[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:37

Phoe een Lipica, wordt niet vaak besteld denk ik.

Mijn test-Barocco :

Afbeelding

Zit net hetzelfde als mijn Roma.

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:40

Mooi hoor!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:41

Ik vond hem in blauw ook wel leuk....... :#

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:42

Ja blauw is ook gaaf!Ik hou zowiezo van kleurtjes :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:45

Marlis schreef:
Op bokt gaven een aantal aan dat de zitmaat te klein is voor ons bij ons nieuwe zadels. Tijdens het passen was er een maat groter en toen werd ons aangeraden deze zitmaat te nemen. Dus zo besteld.
[ [url=m/h729Vp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9iRKvy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat denken jullie ?

De zadels en pads staan mooi bij jullie hafjes +:)+ persoonlijk vind ik de zitting niet te klein. ( even ter vergelijking, deze maat komt overeen met een BF Arizona maat 2) De zadels moeten nog vormen en zijn nu nog enorm stug. Naarmate het zadel meer gebruikt wordt ga je er beter in zitten. Wel mag het zadel op de onderste haf op de foto iets naar achteren.
De bevestiging van de fenders kun je ook nog iets hoger doen. Zo krijg je een stillere beenligging.

Dmv het toevoegen van extra inlagen aan de voorzijde kun je de ligging van je zadel nog iets aanpassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:58

Dijstukken??? Bedoel je de dij wrongen?
Ergens op Facebook staan afmetingen - nogmaals - standaard maat is tot maat 44 maximaal

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:58

Kan die ghost ook in bruin afgewerkt worden? :9

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:00

chimello schreef:
Kan die ghost ook in bruin afgewerkt worden? :9

In alle kleuren die beschikbaar zijn bij Ghost - binnenkort nieuwe kleuren

cellibelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:03

Kwetal schreef:
cellibelli schreef:
Onder het mom durf te vragen :P .
weet iemand waar ik de barefoot AdJust maat 2(verstelbaar naar 1-2-3) kan testen?
Heb ze wel al gevonden in de maat 1 maar helaas daar past mijn achterwerk niet in ;) .

En:

Wie heeft er ervaring met de Ghost Lipica?
Weet al waar je die kan huren :) maar vraagme af hoe die valt kwa zit en hoelang de
zweetbladen ong zijn :)

Ik heb de Lipica getest van de zomer en vond hem superfijn. Helaas 'prikten' de zweetbladen in mn knieholtes. Om die reden toch maar een Roma gekocht. Als er een keer een andere zitting bij komt wordt het een custom made Lipica met aangepaste zweetbladen.
Maar de kans is groot dat het bij jou niet prikt natuurlijk!

Dat was ook een dingetje - de lengte van de zweetbladen, maar de grootste boosdoener waren de wrongen. Je kunt het model uiteraard ook zonder wrongen bestellen of met slechts een kleine "bolling" op die plek.

Dit is hem in wol, zonder wrong, maar alleen 1cm extra schuim op de plek waar de wrong zit.
Afbeelding[/quote]

Dank jullie wel.
Sorry Kwetal , dacht dat het andere linkjes waren :o .
gaat verlopig weer in de meeleesmodus ;)
Laatst bijgewerkt door cellibelli op 15-02-16 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:05

Maar de onderkant blijft wel zwart of kan die ook in bruin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:06

Kwetal schreef:
Citaat:
Een goed westernzadel maakt dat een ruiter van een bepaald postuur in dat model goed kan zitten - dat mensen een barrelzadel (*autocorrect maakt hier een borrelzadel van :+ ) kopen omdat hij zo lekker kort is, bewijst dat een "goed" zadel wordt aanbevolen (of aangekocht) door "verkeerde" mensen.
(...)
Dus dit is een taalkundig probleem - vervang "goed" door "passend" 8-)

Aha, dat lost denk ik de spraakverwarring op. 8-) Ik snapte al niet hoe je "Op een goed westernzadel zit je net zo keurig als op een dressuurzadel" bedoelde, want dat klopt gewoon niet met alle verschillende goede westernzadelmodellen. Maar als je eigenlijk alleen de voor dressuur passende westernzadelmodellen hebt, dan klopt het. Vind borrelzadel trouwens wel een goede vondst, klopt ook wel aardig met de houding die je erin krijgt. 8-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:11

De post hierboven bevat een serie foto's met afmetingen van zitting en zweetbladen etc.
De Lipica met lange zweetbladen is de Roma
Helpt dat?

Chimello - het kan, op speciale bestelling, maar voor zover ik weet is de sympanova alleen in zwart beschikbaar Je kunt wel kiezen voor suede op de kussens ipv Sympanova - of wol (niet in bruin) Lamsvacht (wel in bruin)

Speciale bestelling moet worden afgenomen....

