Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:34

mooi stukje van Voorn Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:43

hij heeft ook helemaal gelijk Lachen Voor 100%....... weten mensen gelijk waarom er zoveel mensen zoveel problemen hebben met de huidige sportpaarden...... De sporters van tegenwoordig worden allemaal met veel bloed gefokt, er zijn dus heel veel meer goede sportpaarden dan goede ruiters...... en veel van die matige ruiters vinden zich anky in de dop, koopt een dure Jazz, en krijgt dan de deksel op de neus, want het ding doet me toch een partij naar, staken, steigeren, rennen, bokken noem maar op. En inplaats de fout bij zichzelf te zoeken, is het altijd die k bok.

Terwijl zo een bloedkikker die sjit gewoon niet pikt. Je kan zo een paard zn buik lekprikken met sporen als het terecht is (bij wijze dan he Haha! ) zal die accepteren, maar maak je een onterechte opmerking........ is het dier zwaar beledigd, en kan je gewoon door de stront zakken van het dier...... een foutje, waardoor je per ongeluk een keer wat grof inkomt vergeven ze, rij je structureel op het verkeerde been licht, kan je gaan lopen Knipoog

Heel eerlijk, heel oprecht en IK persoonlijk vind dat heel fijn om mee te werken Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:59

KiWiKo schreef:
hij heeft ook helemaal gelijk Lachen Voor 100%....... weten mensen gelijk waarom er zoveel mensen zoveel problemen hebben met de huidige sportpaarden...... De sporters van tegenwoordig worden allemaal met veel bloed gefokt, er zijn dus heel veel meer goede sportpaarden dan goede ruiters...... en veel van die matige ruiters vinden zich anky in de dop, koopt een dure Jazz, en krijgt dan de deksel op de neus, want het ding doet me toch een partij naar, staken, steigeren, rennen, bokken noem maar op. En inplaats de fout bij zichzelf te zoeken, is het altijd die k bok.

Afgod

De wanna-be's zijn het ergste..

Metname die laatste zin. Bijna alles wat een paard doet is een reactie op de ruiter. Het is zo makkelijk het paard de schuld te geven en hem vervolgens met steeds hardere middelen aan te pakken...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:36

@ lusitana & Kiwiko, kan niet anders dan het ermee eens zijn, leuke stukjes en helemaal waar!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:19

Dat stuk van Voorn heb ik van de week ook nog gelezen, in een oude Hoefslag ( je moet wat doen als je paard niet zonder toezicht in de paddock mag Haha! ). Hij slaat daarin de spijker op zijn kop.
Maar wat ik wel jammer vind, is dat je als beginnende ruiter, zo moelijk kan inschatten waar je nou goed les krijgt en waar niet. Als je nooit anders geleerd hebt, hoe weet je dan dat je het fout doet. Ik heb ook jaren rondgehobbeld met de teugel als stuur, en het ergste was, ik reed mijn punten ook nog bij elkaar Verward Als het jurycorps het niet afstraft, hoe weet je dan dat je het fout doet? Dat is ook de kritiek van Voorn natuurlijk, als de jury's het niet afstraffen, loont het niet om beter te leren rijden. Geen gelul, trek hem in de krul levert ook punten op, lijkt simpeler en als je paard het niet meer pikt of versleten is, dan koop je toch gewoon een andere?
En natuurlijk ligt het altijd aan het paard! Of aan de jury....mensen zijn gewoon niet meer gewend om de fout bij zichzelf te zoeken. Dat is niet alleen in de paardensport zo, dat is in de hele maatschappij zo. Het ligt altijd aan de overheid, de buurt, je vrienden, je ouders hebben het vroeger niet goed gedaan, etc. etc. Mensen moeten zichzelf eens wat vaker een spiegel voorhouden ( en daar kan je paard je nou net heel goed mee helpen als je hem dat toestaat ), dan zouden heel veel problemen een hele andere wending krijgen, ook op de rug van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:21

Helemaal waar Ja

Ook ik heb zo vaak tegen mensen gezegt als ze het over k..bok hebben
je mag nog steeds opstappen, is het dan echt zo'n k..bok?
Als hij echt verkeerd zou willen, wat doen wij mensjes dan tegen 600 kg spieren?
Dat geeft sommige mensen wel na te denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:23

idd erleyne
Zelfs in de top zie je paarden op een manier lopen dat je denkt...hoe is het mogelijk dat die daar bij de gp nog in de prijzen rijden.
Vooral die van ene meneer G.l
Die vent kwam niet eens bij Kawa en Zanda in de buurt....
Maar zeg je dat tegen sommige mensen of in sommige topics vragen ze je of je denkt dat je beter bent, of dat je verwaand bent.
Maar jeee....echt moet gewoon janken als ik die paarden zie lopen in 3 stukken

