Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaaaren

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:49

haha de geldpest... _O-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:04

Wilde net stevig gaan balen dat ik dit niet wist. ( heb er net 1 besteld ). Maar toen zag ik de prijs hihi.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:11

Persoonlijk vind ik €300,- niet heel gek voor een heel mooi, goed leer en anatomisch hoofdstel. Maar over het algemeen willen mensen voor zo weinig mogelijk geld de beste hoofdstellen heb ik het idee.. Goed leer is nou eenmaal duur.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:24

Ik heb al heeeeeel lang een Micklem, gekocht toen hij net op de markt was. De Tobacco. Is nog steeds heel mooi en soepel, alleen Tobacco is veranderd in gewoon bruin....... Het riempje van de neusriem is wel een beetje hard door al het vocht etc. wat er langs loopt. Die zet ik extra in de olie zo nu en dan.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:25

Ik weet eigenlijk niet of die duurdere hoofdstellen al verkrijgbaar zijn in Nederland??????? Ben benieuwd naar het verschil in leerkwaliteit.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:28

Ja hoor zijn gewoon te bestellen, al een hele tijd iig want toen ik hem voor m'n vorige paard kocht heb ik erover getwijfeld. Zeker 2 jaar terug

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:13

Ik wil graag wat vragen. Zijn er hier ook mensen die met een Micklem zijn gaan rijden, ZONDER dat ze echt aanleiding toe hadden?

Ik rijd mijn paard met een normaal hoofdstel met gecombineerde neusriem. Hij loopt daar prima op maar uit het idee dat een Micklem misschien wel fijner voor hem is, overweeg ik deze aan te schaffen. Mijn vraag is dan wel of je dan verschil merkt.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met die ervaring.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:16

_Anneruth schreef:
Ik wil graag wat vragen. Zijn er hier ook mensen die met een Micklem zijn gaan rijden, ZONDER dat ze echt aanleiding toe hadden?

Ik rijd mijn paard met een normaal hoofdstel met gecombineerde neusriem. Hij loopt daar prima op maar uit het idee dat een Micklem misschien wel fijner voor hem is, overweeg ik deze aan te schaffen. Mijn vraag is dan wel of je dan verschil merkt.

Je kan de Micklem ook ter test nemen. Dan weet je direct hoe jouw paard erop reageert :)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:17

_Anneruth schreef:

Ja ik! Hij liep super in de aanleuning op een gewoon hoofdstel van rosner. Toch de micklem gekocht en hij blijft nu nog stiller en ik kan veel kleinere hulpen geven met hetzelfde resultaat. Ik had niet verwacht dat hij nog losser zou kunnen worden, maar is in zijn hele lijf veel beter gaan bewegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:20

Ik heb hem aangeschaft omdat ik mijn döbert-hoofdstel niet wilde laten gebruiken voor als hij in de (privé)lessen werd ingezet of als mijn bijrijder er mee aan de slag ging. Daarnaast is er bij een lage neusriem altijd de discussie dat hij te hoog zit volgens veel mensen, omdat ik hem 1 gat onder de hoogte van de micklem heb zitten. En gecombineerd met een kneveltrens kunnen de meeste mensen er al helemaal niets meer. De micklem was op dat vlak duidelijker.

Daarnaast was de micklem qua lengte goed maar qua neusomvang iets aan de grote kant, daardoor zat hij zelfs op zijn strakste gaatje nog niet echt strak (hoewel dit meestal ook nagekeken werd door de instructrice).

Veel verschil ertussen heb ik niet gemerkt doordat het verschil met een hoog geplaatste lage neusriem heel klein is, maar het is wel ook gemakkelijker om te schakelen tussen bitloos en met bit.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:24

freetorun schreef:
_Anneruth schreef:

Je kan de Micklem ook ter test nemen. Dan weet je direct hoe jouw paard erop reageert :)

O echt? Dat zou ideaal zijn. Weet je toevallig ook waar dat kan?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:25

Dank je Ukkiepuk en Mizora voor jullie toelichting!
Als er nog meer ervaringen zijn, ik lees het graag :-).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:37

_Anneruth schreef:

Ja hiero, ik reed eerst op een lage neusriem en heb een (nep) Micklem gekocht omdat ik dit voor het oog een mooier hoofdstel vind. Mijn paard liep prima op de lage neusriem. Ik merk eigenlijk geen verschil qua rijden. Ik vind wel dat het bit een stuk stabieler in de mond ligt.

