voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:47

ik heb in een mailtje gezegt dat dit evt. niet klopt. :D
ik hoor het wel denk ik !

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:48

minikatje schreef:
romyloverrr schreef:
edit , ik kan de post niet meer wijzigen.
( maar dan zou hij 3,5 jaar in de voorraad moeten hebben gelegen ? )

omdat niet alles zomaar 1,2,3 verkocht is.
vraag marena maar eens na ;)
als alles zomaar verkocht zou worden zouden er ook geen aanbiedingen en opruimingen zijn. :)

ik weet dat dingne wel eens lang in de voorraad liggen , maar bij mijn weten
géén 3,5 jaar of janger toch :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:13

Het zou wel heel apart zijn inderdaad als deze pas anderhalf jaar geleden verkocht is, maar wellicht kan het nog zijn dat die ergens uit een stoffig hoekje vandaan is gekomen bij een wederverkoper ofzo, of dat hij als gebruikt zadel is gekocht met een korting anderhalf jaar geleden....of welke andere manier dan ook waardoor de verkoper vindt dat hij anderhalf jaar oud is.

Sowieso zie ik geen Grandeur-pad maar een Hi-Tech pad op de foto's staan dus dat is ook al een beetje raar.

Maargoed dat kan dan nog zijn dat die gewoon niet op de foto's staat, maar daar wel aanwezig is.

En dan de prijs van 700 euro, is ook een beetje raar maar hoeft ook niet helemaal verzonnen te zijn.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:57

Ik ben al een paar jaar bezig met het onmogelijke :D Heb hier een kleurrijke showblanket liggen voor onder mijn Missoula Nut. Met mijn 'nieuwe' HAF pad wordt dat echt wel te dik voor onder het zadel. Met de GRANDEUR pad die ik ook heb zou het wel gaan, maar eigenlijk zoek ik iemand die:

Mijn tweedehandse/oudere HAF pad om kan bouwen/in kan korten tot 'HALF PAD'? En daarbij een inkeping/knipje bij de schoft in kan maken.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:02

Misschien de schoenmaker? of een kledingvermaker?

Ik heb een vraagje, en stel het maar hier, aangezien hier de boomloos-zadel kenners en verkopers zitten.
Ik heb (weer) een boomloos zadeltje, omdat mijn bijna 5 jarige tinkermeisje maar bleef uitbreeden.

Ze is schoftloos en rond, en dit in combi met een boomloos zadel is glijden!

Ik heb er een anti slip matje onder, een gewone neopreen singel. en dit glijd opzij (ook na 3x aansingelen)
Nou heb ik wel een goedkoop dingetje, zonder pommel of VPS of wat dan ook, maar ik weet van andere probeersels dat dat niet persee minder glijd.

Wat doen jullie tegen glijden? zelfs opstappen kan sowieso niet zonder iemand aan de andere kant, maar ook met een scherpe plotselinge bocht zitten we gelijk met zadel en al scheef.

Zijn er bepaalde modellen boomloze zadels die minder glijden dan anderen? (zoals bijv. met VPS)
Zijn er speciale singels, borsttuigen of iets tegen het glijden?
Bestaan er iets van opstaphulpen voor glijdende zadels?

Ik hoor graag jullie advies!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:20

Bij mijn rondgeribte, mega brede, schoftloze en korte Haflinger waren de Trekker (die ik nu heb) en de Ghost de enige zadels die helemaal stabiel bleven liggen en de Trekker vind ik zelf ook super fijn rijden.
Op onze Tinker kruising ligt de Barefoot London (met VPS) ook heel stabiel maar zij is wat makkelijker qua bouw. De London met VPS bleef op mijn Haf ook niet 100% stabiel liggen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:37

bedankt! goed om te weten.. andere ervaringen hoor ik ook graag!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:07

Ik heb sinds kort twee freeform zadels en dit blijft eindelijk liggen bij mijn mega ronde tinker. Een FRA singel eraan en het blijft liggen. Ik kan ook gewoon mijn lamswollen pad gebruiken, normaal hing ik met de barefoot en de pad onder aan de buik...nu doe ik wel altijd opstappen met een krukje maar bij de freeform ligt het echt heel stabiel!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:13

Is dat een speciaal type singel?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:18

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:04

dank je!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:28

Ik heb trouwens ook aan beide zadels een Westip/FRA singel. Werkt bij ons ook super en de pony's vinden het naar mijn idee ook fijner.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:43

Er valt heel eerlijk gezegd eigenlijk niet echt iets aan te raden dat bij uitstek geschikt is voor de erg ronde paardjes... bij de 1 werkt zadel X perfect en Y schuift als een bezetene, terwijl het bij een ander precies weer andersom is...

