[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:15

Ik zal eens kijken of ik een bredere pommel kan lenen van iemand. Is kijken welk effect dat heeft. En moet er dan dikke inlages extra in en over de gehele pad of enkel vanvoor?

Ik heb alleen schrik dat het zadel met een bredere pommel nog meer naar voren gaat kantelen. Nu schuift het naar voren en dan kantelt het. Schuift het met een bredere pommel niet nog harder?

Runa

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:28

De shims doe je enkel voorin :) Dat zou met een beetje geluk ook moeten voorkomen dat het zadel voorover kantelt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:59

En is het dan goed dat je het tweede paar inlages halveert of eerder een derde er insteken van voor. Zondag kan ik een grotere pommel lenen. Dus ben benieuwd.

Gaat een bredere pommel ook helpen bij een singelplek die ver naar voren ligt. Want nu als je aansingeld lopen de singelstoten schuin naar voren. Niet extreem maar toch Iets. Enkel schuift het zadel zo naar voren dat de singelstoten dan veranderen naar schuin naar achteren. Nu vervormd de singel als een c maar dan naar voren na het rijden. Dus van singelstoten schuin naar voren verandert het naar schuin naar achteren na een half uurtje rijden. Had zo gehoopt op eindelijk een passend zadel gevonden te hebben

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:22

Eerder een derde indedaad :)
Je kunt het eerst ook proberen met opgevouwen handdoeken en als het dan geen verschil maakt, heb je in ieder geval geen inlages verknipt.

Ik ben heel benieuwd!

over de singel; wat voor singel gebruik je nu? meestal worden anatomische singels of banaansingels aangeraden bij naar voren schuivende zadels, maar ik merk bij mijn merrie dat nu ze verhaart en er ook haren op de pad zitten, dat de boel ook véél meer schuift, ondanks een anatomische singel.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:25

Ik heb nu de stretch en breath van barefoot omdat dat de enige singel was die ik in maat 35 cm vond. Ik ga het zondag is proberen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:50

Iemand tips??

Ik heb een haflinger model tonnetje zonder schoft. Ik rijd nu met een barefoot Londen. Zadel ligt bij normaal gebruik prima. Ik heb een redelijk onafhankelijke zit. Zadel schuift wel makkelijk van links naar rechts. Op zich geen probleem want heb toch weinig druk op de stijgbeugels dus bij normaal gebruik heb ik hier geen last van.

Nu is paardlief laatste tijd wat fris. Lees: uit het niks wegstuiven, wegspringen, of ineens 180 graden gedraaid staan. Zadel blijft dan absoluut niet liggen. Tot dusver ook nog niet heel erg, even eraf, opnieuw zadelen en we gaan weer verder.

Totdat dit onlangs toch tot een redelijk pittig ongeluk heeft geleid. Paard stond weer eens 180 graden gedraaid in 0,1 seconde. :+ Zadel schoof gelijk volledig naar zijn buik waardoor ik head first op mijn hoofd ben gevallen. Gevolg: cap kapot en hersenschudding en nekklachten.

Nu merk ik dat ik toch wat vertrouwen kwijt ben in het zadel. Mijn boomzadel kon door de ‘vaste’ vorm gewoon niet zo extreem schuiven dus die bleef wel liggen met gekke sprongen. Ik ben over het algemeen erg tevreden over het zadel. Het ligt goed en ik zit er redelijk lekker in. Alleen ik wil in de toekomst liever geen ongelukken meer.

Er zijn al diverse singels geprobeerd en met de thorowgood anatomische singel met klein beetje elastiek ligt het zadel het meest stabiel. Heb ook een banaansingel geprobeerd maar dat was waardeloos. Een niet elastieke neopreen singel en een lederen singel anatomisch gevormd schoof ook.

