voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:11

Wij gebruiken bij onze arizona een fra super singel. (speciaal op maat laten maken, we hebben nog een nieuwe liggen in een speciale kleine maat, maat 35 of 40 cm lang, in bruin)
Rond die singel hebben we een wollen singel hoes gedaan, langs de buikkant is dan een wolletje, langs de luchtkant een paar rekkers om alles op zijn plaats te houden. Gaat super zo. Githa had destijds snel wondjes van het snijden van de singel maar met het wolletje errond heeft ze daar geen last meer van.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:36

Hmm, ik rijd intussen al heel wat jaartje boomloos rond en omdat ik nu een dressuurzadel voor in de bak heb, ben ik aan het denken om mijn boomloosje nóg meer te customizen tot heerlijk op-en-top buitenrijzadel. Ik ben aan het denken om er endurance fenders met bijbehorende western stijgbeugels aan te hangen.
Maar.. in de zomer vinden wij het erg leuk om (dagelijks) door waterplassen te ploeteren en het stoot me een beetje tegen om dan met mooie nieuwe leren spulletjes in het water te gaan. Op dit moment worden mijn gewone rvs beugels en gewone beugelriemen nat, maar daar kom ik qua prijsverhouding natuurlijk wat makkelijker over heen..
Iemand een idee wat voor een smalle fenders er nog meer aan een Cheyenne passen? Een stalgenootje heeft bijvoorbeeld Wintec fenders en beugels aan haar gelijkgemerkte westernzadel, zo'n materiaal lijkt me wel geschikt?
Iemand een idee wat ik 't best kan doen? Ik heb trouwens een bruine BF, dus om het nog ff wat moeilijker te maken; graag wel in dezelfde kleur. :7

Ohja en ik heb trouwens een Grandeur Half Pad te koop, voor het geval dat iemand er toevallig naar op zoek is. O:)

En als ik nu toch deze post aan het schrijven ben, deel ik ook ff mijn laatste dilemma met jullie: ik wil er een HKM pad bij kopen, maar ik kom maar niet uit over welke kleur ik moet kiezen. Foto's van peerd in onderschrift, mijn tuig is bruin en ik heb tot nu toe alleen een babyblauwe.. Waar zouden jullie voor gaan?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:31

@ Whild: Kijk bij http://www.greendistance.nl
Daar hebben ze ook fenders e.d. die er tegen kunnen!

Ik heb uiteindelijk besloten om mijn zadel ook te customizen. Liep al lang met het idee, maar was er nog niet over uit. Bij mij gaat het over een pommel door een fork vervangen en ik wil geen ritsen meer, dus ik ga iets moois maken met platte leren veter. Ben dol op dit soort knutsels. Komt helemaal goed!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:13

Ik ga altijd met mijn leren fenders door het water waar barefoot beugels aan zitten, geen last van :D Maar ik ben niet super voorzichtig, meer lang leve de lol. Los van de fenders heb ik trouwens houten fenders te koop die tegen water kunnen, alleen dat moet je wel mooi vinden, ze zijn lichtbruin :)

http://boktimg.nl/sites/default/files/4 ... 7d764d.jpg

je mag ze voor een superzacht prijsje hebben :) (ik vind jouw tinker trouwens echt prachtig)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:26

Houten beugels bedoel je, houten fenders zal lastig rijden :D

Ik weet geen adres voor hafpads, maar zag justwestern hiervoor ergens voorbij komen. Ik zou dan nog even goed zoeken naar een andere want met justwestern zijn een hele boel slechte ervaringen (zo ook bij mij).

Jetta, dat kan denk ik heel mooi worden met een veter, ik ben benieuwd naar een foto als het af is.

Vanmorgen een rondje bos gereden met de seatsaver van m'n ghost (met dijwrongen) op m'n barefoot. Man wat zit dat stevig zeg! Pony heeft deze keer geen rare sprongen gemaakt, maar ik had echt het gevoel dat ik heel stevig zou blijven zitten mocht hij dat wel doen.
Maar zie ik het nou goed dat die dijwrong seatsaver van barefoot niet meer op de site staat?
Helaas doen de dijwrongen niks voor mijn knie waar ik met rijden steeds last van krijg, misschien zijn die slide over fenders met kniewrongen dan toch beter? Beugels met kussentjes heb ik al geprobeerd evenals gewone beugelriemen en beugels korter of langer, maar mijn knie blijft pijn doen na een klein uurtje rijden.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:28

oh haha ja. houten fenders dat zou wat zijn he _O- een seatsaver lijkt me ook heerlijk, ik ga denk ik zelf iets creëren met een schapenvacht.

Bij justwestern heb ik ook slechte ervaringen by the way.

