[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:28

Ik heb geen florac om te testen. Omdat hij heel weinig verkocht wordt. Ik heb alleen een maremma florac op dit moment.
Hidalgo is wat veranderd en zit nu wat smaller dan de modellen van een paar jaar geleden.
Trekker zit breed inderdaad, alleen het dressuur model (inspiration) niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 11:45

Je kan ook niet alles hebben om te testen, snap ik wel!
Mocht ghost wat zijn kan ik altijd nog eens denken welk model me wat lijkt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:07

Buitenzinnig schreef:
Ik heb geen florac om te testen. Omdat hij heel weinig verkocht wordt. Ik heb alleen een maremma florac op dit moment.
Hidalgo is wat veranderd en zit nu wat smaller dan de modellen van een paar jaar geleden.

Moet wel zeggen dat ik de inspiration in breed/34 kopijzer wel wat breed vind zitten hihi. Niet zo breed als een barefoot maar het is niet echt smal smal. De kopijzer 32 was wel aanzienlijk smaller in zitgevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:22

Staan die maten gelijk aan een bepaalde boommaat?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:52

Daphneeeej schreef:
Buitenzinnig schreef:

Moet wel zeggen dat ik de inspiration in breed/34 kopijzer wel wat breed vind zitten hihi. Niet zo breed als een barefoot maar het is niet echt smal smal. De kopijzer 32 was wel aanzienlijk smaller in zitgevoel.

Dat klopt, hoe breder je paard/kopijzer, hoe breder je zit. Het is en blijft proberen, het is zo paard afhankelijk en ook ruiter afhankelijk! De ene vind breed zitten niet erg, en de ander wel etc. etc..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:20

Tja ik krijg toch echt regelmatig berichten dat mensen zeggen dat ze weer een Barefoot willen bestellen omdat ze daar toch beter op kunnen zitten met hun heupen dan op allerhande zadels die hier genoemd worden als smaller... het zal toch van persoon tot persoon verschillen en de kussens die andere zadels optillen boven het paard (voor een smaller zitgevoel) kunnen natuurlijk ook gewoon onder een Barefoot gebruikt worden :P

Het blijft meestal allereerst een kwestie van een model kiezen zonder kniewrongen, daar behaal je toch vaak de meeste winst mee qua een smaller zitgevoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:46

Ik had de cheyenne vroeger altijd op een arab en zweerde bij t zadel.
Maar nu ik m gevoeld heb op een breder model
Paard ben ik afgehaakt.
Vind het zelf daar niet prettig op.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:12

Misschien zitten hier mensen die mij kunnen helpen mbt mijn barefoot.
Ik heb mijn pony ingereden met een barefoot maat 0. Pastte haar perfect.
Maar omdat ik toch meer steun wilde en normale dekjes kunnen gebruiken etc heb ik een 'normaal zadel' gekocht.
Helaas is pony heel veel aangekomen en lag dat zadel niet meer goed. Ik had geen zin om voor iedere paar kilo verschil de zadelmaker te laten komen om dat zadel aan te passen.
Dus ik heb pony op dieet gezet en voor de tussentijd tot ze weer op goed gewicht is een barefoot aangeschaft. Dit is een maat 1 zadel, omdat ik dacht dat ze dat wel kon gebruiken.
Verder zit er de breedste pommel in, die sloot mooi aan.

Maar het zadel trekt gigantisch naar voor. Het ligt teveel op haar schouder (haar singel plek ligt ook ver naar voren en dat icm haar dikke buik). En daardoor komt de achterkant ook teveel omhoog.

Wat kan ik hieraan doen? Zou een maat 0 echt schelen? Of is haar bouw gewoon niet geschikt voor zo'n zadel?

Afbeelding

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:48

Heb je al iets geprobeerd met de singel? Help een anatomisch gevormde singel misschien?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:00

Ligt het in dit geval niet aan de pommel? Zit er dezelfde pommel maat in als in de vorige Barefoot die je had?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:24

Anatomische singel zit eraan op de foto's. Is wel iets beter maar niet probleemoplossend.

De maat 0 die ik had was een ouder model met oude pommels. Dus mogelijk iets andere maten en ze is aangekomen dus zou nu sowieso anders zijn denk ik. Dat zadel heb ik helaas verkocht dus kan niet meer kijken :(
Ik kan wel een smallere pommel proberen, maar deze sluit mooi aan dus dat vind ik raar.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:58

Anoniem schreef:
Zitten bv ghost zadels ook op een breed paard nog relatief smal?
Barefoot vind ik te breed o brede paarden, voelde ik al op de tijdelijke haf ( Auw).
Meer die relatief smal zitten??

Ik vind van wel! Mijn paard zit echt breed, ik heb korte benen dus niet zo'n hele goede combinatie. Ik kan bijvoorbeeld ook niet fijn op een BBP rijden, zit echt niet lekker. Vind de ghost echt smal en dan vooral de nieuwere. Ik heb ook een barokko gehad maar vind mijn lipica smaller zitten.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:16

Suus: op deze foto's zie ik totaal geen omhoog komende achterkant...? :)

Hooguit dat het soepele achterste randje een beetje omhoog krult waardoor je de witte onderkant ziet, maar dat zal het zadel ook doen als hij niet op een paard ligt. Misschien een beetje opgepropt gezeten in een kast?

