[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:37

Op bokt gaven een aantal aan dat de zitmaat te klein is voor ons bij ons nieuwe zadels. Tijdens het passen was er een maat groter en toen werd ons aangeraden deze zitmaat te nemen. Dus zo besteld.
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie ?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:39

Probeer het eens met je beugels 2 gaten langer je zit te ver Nasr achter en met je benen te ver naar voren in een stoelzit

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:41

Kom van dressuur zadel af en had nu al het idee dat me benen continu uit de beugels gingen en ze elke x bijna verloor. Misschien is dat ook een kwestie van wennen hoor. Heel anders natuurlijk dressuur zadel met boom en gedwongen zit en nu dit western model boonloos.

Zal morgen even kijken iig stil staand hoe het zit met langer..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:42

Ruimte zat lijkt mij toch!?En zelf voel je neem ik aan wel het beste of het wel of niet past qua zit..

Mooi compact zadeltje de freemax :j
Laatst bijgewerkt door pleiada op 15-02-16 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:42

hobbelheks schreef:
Probeer het eens met je beugels 2 gaten langer je zit te ver Nasr achter en met je benen te ver naar voren in een stoelzit

2 gaten langer!? Op de rijfoto's lijkt het alsof ze maar net bij de beugels komt die kunnen echt niet langer, zou zelfs adviseren om ze korter te doen.

Ik vind zadel niet veel te klein ogen eerlijk gezegt. Maar wel dat je op de cantle zit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:44

Heb ook het idee dat het zadel teveel naar voren ligt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:49

Het lijkt alsof je iets meer naar voren moet gaan zitten op foto 1. Er is wel ruimte maar je zit niet mooi in het midden. Beugels zou ik niet langer doen!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:51

Ja klopt lag inderdaad te ver naar voren. Morgen beter op zadelen. Is allemaal even wennen en uit zoeken van het beste is. Had zelf het idee inderdaad de beugels elke x kwijt te raken tijdens het rijden. Heb wel een filmpje, maar paard en ik hebben aantal maanden niet gereden en nu heel ander zadel dus houding is echt bagger. Kan hem hier posten ? Hij is uploaden.

Ben verder super blij dat ze er zijn en vind het prachtige zadels. Western hoofdstel voor erbij komt deze week aha staat wat mooier. Twijfelden door reacties alleen of de zitting dus niet te klein is.

Niet dat er nu geld is voor weer nieuwe heb net 2 Freemax gekocht en hiervoor is er uiteraard de pas service geweest.

Edit: hier klein filmpje in draf. Heeeeel veel verbeter punten daar ben ik mij van bewust.
https://youtu.be/UxD_QtJoeG8

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:59

Ik ben toevallig sinds kort overgestapt naar western, heb geleerd dat je je voeten lekker comfortabel een stuk verder in de beugels kan doen. Dat geeft meer steun en balans. In filmpje lijk je afentoe alleen je tenen er in te hebben.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:02

Ja klopt verloor ze elke x bijna.
Wij komen van dressuur en willen ons nog omscholen maar eerst paardjes beetje conditie laten krijgen. Vooral de jongste voorzichtig ivm spierbevangenheid van sloot voor we lessen gaan.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:06

Marlis schreef:
Wij komen van dressuur en willen ons nog omscholen maar eerst paardjes beetje conditie laten krijgen. Vooral de jongste voorzichtig ivm spierbevangenheid van sloot voor we lessen gaan.

Ik ben mijn paardje nu ook omscholen, zitten we in zelfde schuitje. Heb ervoor ook alleen maar engels gereden. Maar ik heb dan een Boomloze bob marshall en ondervond daar geen zit problemen mee, zat meteen als een huis, beugels een gat korter dan met dressuuren goed in midden en diep zitten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:07

Daphneeeej schreef:
Marlis schreef:

Ik ben mijn paardje nu ook omscholen, zitten we in zelfde schuitje. Heb ervoor ook alleen maar engels gereden. Maar ik heb dan een Boomloze bob marshall en ondervond daar geen zit problemen mee, zat meteen als een huis, beugels een gat korter dan met dressuuren goed in midden en diep zitten.

Beugels ga ik denk ik morgen korter doen kijken hoe het dan gaat. Vond het zelf wel heerlijk zitten hoor.

