[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:53

Ik schat ook dat het zomaar aan de gekozen leersoort kan liggen of er veel slijtage te zien is. Volgens mij is het vetleer de populairste leersoort en als je daar helemaal niets aan doet, dan wordt het gladde donkerbruin al snel een soort vaal lichtbruin met krasjes. Ik ben dus zo iemand die niet kan wachten tot mijn zadel die lichtbruine, doorleefde look heeft, :+ maar als je gewone zadels gewend bent dan is dat wel even slikken.
Ik moet trouwens zeggen dat ik het gladleer en het micropell leer van Ghost nog gladder & kwalitatief beter vind ogen dan het normale, gladde leer van boomzadels. :j Maar die zijn gewoon niet/nauwelijks 2ehands te koop helaas.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:04

Maar hoe moet/kan je Nubuck nu het beste onderhouden/verzorgen? Gister naar een grote paardenwinkel geweest, en dan wordt je toch een klein beetje vreemd aangekeken dat je een product zoekt voor een Nubuck zadel.. Voor schoenen hebben ze wel, maar die bus is dus best prijzig als je er je zadel mee gaat doen (en ws na 1 keer gebruiken ook leeg is?)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:11

Wat voor een onderhoud hebben de Vegan zadels van Barefoot eigenlijk nodig en hoe slijt vast is het materiaal (in vergelijking tot leer en drytex)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:41

Vegan is gewoon DryTex :j Enige verschil tussen een Cheyenne DryTex en Vegan is dat de laatste dan ook geen singelstoten meer van leer heeft en de eerste wel :P

De Barefoot lederverzorgings-producten zijn gewoon voor o.a. nubuck :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:56

Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie het met de stijgbeugels doen. Omdat deze bij Barefoot zadels niet losschieten bij een val waarbij je in de beugel blijft hangen. Op stal heeft iemand beugels met elastiek en iemand heeft een clipje onderaan de beugelriem waardoor de beugel losschiet van de riem. Wat is het beste om aan te schaffen mocht ik straks een Barefoot bezitten?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:16

Korfjes :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:21

Ik heb aan mijn Ghost korfjes van de Agradi (met Barefoot gedraaide beugels -die heb je ook met korfje maar losse korfjes passen dus ook :D ) en we hebben aan de Barefoot JustAdjust stijgbeugels met elastiek.

En aan het kinderzadel korfjes en aan de Randolls IJslanderstijgbeugels (door hun vorm zou je ook minder kans hebben op blijven hangen én ze zijn gedraaid, dat is fijn).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:02

Ik heb een Ghost, met de beugels van Barefoot: die gedraaide met korfjes. Superlicht, en heel fijn in gebruik!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:46

Beugels met gedraaide ophanging met korfjes tegen het doorschieten van je voet zijn naar mijn mening het aller-veiligst :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:03

pmarena schreef:
Beugels met gedraaide ophanging met korfjes tegen het doorschieten van je voet zijn naar mijn mening het aller-veiligst :j

Jep, ben er nog steeds heel blij mee!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:23

Hier heb ik sinds kort de amidale sport met korfjes in huis, nog niet getest. En op dit moment hangen de safestyle beugels met gedraaid oog eraan. Was even wennen (had altijd de lichte compositi), maar nu vind ik ze erg fijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:57

Marocje schreef:
Maar hoe moet/kan je Nubuck nu het beste onderhouden/verzorgen? Gister naar een grote paardenwinkel geweest, en dan wordt je toch een klein beetje vreemd aangekeken dat je een product zoekt voor een Nubuck zadel.. Voor schoenen hebben ze wel, maar die bus is dus best prijzig als je er je zadel mee gaat doen (en ws na 1 keer gebruiken ook leeg is?)

