Als je de frontriem meer ruimte geeft door hem alleen door de riem van de bakstukken te halen zal hem wat doen zakken. Hopelijk heb je onder de ogen dan meer ruimte. Al vrees ik dat de lengte van de bakstukken (m.n. de gespen) in de weg gaan zitten.
Runa
Geplaatst: 05-12-17 20:54
Hoi hoi,
Ik heb sinds zondag een mooie tweedehands barefoot Madrid in mijn bezit.
Het zadel is nog in prima staat, wat ik ook niet anders verwacht had van een barefoot, alleen er hingen clipjes aan de ringetjes die wat groen-grijze vegen hebben achtergelaten op het leer. Weet iemand hoe ik dit weer weg kan krijgen? Ik vind het zo jammer van het mooie leer...
Ik heb al geprobeerd het wat weg te poetsen met zadelzeep, maar dat heeft maar minimaal geholpen.
Ik stel mijn vraag graag hier! Ik heb een 13-jarige KWPN'er die met vervroegd pensioen is. Binnenkort willen we het rijden na een periode van fysiotherapie en training weer gaan oppakken. In die zin dat het mijn doel is om weer wat buitenritjes te kunnen maken. Nu heb ik een heel fijn Sommer Remos zadel die net 3 jaar oud is. Maar door vele periodes van blessure heeft het zadel meer stil gelegen dan dat er effectief mee gereden is en moet het nog steeds opgevuld worden. Maar na periode van stilstaan is zijn bespiering nu niet optimaal. Nu we toch niet meer intensief dressuurmatig gaan rijden zoek ik voor mezelf ook meer comfort en denk ik toch richting boomloos te gaan. Het liefst wel een zadel die meer richting dressuur neigt en met wat wrong. Ik hoef niet per sé helemaal opgesloten te zitten maar wat stevigheid vind ik altijd wel fijn. Natuurlijk een die de druk netjes verdeeld. Het liefst geef ik er niet meer dan 600-800 euro aan uit. Het mag ook een nette tweedehands zijn. Wie heeft er tips voor mij? Oja, paard is 1.70 en heeft momenteel een 17,5" op met een small/medium boom (moet even opzoeken welke maat precies). Zelf ben ik 1.76 lang en weeg rond de 65 kg.
Oke bedankt voor de tip! Wel nog even benieuwd naar wat voor merk/model zadel jullie mij zo zouden aanraden. Ik kom er zelf echt slecht uit. Dan weet ik ook een beetje of de passer zadels mee zou hebben die mij op het eerste zicht aanstaan. Ook misschien wel handig te vermelden, ik zit zelf in Noord-Holland.
Marocje
Geplaatst: 08-12-17 16:13
Juist daarom is het zo fijn Ella te contacten.. Je hebt al aardig wat duidelijk, dus dat is erg fijn.. Denk dat een zadelpasser daar goed mee aan de slag kan en weet welke zadels een optie zijn.
Zelf heb ik een Ghost Roma, maar ivm jouw lange benen zou Firenze al beter zijn. Ik wilde idd een zadel wat mij ook stevigheid gaf, ivm evenwichtsprobleem. De Barefoots zaten mij veel te breed.
Maar dit alles is zo paard en ruiter afhankelijk..
Bedankt voor de tip! Ik zag bijvoorbeeld ook de Easytrek dressuurzadels. Op zich een mooi model, doet toch meer denken aan een normaal zadel. Al denk ik dat ik daar wat stevigheid zal missen. Ik heb nu een close-contact zadel met een wrong op het blad en dat vind ik erg fijn.
Ik vind de Spaanse/Braziliaanse zadels er altijd prachtig uitzien, maar heb ook geen idee hoe de ervaringen daarmee zijn en of ze genoeg comfort bieden voor het paard. Lijkt me altijd een beetje beperken in het terugrollen van het schouderblad...
Buitenzinnig
Geplaatst: 08-12-17 16:27
Ik heb veel verschillende dressuur modellen. Ook de nieuwste modellen van ghost en barefoot, maar ook hidalgo. Daar heb ik de venice 2 en spezial van. Ik heb ook een spaans model van hidalgo.
