[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:43

De lazy mountain en happy valley zijn tegen de 1000 euro geloof ik? Beetje way over budget.
Puntbelasting tijdens een 40 minuten durend stapritje met mss 500 m galop erin zal volgens mij wel meevallen. In stap zit er geen druk in de beugels. Draven buiten doe ik niet zo heel vaak, en de galop is ook prima uit te zitten. Als ze echter een bok geeft of een meter opzij springt lig ik er zonder beugels zo af. Dus mogelijkheid tot beugels moet er wel opzitten.
Misschien investeer ik met tijd nog ergens in een ghostje als buitenrij zadel, daar ben ik nog niet aan uit.

bumper

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:51

Als je beugels aan je voeten blijven zitten, heb je druk op de beugels - of je moet lijm gebruikt hebben, :D maar het is echt de een of de ander. Het zou wel kunnen dat je voor je gevoel niet véél druk op de beugels hebt, maar er zit druk op en die druk die er op zit wordt bij barebackpads verdeeld over een smal bandje over de rug. Als je 40 minuten in stap rijdt, dan betekent dat dus dat er 40 minuten lang een verhoogde druk op een riempje over de rug gelegd wordt.
Mocht je echt met beugels willen rijden dan zou ik een Grandeur vachtzadel kopen, of in stap altijd met beugels uit rijden en alleen in de galop ze even aan doen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:12

Al eens aan deze Barebackpad gedacht?
Is verkrijgbaar met inlagen en in 3 kleuren:
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... ckpad.html

Afbeelding

@ Jasia, het zadel ligt te ver naar voren en mag zeker een cm of 10 naar achteren. De schouder moet vrij liggen en vrij kunnen bewegen. Het zadel lijkt wat lang voor je pony.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:31

Kitty: dankjewel! Vind je dat het op de foto's met dekje ook te ver naar voren ligt?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:31

cynthiar schreef:
Ik heb de bf ride on pad met schaapzitting. Met daaronder de cheyenne pad. Zo ligt de ruggegraat lekker vrij. Bij geen ene bbp is het verstandig beugels eraan te doen. Is niet veilig voor jezelf en geeft puntdruk voor je paard.
[ [url=m/Ok6VrB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke maat cheyenne pad is dat?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:33

De maat 1/2. Dus de grootste, Fjordengek.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:35

Fjordengek93 schreef:
Jinte schreef:
Mag ik even een waarschuwing plaatsen.. Zijn op mijn oude stal o.a. 2 barefoot zadels gestolen en mochten ze te koop worden aangeboden wees op je hoede.

1 is een barefoot cheyenne maat 1
Zwarte zitting en randen zijn camel/bruin. Is een vrij opvallend/uniek zadel.

De ander een justadjust van net 2 maand oud.. Kans is groot dat ze naar t buitenland gaan maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Misschien serienummers plaatsen en datum diefstal?

Heb een JustAdjust te koop sinds vorige week en wil niet als verdachte gezien worden.

Dat snap ik. Heb even gekeken want de justadjust is alleen incl een barefoot pad, en niet alle extra toebehoren die je hebt.

Diefstal was afgelopen nacht, dus van 29 februari op 1 maart.

De serienummers zal ik even opvragen, die weet ik niet.

Is in Zeewolde geweest, waren meerdere zadelroven afgelopen week en deze nu op mijn vorige stal waar ik nog regelmatig kom. Zo bizar hoe dat ze is gelukt..

Wel leuk nieuws, want 18 maart komt Lilianne bij mij langs zodat ik de Ghost zadels eindelijk kan testen! En dan hopelijk op redelijk korte termijn 1 aanschaffen als het goed bevalt :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:39

Ik zou me met een stapritje met miss een stukje galop echt totaal niet druk maken over puntbelasting etc door beugels...
Zeker als je er dan nog iets van een pad onder legt
Al ga je drie kwartier flink drafwerk doen etc dan is het een ander verhaal...
Zeker als je correct zit en je benen gewoon af laat hangen en niet je hakken naar beneden zit te persen valt die druk reuze mee
Inlages van een pad doen ook een hoop.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:49

Leuk Jinte!

Ik rij Working equitation en heb eens met een Christ Iberica wat oefeningen gedaan. Flinke overgangen stap/galop en galop stap, in galop over bruggetje etc. Ik voelde mij veilig en stevig, maar toch vrij zitten. Heerlijk!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:52

Jasia schreef:
Kitty: dankjewel! Vind je dat het op de foto's met dekje ook te ver naar voren ligt?

