[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:49

Ik heb ook wiebelende benen, maar volgens mij komt dat gewoon omdat je niet onafhankelijk genoeg zit. Een normaal zadel verdoezelt dat meer. Neemt niet weg dat het fijn is of mooi staat natuurlijk. Ik heb sowieso nooit een hele stille beenligging gehad, komt ook omdat ik ongemerkt wat verkramp / spieren aan span die ik niet aan zou moeten spannen. Centered Riding helpt daar ook bij. Ik heb overigens een Barefoot Cheyenne op een Tinker die zelf ook niet geheel stabiel is.

Edit: bijzonder trouwens, bruin tuig op een zwartbonte! Ik zou er zelf niet voor kiezen maar ik vind het er wel mooi uitzien. :)

draaakje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:16

Mooi zeg, dat lichte bruine op je tinker!

Ik heb ook heel erg moeten wennen, ik kwam vanaf mijn Wintec IW met diepe zit en kniewrongen af naar een barefoot. Inmiddels ben ik helemaal gewend en liggen mijn benen weer net zo stil als eerst. Heb wel mijn beugels juist altijd vrij lang, dat vind ik fijner.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:30

Wiebelbenen....tja...op een boomzadel heb je vaak een meer opgesloten zit en dikkere wrongen. Nu moet je op een boomloos zadel je eigen spieren gaan gebruiken en je evenwicht vinden. Het gaat vanzelf beter naarmate je meer oefent. En je wordt er strakker van, al je vergeten spieren moeten aan het werk! :D *\%/*

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:40

Mooie bruine London !

Helpen ijslanderbeugels tegen wiebelbenen ? Tiens, nog niets van gemerkt. :D

Swift, hoe bevalt de quilty ? :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:54

Wiebelbenen.

Ik heb een jaar lang zonder zadel gereden op mijn pony die zo van links naar rechts wist te gaan.
Na veel valpartijen, scheef zitten, en gemopper bleef ik zitten.
Hierdoor kreeg ik een super balans, en kon ik overal mijn benen plaatsen waar nodig.

Jaren op verschillende boomzadels gebivakkeerd. Maar elke keer met scheurende pijn in mijn knieën er vanaf.
Terwijl stage en andere omgeving duidelijk zeiden "Wat heb jij een stevige zit! Wat zit jij stil! En je benen wiebelen ook niet."
Toch met pijn er vanaf komen, en soms niet eens er vanaf komen, en gewoon laten vallen. Want tja je moet wat toch?

Nu heb ik een oude cheyenne, geen steun, nergens, behalve mijn HD inlages en pommel die ik als rodeohandvat gebruik, als mijn merrie weer capriolen bedenkt.
Maar mijn knieën, eindelijk... geen pijn meer!!

Nogsteeds heb ik geen wiebelbenen, ondanks ik geen kniewrong heb, geen dijwrong heb, en dus erg los zit.
Mijn stagebegeleidster merkte op, dat ik wel heel erg in een kaarshouding zat. Zo recht op.
Maar.... Dat doe ik ook in een boomzadel.
Maar juist in boomloos valt het op, omdat je minder zadel om je heen hebt.

Ze hebben op mijn zadel gezeten, en mij ontzettend veel respect om de oren gegeven.
"Dat jij hier op kan zitten zeg!! Pfff, geen steun... verschrikkelijk. En je blijft ook zitten als ze aan de klatter gaat? pffff jeutje." Vervolgens werd er gezegd, dat als ik rijtechnisch sterker in elkaar zal gaan worden door les. Mijn houding ondoorprikbaar zal worden.

Mijn tip?
Kilometers maken op je boomlooszadel, en iemand bij je hebben, die jou stevig met je houding aanpakt.
Of een paard onder je hebben, die dat voor je doet! :D

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:16

Bedankt voor al die reacties!?
Denk dat het dan even "doorzitten" wordt. Wat meer ervan bewust raken. Verder zit het als een huis heel fijn!

