Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:11

Welke teugels hebben jullie bij de rambo micklem multi bruin? Qua kleur? Ik had de goedkoopste springteugels van epplejeck in het bruin maar deze zijn helaas bijna overleden. En ik vind ze niet zo fijn . Ik zie overal wel bruine teugels maar de kleur bruin is overal anders.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:02

Fleursandro, ik vind de neusriem ook (te) laag zitten, maar bij het jukbeen netjes. Hoeveel gaatjes heb je nog over bij de neus en keelriem? Heb je wellicht de mogelijkheid een maat kleiner te passen om te vergelijken?

Lisexnicol, heb je een foto met het bakstuk een gaatje langer?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:39

Djeradalover schreef:
Fleursandro, ik vind de neusriem ook (te) laag zitten, maar bij het jukbeen netjes. Hoeveel gaatjes heb je nog over bij de neus en keelriem? Heb je wellicht de mogelijkheid een maat kleiner te passen om te vergelijken?

Lisexnicol, heb je een foto met het bakstuk een gaatje langer?

Als ik een maat kleiner neem ben ik bang dat de bakstukken weer over het jukbeen vallen (bij elk hoofdstel last van gehad), deze gaat qua bakstukken net en blijven nog net op het jukbeen liggen.... En keelriem zit op het 2e gaatje dus die gaat bij de maat cob ook niet meer dicht ben ik bang...

Edit, ik heb hem net even een gaatje hoger gehangen

Afbeelding

xLiez

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:53

@fleursandro Bij mij maakte het heel veel verschil zonder de frontriem van rambo. Die trekt nu het hoofdstel ook wat mee naar voren. Ik heb er een andere opgezet en toen viel het hoofdstel veel beter! Dat kan je dus ook nog even proberen!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:09

@fleursandro Ik vind hem zo beter leggen met een gat omhoog. En ik zou ook adviseren om een andere frontriem te gebruiken. Ik vind dit echt zon twijfel die eigenlijk nét niet lekker ligt, maar ik denk dat als je hem een tijdje hebt gebruikt dit ten goede komt van de pasvorm.
Hoe reageert je pony er op?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:26

J0anieke schreef:
@fleursandro Ik vind hem zo beter leggen met een gat omhoog. En ik zou ook adviseren om een andere frontriem te gebruiken. Ik vind dit echt zon twijfel die eigenlijk nét niet lekker ligt, maar ik denk dat als je hem een tijdje hebt gebruikt dit ten goede komt van de pasvorm.
Hoe reageert je pony er op?

Andere frontriem komt er sws op! Ik hou van een bling bling frontriem :P
Ik merk geen verschil verder, maar hij heeft ook totaal geen aanleuningsproblemen. Ik heb hem puur gekocht vanwege de pasvorm (en omdat ik sinds kort een bruin zadel heb ipv zwart en had dus een nieuw hoofdstel nodig haha) Bij andere hoofdstellen schuiven de bakstukken over het jukbeen en heb ik bij deze dus geen last meer van.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:25

Ik lees op internet verschillende dingen over hoe de Micklem valt qua maat.
Zelfde maat aanhouden als paard haar hoofdstel van nu of een maat groter?

Het gaat om een Haflinger met normaal maat cob.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:32

Ik ben voor mijn fjord ook de Rambo Multi Micklem in overweging aan het nemen. Ik wil hem het komende jaar gaan beleren, het liefst bitloos. Het handige aan de Rambo vind ik dat het zowel de mogelijkheid als kaptoom, bitloos als met bit heeft, zodat ik kan kijken wat het fijnste werkt. Nu vroeg ik mij af hoe dit hoofdstel valt. Ik hoor namelijk dat je meestal het beste een maat groter kunt nemen.

Mijn fjord is maar een kleintje, stokmaat 1.38 a 1.40, normaal hoofdje. Niet heel grof ook niet heel fijn. Hij zwaart nog wel iets uit.

Welke maat kan ik dan het beste nemen? Qua halsters heeft hij maat Cob.

Afbeelding

Beetje dezelfde vraag als hierboven dus...

