voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:13

En ik ben het er mee eens - niet verder naar voor (de schouders moeten bewegen) Jij als ruiter wel opletten dat je niet in/op de cantle zit en een veel langere singel!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:35

Paard is hier niet aangesingeld, dus dat geeft een verkeerd beeld denk ik. Maar deze singel heb ik met het zadel gekocht (tweedehands) met het idee dat als deze inderdaad niet goed is, ik een andere singel ga aanschaffen. :)

Maar bedankt voor de input, dan leg ik het zadel dus niet op de manenkam.

Edit: als ik dan toch ga kijken voor een andere singel: hoe lang moet de singel dan zijn? Tot waar moet hij komen aan beide kanten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:39

Dorientjuh - wel altijd naar je paard luisteren - als die aangeeft dat iets niet fijn is, dan zegt'ie dat met een reden.... -:)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:40

Hij 'zegt' nog niks want ik rijd nog niet. ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:40

dorientjuh schreef:
Paard is hier niet aangesingeld, dus dat geeft een verkeerd beeld denk ik. Maar deze singel heb ik met het zadel gekocht (tweedehands) met het idee dat als deze inderdaad niet goed is, ik een andere singel ga aanschaffen. :)

Maar bedankt voor de input, dan leg ik het zadel dus niet op de manenkam.

Edit: als ik dan toch ga kijken voor een andere singel: hoe lang moet de singel dan zijn? Tot waar moet hij komen aan beide kanten?

ik vind het zelf het fijnst als de singel echt heel hoog komt, dus niet op de huid maar al onder het zadel, bijna in de oksels. maar niet iedereen vind hetzlfde fijn :)ik zou m wel tot ongeveer het zadel laten komen. Ik rijd nu met een westernzadel dus eindigt de singel wel op de huid bij mij. Bij jouw zadel zou ik tot op het dekje doen.

Afbeelding

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:51

mijn singel komt bijna tot het zadel, heb denk ik nog een hand breedte over

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:29

Ik heb onlangs geleerd en ook mogen ondervinden dat een kortere singel meer stabiliteit brengt en je zadel beter blijft liggen.
De sloten komen zo ergens thv de onderkant van mijn beugels

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:58

iana schreef:
Ik heb onlangs geleerd en ook mogen ondervinden dat een kortere singel meer stabiliteit brengt en je zadel beter blijft liggen.
De sloten komen zo ergens thv de onderkant van mijn beugels

dat zou wel interessant zijn... ik las hier altijd 'zo hoog mogelijk' en heb mijn singel bij de cherokee aan twee kanten op het eennalaatste gaatje zitten. Zadel schuift wel, ook met anatomische U-singel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:07

Mij is geleerd: voor een zadel met korte singelstoten, gebruik je een lange singel en komen de gespen onder het bovenste zweetblad te liggen. De gespen worden afgedekt met een leren flapje.
Bij een zadel met lange singelstoten gebruik je een korte singel. De gespen liggen meestal op een aan de singel bevestigd flapje. De gespen liggen zo, dat de elleboog niet geraakt wordt tijdens het rijden. Dit is voor de meeste dressuurzadels en boomloze zadels van toepassing alsook voor westernzadels.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:46

Wanneer een singel aan de zijkant van het paard komt met de gespen (maar niet met de gesp achter de ellebogen) drukt het (altijd wat hardere) deel met gesp niet zo - wanneer de gespen onder de buik zitten kan dit met aansingelen een bobbel vormen en een drukplek opleveren, wanneer aan de zijkant drukt het niet. Overigens moet je altijd een hand onder de singel kunnen steken zonder dat je vingers afknellen...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:13

Buitenzinnig schreef:
Wanneer een singel aan de zijkant van het paard komt met de gespen (maar niet met de gesp achter de ellebogen) drukt het (altijd wat hardere) deel met gesp niet zo - wanneer de gespen onder de buik zitten kan dit met aansingelen een bobbel vormen en een drukplek opleveren, wanneer aan de zijkant drukt het niet. Overigens moet je altijd een hand onder de singel kunnen steken zonder dat je vingers afknellen...

:') dat wordt wat .... dan rol ik helemaal rondjes
hier kan echt niet makkelijk een hand onder... ( midden onder haar buik dan.... ) als ze stapt mischien wel, maar staand blaast ze zichzelf op

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:51

unihorses schreef:
hier kan echt niet makkelijk een hand onder... ( midden onder haar buik dan.... ) als ze stapt mischien wel, maar staand blaast ze zichzelf op

Dan zou ik maar een volledig elastische singel aanschaffen - het zal niet het eerste paard zijn met een gebroken of gekneusd borstbeen....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:55

Buitenzinnig schreef:
unihorses schreef:

Dan zou ik maar een volledig elastische singel aanschaffen - het zal niet het eerste paard zijn met een gebroken of gekneusd borstbeen....

elastisch is niet zon goed plan bij hele ronde paarden, die dingen blijven uitzetten en dan blijf je rollen :D
BZ: ik heb je trouwens net een ellenlange pb gestuurd :P

