voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:56

Seatsaver achterkant, smal flapje op de cantle. Dat is al in 2005 ofzo een breed flapje geworden :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:01

Nu begrijp ik ook wat je bedoelt en ik heb dus twee "antieke" met het smalle achterflapje, maar op beide staat het merkje Barefoot.

Op de oudste maar aan één kant, op de jongste aan beide kanten en dan ongeveer daar waar de beugelriemen er onderuit piepen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:01

romyloverrr schreef:
dus het zadel is al minstens 4e hands :D
apart :D

Hoezo is dat apart? :?

pmarena schreef:
Seatsaver achterkant, smal flapje op de cantle. Dat is al in 2005 ofzo een breed flapje geworden :)

Oh dat flapje, zie het nu ja

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:28

Moet zeggen dat dat merkje op de seatsaver er bij mijn arizona ook niet op staat. En die heb ik zelf bij pmarena gekocht :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:49

Geryon schreef:
romyloverrr schreef:
dus het zadel is al minstens 4e hands :D
apart :D

nooit gedacht dat een zadel wat toch nog ''jong'' is
zo vaak verkocht zou worden :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:36

romyloverrr schreef:
Geryon schreef:

nooit gedacht dat een zadel wat toch nog ''jong'' is
zo vaak verkocht zou worden :D

Hoe kom je er nou bij dat het zadel jong is?

Jij koopt spullen en verkoopt ze door en dan is het bij de kopers al derdehands. Niet veel verschil lijkt mij.

Ikzelf denk dat het gewoon een barefoot is trouwens. Zou een goede nepperd zijn anders. Was echt een fijn zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:54

viola schreef:
Moet zeggen dat dat merkje op de seatsaver er bij mijn arizona ook niet op staat. En die heb ik zelf bij pmarena gekocht :D

Het merkje / naam staat ook niet bij alle modellen daar op de seatsaver :)

Bij de Arizona staat het aan de achterkant / zijkant op de zadelbasis zeg maar.
Bij de Nevada helemaal onderaan in de hoek.
Bij de Atlanta en Cherokee in het paardekopje.
Bij de London, Lexington en Barrydale onderaan het zweetblad :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:00

Geryon schreef:
Hoe kom je er nou bij dat het zadel jong is?

Jij koopt spullen en verkoopt ze door en dan is het bij de kopers al derdehands. Niet veel verschil lijkt mij.
inderdaad , je hebt gelijk :P
Ikzelf denk dat het gewoon een barefoot is trouwens. Zou een goede nepperd zijn anders. Was echt een fijn zadel.

inderdaad , je hebt gelijk :P
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 30-05-13 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:00

Hebben hier mensen ervaring met een skito pad? (voor onder boomloos)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:04

Ik heb er 2 gehad een jaar of 5 geleden.

Hele mooie kwaliteit (mag ook wel voor die prijs :P ) maar helaas lagen de inlages bovenop de pad in plaats van dat ze er aan de onderkant uit staken....dus dat werkte niet goed om de ruggengraat vrij te houden -O-

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:16

Ik heb er een gehad,maar als je een anti slip pad zoekt gaat een skito pad niet werken..

O ze hebben trouwens ook eentje met antislip aan de bovenkant,of niet?Dat is misschien wel wat..Het zijn qualitatief hele mooie pads :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:37

Diegene die nu mij de Skito pad aanbied zegt dat hij van 'ruw wol' is aan de onderkant, en dus goed antislip is?
wol lijkt me niet antislip.