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:53

poekel schreef:
ik reageerde dus op de ts, niet over het zadelloos rijden.
daar gaat deze discussie niet over....
en ik ben ook niet onaardig zeg alleen wat ik denk Knipoog

Aha nou dan houden we het er maar op dat op internet dingen soms nogal onaardig overkomen Clown
De TS reageert alleen al een hele tijd niet meer en de discussie gaat inmiddels dus ergens anders over Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:03

KiWiKo schreef:
Terwijl zo een bloedkikker die sjit gewoon niet pikt. Je kan zo een paard zn buik lekprikken met sporen als het terecht is (bij wijze dan he Haha! ) zal die accepteren, maar maak je een onterechte opmerking........ is het dier zwaar beledigd, en kan je gewoon door de stront zakken van het dier...... een foutje, waardoor je per ongeluk een keer wat grof inkomt vergeven ze, rij je structureel op het verkeerde been licht, kan je gaan lopen Knipoog

Heel eerlijk, heel oprecht en IK persoonlijk vind dat heel fijn om mee te werken Lachen

En juist dát vind ik zo mooi aan volbloeds. Je dient ze met respect te behandelen en doe je dat niet, pikken ze het simpelweg niet. Ik weet nog dat ik óóit een keer echt baalde dat meneer toen niet iets meer op zijn strepen stond. Ik reed hem nog maar net en kon hem in mijn eerste les niet vwnw krijgen. Mijn instructrice vroeg me toen om af te stappen dan zou zij het wel even proberen. Nou ik stond met tranen in mijn ogen te kijken.. Ik was toen nog jong en het was familie van de eigenaresse dus ik durfde er niets van te zeggen, maar ohoh wat hoopte ik dat hij zou gaan protesteren. Helaas deed ie dat niet...
Juist omdat ik weet dat hij niets zal doen als ik hem met respect behandel wist ik destijds ook dat hij niet zómaar flink bokte toen ik op wilde stijgen. Wilde in eerste instantie hem flink op zijn flikke geven want wat dacht ie wel! Gelukkig realiseerde ik me op tijd dat dit niet zomaar kon zijn. Hiermee wil ik zeggen dat hij door zijn karakter mij ook erg veel heeft geleerd. En ook al is hij nu 24 en al een aantal jaartjes zo ongeveer met pensioen, het is én blijft een superpaard...!

( Zo even flink offtopic, maar ben erg trots op mijn mannetje en hoop dat ie nog een paar jaartjes bij me mag blijven! )

@ erleyne; Dat ben ik helemaal met je eens. Ook ik heb het nooit goed geleerd en zoals ik al eerder zei heb ik op dit moment geen geld om weer te gaan lessen. Maar ik ben blij dat ik mezelf er bewust van ben, zodat ik als ik straks met mijn eigen paard begin we het beide (opnieuw ) kunnen gaan leren. Dat alleen al, dat bewust zijn van je eigen 'fouten' vind ik al een hele goede stap en helaas zijn er nog erg veel mensen die dat niet hebben. Die gewoon door blijven gaan zoals ze geleerd hebben. Met het plukken/trekken/slaan wat daarbij hoort..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:46

Nou, er is wel een soort richtlijn hoor, als je begint met rijden. Als je op een manege komt waar je bv eerst tenminste tien lessen aan de longe krijgt, heb je al een betere manege te pakken. Verder helpen kleine groepjes.

Wat puntenrijden en de jury betreft , ja heel jammer. Men klaagt dan wel als men een 1 krijgt, maar alleen met gewoon de punten geven die een oefening verdient kom je mete en eerlijk eind resultaat.

Verder zijn er privé instructeurs die proefgericht les geven en dat is eigenlijk meer trucjes om punten te halen dan werkleijke dressuur. Erg jammer.

Ik ben nog uit de tijd dat lesgeven vooral door ex cavaleristen of hun zonen gebeurde. Maar ik heb dus ook de veranderingen meegemaakt en daar wordt je niet vrolijk van. Toch zijn er gelukkig nog heel veel van de oude stempel, ook jongelui, en lijkt er een keerpunt te komen.

Hoewel in de jurering...