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:10

Buitenzinnig schreef:
unihorses schreef:

ik heb een halfelastische singel ;) en gebroken? ik ben een geval puppypower :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:52

Je wilt het niet weten Unihorse -O- Er zijn mensen die of zelf geen balans hebben, of een scheef paard en dientengevolge een scheef zadel, waardoor het allemaal naar 1 kant zakt. In plaats van het probleem aan te pakken, koopt men dan een hevel om de singel super strak aan te trekken en ontstaan er haarscheuren in het borstbeen. Niet zo gek dat er paarden zijn met singelnijd. ;(

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:01

Buitenzinnig schreef:
Je wilt het niet weten Unihorse -O- Er zijn mensen die of zelf geen balans hebben, of een scheef paard en dientengevolge een scheef zadel, waardoor het allemaal naar 1 kant zakt. In plaats van het probleem aan te pakken, koopt men dan een hevel om de singel super strak aan te trekken en ontstaan er haarscheuren in het borstbeen. Niet zo gek dat er paarden zijn met singelnijd. ;(

ow , hier geen singelnijd hoor.... ze blaast zich alleen heel erg op :P
en ja, ik ben scheef.... maar goed, .... dat boeit mij niet en wil het zo recht mogelijk.. alleen als ze een rondje om haar as draaid ( stijger en dan draai... terwijl ze steigert ) en weg galopeerd wil ik niet met het zitvlak van het zadel halverwege haar buik zitten.... ( ik blijf er midden op zitten, zit zo niet fijn.... ( op het paard ) )

maar zal nooit meer aansingelen dan gaat... meestal is er een half gaatje ruimte wat wel kan, maar niet naar het volgende gaatje...

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:44

heeft er iemand ervaring met equi totaal boomloze zadels?
ik vind ze er altijd zo leuk uitzien maar heel veel mensen
zeggen dat ze alleen passen met een paard met (bijna)
geen schoft. alleen zou ik er HEEL graag eentje voor me
verzorgpown kopen, maar ik weet niet of zij onder de
categorie ''schoftloos'' valt. maar eerst zou ik graag weten
of ze wel stevig zijn, ook omdat ze niet van leer zijn en welke
maat zou ik ongeveer voor Zina nodig hebben, het is een
haflinger van 1,40 en ik heb broekmaat 34 maar ik groei nog
iets

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:46

Is dat de Haflinger uit je profiel??? Die is redelijk schoftloos - koop wel een goede pad voor boomloos er onder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:22

Ik weet niet hoor, vind dat die rug toch nog aardig omhoog gaat bij de schoft...zou hem wel even willen kunnen passen als ik jou was, zodat je hem nog terug kunt doen als hij niet lekker ligt.

Het is best een geinig zadeltje. Zit heel simpel in elkaar geflanst, komt niet echt duurzaam over qua materialen, is niet bijzonder mooi gevormd, zullen ook ongetwijfeld wel wat scheve exemplaren tussen zitten, maar als je een rechte hebt en hij goed past en je er lekker in zit en er een beetje voorzichtig mee omgaat dan kun je er best plezier van hebben denk ik :)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:51

ik probeer van het weekend wel een foto te maken als ze in het weiland staat

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:17

Dus: mijn Tinker is rond. Er wordt hier gezegd dat ik dan geen elastische singel moet hebben. Maar dat lijkt me voor het paard wel fijner.
Qua lengte van de singel: de een zegt zo lang mogelijk, de ander niet. :P
Nu weet ik het niet meer haha.

Ik heb in ieder geval even gegoogled naar een andere singel en mijn oog is nu op deze gevallen:
Afbeelding
De Pfiff Neopreen Banaansingel.Is licht elastisch.
Ik heb er positieve ervaringen over gelezen. Ik ga vanmiddag eens even mijn paard en huidige singel opmeten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:54

Ik heb die banaansingel en om eerlijk te zijn lijkt er meer bocht in te zitten dan er werkelijk in zit, voor ons is het eigenlijk nog niet genoeg...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:34

En zodra je hem aansingelt, trekt de bocht recht..... :(

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:14

Buitenzinnig schreef:
En zodra je hem aansingelt, trekt de bocht recht..... :(

Dat kan ook het probleem zijn!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:32

dorientjuh schreef:
Dus: mijn Tinker is rond. Er wordt hier gezegd dat ik dan geen elastische singel moet hebben. Maar dat lijkt me voor het paard wel fijner.
Qua lengte van de singel: de een zegt zo lang mogelijk, de ander niet. :P
Nu weet ik het niet meer haha.

Ik heb in ieder geval even gegoogled naar een andere singel en mijn oog is nu op deze gevallen:
[ Afbeelding ]
De Pfiff Neopreen Banaansingel.Is licht elastisch.
Ik heb er positieve ervaringen over gelezen. Ik ga vanmiddag eens even mijn paard en huidige singel opmeten.

Ik heb em laatst ook besteld maar direct weer teruggestuurd. Vond de singel te smal voor mijn trekpaard en de kromming minimaal.