Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:32

KiWiKo schreef:
Bevestigen Lachen

je kan de knoppen er wel opzetten, maar je hebt er pas wat aan als ze bevestigd zijn

Jaaaa, je hebt helemaal gelijk, hoor, bevestigen... Ik was zo moe gisteravond dat ik niet meer op dat woord kon komen. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:37

Tinkerloos schreef:
Nadya schreef:
Hoewel, Tinkerloos misschien eens vragen, hoe zij haar Femke stopt?
Ook op mijn zit.
Vanuit de galop kan het iets langer duren,maar vanuit draf ben ik echt in een seconde terug.
Ik heb wel ergens een filmpje van mij in galop waarna ik stop,maar ik ben geen Anky,ik ben een zoutzak.
Voor de mensen die een zoutzak willen zien galoperen,klik hier:
http://www.zippyvideos.com/773168626148 ... n_stoppen/
Je kan beter zien hoe ik zonder bit (en teugels) stuur,dan dat ik stop.
Ik reed hier trouwens nog maar net bitloos,een maand ofzo.
(dus het filmpje is al een aantal jaren oud) Lachen

Bedankt voor je reactie, hoor. Knipoog
Mooi om te zien hoe mensen op hun zit rijden. Zie je veel te weinig tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:38

Dat zoutzak vind ik ook wel mee vallen Ja
En ook daar idd duidelijk te zien dat mensen op de zit rijden Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:20

Goedemorgen dames!

Gezien het gegeven dat dit topic een wending heeft gekregen met meer respect en wederzijds begrip tussen de twee 'kampen' heb ik de TS gevraagd de titel van het topic aan te passen die meer de lading van het topic dekt. Met een iets objectievere lading dus Knipoog in bijvoorbeeld 'welke schade een ruiter aan kan richten in een paardenmond/lichaam'

Goed plan of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:22

goedemorgen

ik vind het een prima plan. Ja

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:26

poekel schreef:
wat denk je dat ik zomaar reageer?!?
ja ik heb het over met bit rijden ja.
en ja ik vind dit wel lichtelijk overdreven ja. als je normaal en fatsoenlijk rijd gebeurt dit echt niet! anders zou dit allang verboden zijn....
mijn mening toch?

Nou wel als je midden in een discussie zo'n opmerking plaatst. We hadden t nl ook heel even over zadelloos. Dus ja, als je pas zo laat reageert zonder t topic door te lezen denk ik dat ja Clown Niet zo onaardig hoor Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:29

jasmijn78 schreef:
Goedemorgen dames!

Gezien het gegeven dat dit topic een wending heeft gekregen met meer respect en wederzijds begrip tussen de twee 'kampen' heb ik de TS gevraagd de titel van het topic aan te passen die meer de lading van het topic dekt. Met een iets objectievere lading dus Knipoog in bijvoorbeeld 'welke schade een ruiter aan kan richten in een paardenmond/lichaam'

Goed plan of niet?

Mee eens Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:35

jasmijn78 schreef:
Goedemorgen dames!

Goed plan of niet?

Ja, perfect Lachen
Dat is namelijk waar we in het topic echt naartoe werken Haha! Clown
Een bit kàn veel schade doen, imo een bitloos hoofdstel ook...
Waar het aan ligt is wat voor hork er op de rug van het beestje zit Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:55

Ik denk dat dat niet gaat lukken, aangezien TS een starre anti-bit houding heeft (wat haar natuurlijk goed recht is, daar niet van). Wij als posters mogen wel dichter naar elkaar toe zijn gekomen, maar TS is erg overtuigd van haar anti-bit stelling.

Check haar profiel maar eens. Daarin wordt duidelijk dat er weinig ruimte is tot compromis.

Maar misschien zijn de wonderen de wereld nog niet uit….