Dat valt reuze mee - het nubuck onderhoudsmiddel van de schoenenzaak gaat best lang mee.
Als je het niet erg vindt dat je nubuck glad wordt, kan je het ook invetten en BuitenZinnig heeft een nubuck onderhoudsmiddel in een potje: URAD Oily

Alternatief is schoonmaken met zadelzeep - eventueel opruwen met speciaal suede borsteltje en sprayen. Of (als gladder worden niet erg is) dunnetjes insmeren met walnootolie (supermarkt)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:34

Ik heb inderdaad ook Safestyle beugels aan mijn Barefoot. Ik heb ze een jaar geleden gekocht voor het beleren van een jong paard (met boomzadel), maar toen ik overstapte naar boomloos zijn ze mooi mee gegaan. Heerlijke beugels, zou geen andere meer willen!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:07

Nou even vertellen hoe ik het probleem met een wit dekje onder m'n Barefoot Barrydale opgelost heb.
Had nog een wit stevig dekje van Harry's Horse die ongeveer dezelfde rugvorm en maat als de pad heeft. De singellussen aan de bovenzijde had ik er al eerder afgehaald ivm m'n Custom, maar de onderste singellussen zaten er nog aan. Heb een half-pad besteld met zelfde inlages als m'n andere pad heeft. Er zat klittenband aan de bovenzijde van de half-pad met losse stroken die je aan de onderkant van je dekje kunt naaien, heb ik ook gedaan. Omdat er verder geen lussen aan het witte dekje en half-pad zaten heb ik 3 lusjes aan de half-pad gemaakt, indentiek zoals aan het dek en op dezelfde plaatsen zodat het niet kan schuiven. Ben heel tevreden over het resultaat. Dikte van het geheel is ongeveer hetzelfde als de pad. Witte dekje kan na gebruik makkelijk gewassen worden en als ik nog eens een ander dekje wil gebruiken hoef ik daar alleen klittenband op te zetten zodat het aan de half-pad blijft zitten. Ideaal voor wedstrijden etc!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:16

Handig!!! +:)+

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:25

Weet je dat ik dat eigenlijk een best slim idee vind! :oo Zo kan je toch normale dekjes gebruiken.

Ik heb overigens geen speciale beugels.. Ik heb expres plastic beugels genomen omdat ik een eindje met mijn zadel moet wandelen, en beugels opsteken doe ik niet.. Dus altijd blauwe knieën.. Daar met plastic beugels geen last meer van.. Wil alleen nog kunstlederen riemen, dan ben ik helemaal klaar met al het onderhoud.. :')

Van het weekend weer eens gehobbeld met de justadjust. Was echt heel lang geleden dat we weer echt hebben gereden, eerder ivm blessure en later kwam de winterstop. (wat achteraf een verstandige keuze was ivm nog meer rust voor de genezing. Toen ze weer mocht lopen merkte je dat het niet lekker was)

Aangezien het zadel dus nog nieuw is.. Dit keer echt gemerkt dat het ging inzakken en dat het steviger kwam te liggen op de pony. Geen bijzonder nieuws.. Maar wel iets waar ik heel gelukkig van werd. :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:35

Maar m'n voorkeur blijft toch bij het originele pad onder de Barrydale hoor, maar voor een wedstrijd moet het goed kunnen zo. Verschil tussen de originele pad en wit dekje met half-pad gecombineerd is dat laatstgenoemde geen inkeping bij de schoft heeft en van dat nopjes-rubber onderzijde op de rug met alleen achterzijde rand vacht. Pad lijkt me toch comfortabeler dus blijf daar voornamelijk mee rijden. Enige nadeel aan de pad is dat er geen singellussen aan de onderkant zitten die er best op hadden gemogen. Misschien naai ik die er zelf dan ook nog wel op nu ik toch al bezig ben...
Als ze bij Barefoot die originele pad nu gewoon in vierkantsmodel met 3 lussen aan de bovenzijde en 2 singellussen beneden, geheel vacht rugdeel en in een paar mooie algemene kleuren waaronder wit met mooi sierrandje of zo zouden uitbrengen was het helemaal makkelijk geweest. <3

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:58

Jildau schreef:
Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie het met de stijgbeugels doen. Omdat deze bij Barefoot zadels niet losschieten bij een val waarbij je in de beugel blijft hangen. Op stal heeft iemand beugels met elastiek en iemand heeft een clipje onderaan de beugelriem waardoor de beugel losschiet van de riem. Wat is het beste om aan te schaffen mocht ik straks een Barefoot bezitten?