Sympanova krijgt paardlief helaas plekken van dus dat is geen optie. Er ligt momenteel een gewone grandeur pad onder. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Ter info: paardlief staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden in een ruinenkudde en wordt sober gevoerd. Hij is fris door de wind/koud/winterkriebels/bakkabouters of weet ik het :+ Staat ook in de paddock ook de god ganse dag te klieren. Ik ken hem niet anders dan dat het een klier is :D Dus reacties betreffende voer/huisvesting/les zijn heel lief bedoeld maar daar heb ik niks aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:03

Nelleke en Ilora, hebben jullie voor het beter mee kunnen denken misschien iets van recente foto's van recht opzij, min of meer recht staand paard met hoofd op normale hoogte, met en zonder zadel? :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:19

Iemand ervaring met een christpad onder de Ghost Florac. Ik ben al op zoek geweest naar voorbeelden op Google m
maar kann niets vinden
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 13-01-18 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:19

Veel sterkte. Ik herken je probleem. Naast boomloos wil ik ook boomzadel erbij die zeer stevig ligt voor zulke toestanden, want is me nu al twee keren voorgevallen met een Haflinger dat het zadel ofwel in nek of onder de buik hing!
Daarom wil ik ook een perfect passend westernzadel erbij naast de ghost die ik ga kopen! Westernzadels liggen naar mijn ervaring meest vast als ze op maat zijn en met goeie singelpositie.
Combinatie ronde, schoftloze rug en boomloos tijdens gekke kuren zal altijd schuiven. Ik probeerde bij mijn haflinger zelfs met staartriem, en borsttuigje, maar hij heeft toen zo fel gebokt dat de staartriem kapot scheurde aan de ring en zadel lag alsnog in zijn nek. Ik had sleutelbeen gebroken. Eerste moment kon ik zelfs niet ademen. Is gelukkig al paar jaren geleden.
Ze zijn nu allemaal fris de paardjes dit jaargetijde, de mijne ook hoor....zitten ook 24u buiten. Ik ga nu weer even te voet en wat grondwerk onderweg ipv te rijden, want onderweg is mijn paard nu heel fris vergeleken met zomerperiode.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 11:29

Pmarena, ik zal vanmiddag even foto’s maken. +:)+ Zijn er überhaupt nog opties of is het gewoon een hopeloos geval? :’)

Peluchy, waarom zou een westernzadel niet schuiven? Ik ben ook een beetje bang dat je met het ‘flexibele’ boomloos, wat heel fijn is en waar ik juist zo blij mee ben, je net even wat stijfheid mist die ervoor kan zorgen dat het zadel nog een soort van blijft ‘haken’ in de positie die hij ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:34

Nou dat ligt er aan, of we met zijn allen nog wat kunnen zien / bedenken dat voor verbetering vatbaar kan zijn :)

Ik zuig het in ieder geval niet uit mijn duim als ik zeg dat er zat mensen zijn die rapporteren dat hun (goed ingereden!) Barefootje veel steviger ligt dan allerhande voorgaande probeersels tot hele dure zeer goed bekend staande op maat gemaakte zadels aan toe.

Maar het blijft zo persoonlijk en hele kleine dingetjes kunnen een enorm verschil maken.

Heb ook wel meegemaakt dat mensen het maar niet helemaal perfect voor elkaar kregen met hun Barefoot en uiteindelijk met pijn in het hart toch maar op zoek gingen naar een ander zadel. Daar 9 van de 10 keer ook niks perfects konden vinden maarja uiteindelijk word je het zat en settel je dan maar met dit is nu wel okee :P Barefoot inmiddels verkocht aan stalgenoot / vriendin ofzo.

En dan tijden later komt om de 1 of andere reden hun "oude Barefoot" weer eens op hun paard te liggen om 1 of andere reden. Bvb. omdat het eigen zadel opgevuld moet worden ofzo en ze deze even mochten lenen ter obverbrugging.

En ineens ligt het stomme ding dan perfect!

Terwijl ze zelf niet de indruk hebben dat hun paard nou bijzonder veel veranderd is...

