voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:08

Welk(e) merk(en) banaansingel is wel echt banaanvormig dan? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor mijn pony en wilde in de eerste instantie bovenstaande singel aanschaffen vanwege de gunstige prijs...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:12

Banaan is niet handig - de S wel - zoals DEZE Uiteraard ook elders, van andere merken en in andere prijsklasse te koop.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:13

OK, top, dat scheelt in ieder geval weer een miskoop....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:47

Buitenzinnig schreef:
Banaan is niet handig - de S wel - zoals DEZE Uiteraard ook elders, van andere merken en in andere prijsklasse te koop.

Dat verschilt toch wel per situatie hoor. Bij mijn pony en zadel ligt die singel die jij noemt echt voor geen meter (staat dus ook weer te koop)
En die banaan van hierboven ligt wel vrij aardig. Ik heb een kleine pony dus juist fijn dat de singel niet zo enorm grof is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:28

Hm, geen Pfiff banaansingel dan dus.

Ik heb mijn paard en singel opgemeten:
Huidige singel is 60 cm. Wanneer aangesingeld zit er links ongeveer 18 cm tussen de singel en het dekje en rechts ongeveer 19 cm.
De totaal te overbruggen lengte is dan 60 + 18 + 19 = 97 cm. Op dit moment is mijn paard wel te dik, als ze op een beetje een acceptabel gewicht zit, is er minimaal 10 cm van haar buikomvang af. Conclusie: een singel van 80 cm is goed? Of zou 70 cm ook goed genoeg zijn?

Hier nog een foto van haar met haar huidige singel wanneer aangesingeld:
Afbeelding

Set_Elkol

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:30

80 lijkt me dan inderdaad goed ja :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:46

Oke, bedankt! :) Ik wilde eigenlijk eerst een FRA Supersingel aanschaffen, maar dat is dan dus niet handig met mijn paard qua singelplek?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:31

Maaike_Indy schreef:
Welk(e) merk(en) banaansingel is wel echt banaanvormig dan? Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor mijn pony en wilde in de eerste instantie bovenstaande singel aanschaffen vanwege de gunstige prijs...

Vantiaggio van Ooteman heeft iets vergelijkbaars in leer. Maar die pasvorm is echt ruk.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:35

Ik heb een Kieffer leren banaansingel te koop, hij is uit mijn hoofd gezegd 60cm. Vind het een super fijne singel maar vind mijn barefoot elastische singel toch net even fijner.
Heb er ook nog 1 liggen van neopreen, ook prima singeltje maar vond zelf de leren fijner.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:36

Check even mijn aanbiedingen (onderschrift) voor diverse wat steviger banaansingels..... :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:53

Tot de spijtige conclusie gekomen dat de london toch niet zo ideaal zat als ik dacht (na het testen van de specialized van Fojoe, ondanks het boomzadel toch een wereld van verschil!)
Mijn paard is simpelweg te breed voor zon soepel boomloosje, waardoor ik toch niet meer flexibel genoeg ben in mijn bekken. (had wel al eerder vermoeden, maar paard liep goed, dus het zat wel goed dacht ik, blijkt dat ze met een ander zadel nog beter loopt. Had de laatste tijd ook veel moeite om over te schakelen van mijn Arizona naar de london)
Dus de london staan in principe te koop, en ik heb mijn oog laten vallen op drie nieuwe potentiele zitvlakjes

Oftwel
-een specialized saddle (maar prijskaartje is eigenlijk te hoog, ook tweedehands)
- een trekker pro endurance (of eventueel ander model, maar niet te gedwongen zit, ik compenseer altijd verkeerd)
- of een startrekk dressuur

Wat zouden jullie aanraden? (wat zit er het smalste?)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:38

Ik heb vandaag een tweedehands BM aangeschaft, zaterdag proberen, ben benieuwd hoe het op mijn paard ligt en rijd. Hopelijk word mijn barefoot snel verkocht.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:36

Buitenzinnig schreef:
Check even mijn aanbiedingen (onderschrift) voor diverse wat steviger banaansingels..... :o

En welke is dan een aanrader?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:03

duhelo: ik heb een startrekk dressuur, is meer semi-boomloos maar ik vind hem erg prettig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:15

@tinka: gefeliciteerd !! Ik ben blij dat ons ritje geholpen heeft in je keuze en fijn dat je er zo snel eentje gevonden hebt :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:45

Sonja89 schreef:
En welke is dan een aanrader?