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:13

Maar eigenlijk zijn we t er toch ook al lang al over eens dat je sowieso schade aanricht als je te hard bent? Dus daar is op zich niet echt veel discussie mogelijk. Of zie ik het nou verkeerd Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:14

Ts heb ik alleen de laatste bladzijdes ook niet meer gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:32

idd maanling, als wij als posters al wat dichter bij elkaar zijn gekomen is dat al heel wat.
Dat was voor mij ook rede voor dat filmpje
Laten zien dat het allemaal wel samen kan en het een het ander niet hoeft uit te sluiten Lachen
En gelukkig het merendeel van de mensen het goed voor heeft met zijn dier

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:07

Het probleem met mensen met een starre mening is dat ze niet gevoelig zijn voor argumenten die een andere kant op gaan en altijd redenen vindne om hun eigen mening te ondersteunen, en die zijn er natuurlijk ook. Een bit kan verkeerd gebruikt worden, maar het is is een beetje apart om dan te beweren dat het bit zelf niet deugt.
Ik ben fel tegen het overdreven gebruiken van beenbescherming, maar zie heus wel nut in bepaalde gevallen. Ik ben fel tegen bandages, maar vind dat ze dan gewoon alleen "op recept" van de dierenarts gebruikt moeten worden, want ze kunnen wel degelijk in bepaalde gevallen nodig zijn. Ik ben fel tegen hulpteugels, maar veel meer tegen verkeerd gebruik er van, en , die ze wel goed kunnen gebruiken, hebben ze in principe niet nodig. Maar ik zie wel nut van bv een martingaal en die doet op zich, mits goed afgesteld, geen schade...
En ik kan overal op een normale toon en vrij neutraal over praten. Fanatiekelingen kunnen dat niet. Die praten gewoonlijk alleen na wat hun "goeroe" beweert, komen met boze one-liners en weinig insight over waarom ze dan zo denken. Dat is erg jammer.
Wat ik zeggen wil, je kunt wel tegen iets zijn, maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen maar de deur dicht moet doen tegen argumenten van die ze wel gebruiken... en overtuigd zijn dat als je dan maar geen ijzer in de mond doet, om terug te komen bij het bit, dat je dan vanzélf vriendelijk ben voor het paard. Omgang en rijden staat los van de middelen, dat is hier al een paard keer genoemd, en ligt helemaal bij het verantwoordelijkheids-, inlevings-, en ruitergevoel (eigenlijk zitten die eerste daarbij in) van die met het paard omgaat.

Het bit geeft eigenlijk juist de mogelijkheid dat je de hulpen kunt fluisteren. Dat mensen dat niet leren en meteen beginnen te schreeuwen is triest, maar daar ligt dan toch meer verantwoording bij de instructeurs dan bij de fabrikant van bitten!

Ik heb het hele indianen gedoe ook al aangetipt, want dat wordt dan door veel goeroes gebruikt van "kijk eens hoe en natuurvolk met paarden omgaat". Nou? Die bonden een touw om de onderkaak. DUS een mondstuk. Dan wel niet van ijzer, maar ze werkten met druk op de tong en lagen. Heeft, niets, en dan ook niets met bitloos te maken. Vervolgens werden al rap hoofdstellen (met western- lees iberische- stang) geintroduceerd en wat later ook de western zadels, of gewone zadels, van cavalaristen, als ze die in mootjes hadden gehakt.
Met andere woorden, ze hadden al snel door dat het dan wel even makkelijker en minder vermoeiend was allemaal. Het zonder zadel en touwtje om de onderkaak rijden was noodzaak, bij gebrek aan middelen, geen overtuiging om 1 te zijn met het paard!!!!!
Want zodra een en ander beschikbaar werd, gaven ze de oude manier rap op.
Muildieren en ezels worden wel bitloos bestuurd (meestal hobbelen ze los achter elkaar aan), maar dit komt ook omdat het de iberische manier is. Ook dit is gewoon meegekomen met de Spaanse veroveraars, net al rijden op zich.
Er is een theorie dat er (in het noorden) al paarden waren voordat de spaanse veroveraars er waren, en dat is goed mogelijk, en het is ook mogelijk dat ze paarden gebruikten, maar dan niet om op te rijden.
Verder gingen ze met paarden om zoals ze met honden omgaan (er was immers geen paarden cultuur) en dat resulteerde in veel vrijheid, zoals ik die trouwens ook mijn paarden gun.