Ik heb met elastiekjes. Werkt prima! Korfjes vind ik niet zo mooi maar misschien ga ik die toch een keer proberen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:13

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:38

Leuk dekje!

Ik zou per mail eerst even de maten van dit dekje opvragen en deze vergelijken met de maten van je zadel.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:07

BopjeBo schreef:
Als ze bij Barefoot die originele pad nu gewoon in vierkantsmodel met 3 lussen aan de bovenzijde en 2 singellussen beneden, geheel vacht rugdeel en in een paar mooie algemene kleuren waaronder wit met mooi sierrandje of zo zouden uitbrengen was het helemaal makkelijk geweest. <3

Je zou zeggen dat daar wel vraag naar is toch? Zeker nu steeds meer dressuurmutsen (waaronder ik) voor een boomloos zadel gaan. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:15

Jildau schreef:
BopjeBo schreef:

Je zou zeggen dat daar wel vraag naar is toch? Zeker nu steeds meer dressuurmutsen (waaronder ik) voor een boomloos zadel gaan. :D

Op blz 410 had bokker jinte een foto gedeeld van een vierkant pad met versiering onder haar london (die ze overigens naar wens op bestelling maakt). Dus het bestaat wel... Maar zoveel vraag heeft ze er (nog) niet naar (boomloos althans)

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:28

Oh Becidor heeft dus ook van die Grandeur dekken zie ik, kreeg ze via de Duitse Grandeursite niet besteld omdat hun betaalwijze mij te ingewikkeld was (betaal liever via Ideal). Dat zal via Becidor wellicht makkelijker gaan. Helaas hebben ze geen echte vacht onderzijde, missen ze de inkeping bij de schoft, 3 lusjes aan de bovenzijde en 2 singellussen aan de onderzijde. Heb dan toch nog steeds liever een origineel Barefoot pad voor die prijs.
Hier ook een voorheen echte dressuurmuts met een gepensioneerd paard die tegenwoordig op Easyboots loopt en een boomloos zadel heeft. We starten wel nog steeds af en toe een wedstrijdje om bezig te blijven hoor.
Weet zeker dat in de toekomst veel meer mensen boomloos gaan ontdekken vanwege en een hoop problemen zijn met boomzadels en mensen lieverlee verder kijken naar de mogelijkheden. Ik heb me al voorgenomen m'n jonge hengst met de tijd te gaan beleren met de Barrydale, puur vanwege het ideaal is met de veranderingen die jonge paarden doormaken in groei en ontwikkeling en ik met de Barrydale hetzelfde kan als een boomzadel.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:29

Als er mooie, goede dressuurpads komen voor een normale prijs heb je hier nog een koper. :D

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:37

@Maartje1990 klopt had je PB ook gezien, maar als ik eerlijk ben ziet ie er 'zelf gemaakt' uit. Niets mis mee maar ik zou graag willen dat het meer op de Grandeur-dekken lijkt, puur omdat deze wat steviger lijken wat toch wel fijn is. Te slappe dekjes gaan ook weer trekken en schuiven bij mijn paard.
Eerlijk gezegd vind ik het wel fijn om het bij 1 dek te houden, want wordt veelste kostbaar als ik bij alle setjes weer een bijpassend dek wil mezelf kennende... Maar voor de wedstrijden is het me iig wel gelukt een wit dek gangbaar te krijgen ;-)