[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:56

Kirsha schreef:
Staat goed Mirijam :j Waarom heb je hem weggedaan? (sorry als ik er overheen heb gelezen).

Ik heb gisteren mijn barebackpad binnen gekregen.
[ Afbeelding ]

Dacht bij het bestellen al te zien dat de singelstoten wat ver naar achteren zitten. Gisteren even mee gepuzzeld en uiteindelijk de pad wat verder naar voren gelegd. Bleek tijdens het rijden goed uit te komen en anders had de achterkant waarschijnlijk nog veel verder omhoog gestaan :P

Tja, kon er niet aan wennen. Hij schoof ontzettend bij op en af stappen en ik zat ook erg breed (pijn in mijn liezen)
Maar het was een nieuw zadel. Ik had het langer een kans moeten geven en heb hem te snel weg gedaan. Nu natuurlijk spijt! :(:)

Roosyes

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:18

Ik heb de bobbel ook aan 1 kant. Duw hem steeds plat, maar hij wil niet weg.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:27

Ik heb dat plooien ook wel een beetje.

Pmarena, wat heb jij een handig nieuw dingetje op de site staan om de western beugels 90 graden te draaien :D I like it!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:41

Dat plooien gebeurt maar bij sommige combinaties, lijkt te zijn doordat het zadel zich vormt naar het specifieke paard, en daarbij op de ene plek het leer wat strakker komt te staan en op de andere plek wat losser. Als er dan op die lossere plek ook nog een beugelriem is die steeds druk uitoefent dan kan er zo'n plooi ontstaan.

Is wel jammer want wanneer er een stukje materiaal omhoog gaat staan geeft dat natuurlijk meer risico op slijten....

Pippaa: Ja fijn hè dat die beugeldraaiers er zijn!

Ik heb een poosje geleden gevraagd of het niet eens hoog tijd werd om die aan het assortiment toe te voegen, en ik kreeg prompt heel snel erna een (veels te smal :P ) proefsetje.

En nu zijn ze aan de collectie toegevoegd, heb ze van de week voor het eerst binnen gekregen, ziet er keurig uit :j

De nieuwe tassen voor voor het zadel zijn er ook ineens in het bruin nu, die hoop ik volgende week binnen te krijgen :)

Trouwens wel frappant hoe goed jullie hier in het topic op zitten te letten op nieuwe artikelen zeg, ik heb ze er net vanmiddag op gezet en iemand heeft het al weer in de smiezen _O-

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:48

Jaaaaaa.. hebbu hebbu hebbu die tas in het bruin *\%/*

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:28

mirijam schreef:
Tja, kon er niet aan wennen. Hij schoof ontzettend bij op en af stappen en ik zat ook erg breed (pijn in mijn liezen)
Maar het was een nieuw zadel. Ik had het langer een kans moeten geven en heb hem te snel weg gedaan. Nu natuurlijk spijt! :(:)

Ik had een ingereden cherokee, uiteindelijk ook weg gegaan om de pijn in mijn heup/liezen door het brede zitten.
Een ingereden zadel is dus geen garantie op pijnloos rijden :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:55

Effe snel, maar wát een zalig zadel, die Ghost Quilty !!

Lees straks bij.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:03

Wat leuk dat de Ghost vandaag dan toch gekomen is jokari! En fijn dat jij ook zo enthousiast bent! Ik eb heel benieuwd naar je uitgebreide verslag!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:17

pmarena schreef:
Pippaa: Ja fijn hè dat die beugeldraaiers er zijn!

Ik heb een poosje geleden gevraagd of het niet eens hoog tijd werd om die aan het assortiment toe te voegen, en ik kreeg prompt heel snel erna een (veels te smal :P ) proefsetje.

En nu zijn ze aan de collectie toegevoegd, heb ze van de week voor het eerst binnen gekregen, ziet er keurig uit :j

De nieuwe tassen voor voor het zadel zijn er ook ineens in het bruin nu, die hoop ik volgende week binnen te krijgen :)

Trouwens wel frappant hoe goed jullie hier in het topic op zitten te letten op nieuwe artikelen zeg, ik heb ze er net vanmiddag op gezet en iemand heeft het al weer in de smiezen _O-

Haha, ik keek toevallig of je nog leuk spul in de uitverkoop had en toen zag ik ze ineens staan :j
Die tassen in het bruin zijn ook leuk, maar ik ben heel blij dat ik de zwarte heb. Dus geen spijt gevoel gelukkig. Helaas heb ik ze van de zomer helemaal niet gebruikt door tijdelijk slechte gezondheid van pony :( maar inmiddels zijn we weer op weg.
Sterker nog, we hebben vanmiddag heerlijk gereden met onze barefoot. Mijn pony loopt er zo fijn mee! En het zit ook heel lekker. Wij zijn blij.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:25

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:44

jokari schreef:
Effe snel, maar wát een zalig zadel, die Ghost Quilty !!