En waarom het dan ineens wel perfect ligt? Daar kom je als buitenstaander natuurlijk sowieso nooit achter, of er andere toebehoren bij gebruikt worden dan toen, of het zadel toch nog wat beter ingereden is geraakt ofzo... :)

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:27

_Nelleke_ schreef:
Pmarena, ik zal vanmiddag even foto’s maken. +:)+ Zijn er überhaupt nog opties of is het gewoon een hopeloos geval? :’)

Peluchy, waarom zou een westernzadel niet schuiven? Ik ben ook een beetje bang dat je met het ‘flexibele’ boomloos, wat heel fijn is en waar ik juist zo blij mee ben, je net even wat stijfheid mist die ervoor kan zorgen dat het zadel nog een soort van blijft ‘haken’ in de positie die hij ligt.

Ik heb die Haflinger eind met een westernzadel gereden, doordat het hem gelukt was mij tweemaal te vloeren, ging hij steeds feller tekeer. Zelfs vanaf dat ik er op ging zitten, spande hij zich als een boog en ging dan over in rodeo fase. Dat was allemaal met een torsion. Ik heb hem toen in westernstal gaan zetten en volgde westernles. Daar mocht ik zadel gebruiken die hem prima paste. Stevige, diepe zit, zware fork voor me, voeten in stevige westernbeugels. Hij probeerde nog, maar ik zat heel stevig en heb dit samen met mijn trainer kunnen overwinnen. Mijn hafje was lang hengst geweest en waande zich volbloed arabier :-D.
Ik vind boomloos super, maar als ik voel dat ze frisser staan, of ik weet dat we gaan galopperen in toekomst, wil ik stevig maatwerk westernzadel want ik wil nooit meer meemaken wat ik daar beschreven heb....
Ja, western schuift als het niet past daar heb je volkomen gelijk in, daarom wil ik maatwerk, met juist gepositioneerde aansingeling. Zelfs los, onaangesingeld ligt zo'n goed passend zadel al stabiel, ik kan duidelijk het verschil voelen ondertussen. Ik had het geluk dat zij toen een zadel liggen hadden die hem heel goed paste.
Als het niet past, niet mooi aansluit, bridget of iets dergelijks, aansingeling niet op zijn plaats ligt, dan gaat dat natuurlijk ook schuiven. Daarom moet je heel erg uitkijken en een goed westernzadel kost heel veel geld.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:38

Een goed passend (!!) boomloos zadel ligt imo net zo goed als een goed passend (!!) boomzadel. Ik heb mijn redelijk heftige merrie altijd boomloos gereden, en die kende héél veel trucjes. Haar zoon rijd ik ook al weer een hele tijd boomloos. Die is minder heftig, maar wel veel voorwaartser. Ligt een Bob Marshall op. Western dus, maar wel hartstikke boomloos. En zelfs toen we samen richting de grond liggen (hij viel) bleef ik bovenop hem zitten omdat het zadel bleef liggen.

Het grote nadeel van (op maat gemaakte) boomzadels vind ik dat het paard vooral niet mag veranderen qua gewicht of bespiering. Zeker bij die echt rigide westernzadels, daar zit weinig toegeeflijkheid in qua veranderende vorm of bespiering. En als ik kijk hoe vaak mijn eigen ruin net even anders in z'n lijf zit.. Wat meer of minder vet, wat meer of zoals nu wat minder spieren.. De BM blijft echter meevormen. Met een boomzadel had ik nu al een probleem gehad waarschijnlijk.

Niet dat een boomzadel slecht is, maar ik zou niet al m'n hoop erop vestigen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:45

Precies, ik had het niet beter kunnen zeggen :)
Als ik zie hoeveel mijn merrie van vorm veranderde toen ze drachtig was (en niet alleen de dikke buik), dan had een boomzadel daar echt niet meer op gepast.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:58

Mijn ruin verandert quasi niet.
Tuurlijk kan je geen zadel op maat laten maken voor een drachtige merrie. Dat spreekt voor zich. Die veranderen immens, maar denk dat als je fokt dat je dit wel weet....dat zou maar al te gek zijn....