Of zadel X schuift ontzettend, maar wanneer er dan eens een bepaald dekje of bepaalde singel aan gebruikt wordt, ligt het ineens wel heel erg stevig. Ook al is dat dan zomaar een simpel dekje, niks bijzonders, maar om 1 of andere duistere reden ligt het dan wel ineens goed :P

Het is echt een kwestie van proberen want het zadel X dat iemand aanraadt, ligt bij 10 anderen juist weer heel glibberig :))

Op zich is van de Barefoot-types de Nevada het zadel dat meestal de meest stabiele ligging heeft, simpelweg omdat die zo'n groot raakvlak met het paard heeft dus het meeste "grip" heeft zeg maar. Vaak ook veel meer dan boomzadels of stuggere boomloosjes, omdat hij echt als een handschoen eromheen aansluit als hij lekker ingereden is.

Komt heel vaak voor dat mensen deze als oplossing nemen na soms echt tientallen schuivende boom- en boomloze zadels, ook nog hele dure op maat gemaakte supergave zadels :=

Maar nu met het VPS is alles wel veel steviger en moeten de zadels echt een poosje soepel gereden worden voordat ze als een handschoen om het paard heen gaan staan. Een nog nieuw zadel kan dan best schuiverig zijn maar als die ingereden is wel ineens muurvast liggen.

Of met een andere singel eraan, ander dekje eronder, net iets minder ver naar voren op de rug leggen...bij Rena schuift alles als ik haar even snel opzadel. Doe ik het nauwkeurig en leg ik het zadel precies op de goede plek, dan ligt het gewoon muurvast. Maar een cm te ver naar voren....dan kan ik beter meteen opnieuw opzadelen want het schuift dan gedurende het rijden steeds verder naar voren en ligt ook zijwaarts niet stabiel ^)

Geheel elastische singels zoals de Westip / FRA supersingel / Barefoot Stretch & Breath werken vaak heel goed om de stabiliteit van zadels te verbeteren.

En anti-slip dekjes natuurlijk, zoals de Ghost pad met Sympanova eronder, heb je ook bij sommige HAF en Grandeur en Barefoot pads, die kleven als het ware echt aan het paard vast en bieden nog meer houvast aan het zadel. Nadeel is wel dat de huid er geïrriteerd door kan raken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:40

gezocht, gezocht gezocht ! een halfpad, met schoftuitsparing, wie weet wat?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:28

ik gebruik bij idefix nog steeds een staart riem omdat zijn boomloze drytexs kids nog steeds glijd.
Ik heb zon speciale FRA singel tegen het glijden, maar dat werkt dus niet zo best haha.
Idefix is vooral aan de achterkant erg bol waardoor het zadel zeg maar ook naar voren kiepert, ik zat er nog
aan te denken een andere pommel te kopen, maar ik heb echt geen idee of hij juist groter of kleiner moet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:58

Ik denk dat VPS inderdaad wel gewoon een goede optie kan zijn!
Maar eens gaan passen enzo ;)

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:20

Ik heb sinds kort weer een Barefoot zadel, een bruine London en nu wilde ik een paar dubbeldikke inlagen op maat maken voor de Grandeurpad model London, blijkt er net zoals de Heavy Duty's een kunstof flexibel plaatje in te zitten.
Hoef ik dus geen Heavy Duty's meer te kopen .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:42

Unihorses: geen idee, ik ben niet zo van de losse dekjes en inlages :)

Loveidefix: heb je wel eens gemeten...? :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schoftbreedte/

Wubbo: dat waren dan niet de normale Dubbeldikke maar de Flex inlages, een soort voorloper van de Heavy Duty inlages.
Die DD en Flex heb ik laten maken jaren geleden, waren niet van Barefoot. Die HD van Barefoot vind ik persoonlijk echt 100x fijner, zijn wat minder stug en hebben meer veerkracht :)

