Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:03

Natasja, we hebben eindelijk een offerte binnen voor het maken van de opstaphulp - nog wat puntjes op de i en wat bakkeleien over de prijs en dan kan hij op de markt _/-\o_
Als je een extra inlage in de Iberica doet die uitgesneden is bij waar je dijen naar beneden hangen, heb je al een A zit - die inlage moet bovenop de Iberica inlage.

Jasia, wat fijn dat het weekeinde leuker was dan je gedacht had. Ook fijn dat de instructrice zo blij was met jullie als combinatie! +:)+

Cambiar, ergens een paar postjes terug haal je de site van Homo Caballus aan, deze meneer is erg anti boomloos en onderstreept zijn mening met allerhande onderzoeken en vergeet de "paarden prehistorie". Evenals de andere Zuid Amerikaanse ruitervolken die een opgevouwen deken gebruiken, maar daaromheen een singel met beugels.... Alles valt of staat met de ruiter. Ik ben het met pmarena eens
Citaat:
Dan kun je van mijn part een hele universiteit er bij halen die elke theorie uit de kast haalt om het tegendeel te bewijzen....maar in de praktijk blijkt er gewoon iets anders
Het uiteindelijke resultaat qua comfort is niet alleen afhankelijk van een theoretische drukverdeling
_/-\o_
Probeer eerst eens de Iberica zoals hij is, vergeet die doornuitsteeksels en de ruggengraat, die dingen zijn sterk en horen met spieren overdekt te zijn. Als dat niet het geval is, moet je niet op je paard gaan zitten. Je kunt er dikkere inlagen in doen, maar ik zou niet stuggere inlagen uitzoeken, tenzij jij 100 kilo weegt (en dan kan je weer beter niet op een paard gaan zitten.... pak dan een volwassen os) Die Iberica (en de andere Christ Velzadels) werken prima voor honderden paarden, dus waarom zou het voor jou anders zijn? Verknoei niet het ontwerp met eigen geprutste dingen - pmarena gaat ook niet verder dan een extra pad voor boomloos of een veerkrachtige en soepele andere inlage. Oh ja - jij hebt zelf een ingebouwde ruggengraatvrijheid - linker en rechter bil met daartussen niets... :D

Uudje, inderdaad moet een matras niet knal hard zijn, maar de hardheid is wel afhankelijk van de persoon die er op moet slapen en in welke houding die persoon het meeste ligt. Olus de persoonlijke voorkeur. Wij hebben een boxspring die is afgestemd op ons (mijn) gewicht. Een paar vakanties geleden hebben we op de grond geslapen gedurende een paar nachten. (tentje, slaapzakje, dun matje, hobbelige bodem) Alle plekken waar ik langer dan 3 minuten op lag werden beurs, maar ik had minder rugpijn na 8 uur dan na 8 uur op mijn op mijn gewicht afgestemde boxspring. :+ Theorie en praktijk komen helaas weer eens niet overeen :)
En zo kom ik weer terug bij de Iberica en wel of niet boomloos...als mijn paard met een mooie pijnloze rug onder een zadel uit komt en zich makkelijker en soepeler kan bewegen dan met welk duur aangepast (semi) boomzadel dan ook, is mijn keus snel gemaakt. Dat ik zit alsof ik op een luie massage stoel zit, is mooi meegenomen. Je kunt beide mogelijkheden proberen.

En als ik dan nog iets geheel off topic mag opmerken, voordat jullie in het taal blooper topic eindigen - het meervoud van handvat is handvatten en sowieso schijf je als sowieso en niet een van de andere 110 manieren waarom mensen dat woord schrijven - het is Duits :+ :D :P
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 06-05-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:08

Cambiar schreef:
Jasia schreef:
Cambiar: Ik denk dat een boom die in stilstand past, niet bij elke beweging zo 'passend' blijft..
Het voordeel van de het 'velzadel' vind ik dat ie dus tijdens alle bewegingen volledig met het paard mee gaat, zo kan ie in geen een beweging knellen, of haar in de weg zitten.. Mijn paard doet het er gewéldig mee!

