[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:59

Ja, zeker zijn er kussens te testen!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:23

Sorry dat ik nog eens jullie raad nodig heb. Ik ga toch een singel bestellen en hopen dat de cheyenne dat niet meer naar voren schuift. Twijfel enkel tussen deze twee modellen. Welke werkt het beste voor een ronde pony met weinig schof en singelplek naar voren.

Heeft er iemand ervaring met een van de twee modellen en welke ik het beste neem

Afbeelding
Afbeelding

Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Je ziet zoveel verschillende modellen en zoveel positieve als negatieve reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:29

Ik had dit bij m’n vorige pony en gebruikte de prolite, ook de rossner en een mattes anatomisch.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:32

Dus zo eentje als het tweede model. En zijn die van dezelfde lengte als een rechte singel. Dus een rechte singel van 40 cm is het zelfde als de rossner van 40 cm. Of moet je dan een andere maat nemen met die boog. Of wordt zo een voorgevormde ook gemeten van de ene gesp recht naar de andere gesp.
Laatst bijgewerkt door llora op 11-01-18 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:33

Heb ik zelf nooit gedaan!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:34

ik had een westip elastische voor mijn barefoot (deze staat nu te koop) heb nu een Freemax ook met elastische singel

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:35

Oke dan gewoon dezelfde maat. Het is maar dat ik weer geen miskoop doe. Ben er al nen krak in in miskopen doen

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:37

SecretLIN schreef:
ik had een westip elastische voor mijn barefoot (deze staat nu te koop) heb nu een Freemax ook met elastische singel

Die freemax is dat een rechte singel. Want nu hebben we de stretch en breath van barefoot en hiermee schuift het zadel nog steeds naar voren. Niet extreem maar toch genoeg dat als wanneer het zadel naar voren schuift dat het zadel vanachter hard omhoog wipt. Als hij op zijn plaats blijft liggen wipt het minimaal.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:41

Oh nog even een vraagje. Ze vertelde mij dat het soms helpt als je een halve inlage van voor erbij steekt en dat het zadel dan ook niet meer schuift klopt dit? Ik heb het nog niet geprobeerd in ieder geval.
Nu met het rijden schuift het naar voren en als de pony dan zijn hoofd wat lager doet komt de hele achterkant naar voren en dan verliezen de kids hun evenwicht.

Hier zie je al dat bij het draven het zadel lichtjes omhoog komt vanachter. Er zitten inlages onder het pad. We hebben zelf hoezen genaaid onder het pad en.hebben als voorbeeld de barefoot pad gebruikt. We hebben ook een pad met sympanova gebruikt maar dat werkte ook niet

Afbeelding

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:15

ja een fra elastische singel

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:35

Maar is de fra niet ongeveer hetzelfde als de stretch en breath van barefoot? Ik weet niet of dat gaat werken want dat is ook een rechte singel. Nu zie je als je het zadel goed legt dat de singelstoten schuin van achteren naar voren gaan

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:44

De FRA en Westip zijn eender. Alleen de prijs is anders.
De Stretch en Breath is ook hetzelfde, alleen zit er bij de stretch en breath van Barefoot neopreen om de singel heen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:50

Dank u voor de uitleg buitenzinnig. Dan weet ik dat ik de fra niet moet bestellen. Want met de stretch en breath blijft het zadel ook niet liggen. Dan straks maar een singel bestellen als het twee model. Hopelijk werkt dit wel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:09

llora schreef:
Dank u voor de uitleg buitenzinnig. Dan weet ik dat ik de fra niet moet bestellen. Want met de stretch en breath blijft het zadel ook niet liggen. Dan straks maar een singel bestellen als het twee model. Hopelijk werkt dit wel

De neopreen hoes om de S&B kan wel gladder zijn dan de Westip/FRA/Ghost singel

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:19

Kan iemand me even kort helpen? Gesp zit in de weg en stijbeugel hangt niet mooi af naar beneden....Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:27

je beugelriem, de zwarte wat hoger trekken zodat het laatste stukje leer omplooit onderaan, daar moet je beugel inhangen, je slot moet dus hoger komen binnenkant

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:30

Peluchy schreef:
Kan iemand me even kort helpen? Gesp zit in de weg en stijbeugel hangt niet mooi af naar beneden....[ [url=m/L5IqYJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij zitten ze verkeerd om?Het onderste moet bovenaan bij de ophanging..

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:34

pleiada schreef:
Peluchy schreef:
Kan iemand me even kort helpen? Gesp zit in de weg en stijbeugel hangt niet mooi af naar beneden....[ [url=m/L5IqYJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij zitten ze verkeerd om?Het onderste moet bovenaan bij de ophanging..

Och....verdorie toch, zo stom van mij....alvast bedankt voor de opmerking ;-)
Oef, zwaar onder de indruk. Voor tweede maal paardje bereden (wel al heel veel grondwerk gedaan) en ghost getest. Paardje liep zo fenomenaal rustig alsof hij jaren niets anders gedaan heeft en het zadeltje zat zeer comfortabel. Had het niet gedacht, omdat het eerst zo'n torentje leek, maar is echt super meegevallen en veel stabieler dan ik dacht!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:35

Hij zit goed om denk ik maar er kunnen geen gewone beugels aan. De western beugels moeten inderdaad zoals mindful uitlegt

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:18

Vandaag tegen mijn principes in de pony laten lopen met een staart riem. Zadel bleef echt super liggen wat een verschil. Ook de pony liep veel beter. Meer ontspannen en de kids konden hun houding veel beter houden. Nu dus een oplossing vinden zodat het zadel blijft liggen zoals bij de staartriem.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:57

Kijken of de pommel juist is?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:03

Pommel zou normaal goed moeten zijn

Afbeelding

Denk.ik toch. Een maat groten dan kantelt het zadel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:43

Twijfelgeval ik zou bijna zeggen iets te smal maar twijfel.....

Raakt de onderkant pommel overal de rug. Anders zou ik gaan voor bredere en dan bijvullen met inlages.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:40

iemand ervaring met een christ westernpad onder een Freemax?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:12

llora, ik vind hem toch iets te smal ogen. Toen ik een paar jaar terug een passervice langs had, was het advies toch wel om liever een pommel te gebruiken die iets te wijd is dan iets te krap. Niet alleen omdat een te krappe pommel met de scherpe randen drukt, maar ook omdat de spieren met een wat ruimere pommel ook wat meer ruimte krijgen, waardoor ze makkelijker voller worden.

Je kunt proberen een grotere pommel erin te doen met 'shims' in de pad om de voorkant wat omhoog te krijgen. Bijvoorbeeld door aan beide kanten een opgevouwen handdoek op de inlages te leggen, al worden de moosgummi inlages het vaakst gebruikt om shims van te maken zover ik weet. :)