[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:13

_ENGEL_ schreef:
Ik ben op zoek naar een mooi/leuk bijpassend hoofdstel voor bij mijn Barefoot Aizona bruin. Ben benieuwd wat jullie erbij hebben ...

Bitloos?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:06

Vandaag de bredere pommel geprobeerd. Dat was niet echt een succes met het rijden. Zadel wipte echt van achteren

Dit is het zadel met de large pommel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de medium pommel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:25

Vandaag de roma picollo getest tijden de les, de ruiter vond het fantastisch *\o/* de zweetafdruk was ook goed. Toch even voor de zekerheid, ligt het zadel niet te ver naar voren?

Afbeelding

Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:04

Kitty_ schreef:
_ENGEL_ schreef:
Ik ben op zoek naar een mooi/leuk bijpassend hoofdstel voor bij mijn Barefoot Aizona bruin. Ben benieuwd wat jullie erbij hebben ...

Bitloos?

Nee met bit

@ Dubbeldun, mooi hoofdstel, maar ij denk te rood bij de arizona. Die is meer chocolate/donkerbruin

@ gladijs, ik vind de roma picollo keurig liggen. Mooie combi

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:16

Kan de schouder vrij bewegen gladijs? Hij mag nog naar achteren, maar misschien gaat hij steeds naar voor? walg het paard er goed onder beweegt en de ruiter àchter de schoft zit, is het prima.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:30

Welke pommel kan.ik het beste blijven gebruiken? Ik had de bredere geprobeerd met die extra handdoeken. Maar het zadel kantelde echt naar voren. Er is wel ineens veel verschil tussen die twee maten pommel vond ik. Naar mijn gevoel werkt de medium pommel het beste. Maar ben niet 100 procent zeker

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:34

llora schreef:
Welke pommel kan.ik het beste blijven gebruiken? Ik had de bredere geprobeerd met die extra handdoeken. Maar het zadel kantelde echt naar voren. Er is wel ineens veel verschil tussen die twee maten pommel vond ik. Naar mijn gevoel werkt de medium pommel het beste. Maar ben niet 100 procent zeker

Op de losse foto lijkt de wijde pommel beter maar in het zadel en op de rijfoto's zal mijn gevoel uitgaan naar de medium pommel. Sommige paarden/paardjes hebben gewoon een hele moeilijke rug waarbij een zadel gewoon lastig kan zijn. Dan is dit gelukkig nog boomloos waardoor alles er wel onderdoor kan blijven bewegen zonder belemmering. Bij een boomzadel zal de boom tegen weefsel aan drukken en tegen het schouderblad wat schade geeft.

Ook is het zadeltje over de wat lang wat ook kan veroorzaken doordat het lenden deel van de rug bewegelijk is en ook wat beweging misschien in zadel kan duwen. Dit hoeft geen kwaad te kunnen als de ruiter maar wel op het dragende deel van de rug zit.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 15-01-18 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:44

Op zich is het zadeltje wat lang. Maar onder dit zadel loopt hij nog het beste. Heb al zoveel boomzadels geprobeerd. De barefoot is nog het beste met de medium pommel. Daar schuift het maar een beetje naar voren en komt het ietsjes van de rug vanachter. Met staart riem blijft hij dan wel super liggen en pony lijkt dan nog beter te lopen. We hebben niet het idee dat hij de staart riem erg vind. Maar ik ben er niet zo voor een staartriem. Nu gaan we nog een banaan singel proberen en hopen dat dit effect heeft. Want de kids willen zo graag hun boomloos houden

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:48

llora schreef:
Op zich is het zadeltje wat lang. Maar onder dit zadel loopt hij nog het beste. Heb al zoveel boomzadels geprobeerd. De barefoot is nog het beste met de medium pommel. Daar schuift het maar een beetje naar voren en komt het ietsjes van de rug vanachter. Met staart riem blijft hij dan wel super liggen en pony lijkt dan nog beter te lopen. We hebben niet het idee dat hij de staart riem erg vind. Maar ik ben er niet zo voor een staartriem. Nu gaan we nog een banaan singel proberen en hopen dat dit effect heeft. Want de kids willen zo graag hun boomloos houden

Ik zou ook zeker bij zo een ponytje boomloos blijven rijden!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:49

Maar is een staart riem heel slecht? Dacht altijd dat dat niet goed was. Maar als ik zie dat hij heel ontspannen ermee loopt betekent dit dan dat hij er geen last van heeft. Of toch eerst nog eens een banaan singel proberen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:55

llora schreef:
Maar is een staart riem heel slecht? Dacht altijd dat dat niet goed was. Maar als ik zie dat hij heel ontspannen ermee loopt betekent dit dan dat hij er geen last van heeft. Of toch eerst nog eens een banaan singel proberen?