Leuk dat jij en je paardje ook aan het omscholen zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:23

Nou, zo erg is je zit nou ook weer niet hoor. Vind het er best netjes uitzien. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:46

Humm....ik vind zeker wel dat je te veel op de cantle zit, maar is lastig inschatten of dat nog te verhelpen is door zadel iets anders neer te leggen / zelf wat dieper in het midden te gaan zitten.

cellibelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:11

Onder het mom durf te vragen :P .
weet iemand waar ik de barefoot AdJust maat 2(verstelbaar naar 1-2-3) kan testen?
Heb ze wel al gevonden in de maat 1 maar helaas daar past mijn achterwerk niet in ;) .

En:

Wie heeft er ervaring met de Ghost Lipica?
Weet al waar je die kan huren :) maar vraagme af hoe die valt kwa zit en hoelang de
zweetbladen ong zijn :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:41

Hoe heet die barock uitvoering van ghost ook al weer en is hij te vinden op de site ?
Overweeg zo een te gaan kopen

Al gevonden .
Zijn er hier gebruikers van dit type ? Hoe zijn de ervaringen ? En hoe zijn jullie kleur samenstellingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:46

Marlis schreef:
Op bokt gaven een aantal aan dat de zitmaat te klein is voor ons bij ons nieuwe zadels. Tijdens het passen was er een maat groter en toen werd ons aangeraden deze zitmaat te nemen. Dus zo besteld.

Wat denken jullie ?

Ik denk dat je sowieso nog even je zit moet vinden (en niet te vergeten het zadel in moet rijden! :j ), maar waar ik me meer zorgen over zou maken is dat het zadel in stilstand netjes recht lijkt te zitten, en op de draffoto voorover lijkt te duiken, waarbij de pommel lager wordt dan de cantle. De foto is ook scheef genomen, maar volgens mij niet zo scheef dat dat het verschil helemaal verklaart. Misschien toch een kleinere pommel proberen?

Zelf heb ik (boom)westernzadels nooit fijn gevonden (de drie waar ik op gereden heb tenminste) om in te zitten. Ik kreeg net als jij meteen een stoelzit en raakte steeds mijn beugels kwijt tenzij ik mijn hakken ertegenaan duwde. Ik denk dat ik vooral last had van die enorm stugge zweetbladen/fenders waardoor ik niet meer zelf mijn voeten kon positioneren. Op andere (Portugese) wrong-loze zadels had ik dit probleem niet, omdat de beugels daar gewoon aan dunne riempjes hingen. Veel westernruiters zitten in een stoelzit. Misschien dat westernzadels gewoon wat kritischer zijn in de pasvorm naar de ruiter toe?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:42

Er zitten goede pommels in de maten zijn opgemeten van beide paarden (zijn 2 verschillende). Dus vertouwen erop dat dat in orde is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:44

Op een goed westernzadel zit je net zo keurig als op een dressuurzadel - het hangt af van hoe het gemaakt is - en je ziet ook heel veel mensen op mooie dressuurzadels nog steeds in stoelzit eindigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:06

Kwetal schreef:
Op een goed westernzadel zit je net zo keurig als op een dressuurzadel - het hangt af van hoe het gemaakt is

Bob Marshall staat bekend als een erg goed boomloos westernzadelmerk, maar die heeft binnen zijn collectie ook een enorme varieteit aan beugelophangingen. Als je deze twee modellen bijvoorbeeld zonder fenders met elkaar vergelijkt, dan zie ik niet hoe je met het onderste model je hielen onder je zitbeenknobbels krijgt.