Het is heel apart dat we het heel gewoon vinden dat een hond komt als we roepen en naast je blijft lopen zonder riem, maar dat sommigen dat bij een paard voor onmogelijk houden.
Enfin, dit wordt nu dan als heel magisch (en indiaans, wellicht) gezien wat je moet leren van een goeroe, maar het ligt allemaal veel simpeler dan men denkt.

Overigens zou je ook gewoon voorbeelden van een aantal oude Grieken kunnen noemen wat vriendelijk rijden betreft en ouder volkeren die hoofdstelloos reden, maar die spreken niet zo tot de verbeeelding als indianen. Het Hollywood effect is duidelijk aanwezig.
Het is wel duidelijk dat bitloos, hoofdstelloos en met bit ALTIJD naast elkaar bestaan hebben. En er zullen ook wel door de eeuwen heen discussies over bestaan hebben. Haha!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:29

Zoals ik al zei rijd ik dus altijd met een scharenbit en aangespannen met een liverpoolstang, maar ik moet zeggen dat mijn paard beter spint zonder hoofdstel, hij komt dan heel mooi laag met zijn hoofd en stapt netjes over, terwijl hij met bit nog wel eens achterdoor wil stappen.
Op de volgende foto waar hij naar rechts spint heeft hij zijn hoofd niet zo laag en het is jammer dat je net niet het overstap moment ziet , maar hij laat wel een hele mooie verzameling zien.

Afbeelding

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:14

RedPassion schreef:
Nee, ze heeft bewezen dat zij op haar zit rijdt Knipoog

Wat ik dus ook zeg Haha! Al zou het vreemd zijn moest ze alleen zijn, niet? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:15

Ook een erg leuke foto darwin. Ja
Die achterhand staat er ver onder Lachen

Nee gelukkig ben ik niet de enige Lachen
Bij lange na niet zelfs.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:27

Lusitana schreef:
Het is heel apart dat we het heel gewoon vinden dat een hond komt als we roepen en naast je blijft lopen zonder riem, maar dat sommigen dat bij een paard voor onmogelijk houden.

Uhm, ik verbaas me juist over het aantal mensen dat het accepteert dat hun hond als een gek trekt aan de riem en ben juist blij verrast als een hond netjes naast loopt en luistert als hij geroepen wordt.......
En ja, ik verbaas me ook over al die mensen die een paard geleiden tot krachtsport verheffen
Ik ben veel te gemakzuchtig om dat soort dingen te tolereren, kost veel te veel moeite en energie. Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:30

Lusitana schreef:
Het is wel duidelijk dat bitloos, hoofdstelloos en met bit ALTIJD naast elkaar bestaan hebben. En er zullen ook wel door de eeuwen heen discussies over bestaan hebben.

Nee, hoor want 20 jaar geleden was er nog geen bokt Clown

Wat wel zo is, is dat het paard de laatste 40/50 jaar van lastdier/vevoer/trekdier is gevalueerd naar troetel/sport/hobbydier. Ik denk dat dat meer de oorzaak is van de discussie over wat wel en niet goed is voor een paard.

Wij discussieren tenslotte ook niet de hele dag over wat goed is voor onze auto, en als we het doen is de kans groot dat we daartoe gedwongen zijn omdat hij het niet meer doet. Clown En meestal gaan we dan niet eens in discussie, maar nemen we gewoon aan wat de monteur ons verteld. Simpelweg vanwege het feit dat onze auto het gewoon moet doen, maar dat onze auto ons verder niet zo heel veel interesseert Haha! En in landen waar een paard nog steeds een vervoersmiddel is gaat het volgens mij vergelijkbaar.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:40

Mijn paarden lopen alledrie los mee, maar een van mijn honden niet, hij is nog jong en moet nog veel leren.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:36

SuperSmurf schreef:
poekel schreef:
wat denk je dat ik zomaar reageer?!?
ja ik heb het over met bit rijden ja.
en ja ik vind dit wel lichtelijk overdreven ja. als je normaal en fatsoenlijk rijd gebeurt dit echt niet! anders zou dit allang verboden zijn....
mijn mening toch?

