[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:13

Ik reageer niet zo vaak meer maar ik rijdt ook met een boomzadel (fairfax cob plus). De libra barebackpad vind ik ook heerlijk zitten, deze heeft geen wrongen maar een 'rondje' aan de voorkant waar ik ook goed achter blijf zitten indien nodig ;)

De ghost lipiza vond ik heerlijk zitten... en die schaapjesghost lijkt me ook geweldig :D

De london was niet echt mijn zadel, maar was heel erg prettig tussen 2 boomzadels in zodat ik wel kon blijven trainen. En omdat het 1e boomzadel niet optimaal paste groeide haar bespiering als kool :p met de barefoot. Binnen no-time kon ik van L naar XXL pommel.

Teteltee echt super leuk van je passervice!!! Goede actie!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:14

Kwetal schreef:
Je miste dat bij de oude Ghost - deze heeft ook een boogje ;) Zo, nu ga ik buiten spelen

Nee, niet buiten gaan spelen :o Een aantal van ons wachten op een Ghost Western model :P
Waarschijnlijk heb je al onze smeekbeden gemist :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:15

Afbeelding

De hidalgo London special met nieuwe grandeur pad :D Hopelijk droogt de bak snel een beetje op zodat we deze combi kunnen uittesten!

@Maartje, ik heb mijn haf ingereden met een barefoot barrydale/london. Kon er helaas toch mijn draai niet in vinden en na verschillende zadels geprobeerd te hebben (oa trekker en freeform) uiteindelijk bij de hidalgo uitgekomen. Wij zijn daar al enkele maanden heel erg blij mee!

Kirsha

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 14:22

Mooi SuperLiesje! Lekker harig paard ook :+

Ik heb mijn paard altijd (nouja, een jaar) gereden met eerst een BF Cheyenne en daarna een London. Toen mijn paard na een tijd stilstaan schever werd werkte dat niet meer, zadel trok scheef en ik ging daardoor nog schever zitten. Toen heb ik een Hidalgo Mallorca Special gekocht, ikzelf heb hier een stuk meer steun aan en kan nu netter blijven zitten wat positief is tijdens het rijden... Maar niks slechts over Barefoot, heb er altijd prima mee kunnen rijden, ook op vorige paarden :j

Ondertussen sta ik er alweer weken naast -O- De bak is één groot zwembad en dat zal voorlopig niet minder worden als dit weer zo blijft. Verder ben ik iedere dag laat thuis en ik zie het ook niet zo zitten om in het donker nog naar buiten te gaan, ondanks een uitgebreid assortiment aan kerstboomverlichting in mijn zadelkast :D Volgende week eindelijk een weekje vrij, dan kan ik weer eens naar buiten.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:30

Superliesje mooie combinatie paard dekje zadel.

Tja en mijn zadel verleden geen idee of iemand daar op zit te wachten :o

We staan inmiddels ook al maanden ernaast door het gewoon niet fit zijn.
Nu zoeken we een zadel waar energie in zit Red Bull eens aanschrijven :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:16

Ik heb gehoord van de smeekbedes over een Ghost Western - mag ik vragen hoe "iedereen" zich dat voorgesteld had? :7 Dan moet er nl. wel een echte pommel op, met een knop. Dan ben je 1 voordeel van de Ghost kwijt - de flexibele pommel. Dus kom maar met goede ideeën, dan wil ik dat best naar de fabrikant doorspelen. Dat is zelf ook een westernfan....
We zitten wel te broeden op een beetje een Spaans type..... Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:40

Het gaat wel wéér over een Ghost zadel ;) maar hierbij weer een verslagje :) Het hidalgo zadel had mij overigens ook wel wat geleken hoor. Alleen door dat harde stukje zie ik daar vanaf. Over de Lexington twijfel ik nog. Het jammere daarvan is dat ze wat moeilijker zijn door te verkopen en misschien voor mijn IJslandertje wat te veel zadel zijn. De trekker trekt mij niet zo :P De Freeform ed te hard en de rest gewoon wat te duur... Vandaar dat ik bij de Ghost en Barefoot blijf hangen. Enfin :)

Bedankt nog voor alle tips! Omdat het zadel op mijn paard dus achterover ligt, heb ik vandaag (ja ja in de hagel :brr: ) gereden met de halve prolite inlages aan de achterkant. Dat zal al een stuk beter *\o/* Vrijdag kan ik de laatste keer met dit zadel rijden en dan wil ik nog even proberen de kussens aan de voorkant wat breder te zetten. Paardje liep vandaag weer super met de Ghost <3 En ik zit ook super lekker. Ik ga nog wel even nadenken of ik er eentje met zweetbladen wil testen of met wrongen, maar eigenlijk heb ik die niet nodig. Het voorboogje houdt mij aan de voorkant stevig in het zadel. Ik vind het boogje zelfs wat te hoog. Wel zou ik denk ik een korter model willen testen nog. Hoe dan ook, hierbij wat foto's van de zadelafdruk na het rijden. Wat vinden jullie daarvan?

