[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:50

Ollytje schreef:
net thuis, we hebben enkel de easytrek gepast de bf doen we morgen of het weekend als we meer tijd hebben. De easytrekk is een mooi zadel, en ligt op mijn paard ook best goed en is ook zeker goed aan te passen. Maar de zitting valt voor mij te krap. Mijn vriendin met maatje 38/40 zat er goed in maar zei ook dat het niet heel veel over hield. Mijn man had ook wat last van zijn mannelijkheid in het zadel. Al met al is het voor mij persoonlijk niet weggelegd maar dat doet niks af aan het zadel. Voor ruiters met een grotere maat als 42/44 wordt het wel wat minder.

Al met al geef ik het zadel nog steeds een 9, en zou het een ander zeker aanraden. Ik stuur hem enkel vanwege mijn eigen omvang toch weer terug naar Engeland. Maar nogmaals dat is niet aan het zadel te wijten. De BF in maat 1 zal ook voor mij te krap zijn, de bf maat 1 is trouwens ongeveer even groot als de easytrekk. Qua pasvorm denk ik dat het op veel paarden wel leuk ligt ook vanwege de flexibele boom en kopijzer. Paarden met een extreme schoft denk ik van dat het niet past.

Ook de doos van de BF dressage vanavond even geopend, heel gaaf zadel zeg. Ik vind hem zo goed in elkaar gezet. Ik werd er helemaal happy van. De kopijzers in allerlei maten, de afwerking, het enige wat er niet in verwerkt zit is inderdaad het vps maar hij is echt koel. Ik geef de bf qua afwerking toch nog een hoger cijfer als de easytrek.

Het halfpad kan eronder zodat je evt normale dekjes kunt gebruiken of je doet er een boomloos pad onder met inlages. ik vind het systeem mooi uitgevoerd. Mijn voorkeur gaat dan toch meer uit naar dit zadel omdat het dicht bij het bf systeem is gebleven en dus de pasvorm op je paard makkelijker maakt als bv het easytrekk zadel wat we vanavond getest hebben. daarin wint de bf het bij mij zeker.

Fijn dat je je mening hier uitgebreid neer zet! Zit het easytrek zadel meer zoals een boomzadel als je bf madrid? Ben onwijs benieuwd naar je ervaring met barefoot! Die bf lijkt mij hét ideale zadel voor mij. Al zal die voor mij zeer waarschijnlijk toch te duur zijn. :(

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:55

easytrek op Yanna.

Kopijzer had wat breder gemogen, dit is zeker nog mogelijk om te verstellen maar zoals je ziet op de fotos is het een klein zitkuipje. Het zadel zit wel heerlijk zacht trouwens. Het zwarte wat onder het zadel uitsteekt is een klein dekje om het netjes te houden.

Afbeelding

en de andere kant ook even.

Afbeelding

mirijam

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:16

Ik ben een stille mee lezer en heb in het verleden verschillende Barefoots gehad.
Nu kijk ik naar een trekker, deze lijkt me wel wat. Maar, ik kan niet terug vinden waar dat vreemde handvat voor is :+ Kan dat er ook af? :D

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:28

Ik heb het inmiddels gevonden dit is dus de verstelbare boom ;-)
Jou set ziet er mooi uit Ollytje!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:32

@ Geryon

De Bf Madrid die zit echt heel lekker, dit zadel zit qua zitgevoel eigenlijk tussen de Madrid en een boomzadel in.

Het zat lekker zacht, lekkerder als op een boomzadel, maar het closecontact gevoel ben je kwijt.
Door de kniewrongen op het easytrek zadel zat ik wel veel breder als op de Madrid.

Ik geef echt wel de voorkeur aan mn Madridje maar das voor mij ook wel een superzadel.

Die kan en mag ik natuurlijk ook niet vergelijken met dit type zadels.
Bovendien heb ik een Madrid zadel wat een beetje te ruim is uitgevallen qua zitmaat...
dat waren de 1ste types en dat past mij en mn fjord perfect. ik zit niet over de 18e rib en heb er genoeg ruimte in zodat ik niet tegen de cantle aan kom.