De bananen die daar in staan zijn tenminste wat steviger dan de Pfiff - met name de leren van Dream Team, netjes met zo'n envelopje over de gesp, dus dat kan niet zo makkelijk wegschuiven - helaas alleen in bruin :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:57

Zijn wel extreem goede aanbiedingen zeg :oo

Heeft het Ghost Equitexje een beetje ruggengraatvrijheid? Dan zou ik die wel over willen nemen als die nog beschikbaar is, zoek nog iets om te vermaken voor onder de paardenrugzak :P

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:04

Duhelo, een Startrekk dressuur gaat waarschijnlijk niet passen op jou brede paarden. Op mijn brede, ouderwetse Haf was het ook al te smal, ook met het breedste kopijzer. Ik heb toen nog een kopijzer op maat laten maken maar dat vond het zadel niet leuk, het kraakte toen aan alle kanten en ik vond het zonde om zo'n mooi en duur zadel kapot te rijden. Het zit wel heel fijn smal.
Ik vond de Ghost ook heel smal zitten maar en die past ook op hele brede paarden. Mijn Trekker zit minder smal maar voor mij net smal genoeg, daar rij ik nu al weer een aantal jaar met veel plezier mee rond.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:06

pmarena schreef:
Zijn wel extreem goede aanbiedingen zeg :oo

Heeft het Ghost Equitexje een beetje ruggengraatvrijheid? Dan zou ik die wel over willen nemen als die nog beschikbaar is, zoek nog iets om te vermaken voor onder de paardenrugzak :P

Ja hoor - lekker stevig dekje - mooi blauw met zwarte onderkant.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:44

Duhelo schreef:
Tot de spijtige conclusie gekomen dat de london toch niet zo ideaal zat als ik dacht (na het testen van de specialized van Fojoe, ondanks het boomzadel toch een wereld van verschil!)
Mijn paard is simpelweg te breed voor zon soepel boomloosje, waardoor ik toch niet meer flexibel genoeg ben in mijn bekken. (had wel al eerder vermoeden, maar paard liep goed, dus het zat wel goed dacht ik, blijkt dat ze met een ander zadel nog beter loopt. Had de laatste tijd ook veel moeite om over te schakelen van mijn Arizona naar de london)
Dus de london staan in principe te koop, en ik heb mijn oog laten vallen op drie nieuwe potentiele zitvlakjes

Oftwel
-een specialized saddle (maar prijskaartje is eigenlijk te hoog, ook tweedehands)
- een trekker pro endurance (of eventueel ander model, maar niet te gedwongen zit, ik compenseer altijd verkeerd)
- of een startrekk dressuur

Wat zouden jullie aanraden? (wat zit er het smalste?)

Ik ben echt grote fan van de startrekk dressuur. Zit echt als een gewoon zadel (dus veeeel smaller als de london), ziet er ook uit als een gewoon zadel, maar heeft wel de voordelen van een boomloos zadel. Wel past het iets minder snel als de barefoots (want zadel is minder flexibel), maar als het past heb je er ook echt een topzadel aan. Mijn zadelmaker (echt een boomzadelfan) was ook erg over het zadel te spreken, en het past echt perfect op mijn paard :)

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:55

Ik kom maar even dit topic binnen vallen..
Rijdt een boomloos zadel erg anders dan een boomzadel?
Ik kon het niet zo 1, 2, 3 vinden..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:59

Voor de ene wel en de ander rij er zo mee weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:07

@miekel92 : dat is heel sterk per merk verschillend. En zelfs de verschillende modellen binnen een merk kunnen nog een ander zitgevoel geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:16

miekel92 schreef:
Ik kom maar even dit topic binnen vallen..
Rijdt een boomloos zadel erg anders dan een boomzadel?
Ik kon het niet zo 1, 2, 3 vinden..

Om een oude post nog maar eens te herhalen;

Wat voor boomloos zadel bedoel je?
Want een zadel zoals bijvoorbeeld deze
Afbeelding

zit uiteraard heel anders dan bijvoorbeeld deze
Afbeelding

of deze
Afbeelding

of deze
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:12

Angela - Duhelo heeft een heel breed trekpaard - ik kan zo niet zeggen of de het breedste kopijzer past... Dus de Startrekk dressuur is mogelijk niet de beste oplossing voor haar