Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:hij heeft ook helemaal gelijkVoor 100%....... weten mensen gelijk waarom er zoveel mensen zoveel problemen hebben met de huidige sportpaarden...... De sporters van tegenwoordig worden allemaal met veel bloed gefokt, er zijn dus heel veel meer goede sportpaarden dan goede ruiters...... en veel van die matige ruiters vinden zich anky in de dop, koopt een dure Jazz, en krijgt dan de deksel op de neus, want het ding doet me toch een partij naar, staken, steigeren, rennen, bokken noem maar op. En inplaats de fout bij zichzelf te zoeken, is het altijd die k bok.
poekel schreef:ik reageerde dus op de ts, niet over het zadelloos rijden.
daar gaat deze discussie niet over....
en ik ben ook niet onaardig zeg alleen wat ik denk
KiWiKo schreef:Terwijl zo een bloedkikker die sjit gewoon niet pikt. Je kan zo een paard zn buik lekprikken met sporen als het terecht is (bij wijze dan he) zal die accepteren, maar maak je een onterechte opmerking........ is het dier zwaar beledigd, en kan je gewoon door de stront zakken van het dier...... een foutje, waardoor je per ongeluk een keer wat grof inkomt vergeven ze, rij je structureel op het verkeerde been licht, kan je gaan lopen
Heel eerlijk, heel oprecht en IK persoonlijk vind dat heel fijn om mee te werken
SuperSmurf schreef:poekel schreef:ik reageerde dus op de ts, niet over het zadelloos rijden.
daar gaat deze discussie niet over....
en ik ben ook niet onaardig zeg alleen wat ik denk
Aha nou dan houden we het er maar op dat op internet dingen soms nogal onaardig overkomen![]()
De TS reageert alleen al een hele tijd niet meer en de discussie gaat inmiddels dus ergens anders over
erleyne schreef:Maar wat ik wel jammer vind, is dat je als beginnende ruiter, zo moelijk kan inschatten waar je nou goed les krijgt en waar niet. Als je nooit anders geleerd hebt, hoe weet je dan dat je het fout doet. Ik heb ook jaren rondgehobbeld met de teugel als stuur, en het ergste was, ik reed mijn punten ook nog bij elkaar
runningkawa schreef:Helemaal waar
Ook ik heb zo vaak tegen mensen gezegt als ze het over k..bok hebben
je mag nog steeds opstappen, is het dan echt zo'n k..bok?
Als hij echt verkeerd zou willen, wat doen wij mensjes dan tegen 600 kg spieren?
Dat geeft sommige mensen wel na te denken
jasmijn78 schreef:erleyne schreef:Maar wat ik wel jammer vind, is dat je als beginnende ruiter, zo moelijk kan inschatten waar je nou goed les krijgt en waar niet. Als je nooit anders geleerd hebt, hoe weet je dan dat je het fout doet. Ik heb ook jaren rondgehobbeld met de teugel als stuur, en het ergste was, ik reed mijn punten ook nog bij elkaar
Goede instructie is moeilijk te vinden, maar aan de andere kant: Er wordt veel afgegeven door ruiters op instructeurs. Vaak op een moment wanneer ze ineens ' het licht' hebben gezien. Toch vind ik dat ook niet altijd helemaal eerlijk. Goed paardrijden is ZO moeilijk om te leren. Als in instructeur een beginneling direct dood zou gooien met allerlei termen en OVERAL op gaat letten dat gaat de lol er gauw vanaf. Je kunt simpelweg niet alles in 1 keer leren, waardoor en prioriteiten gesteld moeten worden en andere ' fouten' tijdelijk even door de vingers gezien moeten worden.
Een voorbeeld: mijn vriend leert nu paardrijden. Hij heeft al moeite met lichtrijden. In eerste instantie ligt de nadruk op lichtrijden en het paard ' aan de praat' houden. Als ik het heb over drijven en binnenbeen, stelling etc. begrijpt hij niet wat ik bedoel. Dus op dit moment zeg ik gewoon dat hij hem een schopje moet geven zodat hij in draf gaat. En dat hij hem weer een schopje moet geven wanneer hij voelt dat het paard terug komt in tempo (als het paard iedere keer in stap gaat leert hij nooit lichtrijden) zodat hij hem zelf in draf kan houden en hij zich kan concentreren op het lichtrijden. (uiteraard zie ik er wel op toe dat hij het paard niet doormidden schopt) Maar ook hij moet leren doseren, dus soms doet hij het te hard en soms te zacht.
Sturen idem: als ik hem ga uitleggen hoe hij zou moeten sturen volgens het boekje snapt hij er geen r##t van. Dus op dit moment heeft hij nog waslijnen als teugels en wordt er nog gewoon linksaf gegaan door wat aan de linker teugel te trekken. Zodra hij zijn balans heeft en goed kan lichtrijden gaan we de been, zit en teugelhulpen wel aanleren/verfijnen. Wat ik wil zeggen; je kunt nooit alles in een keer. Dus ik denk dat het soms van instructeurs ook een bewuste keuze is om bepaalde ' fouten' even te laten voor wat het is, om zo de ruiter de kans te geven zich on andere dingen te concentreren.
poekel schreef:ieder zijn mening....