Afbeelding

Afbeelding

En als beloning snacken van de hooiberg (die koeien }:0 ) :D
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:50

Wat n die-hard in de hagel!! Vind de afdruk er netjes uit zien, ruggengraat lijkt mooi vrij te blijven. Wat betreft je twijfels over een lexington, ik denk inderdaad ook dat die misschien wat veel zadel is voor een ijsje, andere kant door de hogere VPS kussens misschien wel een goede ligging. Bij mij duikt ie juist iets teveel de schouder in (weinig front, smal paard).
Je zou natuurlijk een maat 0 kunnen overwegen, mits je daar zelf in past...

Wat betreft een 'western' ghost. Voor mij hoeft het persoonlijk niet een hele stevige knop te zijn, als het qua uiterlijk maar wat op westernzadel lijkt :) Verder heb ik nog nooit een echte ghost in handen gehad, dus ook lastig of en hoe je zoiets dan ten uitvoer zou moeten brengen ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:52

Mooie droge plek _O-
Volgens mij heeft Buitenzinnig een kortere liggen om te testen, maar dat is dan een Quevis (of was die voor een klant, BuitenZinnig???) En inderdaad - die }:0 }:0 - die denken ook "ships, daar gaat ons hooi" Het hooi voor volgend jaar zit al in miljoenen muizenbuikjes zag ik gisteren op het nieuws. Er schijnt een muizenpiek te zijn geweest.... :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:11

Ik had een week geleden dat ik bijna van mijn paard werd gelanceerd (met barefoot cherokee), omdat het zadel naar een hele rare sprong opeens helemaal naar de zijkant ging (oeps). Ik ben der maar afgesprongen en de singel zat helemaal los (maar echt los los), tja zelfs het best liggende zadel kan zoiets denk ik niet aan :P.

@maartje1990, ik heb hetzelfde probleem. Heb een onbeleerd paard (waar nog geen zadel op kan, tenminste, nog niet geprobeerd omdat ik denk dat ze verzuipt in de cherokee die ik nu heb) en een beleerd paard. De BF ligt op het beleerde paard niet goed en ga hem niet proberen op de andere. Het liefst koop ik een zadel waarin ik voorlopig beide in kan rijden (als de jonge goed is ingereden en wat beter in de spieren zit krijgt ze een eigen zadel, waarschijnlijk met boom omdat ik SGW met haar wil gaan rijden), maar ja, ze zijn totaal verschillend van bouw, slank en lange rug en breed en korte rug. Ik zit nu naar de Ghost te kijken, omdat die helemaal flexibel is en (in mijn hoofd) daardoor makkelijker op beide paarden past. Ook komt de BF mijn zit niet ten goede (wordt erg naar voren 'gegooid' en krijg last van knieen) en ik wil wel een beetje goed zitten voor het geval ze tekeer gaat :).

In the US reden we paarden altijd in met een Western zadel speciaal gemaakt om bokken uit te zitten, die we op elk paard gebruikte. Een paard moest heel gek doen om je daar uit te krijgen (over het algemeen waren ze super braaf, dus zo vaak hoefde het zadel zijn kwaliteiten niet te bewijzen). Als ik nou een boomlooszadel kon vinden met die kwaliteiten dan zou ik hem meteen bestellen :).

@Jennyx, ik vind het een nette afdruk :). Ik vraag me alleen af, je zit wel een beetje de verschillende lagen (tenminste, ik denk dat dat die lijnen heeft veroorzaakt), of je paardje daar niet last van krijgt als je langere ritten gaat maken. Weet iemand dat? (ik vergelijk het nu een beetje in mijn gedachten met een sok met een naad die aan het eind van je dag in je been staat).

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:12

Ik vind juist de Ghost een (sorry!) een spuuglelijk zadel. Hij zal ongetwijfeld heerlijk zitten maar heb liever een Barefoot qua uitstraling. :Y)
De hidalgo vond ik ook een zeer fijn zadel. :) Jammer dat ze daarin maar 1 keuze hebben qua westernzadel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:40

Jennyxx schreef:
De Freeform ed te hard

Heb je deze wel eens getest dan. ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:24

Kwetal schreef:
Mooie droge plek _O-
Volgens mij heeft Buitenzinnig een kortere liggen om te testen, maar dat is dan een Quevis (of was die voor een klant, BuitenZinnig???) En inderdaad - die }:0 }:0 - die denken ook "ships, daar gaat ons hooi" Het hooi voor volgend jaar zit al in miljoenen muizenbuikjes zag ik gisteren op het nieuws. Er schijnt een muizenpiek te zijn geweest.... :)

Nope, geen kort model nog om te testen, was een korte Quilty voor een klant...

Jenny, leuk verslag! Ziet er netjes uit!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:35

Marcella schreef:
Jennyxx schreef:
De Freeform ed te hard

Heb je deze wel eens getest dan. ;)

De freeform is juist zacht! Absoluut niet hard!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:10

Atent schreef:
De freeform is juist zacht! Absoluut niet hard!

