[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:41

missanita84 schreef:
dank jullie,
wat vinden jullie van de engelpad? de round

De kwaliteit van engel vind ik fijn,heb alleen de zadelvormige in handen gehad en de barebackpads uiteraard

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:08

pleiada schreef:
Ik gebruik de italy kussens op mijn ronde Arabieren,die bevallen me het beste..Wel is het zo dat ghost iets verder naar voren mag..Tot hoever schuift hij naar voren?

Tot ongeveer op de foto. Over het schouderblad ligt hij sowieso, want die ligt bij mijn paard heel ver naar achter. Maar iemand kon wel zijn hand ertussen steken toen ik erop zat.

Het was eigenlijk vooral de singel die echt in de oksel geschoven was. Je zag dus dat beide singelstoten helemaal vooraan in de lus van de pad zaten. Wat wel vreemd is, want ik gebruik deze singel ook bij mijn boomzadel en daar doet hij dat niet. Dus ik snap het nog niet helemaal...

Ik zal eens vragen welke kussens er onder dit zadel zitten.

Maar is er verder nog verschil tussen oude en nieuwe versie kussens?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:20

silversomali schreef:
Hoi allemaal, heb even een vraagje.

Ik heb een Ghost Firenze geleend van iemand voor mijn arabiertje waar ik tot nu toe geen passend engels zadel voor heb kunnen vinden. Met de ghost loopt hij goed, ik moet alleen nog wat proberen met de singel (FRA singel, schuift nu naar voren). Ik begreep alleen van de eigenaresse van het zadel dat de nieuwe ghost zadels nu andere (dikkere?) kussens hebben. Weet iemand hoe dit zit? Het zadel is al best wel een pakket op mijn compacte pony..

[ [url=m/38qhfC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eventueel anders ook nog even een foto maken van voor het rijden goed recht van de zijkant en dan ook na het rijden (zonder ruiter). ;)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 17:39

Marcella schreef:
silversomali schreef:
Hoi allemaal, heb even een vraagje.

Ik heb een Ghost Firenze geleend van iemand voor mijn arabiertje waar ik tot nu toe geen passend engels zadel voor heb kunnen vinden. Met de ghost loopt hij goed, ik moet alleen nog wat proberen met de singel (FRA singel, schuift nu naar voren). Ik begreep alleen van de eigenaresse van het zadel dat de nieuwe ghost zadels nu andere (dikkere?) kussens hebben. Weet iemand hoe dit zit? Het zadel is al best wel een pakket op mijn compacte pony..

[ [url=m/38qhfC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eventueel anders ook nog even een foto maken van voor het rijden goed recht van de zijkant en dan ook na het rijden (zonder ruiter). ;)

Oke ga ik vanavond even maken!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:32

silversomali schreef:
Maar is er verder nog verschil tussen oude en nieuwe versie kussens?

Dat is echt een wereld van verschil en wel echt persoonlijk, voor paard EN ruiter. Het zitgevoel was voor mij meer als een boom zadel, maar zonder dat close contact boomloze gevoel te verliezen. Mijn paard had ook veel fijnere zweetafdrukken met de nieuwe kussens. Met de oude had ik wel eens onregelmatige afdrukken, met de nieuwe waren ze altijd gelijk en netjes.

Ik vond het niet perse als een torentje voelen. Ik ben toen wel terug gegaan naar de zachte Kifra inlages. Mijn paard vond die in combinatie met de nieuwe kussens fijner ten opzichte van de vilt inlages die ik met de oude kussens gebruikte.

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:36

De opbouw van kussen NO3 en italy kussens in vergelijking met de oude kussens is heel anders. In het begin is het vaak een torentje, maar na gebruik zakt dat meer in en heb je heel snel (soms al na 2 ritten) een goed close contact gevoel, en dan ook nog het gevoel stevig te zitten.

Wellicht moet je de singelstoten meer naar voren halen, zadel op de juiste plek leggen en dan de stoten naar voren halen, zodat ze op de juiste plek "hangen". Dan singelen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:27

Buitenzinnig schreef:
De opbouw van kussen NO3 en italy kussens in vergelijking met de oude kussens is heel anders. In het begin is het vaak een torentje, maar na gebruik zakt dat meer in en heb je heel snel (soms al na 2 ritten) een goed close contact gevoel, en dan ook nog het gevoel stevig te zitten.

Wellicht moet je de singelstoten meer naar voren halen, zadel op de juiste plek leggen en dan de stoten naar voren halen, zodat ze op de juiste plek "hangen". Dan singelen.

daar hebben we foto's van ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:39

Zadeluitleenservice geryon meldt zich :+

Ik denk zelf dat de nieuwe kussens (in combinatie met een pad met inlages) wat teveel gaan zijn voor de arabier. Hij is kort en wat overbouwd. Heb je zoiets al gehoord kwetal of is die kans onwaarschijnlijk?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:00

Geryon schreef:
Zadeluitleenservice geryon meldt zich :+

Ik denk zelf dat de nieuwe kussens (in combinatie met een pad met inlages) wat teveel gaan zijn voor de arabier. Hij is kort en wat overbouwd. Heb je zoiets al gehoord kwetal of is die kans onwaarschijnlijk?