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:14

Nou, ik was afgelopen woensdag anders maar wat blij met m'n boomloos . Paardlief besloot incl. rare bokkesprongen keihard terug te rennen naar de wei, waarbij we lantaarnpalen en een auto ontweken, maar m'n Ghost (Maremma) ligt als een huis *\o/* We zijn een maand geleden naar een andere stal verhuist en ik wilde alleen gaan buiten rijden, maar blijkbaar zat het emmertje toch nog een beetje te vol daarvoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:26

@Peluchy: alle zadelmakers die ik ken beweren bij hoog en bij laag dat een paard zijn ribbenkast/rugvorm niet veranderd na het 6e jaar. En dat is dus gewoon niet waar.
Mijn merrie heeft van zichzelf ietwat een karperrug en peervormige ribben. Zodra ze 3 maanden drachtig is (het veulen heeft dan ongeveer de grootte van een appel) zakt de ruggengraat en worden de ribben bol. Ze heeft dan het voorkomen van het bekende tafelblad. :D
No way dat een boomzadel nog op die rug gaat passen, terwijl het voor mijn BM geen enkel probleem was.

Verder is paardrijden sowieso een aanslag voor de vorm van de rug en dient de ruiter kundig genoeg te zijn om de juiste vorm er in te houden.
Veel ruiters rijden 'lang leve de lol' (ik ook) en het gevolg is dat élk paard naar gelang de jaren verstrijken een hollere rug zal krijgen en meer schoft zal tonen. En hiervoor hoef je niet in termijnen van 10 jaar te denken !!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:32

Helaas heb ik op de harde manier geleerd dat het lastig is om een passend westernzadel te vinden voor een niet-quarter. Daardoor heb ik dus jaren gereden met diverse zadels die uiteindelijk niet bleken te passen, waarvan één aangemeten door een gerenommeerde zadelpasser.
Best frusterend moet ik zeggen.
Nu blijkt mijn paard ook geen makkelijke rug te hebben, maar dan nog.
Het probleem met westernzadels is dat je op het blote oog eigenlijk niet kunt zien of ze wel of niet passen. En als je paard geen QPA is, dan maakt dat de kans groot dat het uiteindelijk dus niet past.
Helaas.

Voordat ik daar achter was, heb ik een paar 1000 euro vergooid en heb ik nog steeds een prachtig westernzadel te koop, waar ik heerlijk in zit, maar wat niet past op mijn paard.
En waar ik met een beetje mazzel een paar 100 euro voor krijg, áls het me al lukt om het te verkopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:00

_Nelleke_ schreef:
Iemand tips??

Ik heb een haflinger model tonnetje zonder schoft. Ik rijd nu met een barefoot Londen. Zadel ligt bij normaal gebruik prima. Ik heb een redelijk onafhankelijke zit. Zadel schuift wel makkelijk van links naar rechts. Op zich geen probleem want heb toch weinig druk op de stijgbeugels dus bij normaal gebruik heb ik hier geen last van.

Nu is paardlief laatste tijd wat fris. Lees: uit het niks wegstuiven, wegspringen, of ineens 180 graden gedraaid staan. Zadel blijft dan absoluut niet liggen. Tot dusver ook nog niet heel erg, even eraf, opnieuw zadelen en we gaan weer verder.

Totdat dit onlangs toch tot een redelijk pittig ongeluk heeft geleid. Paard stond weer eens 180 graden gedraaid in 0,1 seconde. :+ Zadel schoof gelijk volledig naar zijn buik waardoor ik head first op mijn hoofd ben gevallen. Gevolg: cap kapot en hersenschudding en nekklachten.

Nu merk ik dat ik toch wat vertrouwen kwijt ben in het zadel. Mijn boomzadel kon door de ‘vaste’ vorm gewoon niet zo extreem schuiven dus die bleef wel liggen met gekke sprongen. Ik ben over het algemeen erg tevreden over het zadel. Het ligt goed en ik zit er redelijk lekker in. Alleen ik wil in de toekomst liever geen ongelukken meer.