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:37

Ik zou in beide gevallen voor de maat small horse gaan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:03

En Small Horse is dan Cob toch?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:47

Ja kllopt! Maar vanuit Horseware zelf wordt dat small horse genoemd :)

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:51

Ik zou ook voor cob gaan! Ik heb full op mijn kruising haflinger maar ik had beter cob kunnen bestellen. Het past wel maar wel bijna op het laatste gaatje!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:04

Mijn paard heeft normaal cob van de micklem wel full (standard horse) Afbeelding

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:07

Hier beide paarden alles full, ook van de micklems!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:12

Net het nieuwe hoofdstel voor mijn zwartje binnen gekregen. Kunnen jullie zeggen of hij zo goed zit ?

Afbeelding
Afbeelding

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:59

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:30

@lightning zover ik kan zien zit hij prima!

Even vraag voor de rest, hele tijd gereden met een felix buhler van kramer micklem. Maar die is donkerbruin en al mijn tuig is zwart dus van de week een zwarte micklem besteld bij limburgs ruiterhuis(nu 55€ dus sla je slag, namaak uiteraard voor dat geld maar wel prima kwaliteit)

Echter vandaag mee gereden maar paard is bizar zwaar op mn hand ineens, daar heb ik nooit problemen mee gehad... kan het komen door de losse bakstukken van het kramer hoofdstel en nu de andere van limburgs ruiterhuis zoals micklem echt zit, dus bit met riempjes aan het kopstuk?

Herkend iemand dit? Kan me het van mijn oude echte micklem niet herinderen al is dat bijna 2 jaar geleden haha

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:25

@lightninggg hij past super! Maar dat is geen micklem toch? Ik vind deze eigenlijk een veel betere pasvorm hebben dan de micklem... :o
Alleen jammer dat het bit bij deze niet is verbonden met de neusriem

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 10:31

@dieseltje09: Hier precies hetzelfde gehad bij de micklem! Vandaar de overstap terug gemaakt naar een normaal hoofdstel..

Paard was naast het hangen ook erg traag, alsof hij ergens werd tegengehouden terwijl hij met een gewoon hoofdstel gewoon actief loopt.

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:35

dieseltje09 schreef:
@lightning zover ik kan zien zit hij prima!

Even vraag voor de rest, hele tijd gereden met een felix buhler van kramer micklem. Maar die is donkerbruin en al mijn tuig is zwart dus van de week een zwarte micklem besteld bij limburgs ruiterhuis(nu 55€ dus sla je slag, namaak uiteraard voor dat geld maar wel prima kwaliteit)

Echter vandaag mee gereden maar paard is bizar zwaar op mn hand ineens, daar heb ik nooit problemen mee gehad... kan het komen door de losse bakstukken van het kramer hoofdstel en nu de andere van limburgs ruiterhuis zoals micklem echt zit, dus bit met riempjes aan het kopstuk?

Herkend iemand dit? Kan me het van mijn oude echte micklem niet herinderen al is dat bijna 2 jaar geleden haha

Heb je ook foto's van de micklem van Limburgs Ruiterhuis?

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:38

Het is inderdaad geen micklem maar een felixir buler. Kan in ieder geval al zeggen dat mijn paard met dit hoofdstel veel stabieler in de aanleuning is dan met een "traditioneel" hoofdstel. Ze was wel extreem hevig vandaag maar denk dat dat eerder aan het koudere weer lag

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:27

Ik heb naast m’n eqp nu ook de schockemohle. Rijd met 2 bitten dus is toch wel fijn 2 hoofdstellen :D

Afbeelding

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:27

En de EQP nu met spring bitje

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:16

Heel mooi !!
Grappig dat je hetzelfde bit in hebt als ik heb in je nieuwe hoofdstel

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:40

Ja inderdaad! Is een beris met tongboogje. Loopt ie fijn mee, heb hem ook wel op een normaal dubbel gebroken watertrensje lopen. Ook het mondstuk van de baby pelham. Had eerst de trust baby pelham maar die pakte die gewoon tussen z’n kiezen :=