voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:43

pmarena schreef:
pleiada schreef:
Bob Marshalls zijn heerlijke zadels..Ik heb er een gehad en kon er heerlijk op doorzitten,maar door de beugelophanging kon ik met mijn korte pootjes amper lichtrijden..Het was voor mij om uit te proberen en heb hem weer verkocht..Ik denk als je de beugelophanging wat naar achteren hebt of je bent wat langer dat het veel beter is :j

Je ziet heel af en toe dat iemand een BM heeft waarbij ze de beugelophanging speciaal een stuk verder naar het midden van het zadel heben laten zetten, in plaats van zo aan de voorkant zoals hij standaard zit. Maar ik begrijp dat ze dat niet graag doen, dus je ziet het heel weinig jammer genoeg.

Ik heb zelf ook korte pootjes en wanneer de beugelophanging zo ver naar voren zit dan kun je er inderdaad niks mee....ben je net zo'n klein kind op een driewieler waarbij de trappers aan het voorwiel zitten en je zelf tussen de achterwielen zit :P

Lichtrijden of een verlichte zit aannemen zijn dan eigenlijk niet mogelijk of althans je zit dan totaal niet in balans, echt balen is dat -O-

Het zijn wel gewoon hele mooie zadels, zeker die met een peaked pommel en zo'n hoevenkrabber tasje +:)+

Ja het zijn hele leuke zadels,maar met de standaard beugelophanging niet te doen..Ik heb normaal totaal geen moeite met lichtrijden,had eerder juist vaak met boomloos moeite met doorzitten :P ..Mijn paardje had ook echt zoiets van wat ben jij nou belachelijk aan het doen,die was er niet blij mee..

Haha dat van die driewieler is nogal grappig,nu zie ik het de hele tijd voor me -O-

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:04

pmarena schreef:
Izzy: okee, met 1m75 zit je wel op een lengte waarbij mensen toch vaak voor een maat 2 kiezen omdat die wat meer ruimte biedt :)

Als je de seatsaver er helemaal vanaf haalt, voel je dan verschil in de vulling of iets?

Eigenlijk kan dat namelijk niet :) Wat wel kan natuurlijk, is dat het materiaal wat vervormd is, dat het wat schuin is gaan staan zeg maar, net zoals leren schoenen kunnen vervormen.

Wat verder achterin het zadel gaan zitten komt trouwens ook vaak doordat het zadel zelf wat te ver naar voren ligt.
Daardoor komt het diepste punt van de rug, wat meer onder de achterkant van het zadel te liggen dan onder het midden van het zadel.

En als je een goed ruitergevoel hebt, dan zoek je de juiste plek boven het paard (zwaartepunt / balanspunt) en ga je dus wat teveel op de achterkant zitten. Wellicht speelt dat ook nog mee? :)

Bedankt, banaansingel is besteld. Seat zal ik eens er helemaal afhalen en nog eens kijken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:30

pmarena schreef:
Oei, dat is best wel...euhm....jammer zeg maar, als je ineens aan de zijkant hangt :P

Joh, is het wel verantwoord om die bult te laten zitten dan als het kwaadaardig is...? :(:)

de dierenarts wil er niet in gaan snijden, zolang het er zit en af en toe wat groeit. ze heeft verder nog wel wat bultjes, maar die zitten niet in de weg. zolang zij er niet super veel last van heeft ( alleen met rijden, als de singel niet goed zit ) verder zit ze toch altijd eronder dus voor de mooi hoeft het niet ( Algergies voor : gras, veel soorten voer, vliegen , vliegenspray :+ , ook op dat bontje werd d'r vel niet mooier, daarom dit dekje eronder, die ik aan beide kanten omhoog zal sleuren. , haar oude winterdaken jaja, gloednieuwe tigerdeken... haar oude singel die goed lag, en nog meer :) )

on topic : maar als ik bij de schoft, en achterkant het dekje goed omhoog doe, zodat hij in de gleuf van het bontje zit, heeft hij dan wel meer ruggevrijheid? ( in het zadel zelf zitten ook 2 kussen :+ 2 rechthoekige blokken )

julius_juut

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 15:57

Moet je even op het zadel gaan zitten en dan voelen of je met een hand/halstertouw/whatever nog door dat geultje kunt. :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:08

julius_juut schreef:
Moet je even op het zadel gaan zitten en dan voelen of je met een hand/halstertouw/whatever nog door dat geultje kunt. :)

met longe wel :) maar das een dun ding. zou het nog doen met halstertouw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:54

pmarena schreef:
BM's zijn hartstikke mooie zadels :j Maar op zich zal je daar niet snel smaller op zitten en de beugelophanging zit standaard vrij ver naar voren.

Even een korte opmerking :) Bij het BARREL-model zitten de beugels vrij ver naar voren. Dat hoort nl bij dat wedstrijdonderdeel en geeft de ruiter stevigheid. Van moeten kunnen lichtrijden is hier ook geen sprake.