Amarie @ [VN] Jurering in dressuur moet écht heel snel beter

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:21

SuperSmurf schreef:
poekel schreef:
ik reageerde dus op de ts, niet over het zadelloos rijden.
daar gaat deze discussie niet over....
en ik ben ook niet onaardig zeg alleen wat ik denk Knipoog

Aha nou dan houden we het er maar op dat op internet dingen soms nogal onaardig overkomen Clown
De TS reageert alleen al een hele tijd niet meer en de discussie gaat inmiddels dus ergens anders over Haha!

ieder zijn mening....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:49

erleyne schreef:
Maar wat ik wel jammer vind, is dat je als beginnende ruiter, zo moelijk kan inschatten waar je nou goed les krijgt en waar niet. Als je nooit anders geleerd hebt, hoe weet je dan dat je het fout doet. Ik heb ook jaren rondgehobbeld met de teugel als stuur, en het ergste was, ik reed mijn punten ook nog bij elkaar

Goede instructie is moeilijk te vinden, maar aan de andere kant: Er wordt veel afgegeven door ruiters op instructeurs. Vaak op een moment wanneer ze ineens ' het licht' hebben gezien. Toch vind ik dat ook niet altijd helemaal eerlijk. Goed paardrijden is ZO moeilijk om te leren. Als in instructeur een beginneling direct dood zou gooien met allerlei termen en OVERAL op gaat letten dat gaat de lol er gauw vanaf. Je kunt simpelweg niet alles in 1 keer leren, waardoor en prioriteiten gesteld moeten worden en andere ' fouten' tijdelijk even door de vingers gezien moeten worden.

Een voorbeeld: mijn vriend leert nu paardrijden. Hij heeft al moeite met lichtrijden. In eerste instantie ligt de nadruk op lichtrijden en het paard ' aan de praat' houden. Als ik het heb over drijven en binnenbeen, stelling etc. begrijpt hij niet wat ik bedoel. Dus op dit moment zeg ik gewoon dat hij hem een schopje moet geven zodat hij in draf gaat. En dat hij hem weer een schopje moet geven wanneer hij voelt dat het paard terug komt in tempo (als het paard iedere keer in stap gaat leert hij nooit lichtrijden) zodat hij hem zelf in draf kan houden en hij zich kan concentreren op het lichtrijden. (uiteraard zie ik er wel op toe dat hij het paard niet doormidden schopt Clown ) Maar ook hij moet leren doseren, dus soms doet hij het te hard en soms te zacht.

Sturen idem: als ik hem ga uitleggen hoe hij zou moeten sturen volgens het boekje snapt hij er geen r##t van. Dus op dit moment heeft hij nog waslijnen als teugels en wordt er nog gewoon linksaf gegaan door wat aan de linker teugel te trekken. Zodra hij zijn balans heeft en goed kan lichtrijden gaan we de been, zit en teugelhulpen wel aanleren/verfijnen. Wat ik wil zeggen; je kunt nooit alles in een keer. Dus ik denk dat het soms van instructeurs ook een bewuste keuze is om bepaalde ' fouten' even te laten voor wat het is, om zo de ruiter de kans te geven zich on andere dingen te concentreren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:09

runningkawa schreef:
Helemaal waar Ja

Ook ik heb zo vaak tegen mensen gezegt als ze het over k..bok hebben
je mag nog steeds opstappen, is het dan echt zo'n k..bok?
Als hij echt verkeerd zou willen, wat doen wij mensjes dan tegen 600 kg spieren?
Dat geeft sommige mensen wel na te denken

Precies... niets k..bok, gewoon een paard dat weerspiegeld wat jij zit te klooien op zijn of haar rug Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:56

Met je eens jasmijn
Je kunt bij een beginner nog niet over de echt technische dingen van het rijden hebben.
Simpele dingen als kijken in de richting gaat wel.
Paar passen doorzitten bij een overgang. Zodat daar later makkelijk de gewichtshulpen bij geplaatst kunnen worden.
Maar veel verder kom je in het begin idd nog niet.

Maar helaas zijn er wel maneges waar het verder ook nooit gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:00

jasmijn78 schreef:
erleyne schreef:
Maar wat ik wel jammer vind, is dat je als beginnende ruiter, zo moelijk kan inschatten waar je nou goed les krijgt en waar niet. Als je nooit anders geleerd hebt, hoe weet je dan dat je het fout doet. Ik heb ook jaren rondgehobbeld met de teugel als stuur, en het ergste was, ik reed mijn punten ook nog bij elkaar

Goede instructie is moeilijk te vinden, maar aan de andere kant: Er wordt veel afgegeven door ruiters op instructeurs. Vaak op een moment wanneer ze ineens ' het licht' hebben gezien. Toch vind ik dat ook niet altijd helemaal eerlijk. Goed paardrijden is ZO moeilijk om te leren. Als in instructeur een beginneling direct dood zou gooien met allerlei termen en OVERAL op gaat letten dat gaat de lol er gauw vanaf. Je kunt simpelweg niet alles in 1 keer leren, waardoor en prioriteiten gesteld moeten worden en andere ' fouten' tijdelijk even door de vingers gezien moeten worden.

