voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:38

Duhelo schreef:
die droge plekken heb ik op beide van mijn paarden ook. Ongeacht of ik een pittige rit gedaan heb met veel lichtrijden en galop, of een staprit.
Zolang het niet verdikt, geen wit haar op komt en niet pijnlijk is maak ik me niet echt zorgen.

edit: nu ik het me bedenk, onder mijn Arizona heb ik dezelfde plekken als bij een london, echter heeft de Arizona verplaatsbare beugelophanging, die ik ook al meerdere keren op een andere plek gehangen heb (tegen dat ik mijn zit gevonden had :D )) en de plekken bleven hetzelfde.
Nu heb ik redelijk ronde paarden, dus moet wel redelijk aansingelen om het zadel te laten liggen, zouden die plekken niet van de singelbevestiging kunnen zijn? (beide van mijn paarden hebben singelnijd trouwens, ondanks barefoot, goede pad, soepel lederen banaansingel of een FRa of een stretch en breath singel...

Maar de singelbevestiging zit toch op een andere plek dan de beugelophanging?

TrIjNiE__

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:51

Pfff, nog steeds geen zadel -O- Krijg je een mail als er iets niet op voorraad is?

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:00

Ik rij met veel plezier alweer 1,5 jaar op mijn barefoot. Altijd leuk in de binnen of buitenbak opstappend via een krukje.
Sinds kort ook af en toe naar buiten. En daar kom ik een nadeel tegen: als ik op wil stappen buiten - zonder krukje, bankje, boom - dan trek ik mijn zadel helemaal scheef. Soms een klein beetje, soms zit ie aan de zijkant van mijn paard (gelukkig heb ik een braaf paard). Ik singel in verschillende keren aan, tot ik net 2 vingers er nog tussenkrijg. Moet wel eerlijk toegeven dat ik niet van de lichtste ben ... maar toch ... een nadeel.

Ja zei men bij ons (waar men niet gek is van bitloos) dat is wel vaker het geval bij ronde paarden en boomloze zadels. Dat glijdt makkelijker weg. Heb een opstaphulp bij Buitenzinnig gekocht en dat lukt wel maar is toch een beetje een gedoe. Sta je bij een restaurant en zit het hele terras te kijken hoe je opstapt .... ik weet ik zou er sch... aan moeten hebben maar dat heb ik niet.

Iemand nog tips?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:39

Sonja89 schreef:
Duhelo schreef:
die droge plekken heb ik op beide van mijn paarden ook. Ongeacht of ik een pittige rit gedaan heb met veel lichtrijden en galop, of een staprit.
Zolang het niet verdikt, geen wit haar op komt en niet pijnlijk is maak ik me niet echt zorgen.

edit: nu ik het me bedenk, onder mijn Arizona heb ik dezelfde plekken als bij een london, echter heeft de Arizona verplaatsbare beugelophanging, die ik ook al meerdere keren op een andere plek gehangen heb (tegen dat ik mijn zit gevonden had :D )) en de plekken bleven hetzelfde.
Nu heb ik redelijk ronde paarden, dus moet wel redelijk aansingelen om het zadel te laten liggen, zouden die plekken niet van de singelbevestiging kunnen zijn? (beide van mijn paarden hebben singelnijd trouwens, ondanks barefoot, goede pad, soepel lederen banaansingel of een FRa of een stretch en breath singel...

Maar de singelbevestiging zit toch op een andere plek dan de beugelophanging?

op zich wel, maar kan misschien zijn als je aansingelt dat er druk in een band over de rug komt en daardoor drukplekken geeft?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:44

Duhelo schreef:
op zich wel, maar kan misschien zijn als je aansingelt dat er druk in een band over de rug komt en daardoor drukplekken geeft?

Oh zo! Nu je het zegt, ik had de singel dit keer aan beide zijden een gaatje strakker dan normaal, omdat het zadel anders wat schuift (iets te ronde IJslander, wordt aan gewerkt). Zou dat het dan zijn? Omdat jij dus ook redelijk moet aansingelen... De volgende keer zal ik de singel weer losser laten en kijken of dat verschil maakt op een soortgelijke rit. Vind 't wel frappant dat ik dit nooit eerder heb gehad namelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:48

Sonja89 schreef:
Duhelo schreef:

Oh zo! Nu je het zegt, ik had de singel dit keer aan beide zijden een gaatje strakker dan normaal, omdat het zadel anders wat schuift (iets te ronde IJslander, wordt aan gewerkt). Zou dat het dan zijn? Omdat jij dus ook redelijk moet aansingelen... De volgende keer zal ik de singel weer losser laten en kijken of dat verschil maakt op een soortgelijke rit. Vind 't wel frappant dat ik dit nooit eerder heb gehad namelijk.

ik heb dit nog nooit gehad (de plekken dus), maar beide paarden hebben wel singelnijd (en mijn oudste heeft het behoorlijk, die stapt weg met een sprong vooruit)
en heb ook bij beide paarden droge plekken op die plaats (maar geen verdikkingen oid)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:49

