide pads voor ruggegraatvrijheid.
Zouden deze ook geschikt zijn voor boomlozen? Gezien het dacht ik gaat om de ruggengraatvrijheid?

Als dat zo is heb je wel veel meer keuze in wat je eronder doet zeg

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 07:54

Sandra Ga even opzoeken waar balkbrug ligt. Maar een foto hier plaatsen kan ook al veel tips geven of onzekerheid wegnemen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:25

Sandra1977: plaats eens foto's? Vanaf een foto kan ook veel duidelijk worden.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:15

Sandra 1977: Plaats eens een paar foto's idd, en om te bepalen of de ruggengraat voldoende vrij ligt kun je, voor het opzadelen, een halstertouw over de ruggengraat leggen. Daar de pad overheen en dan je zadel. Vervolgens stijg je op en vraag je iemand het touw onder de pad en het zadel vandaan te trekken. Als de ruggengraat goed vrij ligt moet dat makkelijk gaan. Daarnaast kun je aan de zweetafdrukken ook wel wat zien, die moeten mooi langs de ruggengraat op voldoende afstand liggen.

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:58

Wat een super gaaf zadel die Barefoot Arizona!!!! Love it!
Ben heel benieuwd hoe je hem vind rijden, dit is ook 1 van mijn gewenste zadels en ben nog zo aan het twijfelen over wat ik nu ga proberen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:39

Jess_vH schreef:
even een vraag he :)

Nu ben ik geabonneerd op Bit.
Krijg er nu ook een catalogus bij van Kramer (paardensportartikelen). Daarom worden dekjes /pads aangeboden voor een gewoon dressuurzadel maar met opgenaaide pads voor ruggegraatvrijheid.
Zouden deze ook geschikt zijn voor boomlozen? Gezien het dacht ik gaat om de ruggengraatvrijheid?

Als dat zo is heb je wel veel meer keuze in wat je eronder doet zeg

Ja die zag ik ook net. Maar ik ben bang dat die daar niet voor geschikt zijn. Je kunt er geen inlages in stoppen en ik denk dat het schuim oid wat Kramer erin stopt niet dik genoeg is.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:34

Bedankt voor de reacties, ik zal straks wat foto's maken van de ligging.

De manier met het halstertouw probeer ik even wat later aangezien hij net gister weer eens een zadel opgehad heeft na 5 maanden niet dus wil hem eerst nog even een keer aan het werk zetten met zadel aan de longe voor ik erop stap :o

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:17

nu ben ik al de hele tijd aan het zoeken, maar ik kan het echt niet meer terug vinden :o :(
welke maat fork is de rode?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:28

De rode fork is maat L!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:37

ik dank je _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:38

Je had ook gewoon bij mij op de site kunnen kijken :P

Dekjes met opgenaaide verdikkingen zou ik zelf niet graag gebruiken.
Je wilt verdikkingen die aan de ònderkant er uit steken, zodat er vrij kanaaltje boven de ruggengraat ontstaat.

Liggen er verdikkingen bovenop het dekje dan ligt de rugbies nog steeds op de wervels, dat is verspilling van ruimte die er had kunnen zijn als het dekje op de verdikkingen lag, zeg maar :)

Mooie nootbruine London en Arizona Rose langs zien komen +:)+

En wat leuk zeg dat je net met 2 klanten tegelijk wat onderdeeltjes kan ruilen :D

Bij testzadel / beoordelen van pasvorm en ligging enzo zijn goede foto's heel goed bruikbaar om mee te kijken. Bij een boomzadel heb je niet zo gek veel aan foto's (behalve om te zien of het ècht niet past := ) maar een Barefoot zit zo simpel in elkaar dat dat prima kan vanaf (goede) foto's en door gewoon als eigenaar / ruiter zelf heel kritisch te kijken naar de aandachtspunten die je bij een Barefoot hebt.

Daarvoor staan er ook links onder de testzadel-omschrijvingen :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Test- ... zadel.html

En je hebt natuurlijk ook nog de FAQ: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Veelgestelde-vragen/

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:04

Zo hier dan eindelijk mijn testverslag van de Ghost! Ik heb nu twee flinke ritten (1,5 en 2,5 uur) en twee korte stapritjes op de Ghost gemaakt en ben zo mogelijk nog enthousiaster geworden!
De Ghost die ik eerder had getest was het prototype, toen ik deze Ghost uit de doos haalde viel me al meteen op dat de leerkwaliteit en de afwerking veel beter is, het is nu echt een heel mooi zadel geworden. Het is nog steeds heel lekker licht en compact (fijn voor mij omdat het dan ook makkelijk mee kan op de fiets). De kussens lijken wat dikker en steviger wat ik ook zeker een pluspunt vind.
Bij het opzadelen viel mij op dat het zadel meteen goed en stevig bleef liggen en niet schoof bij het aansingelen, een groot pluspunt voor mij omdat de meeste zadels meteen scheef gaan liggen als ik niet goed oplet bij het aansingelen. Het V-systeem bij de singelstoten werkt heel fijn, Tristan heeft de singelplek ver naar voren maar de singelstoten bleven keurig recht en het zadel werd niet mee naar voren getrokken.
Bij het rijden had ik heel veel steun aan de dijwrongen waardoor ik me heel veilig voelde en heel netjes kon zitten. Vooral in draf kon ik perfect blijven zitten en heel netjes lichtrijden. Tris was ontzettend blij en voorwaarts tijdens de ritten met de Ghost, hij kan mega snel draven (de andere pony's moeten dan lekker door galopperen om hem bij te houden) en met de Ghost was dat fantastisch uit te zitten, we hebben genoten! In galop moest ik nog wel even mijn zit vinden maar uiteindelijk ging dat ook super! De bokjes van enthousiasme en de zijsprongen voor alle enge boomstronken (heel grappig in het bos...) waren ook prima uit te zitten.
En wat voor mij het meest geweldige is; ik heb twee dagen achter elkaar flink actief en lang gereden en ik heb geen pijn! De smalle zit van de Ghost is zo'n verademing voor mij! Ik was helemaal happy! Terwijl de andere ruiters op een gegeven moment last kregen van hun lijf merkte ik bijna niks, ik hoefde niet af te stappen en een stuk te lopen om mijn lijf te ontlasten (moet normaal wel altijd tijdens een langere rit). En toen ik wel afstapte kon ik gewoon lopen, geen wijdbeens gewaggel, geen uitval in mijn been en geen pijn, heerlijk! Zo wordt het rijden op mijn megatank toch een heel stuk leuker en fijner. Ik vond het ook heel fijn dat Tristan zelf ook heel duidelijk liet weten dat hij het zadel fijn vind, hij was actief, voorwaarts, meewerkend en soepel. Hij was ook erg ruim in zijn bewegingen en leek het erg prettig te vinden dat zijn brede schouders vrij lagen. Vanuit ons beide is de nieuwe Ghost dus helemaal goed gekeurd, wat een super zadel!

Foto's komen nog.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:26

Fijn dat jullie blij zijn...ik mis zo erg het "like" knopje hier :D Dus... +:)+
Mag ik je verslag delen op de Facebook pagina van Ghost???

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:28

Wauw dat klinkt fantastisch Swift!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:30

Klinkt goed!