Een voorbeeld: mijn vriend leert nu paardrijden. Hij heeft al moeite met lichtrijden. In eerste instantie ligt de nadruk op lichtrijden en het paard ' aan de praat' houden. Als ik het heb over drijven en binnenbeen, stelling etc. begrijpt hij niet wat ik bedoel. Dus op dit moment zeg ik gewoon dat hij hem een schopje moet geven zodat hij in draf gaat. En dat hij hem weer een schopje moet geven wanneer hij voelt dat het paard terug komt in tempo (als het paard iedere keer in stap gaat leert hij nooit lichtrijden) zodat hij hem zelf in draf kan houden en hij zich kan concentreren op het lichtrijden. (uiteraard zie ik er wel op toe dat hij het paard niet doormidden schopt Clown ) Maar ook hij moet leren doseren, dus soms doet hij het te hard en soms te zacht.

Sturen idem: als ik hem ga uitleggen hoe hij zou moeten sturen volgens het boekje snapt hij er geen r##t van. Dus op dit moment heeft hij nog waslijnen als teugels en wordt er nog gewoon linksaf gegaan door wat aan de linker teugel te trekken. Zodra hij zijn balans heeft en goed kan lichtrijden gaan we de been, zit en teugelhulpen wel aanleren/verfijnen. Wat ik wil zeggen; je kunt nooit alles in een keer. Dus ik denk dat het soms van instructeurs ook een bewuste keuze is om bepaalde ' fouten' even te laten voor wat het is, om zo de ruiter de kans te geven zich on andere dingen te concentreren.

Lang leve het vergevingsgezinde manegepaard!! Zo vaak zo onderschatte dier. (sorrie, moest het even kwijt) Lachen

maar je hebt meer dan gelijk! je kan maar aan een ding tegelijk werken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:21

Ik ben het wel met je eens Jasmijn: je kan nu eenmaal niet alles tegelijk leren. Maar er kan wel een begin gemaakt worden, en zoals RK zegt: ruimte overgelaten worden om straks de andere hulpen te plaatsen. Bij veel instructeurs gebeurt dat echter nooit.
Ik heb net heerlijk rondgestuurd op het paard van mijn instructrice, teugels amper nodig gehad, lekker mijn bekken en heupen losgewerkt op een heel vergevingsgezind paard......heb er weer helemaal zin in om op mijn eigen paard te gaat zitten. Ik vind het geweldig dat ik nu de kans krijg om het zo te leren. Beter laat dan nooit Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:13

poekel schreef:
ieder zijn mening....

Ach laat ook maar. Heb helemaal geen zin om er op die manier op door te gaan.

@ Erleyene; je kan idd niet alles tegelijk leren, maar ik moet zeggen dat ik op mijn manege nóóit echt fatsoenlijk les heb gehad. Veel meer dan stap draf en galop leerden we daar ook niet en dan al zeker niet op de goede manier.
Wel lekker dt jij lekker les hebt gehad! Heerlijk om zo even lekker te rijden, zodat je op je eigen paard weer lekker verde rkunt gaan Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:57

Hier zit nog iemand die bijna nooit fatsoenlijk les heeft gehad...Van de talloze maneges waar ik gereden heb steken er maar twee er positief bovenuit en het 'grappige' is dat ik op die twee plekken in een korte tijd meer heb geleerd dan op al die andere bij elkaar en dat het geen officiele maneges waren...

De eerste was 'engels' en daar ben ik ook heel aardig van mijn angsten afgeholpen. Toen ik daar begon durfde ik niet te galoperen, en moest ik mijzelf in evenwicht houden met de teugels (schaam, schaam). Gewoon midden in de les werd ik aan de longeerlijn gezet, de teugels opgebonden en moest ik net zolang galoperen totdat ik 'metzonder' handjes durfde... Hij zag van een afstand al of je verkrampt zat of niet, wist dingen op een heel simpele manier heel duidelijk uit te leggen en wist altijd wel ergens een compliment over te geven.

