voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:50

suuske schreef:
@miekel92 ik heb een bf Cherokee deze heb ik gekocht voor mijn Vlaams paard maar ik heb hem nog niet ingereden word langzaam beleerd. Maar ik rij Momenteel met mijn zadel op een brede merens dame (van een vriendin) en Ben meteen een buitenrit gaan maken met mijn zadel ik reed er zo mee weg en Zat erg lekker. Moest alleen even wennen aan de galop want heb mijn beugels net iets langer dan bij mijn boomzadels. Maar ik had dus niet echt problemen met boomloos rijden. Ik heb wel een tijd terug eens op een chayenne gereden hier miste ik de kniewrongen wat. Maar dat zat ook lekker.

Dankje voor je ervaring:)
Ik heb nog veel om over na te denken voor mijn jonkie

Mijati

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:26

Ik ben aan het overwegen om een boomloos zadel aan te schaffen (tweedehands, het budget laat niet meer toe).
Ik rij nu met een 16 1/2 inch wintec 250 vzh, zelf heb ik broekmaat 38/40, maar ook mijn kinderen moeten er in passen, maar dat lijkt me niet snel een probleem, omdat ze in het wintec zadel ook goed zitten.
Mijn vragen zijn vooral gericht op de grootte en pasvorm van het zadel.

Als eerste: in dit zadel zit een zwarte boom (medium) welke pommelmaat zal dan het beste passen en waar moet moet ik opletten als ik ga passen? De pony heeft een vrij normale schoft.
Tweede vraag: welke maat zou het zadel moeten zijn? De pony is een D/E pony (echt een randgevalletje), het wintec-zadel ligt maar net binnen het draagvlak.
Derde vraag: welke type zit het minst breed?
Vier: Als ik een dekje wil gebruiken leg ik dan eerst het dekje en dan de pad of anders om?
als laatste, welke merken en types zijn gewoon goed? Dus ook echt goed voor de rug van mijn pony, ik heb al begrepen dat deze: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... DRHBNDg-kV niet aan te bevelen is, maar welke wel, naast Barefoot?

Ondankt het doorspitten van dit hele topic heb ik de antwoorden op bovenstaande vragen niet kunnen vinden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:28

De zadels van Eric thomas zijn best fijn . En met een goede pad goed te gebruiken.
Zijn namaak Freeform classic zadels .

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:04

@ mijati op de site van barefoot nederland zijn al heel veel antwoorden op jouw vragen te vinden. Ook op de site van buitenzinnig staat heel veel info over boomloos en info over diverse ander boomloze zadel merken naast de barefoot.

Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:17

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:41

Hallo, ondanks het doorspitten en adviezen op te volgen zoals in het forum kraakt mijn zadel nog steeds. Bij het galloperen niet alleen met draf. Klinkt voor geen meter. Heb talkpoeder al gebruikt en ook de singel is aangepast. Nog iemand andere adviezen. beugels zijn ook een gaatje langer. En dekje net gewassen. Dus al deze tips opgevolgd, maar vind dit nogal storend. Iedereen zit me namelijk tijdens het rijden wel een beetje gek aan te kijken want blijkbaar vinden ze het storend.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:52

Wisdem, geen idee maar wel interessant
Weet je van welke plek het kraakgeluid vandaan komt?

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:06

Rider01 schreef:
Wisdem, geen idee maar wel interessant
Weet je van welke plek het kraakgeluid vandaan komt?