Op de standfoto waarop ook het hoofd van je pony staat ( weet even niet hoe ik het anders moet schrijven :P ) lijkt hij nog steeds ver naar voren te liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:56

Kitty_ schreef:
Al eens aan deze Barebackpad gedacht?
Is verkrijgbaar met inlagen en in 3 kleuren:
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... ckpad.html

[ [url=m/u0pJZf.jpg]Afbeelding[/url] ]

@ Jasia, het zadel ligt te ver naar voren en mag zeker een cm of 10 naar achteren. De schouder moet vrij liggen en vrij kunnen bewegen. Het zadel lijkt wat lang voor je pony.

deze ziet er inderdaad ook super goed uit! Dankje!

Sonja_vR schreef:
Ik zou me met een stapritje met miss een stukje galop echt totaal niet druk maken over puntbelasting etc door beugels...
Zeker als je er dan nog iets van een pad onder legt
Al ga je drie kwartier flink drafwerk doen etc dan is het een ander verhaal...
Zeker als je correct zit en je benen gewoon af laat hangen en niet je hakken naar beneden zit te persen valt die druk reuze mee
Inlages van een pad doen ook een hoop.

Dat is inderdaad ook mijn idee.
had er al aan gedacht om een basis ghostje te nemen voor de buitenritten, maar toen ik die testte lag hij niet helemaal stabiel. Mijn SS ligt wel super stabiel op beide paarden (maar moet ik iedere keer de kussens verplaatsen, dus die pas ik maar aan als ik effectief een dagrit oid wil rijden met de jongste). Dus vandaar het idee voor een BBP voor de wekelijkse korte buitenritjes blokje om, en dan voor dagritten pas ik de SS wel aan :)
Nu nog even kijken of ik 300 euro uitgeef voor een degelijke bbp, of liever 100 euro bijleg voor een ghostje, of gewoon basic ga en een simpele bbp van 50-100 euro met mijn boomloze pad eronder neem...

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:00

Er kwam vandaag wel een justadjust voorbij op de Facebook pagina (ruil en verkoopplaats barefoot/boomloos/bitloos producten) met alleen een pad?

Hij is 7 uur geleden geplaatst. Staat op nog een andere verkoop pagina op Facebook ook. Een van de hoeksche waard.

Wil niemand beschuldigen! Maar wie weet.. En anders is dit weer een extra advertentie voor die persoon. :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:00

Kitty_ schreef:
Jasia schreef:

Op de standfoto waarop ook het hoofd van je pony staat ( weet even niet hoe ik het anders moet schrijven :P ) lijkt hij nog steeds ver naar voren te liggen.

Dat viel mij ook op toen ik de foto's zag, terwijl ik dat op de andere foto's (met dekje) niet vind.. Wellicht omdat de foto schuin van voren gemaakt is, dat het een vertekend beeld geeft?
Ik houd het sowieso even in de gaten aankomende keren, dat het niet tijdens het rijden naar voren schuift.. (Wat niet gek zou zijn met haar bolle buik, maar daar werken we aan O:) )

Zijn er verder nog tips waardoor ik kan voelen/zien of het past?
Met name of de juiste maat voorboog erin zit?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:02

Dat is niet het gestolen zadel, ik ken het zadel en de persoon die het zadel verkoopt namelijk :j

Loretteeee schreef:
Er kwam vandaag wel een justadjust voorbij op de Facebook pagina (ruil en verkoopplaats barefoot/boomloos/bitloos producten) met alleen een pad?

Hij is 7 uur geleden geplaatst. Staat op nog een andere verkoop pagina op Facebook ook. Een van de hoeksche waard.

Wil niemand beschuldigen! Maar wie weet.. En anders is dit weer een extra advertentie voor die persoon. :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:03

Jasia schreef:
Kitty_"]
Jasia"]

Citaat:

Dat viel mij ook op toen ik de foto's zag, terwijl ik dat op de andere foto's (met dekje) niet vind.. Wellicht omdat de foto schuin van voren gemaakt is, dat het een vertekend beeld geeft?
Ik houd het sowieso even in de gaten aankomende keren, dat het niet tijdens het rijden naar voren schuift.. (Wat niet gek zou zijn met haar bolle buik, maar daar werken we aan O:) )

Zijn er verder nog tips waardoor ik kan voelen/zien of het past?
Met name of de juiste maat voorboog erin zit?

