voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:14

Ik kan dus uit ervaring vertellen dat het breedste kopijzer niet gaat passen, kan me namelijk niet voorstellen dat mijn Haf breder is dan een trekpaard :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:07

Buitenzinnig schreef:
De bananen die daar in staan zijn tenminste wat steviger dan de Pfiff - met name de leren van Dream Team, netjes met zo'n envelopje over de gesp, dus dat kan niet zo makkelijk wegschuiven - helaas alleen in bruin :o

Laat ik nou net een bruin zadel hebben :)* Zijn de maten hetzelfde als die van de singels van Barefoot? Daarvan heb ik er een van 60 cm...

Kunnen naar voren liggende singelstoten trouwens ook iets te maken hebben met overgewicht van de pony? Dat de buik de singel naar voren drukt zeg maar? Of staat dat er los van?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:18

Sonja89 schreef:
Buitenzinnig schreef:
De bananen die daar in staan zijn tenminste wat steviger dan de Pfiff - met name de leren van Dream Team, netjes met zo'n envelopje over de gesp, dus dat kan niet zo makkelijk wegschuiven - helaas alleen in bruin :o

Laat ik nou net een bruin zadel hebben :)* Zijn de maten hetzelfde als die van de singels van Barefoot? Daarvan heb ik er een van 60 cm...

Kunnen naar voren liggende singelstoten trouwens ook iets te maken hebben met overgewicht van de pony? Dat de buik de singel naar voren drukt zeg maar? Of staat dat er los van?

Ze meten van gesp tot gesp, alhoewel dat lastig is om een bochtje... :D

Ja, een bol buikje helpt niet mee om de singel in het midden van de buik te houden :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:28

Er is sinds kort wel een breder kopijzer voor de Startrekk dressuur (maat 6, verkrijgbaar in dressuur en IJslander model), en de ijslander kopijzers zijn breder dan de dressuur kopijzers, het zou dus misschien wel kunnen, ik kan het zo vanaf hier niet beoordelen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:18

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:24

de startrekk valt idd af, lees teveel moeilijkheden met pasvorm.
Nu gaat het nog min of meer tussen een trekker (maar blijkbaar heeft de trekker niet zon smalle zit ook, behalve een model), en een specialized. Waarschijnlijk ga ik voor de specialized. Heb die kunnen testen, zat direct goed, paard loopt er heel goed onder, en ding is aanpasbaar op bijna alle paarden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:40

melrovers schreef:
Er is sinds kort wel een breder kopijzer voor de Startrekk dressuur (maat 6, verkrijgbaar in dressuur en IJslander model), en de ijslander kopijzers zijn breder dan de dressuur kopijzers, het zou dus misschien wel kunnen, ik kan het zo vanaf hier niet beoordelen.

Dat hadden ze toch altijd al? De V- en de U-vormige kopijzers? Alleen maat 6 is nieuw
Ik vind trekpaarden best lastig te zadelen.....Mijn eigen Haflinger was al niet te doen, laat staan als het 2x zo groot is :oo

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:54

Blijheid schreef:
miekel92 schreef:
Ik kom maar even dit topic binnen vallen..
Rijdt een boomloos zadel erg anders dan een boomzadel?
Ik kon het niet zo 1, 2, 3 vinden..

Om een oude post nog maar eens te herhalen;

Wat voor boomloos zadel bedoel je?

Ik heb de foto's er maar even uitgehaald, ik kende eigenlijk alleen die onderste als boomloos zadel, dat ziet er wel heel anders uit dan een boomzadel.
Die bovenste had ik dan weer totaal niet voor een boomloos zadel aangezien..

Ik bedoelde de vraag in z'n algemeen maar ik merk aan jullie antwoorden al wel dat er veel verschil in is

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:03

Verschil per zadel en per persoon.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:27

Buitenzinnig schreef:
Ja, een bol buikje helpt niet mee om de singel in het midden van de buik te houden :)

Goed, dan wordt het eerst afvallen en daarna verder kijken en eventueel opmeten... ~~}>

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:37

@miekel92 ik heb een bf Cherokee deze heb ik gekocht voor mijn Vlaams paard maar ik heb hem nog niet ingereden word langzaam beleerd. Maar ik rij Momenteel met mijn zadel op een brede merens dame (van een vriendin) en Ben meteen een buitenrit gaan maken met mijn zadel ik reed er zo mee weg en Zat erg lekker. Moest alleen even wennen aan de galop want heb mijn beugels net iets langer dan bij mijn boomzadels. Maar ik had dus niet echt problemen met boomloos rijden. Ik heb wel een tijd terug eens op een chayenne gereden hier miste ik de kniewrongen wat. Maar dat zat ook lekker.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:57

Gisteren heb ik een masseuse van de Jack Meagher Methode (is ook fysiotherapeute) bij mijn paard gehad. Zij heeft ook naar mijn zadel gekeken. Zij zei dat een boomloos zadel de beste en eigenlijk ook de enige oplossing voor mijn paard is. Toch fijn om bevestiging te krijgen. :)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:28

Ik heb begrepen dat de Trekker dressuur maar tot boommaat 34 gaat? Mijn paard heeft 35.................

