[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:04

Ik denk dat het zadel ook best schuift icm deze pad..Als je een paard hebt waar zadels snel op glijden is een pad met een stroevere bovenkant zoals rubber op bijvoorbeeld een grandeur pad de moeite om te proberen..Leren kussens zijn nou eenmaal best glad..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:07

Weet het niet, maar op deze foto's lijk het zadel niet echt in balans te liggen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:13

MaritB schreef:
Nee, helaas heb ik die niet. En ik kan die ook niet lenen.
Ik heb het opgevuld in de pad..

Lijkt mij dan geen gekke optie dat hij schuift omdat hij niet past dan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:18

pleiada schreef:
Ik denk dat het zadel ook best schuift icm deze pad..Als je een paard hebt waar zadels snel op glijden is een pad met een stroevere bovenkant zoals rubber op bijvoorbeeld een grandeur pad de moeite om te proberen..Leren kussens zijn nou eenmaal best glad..

Met deze schoof het zadel het minst.

Ik heb geen garantie dat het niet schuift met een smaller kopijzer... dat ga ik niet zomaar gokken.. zadel mag terug binnen een x aantal dagen en daar zijn we nu bijna aan voorbij. En daarnaast moet ik dus een kopijzer kopen waar ik vervolgens niets meer aan heb
. Mocht het idd de oplossing niet zijn.

Zadel lag idd niet echt mooi in balans, met de mattes pad er onder was dag beter, maar schuiven nog erger.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:26

Afbeelding
Je kan altijd nog een Korrector pad proberen waar lucht in gaat..Ik heb er een voor een balance zadel die wat te breed horen te zijn...Ze staan soms op marktplaats en hebben 4 kamers waar lucht in kan..Ik vind het een ideaal ding omdat je hem vast maakt aan je zadel en hij brengt je zadel in balans waar nodig..Zal even een foto zoeken..

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:54

Welke zadelpassers komen er tot in Rillaar (België)? Ik heb een gehost firenze maar krijg hem niet passend op mijn bijrijdpaard :(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:56

Sjintoo schreef:
Welke zadelpassers komen er tot in Rillaar (België)? Ik heb een gehost firenze maar krijg hem niet passend op mijn bijrijdpaard :(

Misschien kan ik je helpen?

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:01

Je hebt pb ☺

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:22

Duhelo schreef:
Wordt dat percentage niet minder bij een groter paard?
Als ik afga van 15-20 % zou mijn trekpaard van net geen 1000 kilo 150-200 kilo mogen dragen. Dat wil ik never nooit niet in de buurt van mijn paard :D
Terwijl ik 90 kilo op een stevige haf van 1.50 geen probleem vind (mits goed gereden, goed gespierd paard en ruiter die niet gaat bonken of tegenzitten uiteraard).

Ik denk dat het zeer gevaarlijk is en not done om in percentages te rekenen. Wat bvb met een paard van 550 kg, van 1m55, die veel te dik is? Dan moet die naast zijn eigen overgewicht, ook nog eens dat van zijn ruiter meesleuren.
Mijn paard is ook niet echt een getraind paard....hij is nogal dik en daarom wil ik hem af en toe op buitenrit meenemen, voor de beweging. Daarom heb ik een zadel nodig, maar besef dat,,ondanks zijn omvang, ik toch heel erg moet opletten dat ik zijn rug niet overbelast...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:28

Peluchy schreef:
Duhelo schreef:
Wordt dat percentage niet minder bij een groter paard?
Als ik afga van 15-20 % zou mijn trekpaard van net geen 1000 kilo 150-200 kilo mogen dragen. Dat wil ik never nooit niet in de buurt van mijn paard :D
Terwijl ik 90 kilo op een stevige haf van 1.50 geen probleem vind (mits goed gereden, goed gespierd paard en ruiter die niet gaat bonken of tegenzitten uiteraard).

Ik denk dat het zeer gevaarlijk is en not done om in percentages te rekenen. Wat bvb met een paard van 550 kg, van 1m55, die veel te dik is? Dan moet die naast zijn eigen overgewicht, ook nog eens dat van zijn ruiter meesleuren.
Mijn paard is ook niet echt een getraind paard....hij is nogal dik en daarom wil ik hem af en toe op buitenrit meenemen, voor de beweging. Daarom heb ik een zadel nodig, maar besef dat,,ondanks zijn omvang, ik toch heel erg moet opletten dat ik zijn rug niet overbelast...

Die percentages gelden ook alleen voor een paard wat op gewicht is met een goede basisconditie en een juiste houding van zowel paard als ruiter. Anders kunnen ze uiteraard juist minder dragen.

Zelf zou ik kiezen voor fietsen of andere onbelaste training.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:30

Daarom heeft Kwetal het expres al heel specifiek over het gezonde, volwassen gewicht van het paard :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:33

pmarena schreef:
Daarom heeft Kwetal het expres al heel specifiek over het gezonde, volwassen gewicht van het paard :)

Precies :j

En die percentages zijn niet uit te lucht gegrepen, maar getest met sensoren en onderzoek van (onder andere) de spieren van het paard. En dan nog een dingetje: hoe zwaarder de persoon, hoe meer druk per cm2 en op een gegeven moment druk je het bloed weg uit de huid met alle gevolgen van dien, als dat lang genoeg duurt. (te lang duurt) Een compact paard kan meer hebben (maar heeft een kortere rug en dus minder ruimte) dan een langgerekt paard. Een ruiter van over de 100 kilo .... daar zet ik sowieso vraagtekens bij of die überhaupt op een paard zou moeten gaan zitten :o En het maakt niet uit of dat gewicht komt door te dik, of gewoon omdat iemand groot is (een normale man van 2 meter zal dicht tegen die 100 kilo aanzitten zonder dat hij overgewicht heeft)
Maar dit is een hele andere discussie - het ging er om of iemand met een wat hoger gewicht toch een boomloos zadel kan gebruiken en mijn antwoord daarop is "ja" :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 17:37

Citaat:
Met deze schoof het zadel het minst.