Bij twijfel zou ik Lilianne van boomlooszadelpasservice.nl laten komen.
Ik vind het persoonlijk makkelijk uitleggen als ik naast het paard sta en e.e.a. kan laten zien en voelen :)
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 01-03-16 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:03

xyzutu2 schreef:
Als je beugels aan je voeten blijven zitten, heb je druk op de beugels - of je moet lijm gebruikt hebben, :D maar het is echt de een of de ander. Het zou wel kunnen dat je voor je gevoel niet véél druk op de beugels hebt, maar er zit druk op en die druk die er op zit wordt bij barebackpads verdeeld over een smal bandje over de rug. Als je 40 minuten in stap rijdt, dan betekent dat dus dat er 40 minuten lang een verhoogde druk op een riempje over de rug gelegd wordt.
Mocht je echt met beugels willen rijden dan zou ik een Grandeur vachtzadel kopen, of in stap altijd met beugels uit rijden en alleen in de galop ze even aan doen.

die grandeurs zien er inderdaad super uit ... maar de prijs ook wel ...
Meestal rij ik met vrij lange beugels en ik heb niet veel druk in de beugels. Doe ze tijdens de ritten ook vaak wel uit. Maar bij de hogere hangen is het wel fijn om op iets terug te vallen (en liever niet op beton :D) bij een onverwachte actie :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:20

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:05

Super, dankje!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:44

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:47

Hoi hoi!

Ik heb een twijfelgeval waar ik al even mee zit. Ik wil met mijn pony de overstap naar boomloos gaan maken, laatst is Lilianne geweest en ik heb de Barefoot London, Lexington en Ghost Firenze even getest. Ik begon met de London, reed er zo op weg, alleen mijn pony moest nog even opwarmen, maar verder zat het voor ons beide eigenlijk wel fijn, alleen breed. Daarna de Lexington getest, viel meteen al af omdat ik er niet zo lekker in zat en mijn pown vond hem duidelijk ook niet super. Daarna ging ik op de Ghost zitten, wat natuurlijk voor je gevoel een wereld van verschil geeft, maar wat eigenlijk ook heel fijn zat voor ons beide.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie ervaring is met de BF London en Ghost Firenze.
Ik ben namelijk bang als ik voor de London zou gaan, dat ik dan misschien op latere leeftijd last ga krijgen van mijn heupen/bekken door het brede zitten. Ben op dit moment 19 jaar en heb eigenlijk nooit ergens last van met rijden, alleen het afgelopen half jaar wat knopen in mijn rug door het oude zadel van mijn pown die niet goed lag. Heb al sinds december niet meer met dat zadel gereden en meteen geen last meer.

Zouden er heup/bekken problemen kunnen ontstaan door 'langdurig' te rijden met een breed zittend zadel, zoals de London?
Ik rijd gemiddeld 3 kwartier tot een uur als ik train in de bak. Op buitenrit verschilt het nog wel van 1 tot 3u.
Met de Ghost ben ik minder bang voor deze eventuele problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:00

Ik heb nog nooit gehoord over echte medische bekkenproblemen die door een zadel veroorzaakt werden. Wel kan het zadel je been net even onhandig neerleggen waardoor je tijdens het rijden last krijgt van kramp en dergelijke, of dat al bestaande bekkenproblemen zich pijnlijk melden.

Misschien is het anders een idee om het zadel eens een week te testen en daarin ook een rit van 3 uur te maken? Dan kun je redelijk goed inschatten of die breedte een probleem voor je is tijdens een lange rit of niet. :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:54

Loretteeee schreef:

Dit is een vriendin van mij. Ook een bokker trouwens. Het is niet het gestolen zadel.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:02

Duhelo schreef:
http://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel

Zou deze werken tegen het naar voor schuiven van het zadel?
Is ook maar 85 cm, maar al 10 cm langer dan 75 :D

Deze heb ik ook.. ik weet niet waar je woont.. anders mag je hem best wel eens lenen om te kijken of het wat is.. Heb ook de 85cm.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:35

Was er nou iemand op zoek naar een zgan 2e hands BF barrydale ?
Stadgenoot bied er een aan nl maar is geen bokker