Op 0:26 zie je waar de rug wél beweegt, maar daar mag geen zadel meer komen!
http://www.youtube.com/watch?v=wtWliY1yQXY&feature=related
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=277013659&key=SW6MAPM8
Boomzadel moet perfect passen met de singelpositie op de juiste plaats zodat zadel niet op de schouders getrokken worden bij beweging.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=277085958&key=NB4JSTEK
Het deel van de ruggegraat van het paard onder het zadel beweegt practisch NIET. Logisch, er zitten ribben aan. Het zadel moet achter het schouderblad liggen en het schouderblad moet de kans hebben om in alle gangen vrij te roteren en de ruggegraat mag tijdens galop of springen niet tegen de boom komen (daarom is een boom die open is in het midden beter dan een volledig gesloten boom). Meer is dat niet.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=277085960&key=XQDEKGNV

En met al deze linkjes versterk je alleen maar mijn mening dat boomloos beter is.....
Overigens moet ik er niet aan denken dat mijn paard zo geforceerd loopt als in linkje nummer 1.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:15

Buitenzinnig schreef:
En als ik dan nog iets geheel off topic mag opmerken, voordat jullie in het taal blooper topic eindigen - het meervoud van handvat is handvatten en sowieso schijf je als sowieso en niet een van de andere 110 manieren waarom mensen dat woord schrijven - het is Duits :+ :D :P

Altijd leuk, die woorden :))

In theorie klinkt dat wel erg mooi Cambiar, maar ik denk dat in de praktijk toch zeker 90 procent van de zadels niet zo perfect past, helaas!
Ik denk ook dat je om een zadel perfect passend te houden, je hem eigenlijk elke maand aan moet passen :+
Als je ergens de mogelijkheid hebt om een keer een Iberica (of ander velzadel natuurlijk, wat je zelf wilt) te testen, zou ik dat zeker doen als ik jou was..
En probeer dan goed op te letten op wat je voelt, waarschijnlijk geeft jouw paard wel aan of het velzadel hem 'lekker' zit of niet.. :j

BZ: Dat was ook wat ik dacht.. "Huh? Loopt mijn paard zó stijf?" :))

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:16

Ik ken een paar paarden die met bareback pad gereden zijn van Emiel Voest die gigantisch veel rugpijn kregen... vandaar dat ik meer wou weten of het Christ pad misschien meer versterkt was en dus iets steviger is...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:23

En ligt dat aan de BBP van Voest of aan de mensen????

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:31

Jasia schreef:
In theorie klinkt dat wel erg mooi Cambiar, maar ik denk dat in de praktijk toch zeker 90 procent van de zadels niet zo perfect past, helaas!

Inderdaad, ik denk dat 90 tot 95 % van de zadels niet passen. Ik heb zelf de test met de equiscan laten doen op een zadel die ik had liggen en daar kon je al mooi zien dat het zadel niet aansloot op bepaalde plaatsen, bij mijn paard was dat doordat de ene schouder iets boller was dan de andere schouder (je kan goed zien dat er dan een ruimte tussen de scan en het zadel, waar door het zadel kan gaan scheef liggen of druk veroorzaken).
Elke maand laten testen is beetje overdreven hoor...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 06-05-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:35

Buitenzinnig schreef:
En ligt dat aan de BBP van Voest of aan de mensen????