Er zijn al diverse singels geprobeerd en met de thorowgood anatomische singel met klein beetje elastiek ligt het zadel het meest stabiel. Heb ook een banaansingel geprobeerd maar dat was waardeloos. Een niet elastieke neopreen singel en een lederen singel anatomisch gevormd schoof ook.

Sympanova krijgt paardlief helaas plekken van dus dat is geen optie. Er ligt momenteel een gewone grandeur pad onder. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Ter info: paardlief staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden in een ruinenkudde en wordt sober gevoerd. Hij is fris door de wind/koud/winterkriebels/bakkabouters of weet ik het :+ Staat ook in de paddock ook de god ganse dag te klieren. Ik ken hem niet anders dan dat het een klier is :D Dus reacties betreffende voer/huisvesting/les zijn heel lief bedoeld maar daar heb ik niks aan.

Hier dezelfde ervaring met een london op mijn breed, rond trekpaard. Opstijgen vanaf de grond lukte niet eens (en ook al gebruik ik altijd een opstapje, ik wil er wel kunnen opraken vanaf de grond.)
Ik heb een hele tijd een arizona erop gehad, met een dikke westernpad met antislip en ruggegraatvrijheid, dat lukte wel mits regelmatig de boel rechttrekken. De london was een ramp (te weinig draagvlak?)
Daar barefoot uiteindelijk te breed bleek voor mijn heupen, ben ik overgegaan naar andere merken, nu rij ik al een hele tijd super tevreden rond met ghost.
Maar, ik heb nu de nieuwe lipica, met de nieuwe brede dikke kussens en een antislipdekje (zonder inlages, maar de hele bovenkant is neopreen en onderaan zit er antislip zoals sympanova. Dit in combi met een fra singel). Deze blijft, mits goed aangesingeld, nu wel goed liggen.
Een dekje met bont, nepbont of zelfs gewoon katoen moet ik niet aan denken, daarmee draai ik rond.
Voorheen met de oudere ghosts en dunne kussens had ik er een burioni sympanova tex tech pad onder, hiervan ben ik erg tevreden maar met de dikke kussens begon de boel te frommelen (in de zin van: erg breed paard, erg brede ruggegraat, kussens wijd uit elkaar zetten heeft toch limieten, en het torentje wordt simpelweg te hoog. paard is goed gespierd, ik weeg 62 kilo en rij niet erg intensief, dus met een gewoon dekje werkt dat ook prima.)
ik gebruik wel de burionis voor mijn oude merrie, als ik nog rij, deze is breed, maar met duidelijke schoft en weinig bespiering, op haar ligt het dan als een huis.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:01

Is het ook Wendy, het is echt lastig om ze passend te vinden/maken én te houden. Stalgenoot heeft ook een westernzadel op maat laten maken. Práchtig zadel, echt waar. Maar als ik voel hoe hárd het is.. Ik zou niet graag zo'n vreselijk niet-flexibel zadel op m'n paard hebben.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:53

Ik zal morgen fotos trekken van zonder zadel en met zadel en van de twee pommels. Hopelijk kunnen jullie dan helpen. Zadel is nu drie maand oud en geraakt eindelijk wat ingezakt. Zadel schuift niet opzij. Enkel naar voren. En hij schuift nog het minste met mijn zelf gemaakte pad. Dus gewoon pad met zelf gemaakte vakken en inlages. Met de barefoot pad schuift hij iets harder.

Enkel foto's van de zijkant met en zonder zadel of ook van voren en van achteren trekken?

Alvast bedankt al voor de vele tips. Het liefsr van al zouden we graag met de barefoot wille blijven rijeee want deze ligt tot nu toe het allerbeste van alle zadels dat we al geprobeerd hebben

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:56

Ik ben op zoek naar een mooi/leuk bijpassend hoofdstel voor bij mijn Barefoot Aizona bruin. Ben benieuwd wat jullie erbij hebben ...