Hieronder een voorbeeldje van de diverse uitvoeringen/soorten Bob Marshalls

Afbeelding

Bij de Trail-westernmodellen zitten de beugels net achter de pommel, wat voor western een normale stand is.
Bij het Endurance-model zitten standaard de beugels beduidend verder naar achteren.

Overigens zijn alle modellen in verschillende uitvoeringen te krijgen.
Wil je dus een Endurance-beugelophanging dan bestel je daar gewoon de brede fenders bij als je een Western-look wilt (ook square-skirt is mogelijk). Wil je meer de engelse kant op dan bestel je er eentje zondere knop.

Verder zit je op elk boomloos zadel net zo breed als het paard is, hooguit dat een Freeform (of de gelijkende neppers) met de specifieke zitting daar een uitzondering op zijn. Overigens passen deze zadels op brede paarden ook gewoon niet lekker.

Mijn BM heeft een Peaked Pommel en ik heb het idee dat dat wel degelijk een smallere vorm aan het zadel geeft.

Als iemand een BM wil proberen is hij altijd welkom :)

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:34

Sorry dat ik heer weer eens zomaar kom binnen vallen. Maar ik ben nog steeds opzoek naar een boomloos zadel. Nu kwam ik de trekker flexibel en de startrekk tegen. Maar nu vraag ik mij af wat is het verschil tussen deze 2?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:59

Oh DD moesten die plaatjes van BM nou? :~ Ooit... ooooiiiit. Zeker nu mijn zesjarige Tinkergup laat merken dat hij net als zijn -nu gepensioneerde- mams wel een westerncarriere wil. Die Wrangler is echt gááf :~

Overigens bevalt mijn BFje nog steeds goed, zeker nu hij steeds meer ingereden raakt en gup meer in evenwicht komt. Want een nieuw zadel+paard zonder evenwicht+ nog onwennige ruiter want babypaard beweegt héél anders dan zijn moeder = minder ideaal :))

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:56

Het endurance model heeft de beugelophanging wel een mooi stukje verder naar achteren zitten..Ik heb de handtooled trailrider gehad,maar daar zit de beugelophanging nog een stukje verder naar voren..En dat in combi met korte pootjes :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:32

Het Endurance-model op het plaatje hierboven is voor mij ook echt de enige waarmee ik wat zou kunnen :P

Die Wrangler blijft :~

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:15

Het breed zitten bij een Bob Marshall valt trouwens wel mee,ik kon heel goed mijn benen aansluiten :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:12

Bedankt voor het plaatje DD, dat maakt het duidelijk. Ik denk dat het endurance model voor mij het meest geschikt zou zijn, maar vind de wrangler erg mooi, staat ook bij dat ie bijzonder geschikt is voor gangenpaarden. Mijn paard is trouwens helemaal niet zo breed, dus waarom ik zo breed zit op die barefoot weet ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:41

Was het nou trouwens hier dat wat mensen interesse hadden in een geheel zwart pony / kids maat Cheyenne zadeltje?

Ter info: eind mei hoop ik er 2 binnen te krijgen dus voor degene die het echt graag wil is er nu een kansje. Maar ik weet nog niet 100% zeker of het doorgaat hoor ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:47

Grom grom, ik heb mijn Cherokee te koop, maar kan nergens het serienummer vinden! Zadel met VPS, barefoot plaatje en graveringen, veertje... Hopelijk geen uitstekende namaak? -O-

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:56

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:20

Yup, onder elke mogelijke flap gekeken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:36

Heb je ook al bij goed licht gekeken? Kan vaak ook schelen, even rustig in helder licht alle hoeken en gaten open trekken, nummers kunnen ook wat vervagen door slijtage :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:06

Ik ga nog een laatste poging doen vanavond, onder de lamp dan :) als ik hem vind laat ik weten waar :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:15

Mijn ervaring is dat lekker buiten bij daglicht het beste werkt, maar ik weet niet of je die mogelijkheid hebt natuurlijk :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:32

Als het weer meezit vanavond... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:33

Daarom, dat kan nog wel eens spannend worden :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:35

pmarena, ik heb nu een christ butterfly maat pony en deze past perfect, wellicht dat ik een barefoot wil aanschaffen voor dezelfde pony. enig idee hoe die maat zich dat 'vertaald' in een barefoot maat?
het zitvlak van de christ lijkt in ieder geval groter dan die van barefoot

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:42

@Rider01, ik heb een Christ Iberica maat pony, maar heb i.v.m. de lengte van mijn benen een barefoot maat 2 aangeschaft. Qua confectiemaat pas ik wel in een maat 1, maar door de lengte van mijn benen heb ik een maat 2 nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:03

Kun je de fenders/beugelriemen dan niet genoeg laten zakken ??

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:04

maar schuif je dan niet in die maat 2 ? Ik heb zelf ook een Iberica maat Pony, mijn vriendin heeft voor haar paard een BF maat 2 (denk een Cheyenne) en hoewel ik best lange benen heb, glibber ik alle kanten op wanneer ik met haar paard rij. :\
(Iberica past natuurlijk ook op dat paard, dat weet ik wel. :) )