Diaz: ik durf niet te zeggen of een Barefoot met VPS een stabielere ligging zal geven :=
De kans is juist groot dat die eerder zullen schuiven, zeker als ze nog vrij nieuw en weinig ingereden zijn, omdat ze dan nog niet "strak" om de rug heen liggen zeg maar, ze hebben nog teveel een eigen vorm. Als je zoiets gaat testen dan is het dus wel aan te raden om een goed ingereden zadel daarvoor te pakken :j

Vergelijk het met nieuwe schoenen die wel gewoon mee bewegen met je voeten, maar nog niet zo lekker zitten als wat oudere schoenen die je echt uitgelopen hebt. Beetje zwakke uitleg maargoed zoiets dus :P

Soms valt er echt geen touw aan vast te knopen dat een bepaald zadel wel werkt en een andere niet... heb ook wel eens gehad dat 2 zusjes (met allebei een eigen paardje) allebei een zelfde model Barefoot kochten, van dezelfde leeftijd zeg maar dus er zou geen verschil mogen zijn.

De ene had een zwarte en de andere een bruine, dat was het enige verschil :P

Op het ene paardje lagen en zaten beide zadels gewoon prima, niks mis mee. Maar het andere paardje daarbij bleef 1 van de 2 zadels nooit echt lekker liggen, terwijl de andere gewoon prima lag. Heel stom...

Zouden ze bij dat paardje nou net die ene BF als testzadel gehad hebben ofzo, dan hadden ze "BF" maar schuivende rotzadels gevonden :P

Maar nu waren zowel ruiter als paardje toch dolblij met hun Barefootje.

Zo vond ik het ook zo idioot dat jij toen zo klem zat in die Arizona, terwijl er veel dikkere achterwerken prima in die maat passen normaal gesproken! Soms valt de 1 of de ander toch wat anders uit... is wel jammer want zo kun je nooit echt iets afschrijven van een merk of model, want als er 1 niet bevalt kan een ander nog wel buitengewoon fijn zijn.

Of wat je ook regelmatig hoort, dat mensen een zadelmaker laten komen, er een heel fijn zadel gevonden wordt, dat zadel wordt vervolgens besteld, exact dat merk / model / type / dezelfde boom, kussenvulling en bouwjaar en alles, maar dan alleen een ander kleurtje...en die ligt ineens voor geen meter :?

ZO irritant :roll:

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:54

pmarena schreef:
Zo vond ik het ook zo idioot dat jij toen zo klem zat in die Arizona, terwijl er veel dikkere achterwerken prima in die maat passen normaal gesproken! Soms valt de 1 of de ander toch wat anders uit... is wel jammer want zo kun je nooit echt iets afschrijven van een merk of model, want als er 1 niet bevalt kan een ander nog wel buitengewoon fijn zijn.:

Ja dat was ZO absurd! (al ben ik nu een stuk afgevallen hoor.. maar zo krap??)
Afbeelding

Jammer want het stond haar zo gaaaf! (kon me trouwens niet herrineren dat we gleden, maar ze was nog zo jong en on ontwikkeld (en minder rond)

Het was een best nieuwe volgensmij, want hij zat echt hoog op haar rug ;)
Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:12

ik ben toch opzoek naar een andere singel denk ik. maar deze moet bepaalde plekken ontwijken. als ik een foto plaats van de (2 ) bulten, zou iemand met een banaansingel kunnen kijken of het (mischien ) gaat werken?
portomonee is weer blij met me... wil een halfpad... er komt nog een zadel, een nieuwe singel...

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:26

Bedankt, pmarena, weet ik dat ook weer ;)
De Barefoot London bevalt goed, mijn merrie /3 is door haar leeftijd (21 jaar) verandert kwa bouw, ik had normaal altijd maat L pommel nodig, nu is dat maat M, die sluit perfect aan.
Een boomzadel is moeilijk passend te krijgen en de Barefoot ligt super op haar, ze loopt er ook lekker ontspannen onder. :j en mocht ze door training breder worden koop ik alleen een andere maat pommel en klaar :)

http://i44.tinypic.com/m1tnc.jpg

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:53

een paar bladzijden terug had ik een vraag over een schuivend boomlooszadel . door er een minder stapelwerk van te maken, en het zadel net wat anders neer te leggen is dit bijna helemaal verholpen. *\o/*
maar.... nu komt me singel dus op de bult. deze is aan de onderkant al kaal geschuurt, en het is gewoon niet fijn voor haar. ( aansingelen.... dus maar met lossere singel maar dan schuift het weer zo)
nu zat ik te denken aan zo'n banaan singel zoals in het fantastische plaatje een paar pagina's terug.
maar... hij moet om 2 bulten heen liggen. 1 grote, die het grootste probleem geeft, en 1 vrij kleine, maar toch aanwezige.