TrIjNiE__

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:02

Nou fijn, al die slechte ervaringen bij justwestern -O- wacht al bijna 2 weken op een singel en beugels van die winkel :\ Heb er ooit eens een halster besteld, dat was mooi optiijd binnen...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:06

Zal ik dan maar goed nieuws vertellen van just western :)
Ik heb daar een tijd terug western beugels besteld en kreeg ze netjes na drie dagen thuis gestuurd. Dus ze kunnen het wel ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:17

ze hebben een extreem lange levertijd soms, maar dat staat ook bij de voorwaarden helaas.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:27

jammer! de laarzen bij justwestern leken me namelijk wel wat

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:24

Ach zo leer je wel om geduld te hebben :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:27

Haha ja dat wel maar dat is niet goed voor je stress niveau :+ Ik heb door wat ik over de lange levertijd van just western heb gelezen daar om die reden nog nooit iets besteld,heb namelijk nooit zoveel geduld..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:39

Arthurs westernstore heeft ook hafpads trouwens. Heb ze bij de kerstsale zien liggen (helaas niet in de sale).

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:49

Marcella schreef:
Arthurs westernstore heeft ook hafpads trouwens. Heb ze bij de kerstsale zien liggen (helaas niet in de sale).

Deze site kende ik ook nog niet, ziet er ook goed uit. Zou deze onder een Cheyenne passen? http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=2211

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:54

Zou kunnen dat deze dus net te kort is aan de zijkanten voor de cheyenne.

Zoek dat is een behoorlijke verzameling zadels die je heb.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 09-05-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:55

Ik denk dat die iets te kort is en er zitten ook geen inlages in denk ik.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:56

Hahah, schreef te gelijker tijd hetzelfde

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:57

Heb mijn westernpads ook wel eens geprobeerd onder mijn cheyenne, maar kom toch nog een aardig stukje tekort dan.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:58

Ja dacht ook al dat ie een beetje te kort zou zijn, oogt niet erg groot idd

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:07

het bontje hier ertussen uit gehaald, zit een stuk beter! ze was na het weghalen minder nukkig, ze had dus last van heb ontje :)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:32

Ik wil jullie even wat voorleggen. Mijn tinker heeft een wat kort ruggetje en ik heb daar een arizona mt 1 op liggen. Hij wordt nu ingereden (2x per week) en nu zag ik vorige week aan beide kanten (rechts iets meer dan links) een welving/ vlakke bult voor zijn kruis/ achter het zadel. Idealiter is zijn zadel wat aan de lange kant, maar mijn gewicht (60 kg) zit wel op de goede plek. De plekken lijken niet pijnlijk/ gevoelig en zijn zacht (zoals muis van je duim). Hij is iets aan de dikke kant. Ik twijfel zelf of het van het zadel komt (vocht/ zwelling), of dat het vetophopingen of spieren zijn. Het voelt het meest aan als spieren, maar ik vind het een bijzondere plek als ze zich daar ontwikkelen (en is dat dan een goed of slecht teken?). Qua rijden vind ik het moeilijk te beoordelen of hij ergens last van heeft; hij is nog maar net onder het zadel en zoekt natuurlijk nog naar balans enzo. Dus hij stopt wel eens en doet zijn hoofd wel eens omhoog, maar is hartstikke braaf en doet het eigenlijk super. Om voor de veilige weg te kiezen, neig ik er nu toch naar mijn zadel in te ruilen voor een cayenne (hoe schrijf je dat?), al ben ik voor mezelf erg blij met dit zadel... (maar mocht hier iemand een cayenne mt1 met vps in het bruin willen ruilen tegen een arizona mt 1 met vps in het bruin; ik hou me aanbevolen!)

Ik hoop dat iemand van jullie dit herkent/ advies kan geven.

@Whild: gave tinker! Ik denk dat een rood of creme kleurig dekje heel mooi zal staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:03

Denk dat je dan beter even foto kan plaatsen, want heb nu niet echt een idee wat je bedoel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:23

Ja. Een foto plaatsen. Het kunnen heel goed spieren zijn. Maar zo kan ik het niet zien....

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:53

Ik heb nagezien Kartijn.

Ik moest wachten op je zwarte pad en wijde pommel, nu is Barefoot nog altijd niet geweest om het af te leveren.

Dit gaat dan volgende week worden.

Ik kan je wel een bruine pad leveren van Grandeur (zijn normaal duurder) als dit ok is, kan ik het nog toesturen (als de post open is..)

Groetjes

Kreeg net dit bericht van de winkel van Barefoot...

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:08

Ik zal dit weekend eens een foto maken. Ben intussen wat verder gaan lezen en wat ik tegen kom is dat het wel vaker voor komt bij paarden die net aan het werk gaan. Soort spierpijn (vast zittende spieren, wat bij ons een 'knoop' is) op de lendenen. Maar kan ook van te lang zadel. In het laatste geval natuurlijk oplossen, in het eerste geval gaat het meestal over zodra het paard de rug goed leert gebruiken.

Maar het zadel zit me nu niet zo lekker meer... :7 Dus als iemand interesse heeft ;-).