voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:12

Hier iemand bekend/meer informatie/foto's over de HALF-PADS voor het type Barefoot Missoula Nut zadel? En hebben die een inkeping bij de schoft?

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:35

Nee, niet mee bekend.

Hier toch besloten om voor een korter zadel te gaan. Een uitgebreid artikel over zadels icm anatomie paardenrug gaf de doorslag. De kans dat er toch druk op de lendenen komt is aanwezig en dat is gewoon niet goed. Of de verdikkingen daar door komen, blijft natuurlijk de vraag. Maar liever geen risico's. Dus helaas afstand doen van mijn heerlijke zadel ;( .

Ik heb trouwens nog geprobeerd foto's te maken, maar het is daar nauwelijks op te zien.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:23

Ik heb een halfpad, maar gebruik hem eigenlijk bijna nooit. Want vind het dan te vel pad onder het zadel en mijn zadel ging er van schuiven.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:25

Bedankt voor het meedenken en set_elkol, bedankt voor het aanbod van de beugels! Ik vind ze erg mooi, maar zou liever toch voor dezelfde kleur plus bijhorende fenders gaan.
Het heeft niet persee haast, maar na me erin verdiept te hebben op oa de genoemde sites in dit topic, kom ik toch weer uit op de Barefoot spullen. Heb besloten om rustig aan af te wachten of ik nog ergens een leuk tweedehands setje fenders en beugels tegen kom. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:39

Jippie_G schreef:
Hier toch besloten om voor een korter zadel te gaan. Een uitgebreid artikel over zadels icm anatomie paardenrug gaf de doorslag. De kans dat er toch druk op de lendenen komt is aanwezig en dat is gewoon niet goed. Of de verdikkingen daar door komen, blijft natuurlijk de vraag. Maar liever geen risico's. Dus helaas afstand doen van mijn heerlijke zadel ;( .

Ik heb trouwens nog geprobeerd foto's te maken, maar het is daar nauwelijks op te zien.

Wat was dat voor artikel? Want heel veel van die zgn. deskundigen hebben geen idee wat boomloos inhoudt. Mogelijk is er niets aan de hand. Jammer dat je geen foto's hebt :(

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:07

Hier stond de info: http://www.permicavallo.nl/paardenrug.php
Zit natuurlijk een commercieel tintje aan want uiteraard verkopen ze zadels. Maar het is geen anti boomloos artikel. Wat ze erover zeggen, is dat het (boomloze) zadel wel ontworpen is om op een bepaald punt op de rug te zitten, er vanuit gaande dat het zadel niet op de lendenen eindigt. Daarmee zou er toch te veel druk naar achteren kunnen komen. Daarom gaat het verhaal van 'een boomloos zadel mag wel wat te lang zijn' niet altijd op.
Het zadel wat ik heb eindigt op zijn lendenen. Nu zal daar niet heel veel druk op komen, maar het kan hem wel in de bewegingen belemmeren. Dus of de plekken nu iets zijn of niet: een korter zadel lijkt mij een veiliger alternatief. Had ik misschien eerder moeten bedenken, maar beter laat dan nooit ;-).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:48

Permicavallo verkoopt (net als ik) Trekker en Hidalgo. Beide merken zijn relatief stug en daar wil ik ook graag zien dat e.e.a. binnen redelijke grenzen blijft. Barefoot is echter soepeler en dat zal minder snel in de lendenen hinderen dan een Trekker of Hidalgozadel. Overigens is het interessant om de ruimte, die je volgens dit verhaal hebt, eens te meten. Zelfs het kortste zadel zal op de meeste paarden niet passen.... er zijn er maar weinig die meer dan 45cm ruimte hebben voor een zadel. menig ruiterachterwerk zal niet in zo'n kort zadel passen.

Het is vooral van belang dat jij geen gewicht in de achterkant (op de cantle) van het zadel legt. Dus niet in stoelzit zit en er op let hoe en waar je precies zit. Let er ook op dat je paard er goed op blijft reageren.... of leer rijden op een barebackpad, dat kan niet hinderen. :)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:25

Op onderstaande foto zie je mij in het zadel (op stoelzit kan ik nog wel letten):
Afbeelding

Ik heb zijn 'belastbare' rug wel eens opgemeten; inderdaad maar 42 cm ofzo. Maar dit zadel is +/- 15 cm langer. Aanvankelijk leek het me wel kunnen. Maar ja, ik twijfel nu dus. Een cherokee zou maar ruim 5 cm langer zijn en daar zit ik vast ook heel lekker in (nadeel voor mij is het zweetblad in de breedte erbij, voordeel is dat een sprongetje straks makkelijker zal gaan). Dus vandaar mijn idee: beter 'save' dan 'sorry'. Dan maar een iets minder stoer zadel :D . Maar wel een BF want die vind ik super.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:49

ik persoonlijk vind dit zadel nou niet echt te lang voor hem...
jij zit wel wat ver naar achter (misschien door de relatief korte beugels?)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:24

Jippie - het zadel is wel lang, maar jij zit niet helemaal achterin, de laatste 15cm zijn onbelast en kunnen dus niet echt in de rug drukken. Zoals Duhelo zegt, let wel op je stoelzit, want daardoor kom je weer wel ver achterin het zadel te zitten. Als het goed is kan je de beugelophanging wat verplaatsen en de beugelriemen een gaatje langer doen, dat scheelt al een jas. Om de correcte plek en lengte te bepalen moet je zonder gebruik van beugels in het midden van je zadel gaan zitten, laat je benen dan ontspannen naar beneden hangen, til je tenen een stukje op zodat je de beugellengte kunt zien (nu druk je je hakken overdreven naar beneden uit lijkt wel) En op de plek waar je benen hangen moeten ook je beugels komen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:58

