Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:39

Ik gagewoon hoofdstellen over deoren gooien. Eerst dan alleen met afdoen, maar na een paar weken kennen zehet hoor. Dus eerst voor 1-2 weken iets zoeken wat loskan, en daarna gewoon wat jij wilt gebruiken. Kaakgekruist zonder frontriem kan ook los hoor. Is daarna wel wat priegelwerk, maar om nu eenhack te kopen voor 2 weken is zonde van het geld vind ik.
Ook merotisch zijn gewoon normale kopstukken hoor. Kunnen eerst los om achter de oren schuiven.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:11

Kent iemand dit hoofdstel : http://equi-team-shop.de/shop/equizaum-konfigurator/
Lijkt mij ontzettend handig ! maar ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik denk dat alleen mensen in duitsland oid het gebruiken (kan nergens iets nederlands vinden....) , maar het is het proberen waard om er even naar te vragen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:30

Bokkers xytuzu(of zoiets) heeft het bij Rio. Ze hebben een volgtopic op bokt :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:21

Vandaag weer een heerlijk rondje bitloos gereden.
FRA Pariba met frontriem die ik zelf gemaakt heb bij een workshop en een kopstukonderlegger omdat ik de losse bandjes niet fijn vond.
Afbeelding

Ondanks dat meneer behoorlijk fris/fanatiek was bleef hij goed controleerbaar en hoofdstel ligt mooi stabiel. Waar hij bij de vorige sidepull nog weleens in wilde proberen te hangen, kon ik hem met dit hoofdstel ook corrigeren als hij wat drammerig werd.
Ook fijn dat de neusriem niet zo strak hoeft om hem stabiel te houden, ondanks dat ie geen kaakriempje heeft.
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:59

darkadia, vind hem vrij hoog zitten tov de ringen aan de zijkant, geen schuur/drukplekken na het rijden?

Weet 1 van jullie waar ik losse kaakgekruisde (geen kingekruisde!) neusriemen kan vinden met ronde touwtjes of leertjes voor een goede release?

Heb nu een fijn hoofdstel, paardlief doet het er goed op maar de leertjes die door de ringetjes gaan beginnen te slijten en zijn plat. Zou ze graag vervangen voor ronde en verder dit hoofdstel houden.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:39

MarliesV, zou je dat niet bij de tuigmaker/schoenmaker kunnen laten maken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 16:07

tennan schreef:
MarliesV, zou je dat niet bij de tuigmaker/schoenmaker kunnen laten maken?

Dat is natuurlijk ook nog een idee :)* .

Maar je zou toch verwachten dat het gewoon los te bestellen is ergens. Kingekruisd kan ik wel los krijgen, maar kaakgekruisd lijkt teveel gevraagd.

Edit: gevonden bij Horse Top Shop, zelfs 2 soorten en in bruin en zwart.
Wel wat vragen over dus hopelijk gaat het passen maar dan kan ik alleen de riempjes vervangen en niet alles. Zou mooi zijn!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:42

MarliesV schreef:
darkadia, vind hem vrij hoog zitten tov de ringen aan de zijkant, geen schuur/drukplekken na het rijden?

Weet 1 van jullie waar ik losse kaakgekruisde (geen kingekruisde!) neusriemen kan vinden met ronde touwtjes of leertjes voor een goede release?
.

Nee, helemaal geen schuurplekken van. Als ie 1 lager hangt zit ie bij hem niet meer netjes boven het punt waar de inhammen van zijn neusgaten stoppen en komt de ring juist op het jukbeen randje te liggen waardoor ie niet meer mooi stabiel ligt.