Ik wilde (ondank ik meer dan blij ben) met de Madrid gewoon heel graag eens een dressuur type boomloos uitproberen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:59

xsjoukjex: volgens mij ligt je zadel te ver naar voren, dus op de schouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:00

Bedankt voor je uitgebreide verslag Ollytje, ik lees met veel interesse mee :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:56

Sjoukje, ik vind de zweetplek ook te ver naar voren liggen, naar mijn smaak ligt er echt een te groot deel van de schoft onder het zadel en zou ik het zadel een stukje naar achteren leggen als dat gaat? :)

Olly: ik vind het een mooi zadel om te zien, leer ziet er goed uit, maar het is inderdaad toch wel een vrij diep kuipje met weinig zitruimte zeg...da's wel jammer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:48

Ollytje schreef:
@ Geryon

De Bf Madrid die zit echt heel lekker, dit zadel zit qua zitgevoel eigenlijk tussen de Madrid en een boomzadel in.

Het zat lekker zacht, lekkerder als op een boomzadel, maar het closecontact gevoel ben je kwijt.
Door de kniewrongen op het easytrek zadel zat ik wel veel breder als op de Madrid.

Ik geef echt wel de voorkeur aan mn Madridje maar das voor mij ook wel een superzadel.

Die kan en mag ik natuurlijk ook niet vergelijken met dit type zadels.
Bovendien heb ik een Madrid zadel wat een beetje te ruim is uitgevallen qua zitmaat...
dat waren de 1ste types en dat past mij en mn fjord perfect. ik zit niet over de 18e rib en heb er genoeg ruimte in zodat ik niet tegen de cantle aan kom.

Ik wilde (ondank ik meer dan blij ben) met de Madrid gewoon heel graag eens een dressuur type boomloos uitproberen.

Oke hartstikke bedankt!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:48

Iemand ervaring met Soft Balance zadels? Afbeelding (is geen eigen foto)

Vind het een leuk zadel om te zien en de zit is zo lekker open. Zitten panelen onder die eraf kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:50

Geen ervaring mee zelf, maar als ik bij dit zadel kijk waar het zwaartepunt ligt en waar de stijgbeugelriemen hangen dan kan het haast niet anders of je gaat enorm achterover hangen :o

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:55

Blijheid schreef:
Geen ervaring mee zelf, maar als ik bij dit zadel kijk waar het zwaartepunt ligt en waar de stijgbeugelriemen hangen dan kan het haast niet anders of je gaat enorm achterover hangen :o

Leuk dat je het zegt. In de versies voor deze was de ophanging nog verder naar voren dan bij deze :j
Ik moet eigenlijk helemaal niet naar dat zadel kijken... Maar ik doe het toch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:57

Oke :)
Is het bedoeld als IJslanderzadel? Daar zie je dat vaker namelijk :)
Voor een gewoon dressuurzadel zou ik de ophanging toch liever nog een stuk terug zien :j Maar dat is ook persoonlijk, wat je prettig vind.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:01

mirijam schreef:
Ik ben een stille mee lezer en heb in het verleden verschillende Barefoots gehad.
Nu kijk ik naar een trekker, deze lijkt me wel wat. Maar, ik kan niet terug vinden waar dat vreemde handvat voor is :+ Kan dat er ook af? :D

Nee die kan er niet vanaf. Er zit een mechanisme in waardoor je door te draaien aan het rechte dingetje tussen het handvat de voorkant breder en smaller kunt maken

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:10

Blijheid schreef:
Oke :)
Is het bedoeld als IJslanderzadel? Daar zie je dat vaker namelijk :)
Voor een gewoon dressuurzadel zou ik de ophanging toch liever nog een stuk terug zien :j Maar dat is ook persoonlijk, wat je prettig vind.