Volgens mij van de bovenkant van het zadel dus denk ik de seatseaver. Het is ook echt alleen met draf, bij stap en galoperen is het een stuk minder.
Heb echt alle tips opgevolgd maar kan het nog niet vinden. Anders moet ik het zadel terug sturen of meenemen naar Beilen ( is dichtsbij verkooppunt van de barefootzadels) Alleen heb ik het zadel tweedehands van een andere bokker gekocht. Voor de rest is het echt een superzadel en loopt mijn pony er heel fijn en veel vrijer onder.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:11

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:12

als eens opgezadeld en dan de seatsaver volledig losgemaakt en er opnieuw opgeplakt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:13

Misschien andere pommel proberen. Misschien zitten er in deze pommel haarscheurtjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:03

Misschien eens rijden zonder seatsaver. Piept ie dan niet meer dan weet je iig dat het probleem daar ontstaat.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:44

Voor mij geen Barefoot meer helaas...vind het zulke mooi zadels en had er zelf altijd veel plezier van maar het wil niet vanwege te korte benen en te ronde paarden, vind het zo jammer. Ik heb nu sinds een week twee Freeforms en deze liggen erg stabiel en schuiven niet. Hoop dat dit wel bij mijn paarden past :(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:37

DubbelDun schreef:
@Mijati : als je een 'engels' zadel zoekt, dan hebben de Free-form neppers de meest smalle zit. Die zijn er al vanaf 50 euro (nieuw)
http://www.ebay.de/itm/Baumloser-Sattel ... 19dc754080
Dezelfde zadels kosten hier op MP 199 euro !!

Weet je wat zo vervelend is DD - wij handelaren betalen meer dan 50 euro inkoop , ruim meer ^) dus deze mensen verzieken de markt. Leuk voor de klant, maar de nazorg is uiteraard minimaal en je krijgt vermoedelijk geen goede adviezen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:49

@BZ: snap ik, maar dat is iets waar de verkoper al dan niet iets mee doet.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:03

Buitenzinnig schreef:
DubbelDun schreef:
@Mijati : als je een 'engels' zadel zoekt, dan hebben de Free-form neppers de meest smalle zit. Die zijn er al vanaf 50 euro (nieuw)
http://www.ebay.de/itm/Baumloser-Sattel ... 19dc754080
Dezelfde zadels kosten hier op MP 199 euro !!

Weet je wat zo vervelend is DD - wij handelaren betalen meer dan 50 euro inkoop , ruim meer ^) dus deze mensen verzieken de markt. Leuk voor de klant, maar de nazorg is uiteraard minimaal en je krijgt vermoedelijk geen goede adviezen

Die freeform-nepdingen worden hier al slecht voor de rug genoemd, dus dat word het zeker niet. Want een beetje advies is, wat mij betreft, wel gewenst.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:09

Wanneer je een probleemloos paard hebt, werkt dit prima hoor - mits met pad etc.
Het jammere is dat die vage online figuren dikwijls claimen dat het "overal op past en dat een speciale (dure) pad echt niet nodig is"

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:00

Marcella schreef:
Misschien andere pommel proberen. Misschien zitten er in deze pommel haarscheurtjes.

Dat zou kunnen ga ik eens proberen. Ga dan denk ik een flexibele pommel aanschaffen. Of een keer zonder pommel rijden. Bedankt voor de tip.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:02

Duhelo schreef:
als eens opgezadeld en dan de seatsaver volledig losgemaakt en er opnieuw opgeplakt?

Dat heb ik al gedaan ivm verplaatsen van de beugels. Maar kan daar van de week nog wel eens naar kijken

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:04

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:29

Heeft iemand hier ervaring met Hidalgo zadels? Ik ben nog steeds aan het rondkijken voor een dressuurzadel. :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 05:42

Ik ben op het moment de Barefoot Arizona aan het uitproberen op mijn Arabische Volbloed merrie :) Zo op het eerste oog bevalt het erg goed en ik ben nu zachtjes aan het rondkijken naar een 'eigen' zadel. Tips voor goede, tweedehands zadels zijn welkom!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:08

Volgens mij heeft Zoek hier op bokt een 3 tal BF zadels te koop ..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:14

Hihihi dank je wel Zinzi_jewel, ik heb op dit moment nog een Barefoot Barrydale special edition in de verkoop en een Freeform Classic (Barefoot Cherokee gereserveerd) De rest heb ik al verkocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:17

Dat die Barrydale er nog is! Die is zooo gaaf :~