voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:18

ik zou toch voor de Arizona gaan :j
die zijn later stel hij moet eens weg , ook weer makkelijk te verkopen !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:38

Ik zou ook eerder voor een bekend merk gaan, dan voor iets zonder merk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:53

Als dit zadel op zich goed bevalt: absoluut houden!!

Ik heb het al heel vaak gezien dat mensen vanaf dit punt waar jij nu staat, besloten om toch een nieuwe of een andere te kopen en daarvan krijgen ze vaak enorme spijt omdat die toch net iets minder fijn liggen dan het testzadel.... maar die is dan inmiddels ineens al aan een ander verkocht op het moment dat ze heel veel spijt hebben en hem alsnog willen kopen omdat het andere zadel niet fijn is :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:07

Als deze lekker voelt voor jullie beide, dan lekker deze nemen, Meloen :j

Vind het persoonlijk ook nog eens een heel mooi zadel !

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:13

Inderdaad: vragen of je het testzadel over kan nemen!

Ik heb zelf ook een tweedehands Arizona gekocht (niet die ik getest had, omdat ik graag de Nut wou). Die was zo nieuw dat ik wel even moest slikken in het begin: dat zit wel even anders dan zo'n lekker ingereden testzadel!

Maar het is nu twee maanden later en ik ben dolblij met mijn zelfingereden Arizona: staat lekker naar mijn paard (+ naar mijn kont :o ).

Er komen echt wel regelmatig Arizona's voorbij als je er naar kijkt, of je zet een 'gezocht' advertentie op de Bokt markt (heb ik gedaan voor een Christ butterfly: je gelooft het niet: binnen drie uur kreeg ik een prachtige aangeboden voor een hele schappelijke prijs, kon het zelf bijna niet geloven).

Voor het andere merk gaan zou ik niet doen: grote kans dat ie toch tegenvalt omdat je nu aan de kwaliteit en zit van de Barefoot gewend bent. En Barefoots houden inderdaad ook nog eens redelijk hun waarde.

Edit: ik zag dat je al een advertentie geplaatst hebt: ik hoop dat je snel een reactie krijgt!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:44

Top bedankt voor jullie reacties!
Trekt me net even over de streep :o
Al weken loop ik te twijfelen.

Inderdaad al een gezocht advertentie geplaatst.
Maar je snapt als je iets wil, dan liefst gisteren hè :D

En er staan twee te koop op marktplaats. Maar maatje 1. Helaas dat gaat niet passen -O-

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:46

@Meloen: heel herkenbaar! Toen ik hem gekocht had moest ie nog richting het zuiden komen, dat duurde even voor het geregeld kon worden. En toen ik hem had was het twee weken ***weer, dus kon ik nog niet rijden. Maar wel elke dag even kijken hoe mooi hij was en aanraken!! :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:49

Met dank aan Dubbeldun heb ik een BM mogen proberen en ik was meteen verkocht. Dus zelf op zoek naar een BM, en gelukkig ook gevonden. Gisteren heb ik voor het eerst met mijn nieuwe zadel gereden, paard liep er lekker onder en ik vind het heerlijk zitten. Alleen zit ik nog steeds in stoelzit helaas. Volgende keer beugels een gaatje langer en proberen goed op mijn houding te letten. Deels zal het ook wel komen omdat ik rugklachten heb en een kunstheup. Ik heb ook maar meteen een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:56

Ik heb een vraag. Ik heb in dit topic al eens wat gelezen over rendier- of schapenvacht als onderlegger. Maar na 70 paginas teruglezen geef ik het op. :+ Geeft dit voldoende ruggengraatvrijheid? Blijft het goed liggen?

Ik vind het wel super stoer staan. En ik vind de dekjes met inlages nogal saai en duur... :o

Iemand ervaring?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:11

@Tinka: mooi zadel en ook een prachtige pad eronder. Staat goed!