Op de bovenste foto geeft het zadel welde indruk dat het wat achterover ligt (is wel lastig te zien vanaf deze foto's) waardoor een bredere pommel me waarschijnlijker lijkt dan een smallere :)

Als het zadel inderdaad wat achterover ligt (zoals het hier lijkt) dan komt het ook wat meer op de schouder.

Je past zelf zelf zo te zien mooi in deze maat 1, ik denk dat een maat 0 wel erg krapjes wordt?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:30

Pmarena: een bredere pommel gaat niet, de xxl zit erin.
De achterkant komt bv erg omhoog als pony haar hals laag heeft.
Vind je hem niet te ver op de schouder liggen?
Ze loopt er veel fijner onder dan onder haar andere zadel, maar mijn buitenrij maatje zegt dat het zadel echt niet lekker ligt als ze mij erop ziet rijden. Ik zie mezelf natuurlijk niet..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:14

_suus19_ schreef:
Pmarena: een bredere pommel gaat niet, de xxl zit erin.
De achterkant komt bv erg omhoog als pony haar hals laag heeft.
Vind je hem niet te ver op de schouder liggen?
Ze loopt er veel fijner onder dan onder haar andere zadel, maar mijn buitenrij maatje zegt dat het zadel echt niet lekker ligt als ze mij erop ziet rijden. Ik zie mezelf natuurlijk niet..

Maar je buitenrijmaatje voelt het zadel niet op haar rug. Dus voor t (haar) oog mag t mss minder mooi zijn, als je paard zegt dat het lekker loopt, dan is dat zo. Uiteindelijk mag t paard t zeggen, toch?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:18

Op basis van je verhaal zou ik dan idd eens een kleinere pommel proberen. Kan goed zijn dat het zadel te ver over de schouder zakt waardoor de achterkant omhoog komt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:04

Fabster dat is zeker waar, maar ik snap wel wat ze bedoeld. Dat het zadel beter ligt dan de ander is wel een feit, maar als het nog beter kan moet ik daar natuurlijk naar streven.
Vandaag nog even wat fotos gemaakt zonder mij erop, is het misschien duidelijker te zien. Zadel verder naar achteren schuiven lukt echt niet, gaat terug naar deze plek.

Normale stand:
Afbeelding

Hoofd laag:
Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:20

Ah ja, maar dat is logisch dat de achterkant dan omhoog komt :)

Immers als de achterkant in deze houding nog op het paard zou liggen, dan zou hij als het hoofd weer omhoog gaat achter in de rug prikken.

De eerste foto is inderdaad wel een typisch beeld van een maat 1 zadel op een rug die beter een maat 0 zadel kan hebben. En van een zadel dat te ver naar voren ligt.

Want dan komt de ronding van het zadel niet meer mooi overeen met de ronding van de rug :)

Dan krijg je zeg maar dit, bruin onder is de paardenrug en het blauwe boogje is bij allebei de plaatjes hetzelfde, maar ligt onderin te ver naar voren. Dan staat de achterkant wat van de rug af, en de voorkant ligt erg dicht op de schoft.

Het verticale streepje geeft heel erg versimpeld de trekkracht van de singelstoten weer.

Afbeelding

(het kan natuurlijk ook dat het zadel dan aan de voorkant hoger gaat liggen, dat is per paard / pommelmaat verschillend)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:09

Leuke foto Roelke, die kleur staat erg mooi bij je Hafje <3

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:26

Hi, ik wil graag wat vragen!

Ik heb nu Startrek dressuur op proef en ik vind het een mooi fijn zadel. Zit me lekker en lijkt qua vorm wel te passen op mijn pony, echter schuift het zadel erg naar voren. Dus het past niet 100%, sowieso moet er een smaller kopijzer in, maar die heb ik nu even niet. Ik heb er nu daarom een mattes dekje met voorin inlagen er in onder gedaan, daarmee gezien dat het beter past.

Ik heb er ook mee gereden en 2 verschillende singels getest.
ook met de anatomische blijft het schuiven, wel minder.

Is dan de conclusie dat dit zadel niet op mijn pony past en ik dus verder moet zoeken?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:19

Je zou eventueel een Grandeurpad er onder kunnen leggen met moosgummi oplagen - want mogelijk schuift je zadel over het dekje en dat is stroef. Maar wanneer het geheel schuift..... je zou hem nog scheef kunnen aansingelen, de voorste stoot recht naar beneden en de achterste er schuin naartoe.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:14

Maar het zijn vaste singelstoten?

Zou een kopijzer er ook invloed op kunnen hebben?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:39

MaritB schreef:
Maar het zijn vaste singelstoten?

Zou een kopijzer er ook invloed op kunnen hebben?

Toch kan je die singelstoten vaak nog een beetje verleggen - ze zitten niet vast genaaid tot onderaan het zweetblad. En uiteraard heeft het kopijzer invloed op de ligging.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:39

Vanavond getest met weer een andere singel en ander pad, nu lag het beter.

Van het weekend nog eens wat testen :)
Paard loopt er lekker onder

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:22

Hai, ik ben nieuw hier!
Had een vraagje over boomloze zadels. Mijn paardje is een kruising met cob, korte rug en ik ben helaas niet van de lichtste (wel goeie voornemens dit jaar ;-)). Weeg rond de 95 kg.
Mag ik aub advies welk merk boomloos beste voor mij zou zijn aub? Mag ik met mijn gewicht uberhaubt boomloos rijden?
Ik doe enkel buitenritten, geen springen of dressuur.