[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:09

@ Hinke, niet heel erg maar Dido loopt ook nog steeds dronken de bak door dus dat komt met de tijd :+
Optioneel zijn de extra kniewrongen, die heb ik er niet bij. Dan wordt je meer in een gedwongen zit geduwd zoals een regulier dressuur zadel.

Vandaag weer gereden en morgen les, ben benieuwd wat mijn instructie ervan vind.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:07

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en ik ben helemaal klaar met boomzadels, dat heeft me de afgelopen jaren zo veel geld gekost en ik ben niks verder gekomen (behalve dat ik veel geld gedoneerd heb aan de zadelmaker }:0 )

Ik ben in bezit van 2 leuke maar brede Haflinger merries van 9 en 10 jaar oud.

De merrie van 10 heeft het afgelopen jaar bijna niks gedaan ivm een blessure aan haar voorknie. En je raad het al het zadel past voor geen meter meer ;(
Ik ben haar nu rustig weer aan het op pakken en dat gaat al best lekker.

De merrie van 9 is een apart verhaal we hebben haar nu 6 jaar en ik kan haast op 2 handen tellen hoe vaak we echt gereden hebben. Op dit moment zijn we lekker bezig met grondwerk en longeren en dit gaat heel goed, heb afgelopen week zelf al weer een keer ''gereden''(rondje hobbelen :+ ).

Ik rij nu met een bbp en dat bevalt best goed ik ''mis'' alleen het zadel gevoel en een beetje stevigheid.

Nu kijk ik al een tijdje naar de Londen en de Barrydale. Maar ik heb helemaal geen ervaring met boomloos, dus misschien kunnen jullie mij helpen??

Oja misschien handig om te weten ik ben 1.82, ik weet niet of dat nog invloed heeft op de keuze van een zadel.

Respect als je dit allemaal gelezen hebt _/-\o_

Swift

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:16

Ik heb op mijn mega brede tank van een Haflinger laatst de Ghost mogen proberen, ik ben helemaal weg van het nieuwe model van de Ghost en op mijn Haf is dat één van de weinige zadels die goed blijft liggen. Ik heb ook een Trekker Pro Arte maar zoals bij zoveel zadels merk ik ook dat dit zadel met langere en intensievere ritten niet meer helemaal voldoet. Ik kan dan ook niet wachten tot ik mijn Ghost binnen heb! Ik vond het bij de testrit een heerlijk zadel, bleef super stabiel liggen, geeft veel steun maar zonder dwingend te zijn, ik had voldoende ruimte om mijn eigen zit te vinden. Ik zou als ik jou was de Ghost zeker meenemen als optie, het geeft een beetje het contact gevoel van een barebackpad maar wel met de steun en stevigheid van een zadel.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:22

Ik ga meteen even kijken :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:24

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:27

Swift, je maakt mij heel erg nieuwsgierig, klinkt heel erg veelbelovend. Hopelijk volgende week testzadel in huis. En dan heb ik vakantie, dus pony gaat eraan geloven. }:)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:29

Is dezelfde die Swift heeft getest Jokari, alleen krijg jij het nieuwste model (Swift had het prototype nog). Deze is nog beter en degelijker!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:35

Ik werd er ook erg blij van! Ik heb vroeger al een keer een Ghost gehad van het oude model en was toen helemaal weg van de heerlijk smalle zit (heel erg fijn op mijn tank van een Haf) maar die mini wrongen boden mij na een zware zwangerschap met bekkenklachten toch te weinig steun. De wrongen van de nieuwe Ghost vind ik veel fijner gevormd waardoor ze veel meer en op een fijnere manier steun bieden. En de smalle zit is nog wel behouden gebleven. En het zadel blijft ook nog eens perfect stabiel liggen, best een unicum ;) Ik hoop dat jij er net zo blij van wordt als ik! En dat je pony het je gaat vergeven dat hij een week lang afgemat gaat worden :P straks wil hij na die week niks meer van het zadel weten ;)

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:18

Om welk model van de Ghost gaat het?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:34

De Quilty

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 14:35

Ik heb de Quilty getest en die ga ik ook aanschaffen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:10

Mijn Barefoot London is als het goed is zojuist bij zn nieuwe baasje afgeleverd :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:39