Inderdaad zit je op de foto wel in stoelzit........... Ik hoop dat de beugels wat langer maken een beetje helpt. Voor mijn gevoel zit de beugelophanging gewoon wat ver naar voren (ook te zien op de foto zonder berijder). Is die niet te verstellen?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:18

njiloj schreef:
Ik heb een vraag. Ik heb in dit topic al eens wat gelezen over rendier- of schapenvacht als onderlegger. Maar na 70 paginas teruglezen geef ik het op. :+ Geeft dit voldoende ruggengraatvrijheid? Blijft het goed liggen?

Ik vind het wel super stoer staan. En ik vind de dekjes met inlages nogal saai en duur... :o

Iemand ervaring?

Ook al wil je een schapenbontje, inlages zal je altijd moeten hebben onder een boomloos zadel.
Ik heb ook schapenvacht aan de onderkant, maar uiteraard met inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:00

eridinges schreef:
njiloj schreef:

Iemand ervaring?

Ook al wil je een schapenbontje, inlages zal je altijd moeten hebben onder een boomloos zadel.
Ik heb ook schapenvacht aan de onderkant, maar uiteraard met inlages.

Mee eens :)
Tenzij je bijvoorbeeld een Hidalgo of Startrekk zadel hebt waar sowieso al geen inlages bij nodig zijn.

Als je de dekjes met inlages saai vind zou je ook eens een half-pad met daar overheen een gewoon dekje kunnen proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:05

turtlelito schreef:
Voor mijn gevoel zit de beugelophanging gewoon wat ver naar voren (ook te zien op de foto zonder berijder). Is die niet te verstellen?

Niet zondermeer, dat hoort helaas een beetje bij het type zadel.

Alhoewel er wel een trucje is om ze een cm naar achteren te krijgen :) Maar veelal is dat nog net te weinig.

@tinka: Mooi zadel trouwens !! Mét een Peaked Pommel zo te zien :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:07

Staat leuk!

Maar in welk opzicht zit hij beter dan je Barefoot dan?
Niet voor de stoelzit inderdaad dus en daar ging het voornamelijk om toch? :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:13

Heel leuk je BM zadel! :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:39

Op die barefoot schoof ik heel erg in het zadel en naar mijn idee had ik weinig grip, zat er echt op ipv erin. Die BM zit echt als een huis en ik zit vrij opgesloten, dat vind ik dus wel prettig. Hij liep er ook heel fijn mee, veel rustiger in de aanleuning en niet zo haastig als voorheen. Die stoelzit moet ik gewoon beter op gaan letten, is er gewoon ingeslopen met de jaren, en beugels iets langer scheelt ook al een stuk denk ik. Durfde dat nu niet te doen voor het geval ie gek zou gaan doen met dit zadel, wat dus absoluut niet het geval was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:54

Ah ja, de Rose heeft wel een lage cantle als enige Barefoot-model, ik vond dat ook helemaal niet fijn :=

Deze BM heeft een hogere, dat zit gewoon veel prettiger :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:39

Wie geeft advies, want ik weet het even niet meer...

Ik heb dus een barfoot Cherokee en nu een barefoot Cheyenne (bij elkaar rijd ik ongeveer een jaar in de barefoots). Fijn zadel, past goed op mijn pony en ik zat er ook goed in. Zat in verleden tijd ja...
Mijn eigen gezondheid is achteruit gegaan, en ik kom nu in de problemen. Het zadel zat altijd al wat breed voor me, maar niet onoverkomelijk, geen (spier)pijn en ik kon goed mijn balans houden. Nu ik wat slapper ben en ook een stuk sneller spierpijn krijg doet dat brede me zeer, en merk ik dat ik soms ook wat uit balans raak. Niet fijn :n Hierdoor rijd ik momenteel nauwelijks, m'n mooie schapenwollen seatsaver heb ik pas twee keer gebruikt -O-
En niet rijden is niet goed voor me, ik moet juist in conditie blijven en het rijden maakt me sterker. Ondanks dat het zadel voor mijn pony dus perfect is ben ik daarom aan het overwegen toch naar een ander zadel uit te kijken, een zadel met een smallere zit, en wat meer steun. Hoe irritant ik dat ook vind, blijkbaar is het wel nodig. Tijdelijk rijd ik nu met een opgevouwen klein handdoekje tussen de seatsaver en de zadelbasis, dat helpt al iets, maar niet voldoende.