Bedankt voor de complimenten. Kon geen hoofdstel vinden in dezelfde kleur als het zadel dus heb ik het hoofdstel door de lederverf gehaald.
sja en bruin tuig op zwart bonte tink...heb hiervoor alles zwart gehad op mijn vorige tink. Saai werd het en tijd voor iets nieuws :)
Hou er wel van haha

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:04

Foto's van mijn gloednieuwe Arizona en hoofdstel *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mindful op 19-09-14 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:05

Gefeliciteerd!! Hij is prachtig! :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:08

Thanks _nelleke_ vind hem ook zeer geslaagd!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:32

Erg mooi!!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:34

Heel mooi iana!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:49

Wauw gaaf zeg! Is dit zo'n nut? Die zitten wel erg fijn! :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:59

Dankje allemaal *D het is de Arizona Rose

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:27

:~ :~ :~ :~ :~

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:08

Wat een mooi zadel en hoofdstel! Veel plezier ermee.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:17

Wat is dat voor hoofdstel trouwens iana?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:48

Kirsha schreef:
Wat is dat voor hoofdstel trouwens iana?

Het is de Barefoot sidepull Amber, het enige originele eraan is dat we met 2 in de shop stonden voor deze sidepull en we hebben van kleurtjes verwisseld :D de blauwe neusriem en,frontriem zijn eigenlijk vd zwarte Amber, die dame vond het oranje mooier en dus hebben we geruild, was wel grappig. Nu hebben we allebei een unieke Amber <3

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:18

Hier ook wiebelbenen als ik er niet op let, maar als ik streng voor mezelf ben kan ik ze prima stilhouden. Met een boomzadel had ik dit nooit, ik noem mijn Cheyenne dan ook altijd 'mijn verklikker' :D In positieve zin dan, want nu worden mijn eigen tekortkomingen zichtbaar en kan ik eraan werken :j

iana, kwijl!!

Met al die verschillende zadels hier word ik steeds nieuwsgieriger naar het proberen van verschillende merken en modellen... Rijd al een paar jaar dik tevreden rond met mijn Barefoot Cheyenne, maar is zó veel gaafs op de markt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:44

Ik had int begin ook wiebelbenen als ik met mijn freeform reed, het went en je krijgt er een beter zit door.
Met fenders heb ik dat niet, aan het boomloze heb ik ook moeten wennen maar nu wil ik niks anders meer.
Gewoon het idee alleen al dat boomzadels eigenlijk stijve planken zijn en je paard zoveel beweegt onder je.

Het is met alle zadels een zoektocht eigenlijk, wat ik belangrijk vind is dat de schouders vrij zijn en het model van zit...de ene wil er vrij op zitten (zoals ik) en de andere wil veel steun...zoveel keuzes, dat maakt het extra moeilijk.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:30

haha iana, wat leuk dat jij en die dame hetzelfde idee hadden voor de sidepull.
Gefeliciteerd met je zadel !

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:57

Ik heb een Amber hoofdstel te leen/op de proef gekregen van een kennis. Maar jah, op een trekpaardenhoofd..... Bovendien werkt een kingekruist systeem beter voor ons dan een sidepull. Dus verbouwing: de frontriem is de neusriem geworden, ik heb zelf een andere frontriem gemaakt en met 6 mm touw een kingekruist systeem aan de neusriem geknoopt. Werkt prima! Ik moet alleen nog even op zoek naar ander kleur touw, want dat fel blauwe past niet helemaal bij het bruin met beige hoofdstel :+

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:06

tjaakje schreef:
Ik heb een Amber hoofdstel te leen/op de proef gekregen van een kennis. Maar jah, op een trekpaardenhoofd..... Bovendien werkt een kingekruist systeem beter voor ons dan een sidepull. Dus verbouwing: de frontriem is de neusriem geworden, ik heb zelf een andere frontriem gemaakt en met 6 mm touw een kingekruist systeem aan de neusriem geknoopt. Werkt prima! Ik moet alleen nog even op zoek naar ander kleur touw, want dat fel blauwe past niet helemaal bij het bruin met beige hoofdstel :+

Misschien hoort dat niet helemaal hier thuis, maar heb je een foto hiervan?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:11

Nog niet, ik zal binnenkort foto's maken.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:18

Wauw mooi zadel, heel veel plezier ermee. Western modellen heb ik nog niet in huis gehad!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:46