Diaz' ruggengraat steekt niet uit, dus dat maakt opzich niet uit. (inlages bovenop)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:40

Echt wol werkt bij mijn ronde paarden wel anti slip,maar als er geen anti slip laag aan de bovenkant zit vind ik dat persoonlijk weer te glad..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:02

Echt wol is wel degelijk antislip, alleen met de wol dan wel met de vleug de goede kant op staan :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:15

Even jullie advies voor mijn testboomloze Barrydale... Ik heb er nu volgens mij een pommel maat M in (een witte) maar de achterkant van het zadel komt omhoog als ik aansingel. Als ik eenmaal erop zit dan ligt het zadel wel goed. Mijn Fries heeft eigenlijk een 33/34 breedte van boomzadel dus ik denk toch ook niet dat ik naar een pommel maat s moet. Ze loopt heel fijn onder het zadel en ik wordt ook niet naar voren gezet voor zover ik voel maar omdat de achterkant zo omhoog komt had ik toch nog wat twijfels... Hebben jullie een idee?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:07

Ik denk dat het niet veel uit maakt dat het zadel wat omhoog komt. Zou er me in ieder geval niet veel zorgen over maken gezien ze er gewoon fijn onder loopt! Misschien nog even de pommel bloot op haar rug leggen en kijken of deze aansluit?

Ik kom dit topic ook weer even binnen voor advies. Bij mijn vorige barefoot lag de ruggegraat steeds niet vrij, schoof het zadel ontzettend naar achter en naar de zijkant etc. Nu heb ik een andere en die ligt veel beter!

Heb er laatst voor de derde keer mee gereden (veel gelongeerd voor spieropbouw). Maar het zadel is voor lijkt wel veel dikker dan achter. Hij ligt ook echt voor veel meer omhoog.

Nu heb ik laatst gereden met een dekje + heavy duty inlages en daarboven de onderkant van een physiopad met daarin zachte inlages zo afgeknipt dat ze stoppen voor de pommel, dus zwevende pommel. Het zadel lijkt hierdoor wel recht te liggen. Het rijden ging hartstikke fijn!! *\o/* Zadel schoof totaal niet naar achter en ook niet naar een kant. Wel een keer bijna gepleurd omdat pony ineens omdraaide en het hele zadel mee ging :+ Maar goed het ligt ook zo hoog door alle inlages en nieuwigheid dat ik dat wel begrijp.

Zo lag het zadel na het rijden (foto's helaas te groot):
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 7125_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8321_o.jpg

Ik deed het zadel eraf en werd blij om de zweetafdruk (althans, denk dat ik er blij mee kan zijn?) die eindelijk de ruggegraat vrij liet etc. Maar toen ging ik naar de andere kant en daarvan stonden de haren heel raar. Nu denk ik dat ik dat heb veroorzaakt. Het zadel lag, van bovenaf gezien, namelijk een beetje zo op zijn rug: \
Denk dat het kwam door het aansingelen aan een kant? Hierdoor zat ik met mijn billen niet evenwijdig met de cantle en heb ik denk ik het zadel steeds recht geschoven?

De zweetafdrukken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook bij de ruggengraat zijn wat haren naar die kant geschoven? Foto's vertekenen trouwens een beetje, maar hij heeft echt meer spier en vet gekregen naast zijn ruggegraat :D

Wat mijn vraag is. Wat vinden jullie van hoe het zadel nu ligt en de keuze van de onderkant van de physiopad eronder? En van de zweetafdrukken? Moet ik iets veranderen ofzo? In ieder geval beter opletten met opzadelen :+

edit: het kan trouwens niet geweest zijn door die bijna val, want dan zouden de haren de andere kant op moeten staan :')

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:37

Geryon schreef:
Ik denk dat het niet veel uit maakt dat het zadel wat omhoog komt. Zou er me in ieder geval niet veel zorgen over maken gezien ze er gewoon fijn onder loopt! Misschien nog even de pommel bloot op haar rug leggen en kijken of deze aansluit?

Ik heb gisteren de pommel er even uit gehaald en zoals ik al vermoede was deze te breed. Ik heb een maat kleiner besteld en bij mijn nieuwe zadel zit sowieso een M. Maar ik vermoed dat het met de L pommel al veel beter moet gaan liggen.