Betreft de neusriem: als je zoekt op bitloos mennen vind je hem denk ik wel. Dat is meestal een losse neusriem met kaakgekruiste riempjes om te integreren in bestaand hoofdstel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 07:10

Ik heb een eenvoudig kaakgekruist ding waar ik gewoon alles mee kan incl. appuyeren en wissels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn nu zo ver dat ik mogelijk weer aan optrainen voor wedstrijden ga denken, hoewel ik maar 1-2 keer per week rij. Maar het paard kent alle Z oefeningen(zelf afgericht), dus waarom niet even de laatste 4 puntjes meepakken in de M2? Maar ja, dan ben ik bitloos uitgereden. En ik vind wedstrijden nogal duur en ben bang dat ik alleen al wegens dat bitloze beter moet rijden dan de rest. Maar voorlopig rij ik dus zo nog even verder. :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:53

Afbeelding

ons nieuwe hoofdstel

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:32

Dat is een mooie! Een sidepull of een kin gekruisde?
Het lijkt een sidepull, maar hangt de kinriem niet te los?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:07

sidepull ja was ff passen voor de foto heb hem netnieuw

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:43

Hoi allemaal ik heb een vraagje over een barefoot hoofdstel namelijk de contour physio. Ik had mijn paard opgemeten van bitring naar bitring achter de oren langs had ik ongeveer 98 a 97 gemeten dus dan zou maat 1 wat speling geven die kan op zijn kortste op 91 .. nu vroeg ik me af of dat genoeg speling zou zijn mocht ik met een hackmore of sidepull neusriem willen gaan rijden, dan komen de bakstukken immers wat hoger. Iemand ervaring hiermee ?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 05:49

ittheclown schreef:
Hoi allemaal ik heb een vraagje over een barefoot hoofdstel namelijk de contour physio. Ik had mijn paard opgemeten van bitring naar bitring achter de oren langs had ik ongeveer 98 a 97 gemeten dus dan zou maat 1 wat speling geven die kan op zijn kortste op 91 .. nu vroeg ik me af of dat genoeg speling zou zijn mocht ik met een hackmore of sidepull neusriem willen gaan rijden, dan komen de bakstukken immers wat hoger. Iemand ervaring hiermee ?

Oei lastig. Al is 6cm best wel wat, dus denk dat je daar wel genoeg aan moet hebben. Ik weet niet of je nu met neusriem rijdt, anders dat nog even opmeten?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:34

darkadia schreef:
ittheclown schreef:

Oei lastig. Al is 6cm best wel wat, dus denk dat je daar wel genoeg aan moet hebben. Ik weet niet of je nu met neusriem rijdt, anders dat nog even opmeten?

Ik rij op het moment met een laage neusriem, haha dus ik kan het denk ik niet echt opmeten ? Mischien heb ik wel ergens een hoge liggen zou ik even moeten zoeken.. en dan zou ik dat idd kunnen proberen te meten om een indicatie te krijgen, alleen zou ik dan de onderkant zeg maar van de neusriem moeten meten ? of de bovenkant ?. Thanx voor de tip zoiezo ga kijken wat ik er mee kan <3

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:21

ittheclown schreef:
Ik rij op het moment met een laage neusriem, haha dus ik kan het denk ik niet echt opmeten ? Mischien heb ik wel ergens een hoge liggen zou ik even moeten zoeken.. en dan zou ik dat idd kunnen proberen te meten om een indicatie te krijgen, alleen zou ik dan de onderkant zeg maar van de neusriem moeten meten ? of de bovenkant ?. Thanx voor de tip zoiezo ga kijken wat ik er mee kan <3

bovenkant van de neusriem omdat daar bakstuk bevestigt word. Je kan ook meten waar ongeverhet zou uitkomen natuurlijk.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:01

Misschien een domme vraag, maar ik heb even een kaptoom geleend voor mijn grondwerklessen en vroeg mij af of dit zo hoort dat de neusriem zo laag op de neus ligt in de academische dressuur en grondwerk.
Ik vond het geen mooi zicht, maar misschien hoort het zo om zo laag mogelijk te kunnen inwerken op de neus om bvb stelling te vragen?
Iemand die weet of dit de bedoeling is of gewoon constructiefout omdat de neusriem afneembaar is en daardoor niet stabiel zit?
Ik zie namelijk ook dat de neusriem van bijna alle academische kaptooms zo laag komt...
Ze kosten veel geld dus zou graag eens weten wat de bedoeling hiervan is:
https://myalbum.com/album/47FITQtg9Kcb
http://www.jossy-reynvoet.com/nl/cavemore
Is deze kaptoom dan beter dan bvb een micklem kaptoom (omdat de neusriem misschien niet laag genoeg over de neus zakt?) voor het begin van academisch grondwerk? Of kan ik me gerust een micklem aanschaffen voor het grondwerk rechtrichten?