de grootste bult
Afbeelding

en de kleinere, die je niet met het oog kan zien, maar zeker wel voelen.(voor me vinger )
Afbeelding

en mijn vraag... heeft het een kans van slagen? want mijn singel die altijd werkte werkt nu dus niet meer ( zo'n goedkope, stoffen , die in het midden samengeknepen was, en dan achter de bult kwam te liggen ) omdat ik het zadel wat meer naar voor heb liggen nu. ( standaard legde ik hem net verkeerd naar achter, om de bult te ontwijken. )
de grote bult ligt ongeveer een hand breedte ( plus 1 vinger ofzo ) van haar oksel af.

het leek me dus als er een sterkgenoege bocht in zit het de bult ontwijkt, maar wel vergenoeg naar achter zit voor de kleine bult. meesten hebben alleen een inieminie boogje. heb wel veel vragen de laatste tijd zeg :o :roll:

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:32

Coentjuh schreef:
Ik ben al een paar jaar bezig met het onmogelijke :D Heb hier een kleurrijke showblanket liggen voor onder mijn Missoula Nut. Met mijn 'nieuwe' HAF pad wordt dat echt wel te dik voor onder het zadel. Met de GRANDEUR pad die ik ook heb zou het wel gaan, maar eigenlijk zoek ik iemand die:

Mijn tweedehandse/oudere HAF pad om kan bouwen/in kan korten tot 'HALF PAD'? En daarbij een inkeping/knipje bij de schoft in kan maken.

Meer mensen met een ideetje?

Diaz, als ik heel eerlijk ben ligt mijn Missoula Nut ook niet altijd stil op mijn Arabje. HAF pad en FRA singel en VPS systeem, maakt allemaal niets uit. Probleem is ook dat de pony iets scheef is en mijn scoliose in mijn rug ook in die richting meewerkt (helaas) zodat we af en toe te ver naar rechts hangen.

Unihorses, wat een lastig verhaal. De bulten kunnen niet makkelijk verwijderd worden?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:12

Coentjuh schreef:
Coentjuh schreef:

Meer mensen met een ideetje?

Diaz, als ik heel eerlijk ben ligt mijn Missoula Nut ook niet altijd stil op mijn Arabje. HAF pad en FRA singel en VPS systeem, maakt allemaal niets uit. Probleem is ook dat de pony iets scheef is en mijn scoliose in mijn rug ook in die richting meewerkt (helaas) zodat we af en toe te ver naar rechts hangen.

Unihorses, wat een lastig verhaal. De bulten kunnen niet makkelijk verwijderd worden?

verwijderen wel, het naverhaal daarintegen...
sowiso half jaar niet rijden, door plek constand open... niet wetende hoe diep het in de buik zit... niet wetende wat gebeurt als er in word gesneden, en ook het positief/negatief uitslag. ( door vorm )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:35

Diaz: ja dat was echt zo maf...op de foto te zien wist ik eigenlijk zeker dat het een maat 0 zadel moest zijn, zo baggervet ben je nou ook weer niet daar :P Is maar een klein beetje spek en dat hoort makkelijk in een Arizona maat 1 te passen, ik pas er met minstens zo'n zelfde achterwerk ook prima in :P

Hij lag er wel erg bovenop te zweven nog inderdaad := Ik vind dat echt ZO jammer van dat VPS...perfect als het ingereden is hoor, maar de zadels liggen er als ze nieuw zijn zonder ruiter nog bovenop als een kamelenzadel ofzo := Gelukkig zakt het wel direct in onder het ruitergewicht maar onbelast blijft het er een poosje suf uit zien.

Wubbo: dat is ideaal inderdaad, staat ook wel chique, dat bruin bij haar +:)+

Unihorses: oef.... 1 van de 2 bulten zijn nog wel te ontwijken, maar allebei?? Die singel moet toch ergens liggen.... je zou eigenlijk moeten kunnen werken met een onderlage onder het middenstuk, en daar een gaatje uitknippen op die plaats...maar dat valt dan weer niet mee met aansingelen denk ik... zou een Tixerant-achtige singel niet kunnen werken?

Coentjuh: gewoon naar een kleermaker brengen? Die krijgt dat vast wel voor elkaar :)