Een banaansingel kan zeker nog wel iets doen aan de ligging. Ik ben niet heel erg tegen een staartriem, menpaarden lopen ook standaard met eeen staartriem voor de wagen. Gewoon goed naar je paard blijven kijken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 09:56

Daphneeeej schreef:
llora schreef:

Een banaansingel kan zeker nog wel iets doen aan de ligging. Ik ben niet heel erg tegen een staartriem, menpaarden lopen ook standaard met eeen staartriem voor de wagen. Gewoon goed naar je paard blijven kijken.

Dat denk ik ook hoor. Als je paard het goed vindt, zal het allemaal wel meevallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:36

Ik ben niet zo'n staartriem fan maar als je gewoon heel kritisch blijft kijken naar het beestje en het geen irritatie laat merken er over maar je juist positief verschil ziet: gewoon doen :j

Paard weet het zelf het beste denk ik altijd maar :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:44

pmarena schreef:
Ik ben niet zo'n staartriem fan maar als je gewoon heel kritisch blijft kijken naar het beestje en het geen irritatie laat merken er over maar je juist positief verschil ziet: gewoon doen :j

Paard weet het zelf het beste denk ik altijd maar :)

Moesten ze nu is kunnnen praten e. Zou zoveel gemakkelijker zijn. Ik merk het aan het feit dat hij minder met zijn neus naar voren loopt. In stap komt hij sowieso gemakkelijk aan den teugel. Maar met staart riem loopt hij veel lager en ontspannender.

Maar wat denk jij van de larg pommel? Of toch de medium pommel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:52

Ik vind het er echt niet uitzien met de L pommel dus zou het lekker bij de M houden, die ziet er helemaal niet zo verkeerd uit ook los op het ruggetje :)

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:00

Berdien schreef:
Is het ook Wendy, het is echt lastig om ze passend te vinden/maken én te houden. Stalgenoot heeft ook een westernzadel op maat laten maken. Práchtig zadel, echt waar. Maar als ik voel hoe hárd het is.. Ik zou niet graag zo'n vreselijk niet-flexibel zadel op m'n paard hebben.

Ik heb hierover nagedacht. Ben blij dat ik er op deze manier over kon praten. Mijn paardje is doodbraaf met het zadelmak maken, ik ga denk ik wachten met westernzadel en de ghost kopen. Zat echt zalig....
Ik hoop ooit wel licht boomwestern type zadeltje voor hem te laten maken.
Zo zo iets ook zo hard zijn?
http://www.naturalhorsemansaddles.com/Lightweight-Saddle-p/nh-wes-cm-classic.htm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:15

20 pound = 10 kilo... dat is toch niet zó licht ??
BM, Colorado en Freemax zitten allemaal op dat gewicht en een boomzadel met een kunststof boom zal niet veel zwaarder zijn.

Zolang er geen goed schokdempende laag onder de seat zit zal het zadel net zo hard zijn als normale westernseats.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:06

Daar is dit topic ook voor, om van gedachten te wisselen over de opties en wel/niet boomloos. Alleen maar goed dat je er zo bewust mee bezig bent! :j

BM is inderdaad niet heel zwaar. Mijn dikke vilten pad echter.. de combinatie ervan zorgt wel voor spierballen als ik het weer eens omhoog moet zwaaien om op 1.65m uit te komen :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:24

Pad en stijgbeugels zijn vaak kiloknallers :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:10

Mijn Wall's stijgbeugels wegen idd behoorlijk wat :D Pad valt wel mee.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:42

@kwetal ja de schouder beweegt vrij eronder, in principe is het zadel niet van zijn plek af geschoven vanaf het moment dat ik het er zo op gelegd heb. Ik zal kijken of het nog een stukje naar achter kan :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:33

Gladijs schreef:
@kwetal ja de schouder beweegt vrij eronder, in principe is het zadel niet van zijn plek af geschoven vanaf het moment dat ik het er zo op gelegd heb. Ik zal kijken of het nog een stukje naar achter kan :j

Dat kan met behulp van die V - als je die verder naar voren doet, blijft het zadel wat naar achteren liggen - maar als het zo werkt, lekker zo laten! +:)+

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:58

Hey ik kom even binnenvallen in dit topic, want ik kon nog niet zo veel vinden hierover. Ik wil graag een boomloos zadel kopen, heb wel al ervaring met de randolls, maar nu wilde ik graag een iets ruimer model met meer zeg maar dressuurmodel.
Ik kwam uit op de EasyTrek Comfort.
Nu heb ik twee dravers, dus wel een beetje schoft, maar bijvoorbeeld zonder zadel prima te rijden (niet zoveel ruggegraat-schoft dus)

Kort: wat vinden jullie van de EasyTrek Comfort?

(edit: het gaat er ook een beetje over dat mijn vriend wat meer ruimte nodig heeft in t zadel, dus iets van 18 inch ipv de 17-17,5 die we nu hebben met de randolls, vandaar)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:01

Afbeelding
Heeft de postbezorger gister gebracht!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:30

Hij is mooooi! Al ben ik meer vant bruin ..:)