[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:03

tennan schreef:
Was er nog meer behoefte aan een centraal bitloostopic? Hier wel namelijk :D

Jep, hier ook!
Alleen ik durf hem zelf niet te maken, er komt zó vaak discussie als er het woord 'bitloos' is gevallen..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:03

pmarena schreef:
Jij nog wat nuttigs in te brengen verder dan Jildau...? :)

Nee verder niet. Kan wel mijn wrong-voorkeur aangeven in 10 berichten maar denk niet dat dat voor iemand interessant is dus dat laat ik. :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:04

Swift schreef:
Ik had gister een gloednieuwe Ghost en een zeer dwarse IJslander onder mijn kont. We hebben heel veel dwaze acties gehad en de Ghost bleef perfect liggen en ik bleef dankzij de wrongen perfect zitten.
Ik vind zelf de dijwrongen van de Ghost fantastisch! Ze geven steun zonder je in een houding te dwingen. Kniewrongen heb ik vaak niet zoveel aan omdat ik klein ben en zonder wrongen mis ik toch net dat stukje steun dus ik ben erg blij met dijwrongen :)

Super!

Maartje1990 schreef:
Is de strada ook een semi boomloos zadel doordat de boom ies flexibel is of wordt dit niet als een semi boomloos gezien?

Nee, deze is niet semi boomloos.
Strada heeft een aantal verschillende bomen welke kaal op je paard worden gepast, zodat het de vorm van de rug volgt op ieder vlak

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:05

pmarena schreef:
Hihi Helene, ik zie het helemaal voor me _O-
Wat een ei zeg die Kiwi :))

Ja zeker een ei.. ik ben er ook echt niet af gegaan, zat lekker hoog boven die bramen.. Ik dacht nu los je het zelf maar op ook. :j
Achteraf lag ik ook wel helemaal in een scheur.. zo'n groot trekpaard die dacht dat ze moest schrikken van iets en als een warmbloed de bramen in springt en dan zoiets van uh.. dit was niet helemaal de bedoeling. _O-

Ik rij zelf overigens niet bitloos.. maar lijkt me wel interessant om daar een topic over te hebben. Al zijn er zooooveeel optomingen. Ben benieuwd hoe dat dan overzichtelijk moet blijven.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:06

Mariett schreef:
tennan schreef:

Jep, hier ook!
Alleen ik durf hem zelf niet te maken, er komt zó vaak discussie als er het woord 'bitloos' is gevallen..

Ik ben niet zo bang voor discussie, als het maar een centraal topic wordt. We hebben hier immers ook geen last van een een discussie over wel-of-niet boomloos rijden :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:07

Mariett schreef:
tennan schreef:

Jep, hier ook!

Hier ook wel! Zou graag meelezen, interessant.

xxdomiixx

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:10

Ik ben ook wel geinteresseerd in een bitloos topic. Ik denk namelijk niet dat ik er ooit nog een bit in ga doen (niet omdat ik er tegen ben ofzo want dat is niet, maar hij is er gewoon een beetje klaar mee omdat het hem nogal wat stress bezorgd heeft op de manege dus als ik dan met bit aankom is het direct weer een manege paardje)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:12

Ik heb even een mod bericht over evt centraal topic en dat ik wel een poging wil doen goede openingspost te schrijven dan. Heb zelf met diverse paarden en verschillende bitloze optomingen gereden.
En op zich valt hoeveelheid nog wel mee:
Sidepull/kaptoom, kingekruist, kaakgekruist, hackamore, neckrope. Alleen daarbinnen veel varianten qua materiaal/vorm. Denk dat het best een nuttige toevoeging kan zijn voor bokt.
Zie toch regelmatig topics geopend worden.

Terug on topic: ik vind die langharige schaapzadels echt heel tof! In Ierland met trektocht reden we wel met boomzadel maar met zon langharige schapenvacht eronder. Gewoon goed uitborstelen en niet te vaak wassen, gaan super lang mee. Waren ook altijd netjes droog volgende dag.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:16

Bitloos topic lijkt mij ook een goed idee ik heb momenteel de meeste varianten bitloze hoofdstellen wel liggen/in gebruik en rij al 10 jaar bitloos. Ervaringen en meningen delen en nieuwe ontwikkelingen volge lijkt me erg interessant.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:27

cherell0 schreef:
+:)+ je hoort zeker van mij.

Losse barokko vacht kost €675. Dat komt omdat er 2 schapen voor nodig zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:45

aargh, ik baal. Mijn BF rwc was zo goed als verkocht (iemand anders daarvoor afgezegd die ook interesse had!), gaat het nu alsnog niet door...

Nu, gelukkig ligt die niet echt in de weg, maar is toch zonde dat hij ligt te verstoffen...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:47

Ik vind een centraal bitloos topic ook een goed idee :j Als het gewoon wordt 'Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen' dan lijkt het me niet dat daar haters komen discussiëren, gebeurt hier ook niet toch?
Laatst bijgewerkt door Justy op 01-06-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:47

Ik heb een vraag wat betreft de kleur van mijn huidige pommel. Is dit een (vaal)rode?

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:51

Even snel: nope, dat is een oude fiberglas pommel. Dat is waarschijnlijk gewoon een M, maar eigenlijk kan je deze beter even vergeten qua maat want we hebben nu al jaren PU pommels.