http://www.sportsaddle.com/endurancesad ... urance.jpg

http://www.sportsaddle.com/barrelsaddle ... lracer.gif

Dat neemt niet weg dat het zadel nog steeds erg goed is, maar het heeft gewoon een hele specifieke functie (barrelracing), en met een meer klassieke zit red je het daar niet op. Dat vind ik een specifiek 'probleem' van westernzadels; bij dressuurzadels heb je keus tussen goede en slechte zadels, 8-) maar elk zadel werd ooit gemaakt vanuit het idee 'hielen onder de zit' - of dat het waarmaakt is een tweede, maar de beoogde functionaliteit is hetzelfde.
Maar 'een goed westernzadel' bestaat niet; je hebt binnen westernzadels nog zo'n enorme varieteit aan zadelvormen met allemaal een andere zit, beugelophanging enz. dat je flink de mist in kan gaan als je een barrel zadel koopt om dressuur mee te rijden. Dat heeft niets te maken met of je onafhankelijk of goed dressuurmatig zit, of met de kwaliteit van het zadel; het is gewoon niet voor een dressuurzit gebouwd, en de stugge brede beugelriemen&fenders geven daarin ook maar heel weinig speelruimte; jouw been hangt daar waar de beugelriem hangt. Ik zie in Nederland verhoudingsgewijs erg veel barrel-achtige beugelophangingen (dus stoelzit-bevorderend) voorbij komen bij ruiters die nog nooit een ton van dichtbij hebben gezien en alleen buiten rijden/in de bak dressuurmatig/reining-achtig rijden.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:12

cellibelli schreef:
weet iemand waar ik de barefoot AdJust maat 2(verstelbaar naar 1-2-3) kan testen?
Heb ze wel al gevonden in de maat 1 maar helaas daar past mijn achterwerk niet in ;) .

En:

Weet al waar je die kan huren :) maar vraagme af hoe die valt kwa zit en hoelang de

Ik heb de Lipica getest van de zomer en vond hem superfijn. Helaas 'prikten' de zweetbladen in mn knieholtes. Om die reden toch maar een Roma gekocht. Als er een keer een andere zitting bij komt wordt het een custom made Lipica met aangepaste zweetbladen.
Maar de kans is groot dat het bij jou niet prikt natuurlijk!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:15

Marlis, ik heb ook het idee dat het aan de beugelophaning ligt. Is die verstelbaar? Kan je hem iets naar achteren doen? Dan wordt de stoelzit minder en kom je wat minder op de cantle.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:28

Citaat:
Maar 'een goed westernzadel' bestaat niet; je hebt binnen westernzadels nog zo'n enorme varieteit aan zadelvormen met allemaal een andere zit, beugelophanging enz. dat je flink de mist in kan gaan als je een barrel zadel koopt om dressuur mee te rijden. Dat heeft niets te maken met of je onafhankelijk of goed dressuurmatig zit, of met de kwaliteit van het zadel; het is gewoon niet voor een dressuurzit gebouwd, en de stugge brede beugelriemen&fenders geven daarin ook maar heel weinig speelruimte; jouw been hangt daar waar de beugelriem hangt. Ik zie in Nederland verhoudingsgewijs erg veel barrel-achtige beugelophangingen (dus stoelzit-bevorderend) voorbij komen bij ruiters die nog nooit een ton van dichtbij hebben gezien en alleen buiten rijden/in de bak dressuurmatig/reining-achtig rijden.

Een goed westernzadel maakt dat een ruiter van een bepaald postuur in dat model goed kan zitten - dat mensen een barrelzadel (*autocorrect maakt hier een borrelzadel van :+ ) kopen omdat hij zo lekker kort is, bewijst dat een "goed" zadel wordt aanbevolen (of aangekocht) door "verkeerde" mensen.

Net zo goed als dat "men" een dressuurzadel aanschaft om de verkeerde overwegingen - ik heb een kort paard, dus wil een 17", maar ze hebben wel een 19" achterwerk, of zijn erg lang. Dan past dat niet en ga je raar zitten, waardoor je een verkeerde inwerking hebt op je paard.

Dus dit is een taalkundig probleem - vervang "goed" door "passend" 8-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:35

YoRien schreef:
cellibelli schreef:

En:

Ik heb de Lipica getest van de zomer en vond hem superfijn. Helaas 'prikten' de zweetbladen in mn knieholtes. Om die reden toch maar een Roma gekocht. Als er een keer een andere zitting bij komt wordt het een custom made Lipica met aangepaste zweetbladen.
Maar de kans is groot dat het bij jou niet prikt natuurlijk!

Dat was ook een dingetje - de lengte van de zweetbladen, maar de grootste boosdoener waren de wrongen. Je kunt het model uiteraard ook zonder wrongen bestellen of met slechts een kleine "bolling" op die plek.

Dit is hem in wol, zonder wrong, maar alleen 1cm extra schuim op de plek waar de wrong zit.
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:37

Die heb ik haha!Ik heb korte benen,maar als je langere benen hebt is die echt niet fijn denk ik..