Lees straks bij.

Fijn dat hij er is!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:17

Kitty_ schreef:
Ik kreeg weleens vragen over het bruine bontje wat ik op mijn Cheyenne heb zitten. Ik wist het merk niet maar FRA heeft op pagina 51 van deze gids de bontjes in verschillende kleuren en maten staan: http://www.wilde-aecker.com/NL/CatNL260213/index.html

Mijn bontje staat te koop ;) FRA

Afbeelding

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:24

Hmmm. De bovenste zweetbladen van m'n hidalgo gaan nog niet soepel rondom de kniewrongen. Nu staan ze dus bol over de kniewrong, erg vervelend om mee te rijden zo. Ik weet geen weg met m'n benen nu :p. Maar dat vormt zich wel hoop ik? :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:36

Zo, verslagje.

Foto voor vertrek, nog niet aangesingeld (ijs is weer veel te dik na een paar weken vakantie :( )
Afbeelding

aangesingeld (eigen singel en beugelriemen gebruikt, er zitten er echter ook wel bij het testzadel)
Afbeelding

en klaar voor vertrek
Afbeelding

Mijn bevindingen :
zadel zit echt heerlijk zacht, is lekker smal (merk eigenlijk bijna geen verschil met mijn boomzadel)
poown moest eerst aan het concept wennen, denk ik, want ze liep erg aarzelend de eerste kilometers. Nadien kon ik echter wél overgangen draf-stap-tölt-stap-draf rijden, en dat was mij tot nu toe nog niet gelukt ! (Omdat we een tijdje erg gefocussed hebben op die draf, kon ik de laatste weken geen goede tölt meer krijgen, en smeet ze haar gangen eigenlijk nogal door mekaar) Het is voor mij blijkbaar makkelijker om de juiste gewichtshulpen door te geven dan met mijn eigen zadel.
Wrongetjes zijn heerlijk, geven mij nét dat beetje extra steun dat ik nodig heb om de steile afdalingen in het bos aan te kunnen. Normaal zoek ik er de minst steile gangetjes uit, vandaag heb ik met opzet een steil stuk uitgetest, en *\o/* . :)

En kijk mijn houding ! Zo mooi zit ik niet op mijn eigen zadel, dit zadel voelde echt als thuiskomen. Ik heb een erg goed boomzadel maar hell IK WIL EEN GHOST !!! :D :D :D

Enige minpuntje, ik vind dit echt te lang voor haar. Maar ik had geloof ik gelezen dat het korter kon besteld worden, dus dan zou dat probleem opgelost zijn.

O ja, die linten om de pad in de zadelkamer te trekken en te bevestigen, vind ik dus een crime, kans groot dat ik de velcro, die Francis zou vervelend vind, wél handig zou vinden. :=

Suzanne, ik hoefde dit pas volgend jaar naar de volgende tester te sturen, toch ? O:) O:)

<3 <3 <3 <3 <3 <3
Nu manlief nog te zien overtuigen dat een 4de zadel echt wel kan. := Al telt die Christ bij mij niet als zadel, barebackpads doen niet mee. :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:48

Oef.... Ik vrees dat ik de nieuwe ghost toch ook echt moet gaan testen als madame onder het zadel is...
Vind een paar modellen erg gaaf en de reviews veelbelovend ...

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:50

Laurrren schreef:
Hmmm. De bovenste zweetbladen van m'n hidalgo gaan nog niet soepel rondom de kniewrongen. Nu staan ze dus bol over de kniewrong, erg vervelend om mee te rijden zo. Ik weet geen weg met m'n benen nu :p. Maar dat vormt zich wel hoop ik? :')

Dit is de reden dat ik zonder wrongen rijd. Vond het ook geen fijn gevoel en rijd liever zonder, ook omdat justine al zo breed is. Ik weet niet of dit soepeler wordt, mijn zadel heeft nog niet zoveel rijuren, omdat is samen met mijn instructrice eerst op de grond werk met rechtrichten. Dus dat uurtje in de week, ontspannen hobbelen, schiet niet erg op bij het inrijden van het zadel.
Het zadel gaat wel steeds lekkerder zitten en vormen!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:58

Sussanne schreef:
Laurrren schreef:

Dit is de reden dat ik zonder wrongen rijd. Vond het ook geen fijn gevoel en rijd liever zonder, ook omdat justine al zo breed is. Ik weet niet of dit soepeler wordt, mijn zadel heeft nog niet zoveel rijuren, omdat is samen met mijn instructrice eerst op de grond werk met rechtrichten. Dus dat uurtje in de week, ontspannen hobbelen, schiet niet erg op bij het inrijden van het zadel.
Het zadel gaat wel steeds lekkerder zitten en vormen!