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:30

_Nelleke_ schreef:
Iemand tips??

Er wordt vaak gezegd dat een Barefoot met lange(re) zweetbladen stabieler ligt dan een met korte zweetbladen. Hier ligt op stal een Cheyenne, een oude Cherokee en een Atlanta. Op eigenlijk elk paard (allemaal trekpaarden) ligt de Atlanta het meest stabiel. Met de Atlanta lukt het om zonder krukje op te stijgen (altijd beter met krukje natuurlijk, maar is wel een graadmeter voor hoe stabiel het zadel ligt). De Cherokee en de Cheyenne gaan allebei vrij snel opzij schuiven. Ik heb zelf het idee dat het komt doordat bij de Atlanta er een erg lange singel aan zit die boven het breedste punt van de buik vast zit. De gespen zitten bij de meesten op het een na laatste gaatje. Heel veel singel en heel weinig zadel dus qua contact met het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:11

@engel: kijk eens in mijn onderschrift :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:03

llora schreef:
Ik zal morgen fotos trekken van zonder zadel en met zadel en van de twee pommels. Hopelijk kunnen jullie dan helpen. Zadel is nu drie maand oud en geraakt eindelijk wat ingezakt. Zadel schuift niet opzij. Enkel naar voren. En hij schuift nog het minste met mijn zelf gemaakte pad. Dus gewoon pad met zelf gemaakte vakken en inlages. Met de barefoot pad schuift hij iets harder.

Enkel foto's van de zijkant met en zonder zadel of ook van voren en van achteren trekken?

Alvast bedankt al voor de vele tips. Het liefsr van al zouden we graag met de barefoot wille blijven rijeee want deze ligt tot nu toe het allerbeste van alle zadels dat we al geprobeerd hebben

Van de zijkant, waarop het hele paard goed zichtbaar is, geeft vaak het beste beeld :j Dan zie je de vorm van het paard en met zadel, hoe het zadel daar overheen valt.

Sowieso is het zadel natuurlijk wat aan de grote kant en daardoor zal het ook sneller naar voren schuiven. Simpelweg omdat het zadel ook een eigen ronding heeft. Het is wel flexibel, maar heeft wel een basisvorm zeg maar. Als er een kort ruggetje onder ligt met een kortere ronding dan die van het zadel, dan zal het zadel eerder gaan "zoeken" naar het juiste "kommetje" om in te gaan liggen.

En de kans is ook groter dat de voorkant wat verder naar voren komt te liggen dan ideaal is. Dat is met een Barefoot op zich nog geen ramp gezien schouders er normaal gesproken goed onderdoor kunnen bewegen, maar een zadel dat wat ver naar voren ligt heeft vaak ook minder grip.

Omdat schoft nu eenmaal smaller is dan schouders / rug wil je er zo min mogelijk schoft onder hebben liggen want daar sluiten de zijkanten van het zadel minder mooi op aan en hoe minder materiaal aansluit, hoe minder grip :)

En dan heb je bij ponies natuurlijk nog al snel ronde buikjes, die de singel naar voren duwen ;)
Singel trekt zadel dan mee naar voren. En zodra zadel voor het mooie wat te ver naar voren ligt, heeft het minder grip (teveel schoft er onder) enz.

Bij mijn paardje (D-pony uit mijn profiel) was het altijd zo, als ik met opzadelen net een beetje nonchelant of afgeleid was en maar een vingerbreedte te ver naar voren opzadelde...dan reed het echt voor geen meter. Het lag niet lekker, zat niet lekker, zadel schoof alle kanten op.

Dus dan maar weer eraf en opnieuw opzadelen. PIETSJE verder naar achteren (echt maar een cm ofzo) maakte dan een enorm verschil want dan lag het rotsvast en zat het heerlijk. Zó stom!

En dit met verschillende modellen zadels :j