Als je een extra inlage in de Iberica doet die uitgesneden is bij waar je dijen naar beneden hangen, heb je al een A zit - die inlage moet bovenop de Iberica inlage.
Jasia, wat fijn dat het weekeinde leuker was dan je gedacht had. Ook fijn dat de instructrice zo blij was met jullie als combinatie!

Cambiar, ergens een paar postjes terug haal je de site van Homo Caballus aan, deze meneer is erg anti boomloos en onderstreept zijn mening met allerhande onderzoeken en vergeet de "paarden prehistorie". Evenals de andere Zuid Amerikaanse ruitervolken die een opgevouwen deken gebruiken, maar daaromheen een singel met beugels.... Alles valt of staat met de ruiter. Ik ben het met pmarena eens
Citaat:Dan kun je van mijn part een hele universiteit er bij halen die elke theorie uit de kast haalt om het tegendeel te bewijzen....maar in de praktijk blijkt er gewoon iets anders
Het uiteindelijke resultaat qua comfort is niet alleen afhankelijk van een theoretische drukverdeling

Probeer eerst eens de Iberica zoals hij is, vergeet die doornuitsteeksels en de ruggengraat, die dingen zijn sterk en horen met spieren overdekt te zijn. Als dat niet het geval is, moet je niet op je paard gaan zitten. Je kunt er dikkere inlagen in doen, maar ik zou niet stuggere inlagen uitzoeken, tenzij jij 100 kilo weegt (en dan kan je weer beter niet op een paard gaan zitten.... pak dan een volwassen os) Die Iberica (en de andere Christ Velzadels) werken prima voor honderden paarden, dus waarom zou het voor jou anders zijn? Verknoei niet het ontwerp met eigen geprutste dingen - pmarena gaat ook niet verder dan een extra pad voor boomloos of een veerkrachtige en soepele andere inlage. Oh ja - jij hebt zelf een ingebouwde ruggengraatvrijheid - linker en rechter bil met daartussen niets...

Uudje, inderdaad moet een matras niet knal hard zijn, maar de hardheid is wel afhankelijk van de persoon die er op moet slapen en in welke houding die persoon het meeste ligt. Olus de persoonlijke voorkeur. Wij hebben een boxspring die is afgestemd op ons (mijn) gewicht. Een paar vakanties geleden hebben we op de grond geslapen gedurende een paar nachten. (tentje, slaapzakje, dun matje, hobbelige bodem) Alle plekken waar ik langer dan 3 minuten op lag werden beurs, maar ik had minder rugpijn na 8 uur dan na 8 uur op mijn op mijn gewicht afgestemde boxspring.

En zo kom ik weer terug bij de Iberica en wel of niet boomloos...als mijn paard met een mooie pijnloze rug onder een zadel uit komt en zich makkelijker en soepeler kan bewegen dan met welk duur aangepast (semi) boomzadel dan ook, is mijn keus snel gemaakt. Dat ik zit alsof ik op een luie massage stoel zit, is mooi meegenomen. Je kunt beide mogelijkheden proberen.
En als ik dan nog iets geheel off topic mag opmerken, voordat jullie in het taal blooper topic eindigen - het meervoud van handvat is handvatten en sowieso schijf je als sowieso en niet een van de andere 110 manieren waarom mensen dat woord schrijven - het is Duits