Dat is kunststof en die waren in het begin allemaal wit.
Maar nu alweer jaren in kleuren die precies zo fel zijn als de sjablonen :j

Zie: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... mmel-Fork/

Afbeelding

De PU pommels kunnen qua maatvoering wel weer een stukje anders vallen dan de pommel die je nu hebt dus als je een nieuwe pommel zou willen bestellen kan je beter alleen kijken naar de sjablonen :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:56

tennan schreef:

Jaaaa heel graag had meer terug in het topic hier al een vraag over gesteld maar helaas maar een reactie, hahaha

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:57

He, balen Duhelo!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:58

Dit is dan ook een boomloos topic... ;)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:03

Buitenzinnig schreef:
cherell0 schreef:

Zo klinkt het wel 2X zo sneu, maar ik ben de schaapjes dan wel heel dankbaar ... :o

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:46

Bedankt voor de snelle reactie! Ik had al zo'n vermoeden. Hij komt inderdaad met geen enkel sjabloon perfect overeen.

pmarena schreef:
Even snel: nope, dat is een oude fiberglas pommel. Dat is waarschijnlijk gewoon een M, maar eigenlijk kan je deze beter even vergeten qua maat want we hebben nu al jaren PU pommels.

Dat is kunststof en die waren in het begin allemaal wit.
Maar nu alweer jaren in kleuren die precies zo fel zijn als de sjablonen :j

Zie: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... mmel-Fork/

[ Afbeelding ]

De PU pommels kunnen qua maatvoering wel weer een stukje anders vallen dan de pommel die je nu hebt dus als je een nieuwe pommel zou willen bestellen kan je beter alleen kijken naar de sjablonen :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:00

cherell0 schreef:
Zo klinkt het wel 2X zo sneu, maar ik ben de schaapjes dan wel heel dankbaar ... :o

Ik ben zelf vegetariër, maar deze schaapjes worden ook geslacht om op te eten, dus niet uitsluitend voor hun velletje gefokt, zoals sommige andere rassen. Ze hebben hun hele leven gewoon ergens buiten op een heide gelopen (of weiland) met hun moeders en later ook nog met elkaar, want een heel jong schaapje is te klein om op te eten (of om er een vel van te maken) Dit zijn geen schapen waarbij de "kont is gescalpeerd" zonder verdoving, vanwege infectiegevaar in de huidplooien. Dus allemaal iets leuker dan bijvoorbeeld een varken.

We zijn trouwens ook op zoek naar kunstvel.... :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:01

Buitenzinnig schreef:
cherell0 schreef:

Ik heb je eem mail gestuurt *\o/*

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:05

Kwetal schreef:
cherell0 schreef:

Ik ben zelf vegetariër, maar deze schaapjes worden ook geslacht om op te eten, dus niet uitsluitend voor hun velletje gefokt, zoals sommige andere rassen. Ze hebben hun hele leven gewoon ergens buiten op een heide gelopen (of weiland) met hun moeders en later ook nog met elkaar, want een heel jong schaapje is te klein om op te eten (of om er een vel van te maken) Dit zijn geen schapen waarbij de "kont is gescalpeerd" zonder verdoving, vanwege infectiegevaar in de huidplooien. Dus allemaal iets leuker dan bijvoorbeeld een varken.

We zijn trouwens ook op zoek naar kunstvel.... :)

Is vachtvilten dan niet iets? Je hebt dan hetzelfde woeste gevoel, en het is ook van echt schaap, alleen hij is er niet voor dood gemaakt.
Alleen ik weet niet hoe sterk dat is voor een zadel, hoor ;)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:11

Sorry kwetal, over je bericht heen gelezen.
Ik eet zelf nouwelijks vlees maar ben geen vegetariër.

Ik ben me wel heel bewust van wat er met de beesten gebeurd en ben ook voorstander van alles gebruiken.
Het is altijd erg fijn als het dier een mooi leven heeft gehad voor zolang het duurt.

Wat voor vel zoek je ?
Mijn moeder is naaister en heeft een hoop...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:22

cherell0 schreef:
Sorry kwetal, over je bericht heen gelezen.
Ik eet zelf nouwelijks vlees maar ben geen vegetariër.

Ik ben me wel heel bewust van wat er met de beesten gebeurd en ben ook voorstander van alles gebruiken.
Het is altijd erg fijn als het dier een mooi leven heeft gehad voor zolang het duurt.

Wat voor vel zoek je ?
Mijn moeder is naaister en heeft een hoop...

Ik zet het net neer??? :)

Juist, dat vind ik ook, dat je in elk geval respectvol met de dieren moet omgaan.

We zoeken iets dat op zo'n schaap lijkt, hoeft niet in 10 kleuren, maar gewoon een sterke synthetische ruige nep-vacht. Ik ben benieuwd. We hadden iets moois gevonden, monster laten komen, allemaal in orde - bestel ik een meter om er 1 prototype zadel van te kunnen maken, zeggen ze: wil je de rest van de rol ook? Daarna is het op..... %)
Citaat:
Is vachtvilten dan niet iets?
eh...watte? :o? Het is wel vaak zwakker, maar ik kan absoluut niet oordelen over wat je nu voorstelt, omdat ik het niet ken (althans niet bewust) :o

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:24

Een vilttechniek waardoor je een vrij ruwe vacht overhoudt :)