[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:24

Weer een update.
Pommels gewisseld in beide zadels. Hebben nu de juiste maten te pakken.

De barefoot
-ligt prima, blijft ook op de juiste plek liggen
-zou durven schuiven van links naar rechts. Moet vrij strak aansingelen
- ikzelf zit op zich wel goed in stap en draf, maar heb veel moeite om de galop uit te zitten. Daar het zadel licht durft te schuiven, is dat ook niet ideaal. daarnaast het gevoel dat ik bij een rare sprong eraf lig.
-het geheel,is een behoorlijke toren, geen idee of dat door gebruik zal inzakkken en vormen zodat ik uiteindelijk wel stevig zit?

De flexee
- schuift niet opzij, ligt erg stabiel
-ligt na het rijden veel te ver naar voor, bijna in de nek :(
-ik zit er wel erg stevig in, wel wennen aan de bredere achterkant.

Ik rij met een FRA singel, super tevreden over dus wil die liever niet ruilen voor een lederen singel. Ik zou een banaan nodig hebben van 90, mazr die vind je nergens.
Maar de flexee zit momenteel wel fijner dan de bf...

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:50

Kijk even op permicavallo voor een banaansingel!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:36

80 cm is daar het langst. Ik heb een 75 cm liggen maar die is te kort. Het breedste gedeelte van de singel ligt vlak achter de ellebogen dan '..

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:54

Mmh balen! Ook niet op bestelling?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:11

Ik heb een C-singel liggen van 85 cm.. maar is ook niet helemaal mijn ding..
Gebruik ook liever de FRA (90cm) of de leren/elastische singel van BF(85cm), vooral in de winter is de laatste favoriet, de gespen komen niet zo snel in contact met de wollige haren van onze reuzen. :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:59

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:05

Als ik een singel zoek voor het trekpaardje.. dan kom in vaal op veelzijdigheidssingels uit, net als die in je link.. dat gaat m niet worden! Je zou dan zo'n hoes er om moeten doen ofzo.. maar das ook niet ideaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:52

De Tixerant is super fijn en ook in langere lengtes te vinden :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:59

pmarena schreef:
De Tixerant is super fijn en ook in langere lengtes te vinden :)

En lekker prijzig :=

Ik kon heel goed uit de voeten met mijn anatomische c/s sinigel van Kieffer in maat 75. Maar dat is op een tinkertje :P Lastig hoor, voor die trekpaarden. Hebben ze ook niets in trekpaardenwinkels?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:04

Ja dat wel, maarja het bestaat dus wel :P

En Tixerant is 100.000 keer fijner dan die Supersingel O:)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:06

Ik heb een Wintec Cair dressuursingel van 90 cm, is ooit bij een Kwpn-er gebruikt. Is niet echt een banaan, maar wel redelijk antislip met een drukverdelend middenstuk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:45

trekpaardwinkels hebben echt basis basis spul. Niks dat ik nodig heb dus.
Lotje: bedankt voor het aanbod maar ik heb dus wel singels genoeg, zoek dus specifiek een banaan of een S singel in 90 cm of 100 cm (mijn FRA is 100, die valt ruim genoeg maar is natuurlijk ook elastisch, dus ik denk dat leder in 100 cm ook prima zal zijn (of misschien beter).
ik heb ook al H-singels ed zien passeren, maar 200 euro voor een singel geef ik niet. Mijn banaan kentaur was rond de 80 en dat vind ik al erg pittig eigenlijk.

edit: die tixerantsingel, werkt die hetzelfde als een banaansingel of?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:45

Mattes heeft langere singels. Ik ben van 65 cm naar 100 cm singel gegaan. :') Ik heb nu de gespen direct onder mijn dekje, veel beter.

Maar Mattes zal ook buiten je budget vallen dan denk ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:36

als ik zeker weet dat het weekt wil ik wel investeren. maar eerst even testen met mijn banaan dat ik heb. zal dan wel zien of het zadel.blijft liggen of niet :D

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:52

Kunnen jullie mij misschien helpen aan een oplossing voor het probleem dat mijn BF London maat 1 wat aan de ruime kant is? Heb een week een testzadel gehad, maar die was in maat verstelbaar en kennelijk had ik hem ongemerkt toch wat kleiner staan toen. Kan me namelijk niet herinneren dat ik hem toen ook te ruim vond. Nu is het niet onoverkomelijk en ik denk dat wennen ook al veel zal doen, maar misschien hebben jullie nog tips? Kan uiteraard ook naar een maat 0 zoeken, maar als er een andere manier is om wat minder ruimte te hebben en minder te schuiven in het zadel, hoor ik dat heel graag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:53

schaap seatsaver erop?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:30

Misschien past die Gost zitverkleiner wel?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:49

Mag ik even een waarschuwing plaatsen.. Zijn op mijn oude stal o.a. 2 barefoot zadels gestolen en mochten ze te koop worden aangeboden wees op je hoede.