Helaas moet ik mijn Cheyenne verkopen, de singelplek zit bij mijn paard zo ver naar voren dat het zadel ondanks banaan singel en allerlei andere toestanden toch blijft iets te ver naar voren schuiven en daardoor ga ik te ver achteirn het zadel zitten en druk op de cantle...

http://www.bokt.nl/markt/ad/151066/bare ... uw-te-koop

niet elke boomloos past op elk paard, ik ben zeker nog niet antiboomloos overweeg miss hildalgo maar voorlopig even weer met barebackpad totdat hopelijk 1vd2 zadels die ik momenteel te koop heb staan weg zijn en ik nieuwe kan kopen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:54

@cyclo86 ik had dit ook met mijn Arizona, probeer eens een Freeform...bij mij is het DE oplossing geweest, zeker voor het schuiven.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:17

Liamssfork schreef:
Weer een vraag (ben lekker bezig): Waar kun je hier in NL haf-pads kopen? Heb op internet zitten zoeken maar krijg alleen maar sites van de USA en die zijn ook nog is belachelijk duur dan. Verder ken ik wel justwestern.nl maar die hebben niet het model dat ik zoek, de endurance pad, die zegmaar de pasvorm van de Cheyenne heeft.
Of zou deze ook onder de cheyenne passen: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 1139s.aspx

http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... t_216.html

deze site was ik vergeten, die hebben endurance hafpads. of was Goedhard al genoemd :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:35

iana schreef:
@cyclo86 ik had dit ook met mijn Arizona, probeer eens een Freeform...bij mij is het DE oplossing geweest, zeker voor het schuiven.

ziet er ook goed uit en welke soort freeform heb jij?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:50

Vandaag is mojn Barefoot Cheyenne eindelijk verzonden :D Heb 2 weken moeten wachten :\

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:29

Als je singelplek bij je paard te ver naar voren zit kun je natuurlijk ook je singelstoten laten verplaatsen. dat heb ik destijds ook gedaan bij mijn London en het bevalt prima.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:32

set_elkol schreef:
Liamssfork schreef:
Weer een vraag (ben lekker bezig): Waar kun je hier in NL haf-pads kopen? Heb op internet zitten zoeken maar krijg alleen maar sites van de USA en die zijn ook nog is belachelijk duur dan. Verder ken ik wel justwestern.nl maar die hebben niet het model dat ik zoek, de endurance pad, die zegmaar de pasvorm van de Cheyenne heeft.
Of zou deze ook onder de cheyenne passen: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 1139s.aspx

http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... t_216.html

deze site was ik vergeten, die hebben endurance hafpads. of was Goedhard al genoemd :)

Niet te vinden op hun site, maar Country Mill is de importeur... www.countrymill.nl

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:57

wel te vinden op hun site toch, bij voor paarden -> dekjes

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:01

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:08

TinePine schreef:
Als je singelplek bij je paard te ver naar voren zit kun je natuurlijk ook je singelstoten laten verplaatsen. dat heb ik destijds ook gedaan bij mijn London en het bevalt prima.

Ik heb het getest door de laatste gesp van singel aan voorste singelstoot te doen en zelfs dat stond nog wat naar voren, en ik wil ook niet graag het zadel laten vernaaien als de kans groot is dat het niet goed genoeg geholpen had, dan krijg ik het zadel niet meer verkocht vrees ik

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:17

Buitenzinnig en Duhelo: bedankt voor het meedenken! Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Bij 'medisch' heb ik de vraag over de welvingen in zijn rug gesteld. En daar de foto's bij gezet. Mocht je nog benieuwd zijn ;-)
(leek me hier een beetje off topic gaan)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:42

cyclo86 schreef:
iana schreef:

ziet er ook goed uit en welke soort freeform heb jij?

Ik vind hem heel mooi en zit zaaaalig!
Heb de Freeform enduro, heeft de zit van een westernzadel en ook fenders met lekker brede beugels

[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/543/p1000996q.jpg]

Het is een model dat ruim schoudervrijheid geeft

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:03

De website die Jippie_G aanhaalde heb ik ook doorgelezen, en ik kwam tot de conclusie dat ik mijn zadel dan ook te ver naar achteren leg (nou rijd ik nog niet dus mooi dat ik er nu achter kom), maar de rug van mijn compacte Tinker is dus ook nogal kort.

Zo leg ik mijn zadel nu (precies waar de manenkam stopt):
Afbeelding

Als ik nu het zadel verder naar voren zou leggen, dan ligt het zadel voor een deel op de manenkam.. Dat lijkt me niet de bedoeling? Of kan dat gewoon?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:15

dat is het leuke aan paarden met een ver doorlopende manenkam, een korte rug, en een singelplaats ver naar voor.
Een banaansingel zal al helpen voor de singelplaats (want die vind ik nu niet fijn zitten, singel is trouwens wel erg kort ook.
ik persoonlijk zou hem net iets meer naar voor leggen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:16

Ik zou het zadel inderdaad niet verder naar voren doen.. qua locatie waar je nu zit is het goed ik denk niet dat het achterste stuk van het zadel op een verkeerde plek zal drukken. Het staat alleen minder mooi :) qua singel ben ik het wel eens met Duhelo