Voor mij was het uiteindelijk dus een cosmetische overweging :o Ik wilde niet inboeten op 'paardvriendelijkheid' maar wel voor het oog een mooier hoofdstel. Dat is zeker gelukt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:17

Ik wilde bitloos en iets wat comfy zou moeten zitten
Had in eerste instantie een barefoot physio met sidepull neusriem
Maar die was te groot en indertijd niet kleiner te krijgen
Dus toen op de micklem beland (paard word er mee ingereden )

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:31

Bij mijn paard ook niet echt veel verschil in wat voor hoofdstel ik omdoe. Heb toen wel de micklem aangeschaft omdat ik het een fijn stevig hoofdstel vind die makkelijk in gebruik is. vooral ook met longeren of als mijn pony weer eens een keer flipt met rijden en ik er dan altijd naast kan lopen met de teugels aan de ring op de neusriem geklikt.
Ben er nogsteeds blij mee en rijd er nog veel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:10

_Anneruth schreef:

Ik heb hem eigenlijk puur gekocht omdat dit op dat moment het enige (betaalbare) hoofdstel was waarvan het bakstuk niet in zijn oog zat :') Ik merk verder geen verschil tussen zijn engelse hoofdstel of/en mexicaanse met de Micklem.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:23

Anneruth: ik heb m gekocht, omdat ik toch een nieuw hoofdstel nodig had. En steeds meer het nut van no nonsense en functionele dingen in ga zien. Heb er nog niet mee gereden, ligt nog bij mn ouders n eindje weg. Ben heel benieuwd.

Dus logisch dat ik eerst ga kijken of t werkt, voordat ik er 1 van minstens 250€ ga kopen ;-)

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:49

Vanaf de eerste keer dat mn jonkie een bit in kreeg, gebruik ik een micklem. Ik kon er toen één overnemen van een vriendin, anders had ze een 'gewoon' hoofdstel gehad.

Met mn haflinger ben ik overgegaan op de micklem omdat hij snel zn kaken vastzette, met de micklem nagenoeg geen last van.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:45

Afbeelding
Hier ook paard zonder bit/aanleuning probleem. Nep micklem heel mooi zacht leder, staat mij paard mooier dan lage neusriem.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:27

@Skogan, Djeradalover, Getup, Charizard, Daphne, Sonja en Stitchlover: bedankt voor jullie reacties. Heel waardevol, kan ik wat mee +:)+

Als iemand nog een tip heeft, waar je hem kan proberen, dan hoor ik het graag.

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:12

_Anneruth schreef:
@Skogan, Djeradalover, Getup, Charizard, Daphne, Sonja en Stitchlover: bedankt voor jullie reacties. Heel waardevol, kan ik wat mee +:)+

Als iemand nog een tip heeft, waar je hem kan proberen, dan hoor ik het graag.

Testen kan via Dochorse! Moet je even op hun site zoeken naar het testcentrum dacht ik.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:57

Ik zag toevallig net op facebook voorbij komen dat HorseFitShop 25% korting heeft op Rambo Micklem!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:30

Dank je haffishetti!

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:16

Hoop dat jullie mij kunnen helpen, ben op zoek naar een nieuw hoofdstel voor mijn paard. Hij is 1.75 m en heeft een groot hoofd! Ik zat te kijken naar de Micklem, maar las dat die vaak klein uitvalt..??? Plus dat ik die niet erg mooi vind.... Nu zag ik de Schockemohle Equitus Alpha en las dat die ook anatomisch verantwoord is?? https://www.horsefitshop.nl/uitrusting/ ... 13834.html
En las hier ook de tip over PS sweden hoofdstel, wat is nou voor het paard het fijnste om te dragen en is ook van goede kwaliteit. Moet zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk was van de Micklem. Erg grof en stijf.

Kwam ook nog een " gewoon" hoofdstel tegen van Schumacher https://www.ooteman.nl/on-the-horse/bri ... le-munchen
wat dus ook hele fijne kwaliteit schijnt te zijn.., dus ik weet het niet meer!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:24

@bren979: Ik vind de micklem wel vrij normaal vallen mijn paard zit tussen cob en full in en heb bij de micklem op full en dan wel richting kleiner ingesteld.
De micklem is er ook in betere kwaliteit leer te vinden die zit in dezelfde prijsvlasse als de andere hoofdstellen die je noemt. Die laatate is idd ver van anatomisch gevoemd. De Shockemohle vind ik nog wel erg interesant. Goed vormgegeven en mooi anatomisch ook met een birtriempje zoals bij de micklem.