Afbeelding

Alvast bedankt voor wat advies.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 01:18

Oh ja, vergeten, zit er een verschil in gebruik van ronde ringen op de neus of D ringen?
Misschien ronde ringen iets effectiever voor grondwerk en stelling vragen?

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:47

Nog een vraag, ik werk graag met heel licht materiaal, fijne lijnen en niet te zware ringen en gespen, maar nu hoorde ik dat zwaardere ringen en gespen nodig zijn om de hulp goed te laten doorkomen.
Ik vind het wel vreemd deze stelling die ik hoorde want de hulpen bepaal je toch zelf?
Kan ik ook goed stellingwerk trainen met een hoofdstel met lichte, kleine ringen en een fijne, lichte leadrope? Bvb ipv het touw in de link (in 8 of 10mm):
Afbeelding
Kan iemand mij advies geven aub want zou graag iets gaan bestellen, alvast bedankt!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:46

Aan een kaptoom zou ik zeker geen te zware clip gebruiken.

Bij natural horsemanship wordt er vaker geadviseerd om een zwaardere clip te kiezen, hulpen komen beter door en de zware clip hangt weer sneller stil.

Toch heb ik altijd mijn paarden getraind (ook fanatiek parelli) met een lichtere clip (zoals die van de foto), deze gebruik ik nu ook aan de kaptoom en soms nog kleinere clips. Een paard wat gevoelig is heeft sowieso geen zware clip nodig bij grondwerk trouwens.
Qua touw in combi met kaptoom gebruik ik zelf 10 mm het liefste, daarvoor heb ik een lichte katoenen lijn.

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:20

Lovelance hartelijk dank voor je verhelderende info.
Ik ga dan mijn gevoel volgen.
Ja, lichte katoenen lijn, max 10mm dikte, waar kan ik dat kopen aub? Ik heb nu synthetisch aanvoelende lichte lijn, maar zoek idd katoenen versie. Kun je me helpen aub?
De kaptoom van Jossy ga ik niet kopen, de neusriem zakt, de ringen vind ik te zwaar en het ganse hoofdstel schoof tijdens het stelling vragen al longerende op de circel. Ik heb het getest en overwoog deze kaptoom, omdat ik zijn scharen de beste vind, meest paardvriendelijk en zeer licht, maar dan moet ik dat ganse hoofdstel erbij kopen.
Iemand die weet waar ik die scharen van Jossy apart kan kopen aub?

Zijn kleine ringen even goed als grote ringen van 25mm?
Is er een reden waarom al de academische ruiters werken met een kaptoomneusriem die zo laag komt? Mij werd verteld dat hierdoor de hulpen duidelijker door komen. Dan zou een hogere neusriem niet ok zijn, zoals van de micklem bvb.
Kan iemand hier even duidelijkheid over geven aub?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:50

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:56

Bedankt Galaxy! Oei dat wist ik niet dat de micklem schoof. Wat gebruik jij nu als ik vragen mag?

Neen, ik wil specifiek de scharen van Jossy, geen andere, want die van Jossy liggen veel beter. Tenzij dit iemand nagemaakt heeft natuurlijk, want die scharen heeft Jossy zelf ontworpen. Zal eens kijken. Thx

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:36

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:09

Thx Galaxy.
Is het dankzij dat anatomisch kopstuk dat je hoofdstel nu beter blijft zitten tijdens het longeren?
Ik wil echt niet dat de bakstukken verschuiven, micklem valt ook af dan. Klinkt goed jouw combinatie!