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:31

Buitenzinnig schreef:
melrovers schreef:

Dat hadden ze toch altijd al? De V- en de U-vormige kopijzers? Alleen maat 6 is nieuw
Ik vind trekpaarden best lastig te zadelen.....Mijn eigen Haflinger was al niet te doen, laat staan als het 2x zo groot is :oo

jep, die zijn lastig.
Mijn ene merrie is breed, maar wel met schoft, vooruitliggende singelplek, en (nu na de winter helaas) een wat opliggende ruggegraat. Gelukkig wel een vrij rechte rug.
Mijn jongste heeft ook wel schoft, maar is brééd, en rond, en brééd! :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OOX4V8UA.jpg
mijn oudste
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AY3TU8SR.jpg
en mijn jongste

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:35

Buitenzinnig schreef:

Heb je toevallig een foto van de gespen onder het envelopje? Even zien hoe dat zit en of ik die gespen makkelijk kan vervangen door een westerngesp.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:39

Viola, daar heb ik geen foto van. Je zit 2 brede elastieken naar elke gesp toe gaan - zodra je die doorknipt, kan je er niets meer mee... dus ik denk niet dat je het makkelijk kunt vervangen voor western ringen.

Er staat hier om de hoek ook zo iets breeds Duhelo - daar hebben ze dan een gewoon boomzadel voor gekocht :speciaal voor Trekpaarden" zei de verkoper. Ik geloof er niets van.
Ik zou op een dergelijk paard gewoon een Iberica gooien, niks zadel... ;)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:28

Hier een te breed trekpaard voor een passend zadel. Barefoot past helaas ook niet.
Ze heeft vrijwel geen schoft en is breed en plat.

Nu rijd ik met een christ premium plus en dat bevalt ons beide prima. Paarlief loopt er heerlijk onder en ik zit er ook heerlijk in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:54

Buitenzinnig schreef:
Viola, daar heb ik geen foto van. Je zit 2 brede elastieken naar elke gesp toe gaan - zodra je die doorknipt, kan je er niets meer mee... dus ik denk niet dat je het makkelijk kunt vervangen voor western ringen.

Er staat hier om de hoek ook zo iets breeds Duhelo - daar hebben ze dan een gewoon boomzadel voor gekocht :speciaal voor Trekpaarden" zei de verkoper. Ik geloof er niets van.
Ik zou op een dergelijk paard gewoon een Iberica gooien, niks zadel... ;)
zadelloos is voor mij geen optie. Paarden smijten enorm op (die beesten gaan niet alleen op en neer, maar ook nog eens heen en weer en rondom :D. Die jongste heeft dan ook nog eens een megapas, wat maakt dat ik haar zelfs mét zadel moeite heb om uit te zitten)
Ik ga denk ik voor een specialized Saddle, had die al eens mogen passen van Fojoe, en zit gigantisch lekker, en ligt goed ook (enkel wat minder zacht dan ik gewend ben). Mét boom, maar wel met volledig aanpasbare kussens, geen wrongen, een endurancemodel :)
http://www.specializedsaddles.eu

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:05

Of ik de gespen kan vervangen bekijk ik liever zelf, ik weet wat ik wel en niet kan. Maar ben vandaag op stal alweer vergeten te meten zowel voor de singel als voor een pad dus morgen weer een kans, wie weet denk ik er nu eens aan als ik niet al op de fiets naar huis zit :D

De fenders met wrongen van barefoot passen voor mij helaas ook niet. Dan wilde ik toch de dijwrong seatsaver aanschaffen, maar die is helaas uitverkocht. Hier toevallig niet iemand die er een heeft liggen en hem kwijt wil?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:48

Je link doet het niet duhelo en ben erg benieuwd eigenlijk wat het zijn voor zadels

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:56

nu zou het moeten werken

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:01

Ooh Duhelo die zijn gaaf zeg .
Niet goedkoop .
Zitten hier om de hoek .
Plessure gaites met hun TWHorses

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:28

als het goed is komt die zwarte euro light tweedehands mijn kant op :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:35

Cool , die staat idd verkocht .
Ben heel benieuwd hoe hij je bevalt .
Vindt het knappe zadels

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:47

Zinzi_jewel schreef:
Cool , die staat idd verkocht .
Ben heel benieuwd hoe hij je bevalt .
Vindt het knappe zadels