Nou wel als je midden in een discussie zo'n opmerking plaatst. We hadden t nl ook heel even over zadelloos. Dus ja, als je pas zo laat reageert zonder t topic door te lezen denk ik dat ja Clown Niet zo onaardig hoor Haha!

ik reageerde dus op de ts, niet over het zadelloos rijden.
daar gaat deze discussie niet over....
en ik ben ook niet onaardig zeg alleen wat ik denk Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:32

Waratje schreef:
Lusitana schreef:

Uhm, ik verbaas me juist over het aantal mensen dat het accepteert dat hun hond als een gek trekt aan de riem en ben juist blij verrast als een hond netjes naast loopt en luistert als hij geroepen wordt.......
En ja, ik verbaas me ook over al die mensen die een paard geleiden tot krachtsport verheffen
Ik ben veel te gemakzuchtig om dat soort dingen te tolereren, kost veel te veel moeite en energie. Clown

Dit is weer een hele andere discussie natuurlijk, maar niet iedereen vind dat normaal en niet bij elke hond wil dat lukken. De hond van mijn ouders trekt ook en ik moet haar continu corrigeren om haar niet zo te laten trekken. Ze leert t gewoon niet.

Verdr hebben jullie idd gelijk, veel paarden gaan aan de haal met de mensen Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:53

Titel is helaas nog steeds hetzelfde Clown
(ik ben in een nogal flauwe bui... heb nogal een geweldige les achter de rug vanmiddag Tong uitsteken De nadruk lag trouwens ook op terugrijden met mijn zit Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:21

Wat vervelend.....
Moet je nog naar de sortschool vanavond om je spierballen te trainen...lessen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn

Tong uitsteken Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:32

Oh aan spierballen heb ik bij United niets, of ze moeten in m'n billen zitten Clown Met mijn handen moet ik alleen maar goed aanvoelen... en zeker niet veel druk zetten, want hij laat me dan meteen weten dat ik teveel doe, en dat doet hij op een erg onvriendelijke manier heb ik gehoord Clown
Het is ook een ernstig karakterpaard Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:31

Vergis je niet in de discussies die er geweest zijn. Ook vóór bokt was er leven, hahaha. Tong uitsteken
Vroeger waren het bv de Grieken versus de Romeinen. De Romeinen waren nl van gaan met die banaan, schop is gaan en trek is ho, waar de Grieken met rijkunst bezig waren en alles zo zacht mogelijk ging. Reken maar dat die tekeer gingen over Romeinen, daar is vast nog wel een en ander van bewaard gebleven. En de Romeinen zullen wel neergekeken hebben op de Grieken die met hun paarden omgingen of ze van suiker waren (in hun ogen).
De rijkunst op zich is ook al heel oud. Dit heeft ook naast elkaar bestaan (rijkunst en boerengebruik zeg maar), want dat was meer voor de rijken, de edelen, en dat is lang zo gebleven.
Goed, dan had je vroeger nog het fenomeen dat het paard dat door de week voor de ploeg of de kar stond in het weekeinde naar de "landelijke rijvereniging" ging voor les en wedstrijdjes, soms met het tuighoofdstel met bijbehorende stang en oogkleppen Haha! Door de opkomst van de tractor was het paard trouwens bijna verdwenen en het is juist de opkomst van de ruitersport voor de gewone burgers die het gered heeft. Prins Bernhard heeft daar nog een grote rol in gespeeld.
Ponies zijn in het land gekomen om te werken in de fruitteelt en dat waren met name Shetlandponies. Uit de oostbloklanden kwamen de "hitten" of "ketten" die voor wagens werden gezet. Grappig genoeg nam niemand toen de moeite om er achter te komen van welk ras ze waren. Het is ongelooflijk hoe er nadien in een redelijk korte tijd eigenlijk zoveel rassen verzameld zijn.
Weer geheel off topic vrees ik, maar even in het licht van het veranderen van gebruik van het paard idd.
De koning(in) en zo hadden natuurlijk wel hun paarden, maar echt veel paarden waren er niet meer. Grappig hoe dingen kunnen lopen. Nu heeft Nederland de grootste paardendichtheid, denk ik.