Wat bij jou en je paard past is een kwestie van uitproberen
Woensdag is Ella hier geweest voor een zadelpassessie. Dat was een erg prettige ervaring moet ik zeggen... ze neemt echt uitgebreid de tijd voor je, ik merkte ook aan alle kanten dat ze er echt wel goed mee bezig is en over nadenkt. Niet alleen vanuit hoe het zadel ligt op je paard, maar ook met wat het doet voor jou als ruiter Uiteindelijk 4 zadels geprobeerd, de freemax western (2 verschillende boommaten en lengtes zadel), de Silverado met de korte kussens en de Startrekk western. Die laatste lag echt niet goed, maar verbazingwekkend genoeg liep mijn paard er dan wel weer heel ontspannen mee. Tja. Op basis hiervan ga ik een weekje de freemax western testen, die lag het beste op mijn paard en ik zat er ook goed in. Maar omdat ik niet weer een zadel wil kopen wat het uiteindelijk net niet is, toch maar even testen... Als het goed is, is het testzadel onderweg
Marocje
Geplaatst: 08-12-17 17:52
Wat fijn Wendy! Hopelijk kan je straks een goede keuze maken.
@wendy: hoe vond je de Silverado en hoe lag die op je paard ?? (qua verschil met de Freemax).
Achterom
Geplaatst: 08-12-17 18:03
De Silverado was gloednieuw en daarmee niet 1 op 1 te vergelijken met de andere zadels die al ingereden waren. Qua lengte was hij absoluut de kortste, mooi zadel ook. Wel lag hij minder stabiel dan de Freemax, wel weer een stuk stabieler dan de Startrekk. Voor mijn houding was hij minder goed, hij zat prettig, maar ik stak mijn benen te ver naar voren en ging te ver naar achteren zitten. Ophanging van de fenders was te ver naar voren voor mij. Dat was bij de Freemax beter. Mijn paard heeft een schoft die een flink eind naar achteren doorloopt, de lag door de kussens onder het zadel icm de pad wel mooi vrij. Dat kan ik bij de Freemax vooral bereiken dmv dikke inlages in de pad (hebben we ook geprobeerd). Een goede 2e dus
Leuk om te lezen wat iemand zo als de verschillen ervaart en mooi dat ie is toegevoegd aan het lijstje beschikbare zadels bij de passervice. Nu nog een BM
Dat de Silverado je wel wat in stoelzit zet heb ik ook al ondervonden. Krijg er altijd van op mijn donder door mijn instructrice. Daarmee moet ik altijd zo lang mogelijk rijden zodat mijn stoelzit gelimiteerd blijft. Dat helpt wel.
ik vraag hier even jullie raad het gaat niet over een paard maar een ezel mijn reuzenezel (schoft ongeveer 150 cm) wordt 5 jaar en wil hem graag zadelmak maken. Nu is die heel erg smal en ruggengraat ligt er bovenop, gans andere bouw dus dan een paard. wel zadel zouden jullie aanraden?
Sowieso is de ruggengraat vrij enorm belangrijk inderdaad, maar denk ook de lengte nog, voor mijn gevoel is hij ook nog eens vrij kort.. Ik weet niet of je zelf toevallig een zadel hebt boomloos, maar ik vraag me eerst al af hoe het er uit ziet met bijv. een barefoot of een ghost erop(toevallig dat ik die zadels het beste ken) dan kan je, je een beter beeld vormen welke richting je uit moet.
Een collega dealer van Ghost heeft een klant met een muildier, waar de Ghost goed op lag. Een andere collega zou een passessie doen bij een ezel, ik heb haar gevraagd hoe dat uitgepakt heeft!
pmarena
Geplaatst: 09-12-17 17:12
De Barefoots worden ook wel gebruikt op ezels en muildieren, de rug van deze lijkt nog best mee te vallen eigenlijk
Er zitten wel meerdere mensen op Bokt met een muildier / ezel, als je even een topic opent kunnen ze je vraag makkelijker vinden en mee denken