Heb jij ook een Hidalgo? :) Ik heb zonder de wrongen ook geprobeerd, maar m'n benen gingen dan zo naar voren. Zat wel lekkerder. Ik had dit met het testzadel niet, maar die was ook al wat soepeler gereden denk ik. Die van mij is net nieuw uit de fabriek en nog erg stug.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:11

Ja heb een hidalgo alicante 2. Daar zitten van die enorme wrongen bij, en als ik ze eronder plak lijkt het alsof mijn zadel vleugels heeft. :+ die van mij heb ik ook nog niet zo lang, en tja hij wordt even weinig gebruikt. Dus ook errug stug. Maar als ik al wrongen wil, denk ik dat ik ze toch een stukkie kleiner wil hebben. Voor nu rij ik maar even zonder.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:34

Ik heb dezelfde :). Ik krijg m'n benen ook niet zo goed achter de wrong, ik heb nu het gevoel dat ze m'n knieën naar buiten duwen. En inderdaad de zweetbladen zweven er nu bovenop :p, de zweetbladen duwen nu zelfs m'n benen weg, ik moet er veel moeite doen om de zweetbladen op de juiste plek te duwen met m'n benen en kan helaas niet zo blijven rijden, zeker niet tijdens het lichtrijden :p.
Blijven jouw benen goed liggen zonder de wrongen dan?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:59

Wat leuk Jokari dat de Ghost jou ook zo goed bevalt! Staat stoer op je IJs!

Laurren, op mijn hidalgo heb ik altijd zonder wrongen gereden, kon daar ook niet aan wennen.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:31

Laurrren schreef:
Ik heb dezelfde :). Ik krijg m'n benen ook niet zo goed achter de wrong, ik heb nu het gevoel dat ze m'n knieën naar buiten duwen. En inderdaad de zweetbladen zweven er nu bovenop :p, de zweetbladen duwen nu zelfs m'n benen weg, ik moet er veel moeite doen om de zweetbladen op de juiste plek te duwen met m'n benen en kan helaas niet zo blijven rijden, zeker niet tijdens het lichtrijden :p.
Blijven jouw benen goed liggen zonder de wrongen dan?

Zonder wrongen kan ik heel goed rijden. Ze is heel braaf, maar tijdens een clinic was ze een keer nogal loperig en bokkerig. Ook toen kon ik goed blijven zitten en zat ik goed stevig. Je kunt het allicht een keer proberen om eerst zonder wrongen te rijden.
Ook zou je kunnen proberen de onderkant van zweetblad goed in de olie te zetten, tenminste, ik neem aan dat ie daar soepeler van wordt. Maar daar kunnen anderen misschien meer over vertellen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:58

Ik heb ook afentoe geprobeerd met de wrongen op mijn Hidalgo te rijden. dit omdat vooral in galop mijm benen naar voren leken te schuiven. Maar die wrongen zaten alleen maar in de weg. Misschien dat hele smalle wrongetjes wel zouden werken.
Maar heb verder alleen maar zonder gereden en het naar voren schuiven van mijn benen trekt ook weg. Mede denk ik omdat het spaanse kussens zijn er onder en dat het been beetje in het geultje valt tussen het voorste en achterse deel van de kussens nu het leer begint te vormen en soepeler word na al het invetten.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:08

Die vliegtuigstand met de zweetbladen van de Hidalgo is bekend. Reed het liefst ook zonder wrongen, had genoeg steun aan het zadel. Na 1-2 maand gaan ze wel vormen. :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:16

@jokari: Wat leuk zo'n enthousiast verslag! Echt fijn dat jij de Ghost ook zo'n heerlijk zadel vindt! De smalle zit en wrongen zijn echt zo fijn he? De mooie houding werd ik ook heel blij van, ben je meteen helemaal trots op jezelf :D
Ik heb mijn man gelukkig wel weten te overtuigen dat de Ghost echt moet ;) Ik heb dan met de Christ mee geteld ook 4 zadels maar dat is dan wel voor 2 pony's dus heel acceptabel :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:54

jomaro schreef:
mirijam schreef:

Ik had een ingereden cherokee, uiteindelijk ook weg gegaan om de pijn in mijn heup/liezen door het brede zitten.
Een ingereden zadel is dus geen garantie op pijnloos rijden :o

Ik voelde bij de Cherokee vooral heel duidelijk het VPS zitten. Een soort 'platen' onder mijn bovenbenen.