Kan best - is een kwestie van proberen..... bij veel mensen zijn die dikke kussens juist stabieler, maar het zal zeker even voelen of je een flink eind van je paard vandaan zit.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:13

Alleen tijdens het inrijden. En dan nog valt t mee :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:12

welke kussens hadden weer dat plaatje erin zitten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 01:02

Duhelo schreef:
welke kussens hadden weer dat plaatje erin zitten?

3 en 4
En dat plaatje kan ook in de andere (dunnere) kussens op bestelling

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:02

Ik heb ook een ultra korte, mega ronde arabier. Ik heb het idee dat de oude kussens stabieler liggen bij mij dan de nieuwe. Maar dan heb ik het wel over nieuwe, niet ingereden kussens onder een nieuw zadel.

Dus dat plaatje kan evt ook bij de oude kussens in? Of alleen als je nieuwe besteld?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:52

Afbeelding

Dit is de ghost met italy kussens op mijn te dikke tafelmodel arabier..Wat ik fijn vind aan deze kussens is dat ze aan beide zijden platter zijn dan de andere kussens die wat boller zijn en daardoor ligt het veel stabieler..De kussens zijn ook flexibel genoeg om zich aan te passen aan de rug..Ik heb er meerdere geprobeerd,zowel dun als dik :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:29

Zapje schreef:
Ik heb ook een ultra korte, mega ronde arabier. Ik heb het idee dat de oude kussens stabieler liggen bij mij dan de nieuwe. Maar dan heb ik het wel over nieuwe, niet ingereden kussens onder een nieuw zadel.

Dus dat plaatje kan evt ook bij de oude kussens in? Of alleen als je nieuwe besteld?

Ik weet niet 100% zeker hoe het er in zit - meestal zit het gelijmd en meegepakt in de Airshell. BuitenZinnig kan misschien even kijken in een kussen nr. 3 :o

Dankjewel Pleiada _/-\o_

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:44

Ik ben natuurlijk vooraf vergeten een foto te maken :')

Na het rijden had ik het idee dat het iets naar voren was geschoven, maar niet zo veel. Dus misschien is dat gewoon zijn optimale positie en heb ik hem te ver naar achter gelegd. Ik zag ook wat van de gekreukelde haren op de plek waar ik ongeveer zit, maar ik vermoed dat dit door de pad komt (Burioni met Pile onderkant).

Ik twijfel wel over die nieuwe (dikkere) kussens. Kan ik ze ook dunner bestellen? Dat ze wellicht wat meer lijken op de oude?

En denken jullie dat ik een pommel nodig heb? Ik neig naar de Firenze of Veneto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:29

Hij kan ook met een inwendige pommel.....verder ziet het er goed uit. Afbeelding

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:02

Oke dus de opties zijn met pommel, zonder pommel of met geintegreerde pommel?

Ik vind deze echt super mooi. Zou het staan op mijn vosje?

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:34

Kwetal schreef:
Zapje schreef:

Ik weet niet 100% zeker hoe het er in zit - meestal zit het gelijmd en meegepakt in de Airshell. BuitenZinnig kan misschien even kijken in een kussen nr. 3 :o

Dankjewel Pleiada _/-\o_

Het zou er uit kunnen, en je kunt het er bij in plaatsen. Maar dat moet voorzichtig, omdat er een kans in zit dat er vouwen in het "plaatje" komen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:30

@silversomali - hij is met pommel, zoals die mooie die je hier laat zien en met "verstopte" pommel (weggewerkt, geïntegreerd) van mijn foto daar boven. Ik denk wel dat het mooi staat bij je vosje :j

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:35

Silversomali, ik had het over de n3 kussens, het plattere van de italy kussens lijkt mij ook heel fijn (maar nog niet geprobeerd), ik zou daarvoor gaan in jou geval, en dan misschien met wat dunnere inlages in de pad?

Ik las nog iemand die extra brede kussens heeft op ook een arabier. Ben benieuwd wanneer dat aangeraden wordt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:52

Zapje - hoe meer oppervlak op je paard, hoe minder druk per cm2.........

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 02:12

Zapje schreef:
Silversomali, ik had het over de n3 kussens, het plattere van de italy kussens lijkt mij ook heel fijn (maar nog niet geprobeerd), ik zou daarvoor gaan in jou geval, en dan misschien met wat dunnere inlages in de pad?

Ik las nog iemand die extra brede kussens heeft op ook een arabier. Ben benieuwd wanneer dat aangeraden wordt?

Ik ben benieuwd naar die kussens, zijn dat nog andere dan de Italy, wat bedoel je met extra breed? Is het niet beter dat ze niet te breed zijn zodat er geen extra druk op de bovenkant van de ribben komen?

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 09:55

Bij de vorige kussens was er een optie om de kussens breder te laten maken, en dikker, dan de standaard kussens. Eigenlijk is dat nu de breedte van de Italy en NO3 kussens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:42

Vallen de kussens te testen? Kopen om er daarna achter te komen dat het niets is ook weer zoiets :=