Ik vond de freeform een heel verrassend zadel. Hij voelde heel anders dan ik me had voorgesteld bij de uitstraling. Echt mijn smaak, maar helaas past zoiets zonder pommel/boogje niet op mijn paard :(
Nu heel blij met de barefoot cherokee, maar ik ben ook verliefd op de schaap ghost <3

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:16

Citaat:
Als ik nou een boomlooszadel kon vinden met die kwaliteiten dan zou ik hem meteen bestellen :).

Ghost Quevis of Quilty met suede zit en vetleren zweetbladen... O:)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:48

Vandaag de Ghost Roma van Buitenzinnig ontvangen om vast zelf te proberen en te bestuderen, alvorens ik de Ghost zadels ga aanbieden binnen mijn passervice. Het was al donker dus niet gereden, maar het zadel toch even op mijn wandelende wintervacht gegooid en proef gezeten in de poetsstal. Heel enthousiast over het zadel, ga er morgen echt mee rijden maar het is zeker een mooie aanwinst voor mijn bedrijf :j

Edit: Eindelijk gelukt om foto's te uploaden.. :') Nee toch niet..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:47

Daarom vroeg ik me af of ze een freeform wel eens getest had, want zeker het ingereden test zadel (de Classic) zat zeker zo zacht als de barefoot toch ook wel.

Heb ook een nieuwer en ander model getest, maar deze was nog een beetje stug en ik kon niet aan die zit wennen. Zat op de Classic beter.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:51

Mayflower_ schreef:
Ik vind juist de Ghost een (sorry!) een spuuglelijk zadel. Hij zal ongetwijfeld heerlijk zitten maar heb liever een Barefoot qua uitstraling. :Y)
De hidalgo vond ik ook een zeer fijn zadel. :) Jammer dat ze daarin maar 1 keuze hebben qua westernzadel.

great minds think alike! :+

Mag ik een ieder bedanken voor de heel erge uitgebreidde antwoorden! Echt top! Ik kom hier af en toe alleen maar binnen vallen met een vraag (ik heb namelijk van boomloos nog geen kaas gegeten). En altijd krijg ik hele uitgebreidde antwoorden. Echt super fijn! :) Nu ga ik weer terug in m'n meeleesmodus.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:40

Ohw ja Pippaa, jij hebt er bij mij natuurlijk opgezeten! De freeform zit veel zachter als de Cherokee. Maar ik ben zo blij met m'n Cherokee. Mijn paardje loopt beter dan ooit. Op de manege waar die nu tijdelijk staat vinden ze hem heel gaaf voor een haflinger. Veel mensen kijken gek naar m'n zadel. Denken dat het een westernzadel is. Ik kan er heerlijk op dressuren!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:10

Atent is er ook een verschil met breed zitten tussen de freeform en de Cherokee? Of heb je toevallig een smal paardje waardoor je met beide niet breed zit :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:53

Ik heb een freemax gehad, de look-a-like van de freeform. Die zat ook heerlijk zacht, maar ik bedoelde dat ik het zadel zelf te stug vond. Ook omdat hij wat te lang was en daardoor ging de rand aan de achterkant schuren bij mijn pony :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:43

Een Freeform zachter vinden dan een Barefoot...? Die heb ik nog niet vaak gehoord :P

Misschien een erg ingereden zachtere variant van de Freeform (kwaliteit / hardheid van schuim verschilt wel eens :) ) versus een hele nieuwe Barefoot met VPS dat het dan kan.... maar dan nog.... :o

Dat is juist vaak het probleem bij Freeform: het zijn echt super mooie zadels, heel fijn bedrijf, supermooie Italiaans vakwerk +:)+ Maar het moet maar net goed passen bij de rugvorm van je paard. Heb met grote regelmaat verdrietige klanten gehad die ècht super graag een Freeform wilden en er helemaal verliefd op waren, maar die het toch op hebben moeten geven omdat het gewoon niet wilde.

Aan de andere kant heb je dat natuurlijk met alle merken wel eens, maar met de Freefrom bijzonder vaak, vooral voordat ze de mogelijkheid aan gingen bieden om er een hapje uit te halen boven de schoft :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:48

Jennyxx schreef:
Ik heb een freemax gehad, de look-a-like van de freeform. Die zat ook heerlijk zacht, maar ik bedoelde dat ik het zadel zelf te stug vond. Ook omdat hij wat te lang was en daardoor ging de rand aan de achterkant schuren bij mijn pony :-)

Sorry hoor heb ook een testzadel van freemax gehad, maar dat is in vergelijking met de freeform een blok beton. En zijn echt 2 verschillende zadels.

En ja heb heel veel zadels getest.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:38

De schaap-ghost is echt om te kwijlen....
Ben benieuwd hoe die er uit gaat zien met lange zweetbladen.