Het is inderdaad een ijslander zadel denk ik, maar ik kan er maar weinig over vinden omdat de zoektermen nogal overlappen met andere zadels.
Op mijn boomzadel had ik nogal een stoelzit, dat zat prima, maar lijkt me niet de bedoeling. Op mijn barefoot nu heb ik de beugelophanging juist weer redelijk ver naar achteren.
Sowieso ben ik bang dat het zonder panelen, met pad met inlages niet past omdat mijn paard toch wel een vreemde bouw heeft. Straks zit ik met een zadel dat ik niet kan verkopen óf zit ik met twee passende zadels :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:11

Dat vroeg ik mij ook af pipaa. Ik ben op zoek naar een (semi-)boomloos dressuurzadel. De beugelophanging zit wel ver naar voren inderdaad! Maar misschien kan je die verstellen?

Ik kwam ook nog dit zadel tegen:
http://www.amreitsport.de/Baumloser-Sat ... 9-101.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van deze?

En weet iemand nog een ander boomloos dressuurzadel niet duurder dan €400?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:21

O, wacht, die op de foto is nog een ander model. De ophanging zit nu aan de andere kant van het stiksel.

Geryon, ziet er solide uit.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:30

Vanmorgen het dressage one zadel van barefoot kort getest, ik vind het optisch een ontzettend mooi zadel. Ik ben enkel barefoot zadels gewend met VPS dus dit was voor mij wel even wennen. Het dekje wat er bij zit met de inlages moet er voor zorgen dat de ruggengraat dan vrij ligt zeg maar.

Ik heb het zadel zelf niet goed getest omdat maat 1 gewoon te klein voor me is en daarom kan ik over het rijtechnische gedeelte niet mijn objectieve oordeel geven. Dat laat ik aan de andere testers over.

Al met al wel heel gaaf om het zadel gezien te hebben, ik ben ook heel benieuwd wat de andere testers er van vinden.

Ik heb uiteindelijk een aantal flexibele/boomloze zadels met dressuurlook geprobeerd en heb voor mezelf toch besloten dat ik lekker door blijf gaan op mijn BF Madridje. Dat is voor mij persoonlijk, mijn spieren en mijn fjordje vooralsnog de beste oplossing. Ik voel me door de suede zitting van de Madrid heel erg vertrouwd op het zadel (ook vanwege mijn aandoening waarbij mijn spieren niet altijd optimaal werken) en dat vertrouwen heb ik eerlijk gezegd bij gladde zadels een stukje minder.

Hierbij 2 fotoos van de BF dressage op Yanna, kopijzer maat xxl.

Afbeelding

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:35

Ollytje, bedankt voor je verslagje! Wat een torentje zeg! Wel zak barefoot natuurlijk altijd een stuk uit. Positief is dat dit voor de hele brede paardjes en pony's wellicht wel een wat meer A-zit geeft voor de ruiter.

Olly, jouw fjord lijkt geen hele brede maar toch vind ik het zadel op de foto vrij krap ogen. Hoe heb je dat ervaren?

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:42

pmarena schreef:
Sjoukje, ik vind de zweetplek ook te ver naar voren liggen, naar mijn smaak ligt er echt een te groot deel van de schoft onder het zadel en zou ik het zadel een stukje naar achteren leggen als dat gaat? :).

Dat zal moeten lukken. Dankjewel.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:43

dorientjuh schreef:
xsjoukjex: volgens mij ligt je zadel te ver naar voren, dus op de schouder.

Okee dankjewel. Ga ik op letten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:15

@Geryon, Het lijkt mij een enorm scheef dressuurzadel.
Het ligt nog niet eens recht op de bok.
Maar kan natuurlijk ook zelf scheel zijn :D

Ollytje, wat heb jij een lekkere brede fjord :D

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:27

Het bf dressuur zadel lijkt ook wat achterover te hellen bij Yanna? Misschien alsnog te smal? Weet niet hoe het in elkaar zit? Of dat horizontaal zakt zodra je erop gaat zitten? Pmarena?
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 05-09-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:41

minikatje schreef:
@Geryon, Het lijkt mij een enorm scheef dressuurzadel.
Het ligt nog niet eens recht op de bok.

Dat was ook het eerste dat mij opviel. :\

BF ziet er wel knap uit !

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:54

ik heb in mijn Madrid een L pommel, mijn fjord is wel groot maar ik vind haar persoonlijk niet een brede fjord.

Hier even een idee van Yanna met mij en de Madrid. Foto is van afgelopen 19 augustus.

Afbeelding