:9k alle zadels zijn borrelzadels - drank is ingebed in het hele ruitergebeuren (denk maar aa de Sherry voor de jacht)

En passend is ook passend voor je tak van sport: dan past een borrelzadel :P geweldig, en verder moeten de zitting etc. aangepast zijn aan de bouw van de ruiter - een goed westernzadel kan dat leveren. Met massaproductie is dat wat lastiger. Het zijn geen leggings of sokken die tot op zekere hoogte meerekken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:18

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:20

Het zal best - bedankt voor de link - maar bij Ghost ligt het niet en wanneer hij voor 1 klant moet inkopen...???
Rn mogelijk is dit minder geschikt? Er zijn toch soorten in...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:48

Kitty_ schreef:
Marlis schreef:
Op bokt gaven een aantal aan dat de zitmaat te klein is voor ons bij ons nieuwe zadels. Tijdens het passen was er een maat groter en toen werd ons aangeraden deze zitmaat te nemen. Dus zo besteld.
[ [url=m/h729Vp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9iRKvy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat denken jullie ?

De zadels en pads staan mooi bij jullie hafjes +:)+ persoonlijk vind ik de zitting niet te klein. ( even ter vergelijking, deze maat komt overeen met een BF Arizona maat 2) De zadels moeten nog vormen en zijn nu nog enorm stug. Naarmate het zadel meer gebruikt wordt ga je er beter in zitten. Wel mag het zadel op de onderste haf op de foto iets naar achteren.
De bevestiging van de fenders kun je ook nog iets hoger doen. Zo krijg je een stillere beenligging.

Dmv het toevoegen van extra inlagen aan de voorzijde kun je de ligging van je zadel nog iets aanpassen.

[ [url=m/orOeKv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dTyqes.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uehSM3.png]Afbeelding[/url] ]

Thanks. We zijn er ook heel blij mee. En het vormen moet idd nog komen dat is heel erg logisch als iets nieuw is.

Ging wel erg twijfelen naar aanleiding van de posts in ander topic dat die te klein is maar met rijden geen last van tegen de fork komen of iets en zat lekker. Alleen idd meer naar achteren.

Morgen even goed kijken hoe en wat met opzadelen

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:29

Het is wel fijn om te weten dat de mogelijkheid er is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:54

Kwetal schreef:
Het zal best - bedankt voor de link - maar bij Ghost ligt het niet en wanneer hij voor 1 klant moet inkopen...???
Rn mogelijk is dit minder geschikt? Er zijn toch soorten in...

Wat een aardige reactie. :+
Als iemand schrijft dat een materiaal waarschijnlijk niet in een bepaalde kleur beschikbaar is, dan is het denk ik wel handig als iemand aangeeft dat die uitspraak in elk geval in 1 betekenis niet juist is. Een beetje zoals met die western zadels. Gekleurd sympanova is wel beschikbaar, alleen ook met de juiste specificaties is het niet per se direct binnen het bereik van Ghost.

@ Chimello: Natuurlijk heeft Ghost niet alles op voorraad, maar mij ervaringen met Ghost (in elk geval met Buitenzinnig) is dat ze superveel meedenken en ook op verzoek op zoek gaan naar leuke kleurtjes. :j Of dit bruine Sympanova exact de juiste specificaties heeft weet ik natuurlijk niet, maar daar kun je bij de verkoper altijd naar vragen. En wanneer Ghost het voor 1 klant moet inkopen...???
Voor mijn wensen gingen ze erg ver en zelfs echt op zoek. Daarnaast heb ik wel eens zelf materiaal dat ik wilde gekocht & naar een tuigmaker gestuurd. Zolang de specificaties klopten hadden ze er geen probleem mee om leer dat ze gratis in een andere kleur aangeleverd kregen te verwerken. :+ Ik weet natuurlijk niet of dat ook bij Ghost zo is, maar mijn ervaringen met hun zijn in elk geval erg positief. +:)+
edit: ik zie net dat Freeform blauw sympanova gebruikt, dus er bestaat wel degelijke zadelkwaliteit in kleur. :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:00

Ik wil nu niet te lastig doen met vragen hoor, ik ga voorlopig denk ik toch met een boomzadel werken maar ik wil in de toekomst nog altijd een fijn allround zadel en die wolletjes van Ghost zien er zo comfortabel uit... Dus dan is het leuk om te weten dat er opties zijn. Vind ghost stiekem leuker dan Startrekk nu :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:07