Ik heb geen garantie dat het niet schuift met een smaller kopijzer... dat ga ik niet zomaar gokken.. zadel mag terug binnen een x aantal dagen en daar zijn we nu bijna aan voorbij. En daarnaast moet ik dus een kopijzer kopen waar ik vervolgens niets meer aan heb
. Mocht het idd de oplossing niet zijn.

Zadel lag idd niet echt mooi in balans, met de mattes pad er onder was dag beter, maar schuiven nog erger.

Jammer, maar dan is het niet het zadel voor jullie. Ik vind het niet lekker liggen in elk geval.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:19

Kwetal schreef:
pmarena schreef:

Precies :j

En die percentages zijn niet uit te lucht gegrepen, maar getest met sensoren en onderzoek van (onder andere) de spieren van het paard. En dan nog een dingetje: hoe zwaarder de persoon, hoe meer druk per cm2 en op een gegeven moment druk je het bloed weg uit de huid met alle gevolgen van dien, als dat lang genoeg duurt. (te lang duurt) Een compact paard kan meer hebben (maar heeft een kortere rug en dus minder ruimte) dan een langgerekt paard. Een ruiter van over de 100 kilo .... daar zet ik sowieso vraagtekens bij of die überhaupt op een paard zou moeten gaan zitten :o En het maakt niet uit of dat gewicht komt door te dik, of gewoon omdat iemand groot is (een normale man van 2 meter zal dicht tegen die 100 kilo aanzitten zonder dat hij overgewicht heeft)
Maar dit is een hele andere discussie - het ging er om of iemand met een wat hoger gewicht toch een boomloos zadel kan gebruiken en mijn antwoord daarop is "ja" :)

Vraag: ik wou mijn paard berijden omdat hij beetje te dik staat, maar dan zou ik hem beter eerst laten vermageren? Probleem is dat hij niet graag aan de hand werkt, hij gaat wel graag mee op buitenrit. Hij is lang hengst geweest en als ik te voet met hem ga is hij soms wat onrustig als ik naast zijn hoofd loop. Durft wel eens te doen alsof hij zal bijten, maar hij bijt niet echt, enkel waarschuwing.
Als ik erop zit is hij braver, maar nu met dit te lezen vraag ik me af of het kwaad kan dat hij beetje overgewicht heeft. Daardoor moet hij ook zijn overgewicht dragen. Ik ken dus niet zijn gezond gewicht...om uit te rekenen wat hij mag dragen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:46

dat hangt ervanaf wat je precies wil doen. Een paard met zwaar overgewicht zou ik geen pittige rit met veel galop en sprongen gaan doen, een paard met licht overgewicht maar dat gewoon actief is zie ik niet zozeer problemen in een goed buitenritje.
Stappen buiten kan imo nooit kwaad, ook niet als je erop zit en je paard te zwaar is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:51

Het is een groot misverstand dat stappen voor een paard het minste inspannend zou zijn. Draven (de eigen drafsnelheid) is de minst belastende gang voor een paard. Met inachtneming van de lengte/tijd natuurlijk... ;) )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:56

draf is inderdaad de minst belastende gang als je kijkt naar druk en de hoeveelheid afstand die wordt afgelegd tov de hoeveel tijd en de hoeveelheid energie.

Echter merk ik bij de zwaardere paarden dat deze het beter doen op langere ritten om de lange stukken te stappen, afgewisseld met nu en dan een stukje draf en galop om km's te maken.
Mijn trekpaarden ga ik geen 20-30 km mee kunnen draven, terwijl dezelfde afstand in stap met nu en dan een pittige galop geen enkel probleem is.

Daarnaast verbranden ze in stap meer, wat alleen maar goed is voor een paard die te dik is, dan vallen ze sneller af (en als je in draf ook nog meetelt dat de gewrichten meer schokken krijgen wat bij een te zwaar paard ook niet ideaal is, dan is mijn voorkeur voor km's te gaan stappen compleet.).
Stel dat je nu die km's op bijvoorbeeld een goed verende drafbaan kan gaan doen, dan is dat ook weer een ander verhaal.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:28

Heel erg bedankt. Dit is zeer interessant om te lezen. Wist ik niet. Ik ga zeker niet galloperen, enkel stap en misschien drafje. Hier zijn geen onverharde wegen helaas. Dan ga ik gewoon periodes bereden afwisselen met aan de hand stappen. Zodat de bloedvaten terug kunnen herstellen van de druk.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:42

Iemand een idee welke korfbeugels met breedvoetbed aan de fenders van de arizona nut passen? Liefst bruin

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:52

Zoek naar beugels met een 2" neck. De standaardmaat is 3".

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:20

Al een tijd niet gevolgd hier
Maar heetst iemand hier een idee waar ik een lange fra singel of een ander merk kan kopen volledig elastisch
Of is t makkelijker om mijn korte singelstoten te laten vervangen voor lange stoten ?
En gewoon mijn huidige singel van dressuur zadel aan de vzz kan doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:03

@zinzi: zoek je engels of western ??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:16

Engels DD
En heel lang
Heb een 140 / 145 cm leer met aan een zijde elastiek en die gaat maar net dicht .
Miss makkelijker om lange stoten aan het zadel te zetten
Ik weet het niet

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:17

Iemand hier ervaring met de Grandeur Barebackpad toevallig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:06

@zinzi: is een singelverlenger geen optie ??