Beide wellicht, maar paard was vroeger ook gereden door die mensen, op een boomzadel en had geen probleem dan. Dus het pad zal het probleem versterkt hebben.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:39

Buitenzinnig schreef:
Cambiar, ergens een paar postjes terug haal je de site van Homo Caballus aan, deze meneer is erg anti boomloos en onderstreept zijn mening met allerhande onderzoeken en vergeet de "paarden prehistorie". Evenals de andere Zuid Amerikaanse ruitervolken die een opgevouwen deken gebruiken, maar daaromheen een singel met beugels.... Alles valt of staat met de ruiter. Ik ben het met pmarena eens

Wat is de paarden prehistorie als ik vragen mag?
De Zuid-Amerikaanse zadels zijn wel versterkt hoor zodat ze niet doorbuigen of druk van de ruiter op de wervelkolom komt, of is het dat niet wat je bedoelt?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:42

intel_1x schreef:
Heb je bij de Iberica ook last van wiebelbenen? Daar had ik met Barefoot ook erg veel last van nl.
Met Barefoot had ik ook snel last van mijn onderrug, hoe ervaren jullie dit met dit zadel?

Natasja, ik heb geregeld last van mij heupen (instabiel). Goed om te weten dat je wat breder zit, ik ben echter wel nieuwsgierig geworden naar dit zadel ivm mijn jonge paard die zo aan het veranderen is qua breedte en een wat gevoelige rug lijkt te hebben.

Oei dit topic gaat wel snel zeg :D , ik loop ineens alweer een pagina achter waardoor mijn berichtje wellicht over het hoofd wordt gezien?
(zie bovenstaande).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:13

Of het ligt toch aan de mensen - dan had het paard de extra bescherming nodig vanwege de ruiter....
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Maar uit al je aanhalingen en onderzoekjes blijkt dat je al een mening hebt. Op mij komt het over dat je boomloos op voorhand al afkeurt. Waarom dan kijken naar de Iberica? En waarom de ervaringen van de mensen hier (dus niet alleen mijn mening) zo onderschoffelen?

De paarden prehistorie is alles voor Christus, of voor de middeleeuwen als je dat liever als referentiepunt neemt. Boomloos dateert van het begin, boom werd pas algemeen in gebruik genomen vanaf de middeleeuwen en daarvoor hier en daar rond het jaar 0. Ook nu (geef je zelf al aan) zijn er nog hele volksstammen die zonder boom rond rijden.
Als je niet wilt dat je paard iets krijgt, moet je er niet op gaan zitten. Punt. En de mensen die al die eeuwen lang op hun paard gingen zitten, waren niet zo heel erg bezig met het welzijn van dat paard. Natuurlijk waren die paarden veel waard en zorgden ze er goed voor, maar het was toch een gebruiksvoorwerp. Zoals een auto dat nu is. In de 19e eeuw was de gemiddelde leeftijd van een paard 4 jaar - tegen die tijd waren ze al kapot van het veel te zware werk. En al die fijne klassieke ruiters (Pluvinel etc.) stammen uit een tijdperk waarin een paard zijn dijen gezegd werden met een hete pook om er voor te zorgen dat ze niet streken. Of ze kregen allerhande gore en volsagen nutteloze drankes (echt, Harry Potter is er niks bij) om ze weer gezond te maken. Een dekhengst moest in een donker hok worden opgeborgen om de kwaliteit van zijn zaad te waarborgen...moeten we naar de bevindingen uit die tijd luistern??? Kom nou :n

Intel - wiebelbenen is iets wat over gaat als je eenmaal gewend bent, dat is een balans kwestie..... Of je rugpijn hebt of niet is iets wat je zelf moet ervaren - ik krijg er met de Iberica geen last van, op sommige andere zadels wel. Maar dat is helemaal persoonlijk. Ik vind het breed zitten ook wel meevallen, maar ik kom al van boomloos af. Mensen die van de smalle twist vaneen Engels zadel afkomen zullen wat meer moeite hebben. Ook die spieren rekken op, maar in hoeverre het een probleem is als je last van je heupen hebt, kan ik ook niet zeggen. (sorry)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:48

Thx voor de uitleg. Als er iets is waar ik niet akkoord mee ben, dan mag ik toch m'n eigen mening geven?
Ik zou voor het Iberica pad kiezen naast een startrekk omdat die me heel erg aanspreekt ( en zo heb ik toch al 2 zadels), maar de iberica ga ik eerst wel wat aanpassen. Ben zadelmaker dus kan toch al iets hoop ik. Een kennis maakt boomloze zadels, McClellans en gaucho zadels en die ga ik ook advies vragen bij al wat ik doe. Hij is echt fenomenaal met zo'n type zadels dus we klooien niet zomaar wat met pads...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 06:55