Hmm, singelnijd heeft die van mij dan weer niet. Hebben die van jou dat altijd al gehad, met andere zadels ook?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:52

ik heb enkel barefoot erop gehad, mijn dikkies passen geen andere zadels :P

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:56

Duhelo schreef:
ik heb enkel barefoot erop gehad, mijn dikkies passen geen andere zadels :P

}:0

Zal het eens in de gaten blijven houden de komende tijd...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:28

Ik zie ook droge plekken ongeveer op dezelfde plaats. Zowel bij de barefoot als de ghost. Geen gevoeligheid bij pony of verdikkingen ofzo dus ik maak me niet echt zorgen, maar bedenk nu dat het inderdaad best eens van het aansingelen kan komen. Zonder boom word ook de druk van de singel wat minder verdeeld en als je dan redelijk strak aansingelt is dat best eens mogelijk.

Ik had trouwens een tijdje geleden een ghost erbij gekocht waar de singelstoten ontbraken. Inmiddels hebben we die er aan kunnen maken en er een aantal keer mee gereden. Maar hoewel pony hem wel fijn leek te vinden zit het voor mijzelf niet fijn. Ik zit op een rare manier breed voor mijn gevoel. Lijkt te steunen op twee punten van mijn boven benen maar niet op mijn kont.
Mijn stalgenootje echter die de barefoot te breed vind zit op de ghost een stuk beter en ligt ook beter op haar pony dus mag de ghost daar voorlopig logeren.

Op mijn pony heb ik van de week een aantal hidalgo zadels kunnen leggen en alleen de caracas kwam eruit als mogelijke kanshebber. De rest is ondanks dat er korte kussens onder kunnen toch teveel zadel voor mijn kleine pony. Nog even overdenken wat ik van een spaans model zadel vind en dan misschien toch testen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:53

Viola, hoe vond je de hidalgo zelf zitten?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:02

Liamssfork schreef:
ik ben ongv. 1.70m maar groei nog wel, welke zou ik dan het beste kunnen nemen denk je?

Tja, wat je zelf fijn vindt denk ik.. Als je er vanuit gaat dat je nog veel groeit zou ik voor de 1.40m. gaan en anders kun je die van 1.30m. ook makkelijk hebben waarschijnlijk. Met de 1.40m. hou je (nu) wel een eind over..

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:28

Oke bedankt, ga er even goed over nadenken :p

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:35

Rider01 schreef:
Viola, hoe vond je de hidalgo zelf zitten?

Ik heb er zelf niet op gezeten. Het was op een evenement en voor mijn pony de eerste keer op vreemd terrein. Hij was rustiger dan ik had verwacht, maar absoluut niet ok om op te stappen (en vooral ik niet, ben geen zekere ruiter). Had ook al van te voren besloten dat ik dat niet zou doen. Dus alleen zadels op hem gepast om te zien of er 1 tussen zit die de moeite waard is om thuis in alle rust een week te testen.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:52

Weer een vraag (ben lekker bezig): Waar kun je hier in NL haf-pads kopen? Heb op internet zitten zoeken maar krijg alleen maar sites van de USA en die zijn ook nog is belachelijk duur dan. Verder ken ik wel justwestern.nl maar die hebben niet het model dat ik zoek, de endurance pad, die zegmaar de pasvorm van de Cheyenne heeft.
Of zou deze ook onder de cheyenne passen: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 1139s.aspx

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:36

Ik heb mijn HAF pad bij de paardendrogist vandaan. Zijn ze daar niet meer?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:40

Weet iemand toevallig een cheyenne maat 1 met knop te koop?

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:47

Safiera, kende heel deze site nog niet! Heb net even gekeken maar staan geen haf pads tussen helaas

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:54

Ik rijd op sinds kort op een Barefoot Arizona (wat een heerlijk zadel!) en wil hiervoor graag een andere singel aanschaffen.
Er is natuurlijk de 'standaard' Barefoot western singel, heeft iemand hier ervaring mee (is hij zacht en niet te 'zweterig').

En zijn er mensen die ervaring hebben met andere western singels? Ben op zoek naar een comfortabele singel, hou er van lekker lang buiten te rijden, dus een die niet te snel zweterig wordt. En ik heb mazzel, zadel glijd niet en singelplek ligt op de 'normale' plek, dus een aparte vorm is niet nodig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:08

Liamssfork schreef:
Safiera, kende heel deze site nog niet! Heb net even gekeken maar staan geen haf pads tussen helaas

Dat is jammer, zag het net zelf ook. Ik heb trouwens super ervaring met hun service, bestel daar vaak.
Moet in de opruiming geweest zijn dan dat ik die pad daar gekocht heb.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:10

Ik zal het onthouden, misschien voor in de toekomst.
Dan heb je geluk gehad :) Hoop dat ik zo'n pad ook nog is ergens kan krijgen

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:29

Heb een site gevonden voor de endurance haf pad: €95,58 dus flink aan de prijs maar altijd leuk om even te onthouden. Site: www.hippogriff.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:33

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:36

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:55