Overigens gebruikten men vroeger bij kleine ponies standaard een dun ongebroken bitje of een tuigbitje (bokkebitje) waar het ook mee voor de wagen liep...en alle hoofdstellen (die geen men hoofdstellen waren) hadden een lage/africhtingsneusriem, als er al een neusriem aan zat. Sommigen hadden alleen een riempje aan het bit achter de oren langs....zadels en hoofdstellen waren bruin. Pas later kwam zwart in zwang.
De gecombineerde neusriem lijkt ineens uit het niets te komen in de jaren tachtig en ondanks dat het nut van zo'n sperriem dubieus is, was hij accuut zo populair dat je haast geen andere meer kon krijgen (en dat is meen ik nog zo in Nederland).
In Engeland gebruikte men veel meer de hoge neusriem, vooral omdat men de gewoonte had een staande martingaal te gebruiken bij jachtpaarden, en die moet aan een (hoge) neusriem vast.
De martingaal was de enige bekende hulpteugel (nou ja en bijzet teugels), maar die is voor een groot deel verdreven door gebruik van slof- en Thiedemann teugels (die andere landen anders heet).
Beenbescherming deed men (buiten longeren) niet aan, dat is langzaam opgekomen.
Gekleurde bandages was vooral voor tieners met eerste ponies, en lekker goedkoop. Lederen beenbescherming (voor het neopreen tijdperk) was duur. En hadden gespen, want klitteband werd toen ook nog niet gebruikt. Frontriemen waren eenvouding, hooguit met die gekleurde driehoekjes in de kleuren van je club. de club was ook de enige reden om een vierkant zadeldekje te gebruiken. Normaal had je niks onder je zadel of een gevouwen deken of een vilten schabrak(sjabrak), later (jaren zeventig) langzaam aan verdrongen door die doorgestikte stoffen die nog bestaan of (nep)bonten.
Het is opmerkelijk hoe mode en stromingen ontstaan en worden gevoed door de winkels en VIPs die daarop inspringen. Soms is het andersom, dan zijn het de winkels en VIPs die hun product promoten en populair maken. Hierin heeft de media een grote rol, waar vroeger de traditie belangrijker was.

Kreeg even een aanval van nostalgie Bloos

Wie dat ook heeft, of geen idee heeft hoe het vroeger was, kan even kijken op deze sites:
http://www.debosruitersvasse.nl/geschie ... gina_1.htm
http://www.rijverenigingavereest.nl/html/historie.htm
http://www.cavaliershelden.nl/pages/lr/historie.php

Kwam nog een leuke tegen van Albert Voorn:
Citaat:
''Als de manier van rijden problemen geeft die je weer moet oplossen, dan kun je toch beter zo gaan rijden dat die problemen helemaal niet ontstaan? Men trekt het paard in elkaar. En om de een of andere reden moet hij altijd 50 centimeter korter worden dan hij is. Het paard gaat vervolgens vluchten en de ruiter zegt dan: hij is sterk.
En dan geeft men nog meer been om dat op te lossen. Het paard gaat nog meer voorwaarts en wordt nog sterker. Ik geef geen been als een paard trekt. En ik trek niet, ik hou tegen. Daarom heb ik nooit druk op de teugels, niet meer dan het gewicht van de teugel zelf.''

Albert zelf zou als paard niet veel pikken van een ruiter:

'Ik ging in een hoek liggen als ik een paard was en een ruiter op mijn rug kreeg''. Clown

''Wij ruiters zijn succesvol dankzij het acceptatievermogen van het paard dat we rijden. Hoe hoger het paard in het bloed staat, hoe minder het accepteert van de ruiter. Volbloeden werden altijd gezien als lastig. Zo zie ik dat niet. Ze hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Ze accepteren minder.''