Buitenzinnig schreef:
[
Overigens moet ik er niet aan denken dat mijn paard zo geforceerd loopt als in linkje nummer 1.

aaargh zag je dat ook? Paard mist iedere schwung...
Erg jammer dat ze voor zo'n onderzoek een paard gebruiken wat beweegt op een manier die je niet eens zou moeten willen zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:06

Wat verder de hele discussie betreft.... Daar ga ik mij niet mee bemoeien omdat mijn kennis onvoldoende is. Kan wel zeggen dat ik mij ivm zadelproblemen er een tijdlang in heb verdiept en ook de theorien over boom/boomloos e.d ken, maar dat de iberica het eerste zadel is (en ik heb er veel geprobeerd boom/barefoot/starrtrekk) waarbij mijn paard niet chagrijnig wordt met opzadelen en wat niet naar voren schuift. Juist door haar model/korte rug/hoge kont schoof ieder zadel wat ook maar iets stugger was naar voren. Passend of niet. Die bolle kont en de singelplek zo ver naar voren zorgde daarvoor. En gezien de vorige eigenaar niet zo nauw keek, zit ze enorm vast in schouders en nek daardoor (en ik sluit artrose niet uit)
Niet alleen is ze nu niet meer sjaggie met opzadelen, maar ze strekt zich voor het eerst volledig uit, kijkt daardoor waar ze loopt, zweet niet meer zo en struikels niet meer.
Heb hem overigens ook even op silja gehad en die loopt daar ook prima onder.

Voor mijn gevoel vinden paarden het eenvoudigweg stukken prettiger en persoonlijk denk ik dat het meevalt met de drukverdeling als je niet in de beugels gaat staan (ik heb ze altijd net iets te lang, alleen voor de zekerheid en steun als er iets zou gebeuren) Maar goed.... wiskundig is dat niet onderbouwd. Ik vraag het gewoon aan mijn paard. :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:13

Citaat:
Oh ja - jij hebt zelf een ingebouwde ruggengraatvrijheid - linker en rechter bil met daartussen niets...

:') _O-

ik sluit me verder aan bij Liljebo, zowel Pmarena als BZ kennen mijn zadelzoektocht. Ik was erg blij met het Ghost zadel, maar dat begon hard te slijten (mijn 3e! Ghost) en er is moeilijk meer aan te komen. Ik heb een vrij moeilijk paard om een zadel voor te vinden, want hij is een beetje breed en heeft wat weinig (geen) schoft.

De Iberica blijft eigenlijk het beste liggen van alle zadels die ik ooit gehad heb, zal ook wel komen doordat ik er een anti-schuif-matje onder heb liggen, dat ik er in de testfase onder had om het schoon te houden en maar zo heb gelaten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:11

liljebo schreef:
Buitenzinnig schreef:
[

aaargh zag je dat ook? Paard mist iedere schwung...
Erg jammer dat ze voor zo'n onderzoek een paard gebruiken wat beweegt op een manier die je niet eens zou moeten willen zien.

Je hoeft het zo letterlijk niet te bezien. Is gewoon om de 'center of motion' aan te tonen vanaf de 16e lendenwervel, waar de rug overgaat in de lendenen en er inderdaad beweging in de ruggengraat komt (de video is wat ongelukkig gekozen, maar vond geen andere over bewegend skelet van het paard). Inderdaad, een boomzadel die te lang is kan voor veel problemen zorgen in de beweging van de ruggengraat, maar daar moet je zelf voor zorgen dat je exact weet tot waar je zadel mag komen bij je paard.
De plaats waar je een zadel mag leggen zit nagenoeg geen beweging in de ruggengraat door oa de ribben die eraan hangen! Dat zou anders heel ongezond zijn. Als het zadel hindert tijdens het bewegen van het paard, dan moet het zijn dat het vooral een schouderprobleem is, dat het zadel de rotatie niet toelaat in alle gangen (zoals op plaatje 3) omdat het te ver tegen de schouders aan ligt http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XQDEKGNV.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-05-12 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:15