De tweede was een westernstal, waar ik mijn eerste westernlessen kreeg. Ook heel tof! De eerste lessen heb ik alleen maar gestapt, gestopt en bochten gedraaid. De trainer was van mening dat zolang je die basis niet onder de knie had je ook niet kon draven of galoperen, en ik was het er roerend mee eens. In eerste instantie waren de hulpen dan ook heel groot, niet zo zeer als in hard trekken of aandrijven maar heel overdreven de handen naar links en naar voren bv, als je naar links wilde. Naarmate mijn vaardigheden vorderden werden de hulpen verkleint en de oefeningen moeilijker. Maar wat was dat egoverlagend...denk je dat je toch aardig kan rijden (en hoe moeilijk kan western dan zijn?) kom je niet eens de bocht om...Maar ondertussen zit die basis er zo ingeroest dat het automatismen zijn geworden!

Maar wat ik ook heb meegemaakt: Mijn eerste springles was achter elkaar aan over een kruisje. Had ik niet al in paardenboekjes over verlichte zit gelezen (en het al stiekum op mijn fietsje geprobeerd) dan was ik er vast echt wel afgedonderd, niks geen balkjes, beugels omhoog of een uitleg over verlichte zit...

Aan de teugel rijden: Pak de teugels zo vast dat het paard gaat 'lachen' en drijf vervolgens net zo lang aan totdat het dier loopt...Toen ik opmerkte dat, als ik de teugels zo strak had het logisch was dat het dier niet zou willen lopen, zei de 'instructrice' dat ik daarom dus moest aandrijven, desnoods met de zweep erbij...('eigenwijs' dat ik was liet ik direct de teugels weer los toen de instructrice zich had omgedraait)

Maar goed, het is al met al wel erg leuk om te lezen dat er ook heel wat andere maneges en instructeurs bestaan, die eerlijk en correct rijden wel belangrijk vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:24

Ik heb ook altijd bagger les gehad, maar wij mochten nooit aan de teugels komen, altijd in een boogje. Het probleem is wel dat ik nu nog steeds te lange teugels heb en dat is ook niet goed.

Met been rijden kon niet bij de manegepaarden, dat moest met schoppen anders gebeurde er niets, dan dus logisch dat je nooit leert rijden. Je moest trouwens met zweepje in de les rijden, die moest je altijd bij je hebben, kan mij nog herinneren dat de instrukteur met de longeerzweep in het midden stond.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:17

Wel grappig dat je over met lange teugels rijden begint.
Ik rij zelf ook met vrij lange teugels. Geen boogjes dat weer niet, maar langer dan gemiddelde ruiter.
Persoonlijk vind ik dat fijner rijden. En heb door de tijd heen ook bemerkt dat veel paarden die paar cm langer ook prettig vinden.
Ik ben wel eens op paarden gestapt die sterk of welke noemer dan ook hadden en bij mij waren ze niet sterk, trokken niet tegen of niets. Eerst snapte ik dat dan niet, want het was niet zo dat de eigenaar zat te fitnessen, dus kreeg zelf het verschil niet verzonnen. Tot ineens een stalgenote zei, jij hebt je teugels langer...en verhip, ik pakte ze wat korter en het gedonder begon. Later heb ik dat ook op andere paarden bemerkt. Dat ze wat korter toch teveel dwang vinden, ook al is de hand vriendelijk.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:01

@ RK: en op zich is dat natuurlijk ontzettend logisch. Het 'aan de teugel rijden' is natuurlijk ook geen natuurlijke houding. Zoals jij ze laat lopen ( denk ik ) is dan natuurlijk veel naturlijker en dus makkelijker Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:56

Maar ze lopen dan wel aan de teugel (ff denkend aan de houding dan, weet niet hoe je die houding anders moet benoemen in schrift)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:20

Misschien dat dan net het 'dwang' gevoel voor het paard er af is, als je de teugels een centimeter langer hebt?
Zo moet je bij Jack ook nooit de teugels te strak houden. Is het maar een milimeter teveel dan wordt ze lichtelijk hysterisch, heb ik de teugels lang genoeg naar haar zin dan loopt ze de sterren van de hemel.
Geldt trouwens voor alles, mevrouw is bijzonder gevoelig voor haar vrijheid en elke vorm van dwang, hoe klein ook, wordt afgestraft met protest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:26

Ja zo ervaar ik dat ook zoals jij dat omschrijft Ja

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:32

Mijn menpony ook, kom je iets te veel aan de leidsels, dan reageert hij echt woest, terwijl hij wel super aan de teugel loopt.