Wat is je reden om eerst met een boomzadels te werken? Ik vind Startrekks trouwens ook erg mooi, vooral de barokke modellen. <3 Alleen jammer dat er zo'n prijskaartje aan hangt...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:21

xyzutu2
Ghost probeert iedereen tevreden te maken - maar om de productiekosten zo laag mogelijk te houden, moet je soms keuzes maken.
Jij geeft me een link met kleurtjes - daarvoor heel hartelijk dank, dat meen ik echt! :-) - Ghost koopt echter zoveel mogelijk in Italië in (scheelt verzendkosten en hij kan het persoonlijk testen en keuren) Ik (ben geen fabrikant) heb geen flauw idee of de Sympanova die als tent-tapijt moet dienen, geschikt is voor onder zadels. Maar mogelijk is het juist buitengewoon geschikt. Dus wanneer iemand een andere kleur will hebben, moet dat worden nagevraagd, ik kan het niet garanderen.

Ook wordt er nagedacht over nieuwe materialen, zoals Micropell (synthetisch glad leer) en nieuwe kleuren Lorica (synthetisch suede

Afbeelding

Afbeelding

Voorbeelden van afwijkende bestellingen zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:20

Die zijn ook mooi zeg

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:04

Kwetal schreef:
Dat was ook een dingetje - de lengte van de zweetbladen, maar de grootste boosdoener waren de wrongen. Je kunt het model uiteraard ook zonder wrongen bestellen of met slechts een kleine "bolling" op die plek.

Dit is hem in wol, zonder wrong, maar alleen 1cm extra schuim op de plek waar de wrong zit.
[ Afbeelding ]

Ik vond de wrong juist super. Ik zat er echt lekker in. En nog net iets lekkerder dan in de roma.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:25

Leuk die aparte zadels! Als ik de lotto win bestel ik ook een tweede zitting (kwijl :P )

Mijn ghostje is grappig, hij blijft liggen waar ik 'm leg met opzadelen. Ook als dat te veel naar achteren is! Heb de ervaring met Barefoots dat ze het liefst naar de meest ideale plaats kruipen.
Heeft iemand tips of foto's van waar de Ghost mag/moet liggen tov de schouder?

Omdat het zadel vrij lang is (idd ook lengte aan de voorkant) en de schouder er gewoon onderdoor kan bewegen, mag hij misschien meer naar voren. Maar ben gewend om m'n zadel net als de barefoot, achter de schouder te leggen. Heb geen foto gemaakt, vond alleen vorige keer met afzadelen dat het zadel wat ver over de laatste rib kwam (verder dan 'normaal') :P Lekker duidelijk verhaal maar affin.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:28

Safiera schreef:
Leuk die aparte zadels! Als ik de lotto win bestel ik ook een tweede zitting (kwijl :P )

Mijn ghostje is grappig, hij blijft liggen waar ik 'm leg met opzadelen. Ook als dat te veel naar achteren is! Heb de ervaring met Barefoots dat ze het liefst naar de meest ideale plaats kruipen.
Heeft iemand tips of foto's van waar de Ghost mag/moet liggen tov de schouder?

Omdat het zadel vrij lang is (idd ook lengte aan de voorkant) en de schouder er gewoon onderdoor kan bewegen, mag hij misschien meer naar voren. Maar ben gewend om m'n zadel net als de barefoot, achter de schouder te leggen. Heb geen foto gemaakt, vond alleen vorige keer met afzadelen dat het zadel wat ver over de laatste rib kwam (verder dan 'normaal') :P Lekker duidelijk verhaal maar affin.

Ja, de voorkant is verder naar voren gesneden - zoals bijvoorbeeld een Western zadel - daar hoort de voorkant zo geconstrueerd te zijn dat de schouder er onderdoor kan bewegen. Dus behalve de bar-stelling (de hoek die de bars maken vanaf de voorkant gezien) moet er ook "flare" zijn, dat is dt de punt van de bars (de lengte boom) naar buiten krult. En dan nog hoe ver de skirts omhoog zijn getrokken in de fork - dat bepaald bij een Western zadel met boom, hoe hij passend gemaakt is. Bij Ghost is dat alles flexibel, dus hij mag vrij ver naar voor liggen, zolang het schouderblad er maar onderdoor kan. De achterkant van de Ghost draagt niet - tenzij je op de cantle zit. Dus dat mag ook best iets langer zijn. In elk geval moet jouw gewicht net achter de schoft komen en het einde van het zitgedeelte zeker niet voorbij die beroemde 18e wervel.
Op de site kan je een instructie filmpje vinden http://www.ghostsaddle.com/Ghost_Saddle ... TIONS.html
Stuur bij twijfel even wat foto's van hou jouw zadel ligt naar Suzanne, van BuitenZinnig, die komt vandaag weer terug als het goed is.