Komt binnenvallen :D

Ik ga zo het ruggetje van Frits opmeten :) Even kijken of 60 cm in lengte echt niet te lang is voor hem. En als ik dan genoeg gespaard heb ga ik ook een iberica voor hem kopen :)

Trouwens.. Kan deze discussie niet beter hier voortgezet worden? [HAR] voor en nadelen boomloos zadel

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:24

je hebt gelijk, dit is beter voor een andere topic, ik reageerde alleen op Pnamarena, omdat die zaken zegde waar ik heel erg moest over nadenken ;)
Thx voor de link anyway, ga alles daar even gaan nalezen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:25

Moest ik nu eigenlijk nog ergens op reageren of is het wel goed zo :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:07

Nikip, dit zadel is zo soepel dat het niet kan prikken/drukken of knellen.... dus ook al LIJKT 60cm te lang, het zal dit niet snel zijn..... tenzij jij helemaal achterin gaat zitten en daardoor achter de 18e wervel uitkomt.

pmarena, ik vind het goed zo, hoor

Liljebo en Morrie, ik sta regelmatig voor verrassingen en ik ben nooit uitgeleerd, dus ik ben dolgelukkig met jullie ervaringen, want dat is uiteindelijk wat telt - hoe ervaart het paard het. :j

Cambiar, het klopt dat een deel van de wervelkolom relatief star is, daar zit geen /weinig zijdelingse buiging in. De rug kan daar echter wel bol of hol worden afhankelijk van de hoofdhouding van het paard. Dan moeten de kussens van het zadel dermate zacht zijn dat ze dat opvangen. Veel paarden hebben een relatief korte rug met maar ca. 30-40cm plek voor een zadel. Ieder boomzadel is langer dan dat.... tenzij je een heel klein zadel hebt en dat laten de poezelige achterwerkjes van veel van mijn klanten niet toe. Uiteraard zijn er genoeg zadels die zeer ergonomisch gemaakt zijn. Alleen moet je paard dan in de zelfde vorm blijven. Mag dus niet dikker/dunner worden en liever ook niet ouder, want ook dan veranderd de vorm van de rug.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:09

Cambiar schreef:
Ik ken een paar paarden die met bareback pad gereden zijn van Emiel Voest die gigantisch veel rugpijn kregen... vandaar dat ik meer wou weten of het Christ pad misschien meer versterkt was en dus iets steviger is...

De christ is echt heel wat anders meer een zadel..Ik reed eerst altijd met een soortgelijk bbp als de voest omdat mijn merrie hier nog het best mee liep dacht ik..Nu ik die christ heb is het verschil echt heel groot,ze loopt echt 10 keer beter en het zit ook veel fijner..Mijn andere paard loopt er ook veel fijner mee en struikelt niet zo veel meer en ook is zij losser in haar rug,dus de christ vind ik fijner voor het paard en voor mijzelf dus ook..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:21

Buitenzinnig schreef:
Cambiar, het klopt dat een deel van de wervelkolom relatief star is, daar zit geen /weinig zijdelingse buiging in. De rug kan daar echter wel bol of hol worden afhankelijk van de hoofdhouding van het paard. Dan moeten de kussens van het zadel dermate zacht zijn dat ze dat opvangen. Veel paarden hebben een relatief korte rug met maar ca. 30-40cm plek voor een zadel. Ieder boomzadel is langer dan dat.... tenzij je een heel klein zadel hebt en dat laten de poezelige achterwerkjes van veel van mijn klanten niet toe. Uiteraard zijn er genoeg zadels die zeer ergonomisch gemaakt zijn. Alleen moet je paard dan in de zelfde vorm blijven. Mag dus niet dikker/dunner worden en liever ook niet ouder, want ook dan veranderd de vorm van de rug.