(Ik had de L besteld in mijn testzadel maar dit bleek een XXL te zijn)

Met jouw vraag kan ik je nog niet echt helpen. Ben nog een leek op boomloos vlak..... ;) maar ik lees even mee :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:54

@geryon, ik had hetzelde met mijn cheyenne toen die nieuw was, Het zadel schoof toen een beetje.[vandaar die haren] en toen ik het zadel een week had ging die steeds beter liggen en schoof ook niet meer, en geen gekke rechtopstaande en gebroken haren meer.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:31

Ik kom het topic ook weer 's binnenvallen..
Beetje rare vraag om hier te stellen misschien, maar aangezien er hier nogal veel mensen zijn met een Barefoot :)

Vond net mijn potje ledercreme van Barefoot in de garage (is altijd koel en droog), deze heb ik rond december/januari gekocht.
1 keer gebruikt & nu stond er schimmel op.. Heb wel vaker gelezen dat meerdere mensen die ervaring hebben met deze creme.
Is er misschien een andere creme die ook goed is voor de Barefoot producten? Heb nu de schimmel verwijderd en gebruik de rest wel,
maar vind het wel een beetje zonde.. :o

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:36

Ik heb mijn zadel binnen, bouwpakketje :D . Snel in elkaar gezet en het is best een stoer zadel *\o/* .
De inlages heb ik op maat gesneden en ik heb ze samen met de originele weer terug in de pad gedaan. Nu vond ik dat ik daar een ingenieus systeem voor bedacht had.... :j
Ik was er voor gewaarschuwd dat een dubbele inlage lastig in te brengen was, dusss heb ik de punt van de inlage, die er het eerst in gaat, in een pedaalemmer zak gedaan. Als je dan de pads met plastic erin duwt dan glijdt de hele boel zo naar binnen.
Aan de achterzijde een beetje trekken en plukken, maar het zat allemaal zo op z'n plaats en de zak kon zelfs hergebruikt worden. (sorry kan het niet anders omschrijven := )

Nu hadden jullie dat vast allemaal al bedacht maar ik vond het toch een handigheidje wat ik even wilde delen <<) :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:37

Staat inderdaad gewoon her en der op Bokt getipt al, door de jaren heen :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:17

Rianne_ schreef:
Ik kom het topic ook weer 's binnenvallen..
Beetje rare vraag om hier te stellen misschien, maar aangezien er hier nogal veel mensen zijn met een Barefoot :)

Vond net mijn potje ledercreme van Barefoot in de garage (is altijd koel en droog), deze heb ik rond december/januari gekocht.
1 keer gebruikt & nu stond er schimmel op.. Heb wel vaker gelezen dat meerdere mensen die ervaring hebben met deze creme.
Is er misschien een andere creme die ook goed is voor de Barefoot producten? Heb nu de schimmel verwijderd en gebruik de rest wel,
maar vind het wel een beetje zonde.. :o

Ik heb de schoencreme voor nubuck leer uit de schoenwinkel, stuk goedkoper en heb het al 2 jaar en nog nooit schimmel op gehad.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:18

pmarena schreef:
Staat inderdaad gewoon her en der op Bokt getipt al, door de jaren heen :P

:D hahaha ja dat verbaasd me niks :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:42

Dat van die schimmel op de cream hoor je inderdaad wel vaker, heel apart, ik heb er zelf ook last van maar heel veel mensen ook gewoon niet.... waardoor het nou komt??

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:12

Ik zit zo enorm te twijfelen. Kunnen jullie mij helpen met maken van beslissing?
Ik wil boomloos western rijden.

Ga ik voor een tweedehandse barefoot Arizona? Welke ik nu twee weken aan het uittesten ben.
Nieuwe zit er financieel niet in. Ik ben dus afhankelijk van tweedehands aanbod (ken je dat? Ik wil het en ik wil het nú!)
Ik weet door testen hoe het zadel ligt en rijdt.
Maar het is en blijft tweedehands.

Of ga ik voor een nieuwe complete set van Bosrand uit Soest (waar men volgens mij wel tevreden over is).
Waar ik vanuit moet gaan dat ie goed op mijn paard ligt. Dat kwaliteit goed is. En dat ie lekker zit.