1 is een barefoot cheyenne maat 1
Zwarte zitting en randen zijn camel/bruin. Is een vrij opvallend/uniek zadel.

De ander een justadjust van net 2 maand oud.. Kans is groot dat ze naar t buitenland gaan maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:13

Dat is "niet leuk" :n In welke omgeving is dat? En zijn er foto's van dat zadel/die zadels? Eventueel op Facebook plaatsen?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:31

Jinte schreef:
Mag ik even een waarschuwing plaatsen.. Zijn op mijn oude stal o.a. 2 barefoot zadels gestolen en mochten ze te koop worden aangeboden wees op je hoede.

1 is een barefoot cheyenne maat 1
Zwarte zitting en randen zijn camel/bruin. Is een vrij opvallend/uniek zadel.

De ander een justadjust van net 2 maand oud.. Kans is groot dat ze naar t buitenland gaan maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Misschien serienummers plaatsen en datum diefstal?

Heb een JustAdjust te koop sinds vorige week en wil niet als verdachte gezien worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:11

oh jeetje, dat is inderdaad niet fijn!
inderdaad fotos en serienummers melden en delen op facebook !

heeft er iemand ervaring met het lamsvelzadel van christ?
http://www.reitsportpferdundspass.com/n ... basic-plus
ik heb nu twee dressuurzadels voor mijn jongste, maar op een dressuurzadel kan ik moeilijker zitten voor langere buitenritten.
Geen budget momenteel voor nog een buitenrijzadel (en voor lange ritten kan ik de specialized op maat zetten voor haar), dus dacht een beetje aan een barebackpad. Die van christ is ook niet goedkoop maar ziet er wel erg fijn uit, met de inlages en toch de mogelijkheid voor een setje beugels :)
Gebruik je onder deze nog een pad met inlages?
andere optie's? (liever goedkoper en beter :P). Dit is maar ergens voor tegen de zomer hoor, als de geldboom aangegroeid is :D

Het fellsattle van barefoot lijkt me fijner door de knie/dijwrongen en aanpasbare inlages, maar een groot nadeel voor mij is dat er geen beugels aankunnen.
(Pad zou gebruikt worden voor stapritjes, met sporadisch eens een stukje galop tussen, dus niet lichtrijdend uiteraard. Maar, mijn paarden zijn zo rond en zitten zo bagger in draf dat ik er zonder gewoon afstuiter/glij. Ook wil ik buiten gewoon wat zekerheid dat ik bij een rare sprong opzij gewoon blijf zitten en niet op het beton knal ...)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:37

Ik heb de Christ basic plus en gebruik hem soms nog met pad met inlages, soms met gewoon sjabrak eronder. Gebruik er geen beugelriemen aan.
Zou met beugels zeker wel pad met inlages nog eronder doen, gewoon voor extra zekerheid.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 01-03-16 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:09

Ik heb de bf ride on pad met schaapzitting. Met daaronder de cheyenne pad. Zo ligt de ruggegraat lekker vrij. Bij geen ene bbp is het verstandig beugels eraan te doen. Is niet veilig voor jezelf en geeft puntdruk voor je paard.
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:39

Duhelo schreef:
Het fellsattle van barefoot lijkt me fijner door de knie/dijwrongen en aanpasbare inlages, maar een groot nadeel voor mij is dat er geen beugels aankunnen.
(Pad zou gebruikt worden voor stapritjes, met sporadisch eens een stukje galop tussen, dus niet lichtrijdend uiteraard. Maar, mijn paarden zijn zo rond en zitten zo bagger in draf dat ik er zonder gewoon afstuiter/glij. Ook wil ik buiten gewoon wat zekerheid dat ik bij een rare sprong opzij gewoon blijf zitten en niet op het beton knal ...)

Die lazy mountain en happy valley heeft wel een beugelophanging volgens mij? Het is dacht ik dezelfe basis als een standaard zadel, dus ook geschikt voor beugels, maar dan met een andere overtrek.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:42

Hoi allemaal!

Ik heb een vraagje.. Vandaag op mijn haflinger een startrekk comfort (Shorty) gepast, maar ik vind het lastig te beoordelen wanneer ie goed ligt.
Iemand tips en tricks hiervoor? Of een goede boomloos zadel passer in west Brabant? O:)

D'r ruggengraat ligt mooi vrij, imo is het niet te lang en de voorboog lijkt breed genoeg.
De kussens sluiten mooi aan en lijken niet te drukken. Liggen wel 'strak' bij haar schoft, maar de kussens zijn vrij soepel, dus ik weet niet of dit juist zo hoort?

Tijdens het rijden schoof het zadel niet..

Ter illustratie wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding
(Het ligt hier wat te ver naar voren)

Met dekje:

Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden:

Afbeelding

De haren op d'r rug na het rijden (moet er wel bij zeggen dat haar vacht nat was vd regen toen ik het zadel op deed)..

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!