Hier nog een nieuwe Ghost-fan. Mijn merrie heeft een behoorlijk lastig lijf; rond, kort, hol maar 't lastigste is haar extreem ver naar voren liggende singelplek. Tot nu toe belandde elk zadel (met of zonder boom) haar létterlijk bovenop d'r schoft en nek (en dan overdrijf ik dus niet). De Ghost niet. Ligt op z'n plek en blijft liggen, zowel met mij in het zadel als tijdens longeren. Hoewel ik eigenlijk helemaal geen boomloos zadel wilde ben ik superblij dat ik me over heb laten halen de Ghost te testen. Ik heb zowel de Quilty als de Florac getest, de een in glad leer en de ander helemaal suede en uiteindelijk ben ik voor de Quilty gegaan met suede seat en glad leren 'skirts'. Ik zit er heerlijk in, het voelt stevig en zeker en ligt gewoon goed op m'n paard...
Ik wacht op een andere singel en momenteel heeft m'n merrie een wondje midden op haar rug waardoor ik nog niet echt goed op m'n nieuwe zadel heb kunnen rijden maar wat ik er op gezeten heb voelde heel goed.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:56

laran schreef:
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en ik ben helemaal klaar met boomzadels, dat heeft me de afgelopen jaren zo veel geld gekost en ik ben niks verder gekomen (behalve dat ik veel geld gedoneerd heb aan de zadelmaker }:0 )

Ik ben in bezit van 2 leuke maar brede Haflinger merries van 9 en 10 jaar oud.

De merrie van 10 heeft het afgelopen jaar bijna niks gedaan ivm een blessure aan haar voorknie. En je raad het al het zadel past voor geen meter meer ;(
Ik ben haar nu rustig weer aan het op pakken en dat gaat al best lekker.

De merrie van 9 is een apart verhaal we hebben haar nu 6 jaar en ik kan haast op 2 handen tellen hoe vaak we echt gereden hebben. Op dit moment zijn we lekker bezig met grondwerk en longeren en dit gaat heel goed, heb afgelopen week zelf al weer een keer ''gereden''(rondje hobbelen :+ ).

Ik rij nu met een bbp en dat bevalt best goed ik ''mis'' alleen het zadel gevoel en een beetje stevigheid.

Nu kijk ik al een tijdje naar de Londen en de Barrydale. Maar ik heb helemaal geen ervaring met boomloos, dus misschien kunnen jullie mij helpen??

Oja misschien handig om te weten ik ben 1.82, ik weet niet of dat nog invloed heeft op de keuze van een zadel.

Respect als je dit allemaal gelezen hebt _/-\o_

ja lengte kan wel uitmaken, lange benen vragen soms om een grotere maat zadel. Mijn man is superslank, maar wel 189cm en past niet in een maat 1 barefoot qua lengte. qua poepertje met gemak.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:07

De ruitersportzaak bij ons in de buurt had hkm dekjes liggen voor boomloos....hoewel ik zwart heel makkelijk vind leek het me wel leuk om een keertje een andere kleur te hebben...
En als extra pad voor wanneer het originele pad een was en poetsbeurt nodig heeft.

Zie hier een bordeauxrode hkm pad onder de Madrid.
Het is geen kwaliteit zoals het barefoot pad maar het bevalt ook wel prima.

Vind ik gewoon ff leuk om te delen.

Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:32

Hier de Ghost (testzadel) op mijn ronde merrie (zeg gerust te dik :P). Haar rug is een beetje hol en ze is iets overbouwd. De Ghost brugt niet op haar als ik erop zit en dat is al een megapluspunt, want dat doen andere zadels wel. Wat vinden jullie ervan zo vanaf de foto? Ligging etc.? Morgen heb ik een dressuurles ermee, ben benieuwd wat mijn instructrice ervan vind.

Afbeelding

Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:25

Ik heb Suzanne al gewaarschuwd dat ik het zadel gewoon niet meer teruggeef gna gna.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:07

jokari schreef:
Ik heb Suzanne al gewaarschuwd dat ik het zadel gewoon niet meer teruggeef gna gna.

Staan we straks allemaal bij jou op de stoep om het zadel te testen :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:05

Ik weet van niks joh. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:08

Dat is leuk, superliesje ! Altijd fijn als iemand anders gelukkig wordt met spullen die je zelf niet meer gebruikt.

Hihi Dani, je ziet het zadel bijna niet liggen. :D Ik zou denken dat het een klein beetje verder naar achter mag ? Hopelijk bevalt het rijden ermee.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:33

jokari schreef:
Hihi Dani, je ziet het zadel bijna niet liggen. :D Ik zou denken dat het een klein beetje verder naar achter mag ? Hopelijk bevalt het rijden ermee.

Hoe bedoel je dat je het niet ziet liggen? :)

Ja het mag inderdaad iets naar achteren. Omdat dit testzadel eigenlijk wat te lang is, heb ik de neiging om het te veel naar voren te schuiven. :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:41

Je ziet het haast niet liggen, omdat het zo'n minimalistisch zadeltje is. <3 Zal bij mijn paardje vast niet anders zijn hoor.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:53

Ah zo. Ja ik vind dat wel wat hebben. :j

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:26

Hm met al die goede verhalen over ghost ga ik er denk ik maar eens verder in verdiepen. Misschien is dit wel de oplossing voor ons

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:20

Ik heb stiekem al wel besloten dat ik er een ga aanschaffen. :)

Instructrice was dik tevreden, paard blij, ik blij... Helemaal goed!