Inderdaad, dat is wat me ook bezig houdt, hoe meer ik weet, hoe meer ik constateer dat het gros van de zadels helemaal niet geschikt is om op een paarde-rug te leggen (daarom wil ik niet zeggen dat een boom slecht is, maar veel zadels worden slecht gemaakt, er moet meer individueel naar elk paard gekeken worden).
Ik zie het nu echt niet zitten om een duur zadel te kopen dat helemaal aangepast is. De christ vind ik zo'n leuke tussenoplossing, vooral omdat het maar 10 min à een kwartiertje is per week.....

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:27

Intel: Ik heb maar een paar keer op een boomloos zadel gereden, maar had dan ook last van wiebelbenen. Bij de Iberica nergens last van gehad :)

Bo loopt ook super met de Iberica, ik heb weer een vrolijk paard onder mijn kont :D

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:43

Ik wil ook en iberica |o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:44

Ik krijg morgen weer nieuwe binnen hoor :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:46

Als je maar durft te zitten, ontspannen, en je aanpast aan de bewegingen van het paard, dus goed je evenwicht vindt, dan heb je geen last van wiebelbenen :)

Ik kan het blijkbaar toch niet laten: ben het overigens wel deels met je eens hoor Cambiar, ik vind het ook zaak om een goede balans te vinden tussen een bepaalde stevigheid en een bepaalde soepelheid.

Voor mij ligt dat op het punt dat het zadel nog wel goed flexibel is zodat het goed met de verschillende rondingen van de rug mee kan gaan (een Startrekk bvb. vind ik daarom veels te stug) maar dat er wel ook iets in zit waardoor er geen vervelende kleine puntdruk doorgegeven wordt. Een verend of schok-absorberend materiaal helpt daar heel goed bij, maar een wat stevige structuur natuurlijk ook.

Alleen wil ik die stevige structuur dan niet helemaal vormvast hebben omdat ik daar dus niet in geloof dat dat goed werkt onder alle omstandigheden :)

Daarom vind ik op zich een Fellsattel ook zo fijn. Dat is super soepel, het lamsvel is zeer zacht en huidvriendelijk, het werkt ook verend en schok-absorberend. Maar ik wil dan wel nog wat extra bescherming en daarom gebruik ik er dan die Heavy Duty inlages van Barefoot in. Daar zit een flexibel kunststof plaatje in waardoor een eventuele puntbelasting over een groter gebied verdeeld wordt, maar het kan zich wel nog prima aanpassen aan de ronding van de rug. En omdat er nog een goede laag neopreen-achtig spul omheen zit heb je weer een extra rand schokdemping aan zowel de kant van het paard als van de ruiter.

Om dat bonkende effect tegen te gaan, dat je altijd goed kunt zien bij bvb. beginnende ruiters die moeten doorzitten, of nog beter: in de galop :D Door het galopperende paard wordt de ruiter steeds als een pingpongballetje op een batje omhoog gestuiterd, (donk-donk-donk) en komt met een zelfde donk-donk-donk weer terug in het zadel omdat door de stevige materialen die energie goed benut wordt zoals bij die tennisbal die je op een stoeptegel laat vallen, waar je veel boomzadels goed mee kunt vergelijken.

Een Iberica (en zeker de mijne met de HD inlages) is dan meer vergelijkbaar met een kussen waar je de bal op laat vallen: het zachte materiaal van het kussen veert in terwijl de bal er in komt...en absorbeert de energie van de bal zodat die niet terug-gestuiterd wordt :)

Dat is het fijne van schok-absorberende materialen, de schokgolf wordt afgezwakt, puntdruk wordt in het materiaal opgevangen waardoor het er niet helemaal doorheen gaat, terwijl het materiaal toch soepel kan zijn waardoor het bij beweging gewoon mee beweegt.