Wie heeft er ideeën welk zadel wel goed bij ons zou kunnen passen?
-Smalle zit, bij voorkeur niet te diep, en met iets van een knie/dijbeen wrong
-Max 50 cm lang
-Zeer flexibel (door mijn wisselende gezondheid is pony's bespiering ook heel wisselend, daarnaast veranderd zijn vorm ook gedurende de dag door weidegang (ook met graasmasker, kale weide etc),
-Dressuur/veelzijdigheid/IJslander model heeft de voorkeur, spaans of endurance zou ook kunnen

Al geprobeerd voor ik de barefoot kocht
-Trekker--> Lag niet goed, ondanks de verstelbaarheid bleef het óf in de schouders knijpen, óf de schoft was niet vrij
-Ghost --> Helaas te lang, verder lijkt de dressuurversie van de Ghost me wel ideaal
-Freeform --> Vond de dresssuurversie erg gedwongen zitten, de enduro zat me te breed. Evt is de classic misschien een optie, maar ook gezien budget niet de eerste keuze
- Startrekk --> Pony reageerde er nogal bozig op, met name de ijslanderversie zat wel erg lekker.
-Christ Iberica --> Zit me ook te breed
-Evolution--> Te lang voor mijn pony

Opties
-Hidalgo --> Ik twijfel aan de flexibiliteit, dat het bij verschil in bespiering meebuigt geloof ik zeker, maar ik twijfel of het verschil over de dag ook genoeg opgevangen word. Wel een optie om eens verder uit te zoeken
-Torsion --> Verwacht ik hetzelfde van als van de barefoots, wel de flexibiliteit maar geen smallere zit
-Flexible saddle --> Twijfels over de flexibiliteit
-Ghost dressuur --> Qua vorm en flexibiliteit perfect, maar wel te lang…Op het achterste deel zal geen druk komen dus in die zin ben ik er niet echt bang voor, maar ik vraag me wel af hoe het gaat in de kleinere wendingen. De tijden dat het met mijzelf beter gaat zijn we ook met schouderbinnen en travers aan het werk, drukken de te lange kussens niet tegen de rug bij zulke buigoefeningen?
-Freeform classic --> Ook hier wat twijfels over de flexibiliteit, maar misschien iets om verder uit te zoeken.

Heeft iemand anders hier nog een aanvulling op? Ik zoek eigenlijk een zadel dat zo flexibel is als een fellsattel/barefoot maar zo smal zit als een boomzadel. Dat zal niet bestaan, want dan zou iedereen het willen :Y) maar wat komt er in de buurt? Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
(Komt ook nog bij dat mijn dip in gezondheid met een week over kan zijn (al speelt het nu al wel een paar maanden) maar ook nog een jaar kan duren, totaal onvoorspelbaar dus)

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:16

Bedankt voor de tip

Ik heb daar al eens informatie opgevraagd over de hipsaver, en die is qua dikte vergelijkbaar met wat ik nu heb met het opgevouwen handdoekje. Helpt absoluut een beetje, maar voor mij helaas niet genoeg.

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:17

ze hebben er ook een flexibel zadel van heather moffett die 399 pond kost

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:18

he drukte ik op enter ging hij gelijk bericht plaatsen was nog niet eens klaar hahah

maar misschien is dat wel wat zo'n zadel die heeft wel een soort van kussens hij staat geloof ik ook wel op de site

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:22

Ja inderdaad :j Ik ben zelf in elk geval erg nieuwsgierig naar dat nieuwe zadel van hm dus als hier iemand heel toevallig meer weet over dat ding!? Ik heb een hm phoenix gehad maar ik de winter vond ik hem niet fijn en hij lag niet mooi op mijn paarden, maar de kwaliteit was super en er zitten geen harde delen in..Ik ben benieuwd of het nieuwe model anders is en geen opwarm tijd nodig heeft in de winter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:24

Die heb ik inderdaad nog niet gezien, ik zal er eens naar kijken :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:25

Hij heet de flexee :)