[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:42

Shanna schreef:
Ik heb even een vraagje voor de mensen met een flexible inspiration. Ik heb er gister voor het eerst een uur op gereden, maar de ''flappen'' waar de beugelriem onder zit deden me best wel pijn op mijn bovenbenen. Herkennen jullie dit? Is dit nieuwigheid van het zadel dat het met ''inrijden'' soepeler en minder pijnlijk wordt? Ik heb er nu blauwe plekken van op mn bovenbenen, niet erg comfortabel :oo

Door het zadelrokje? Ik heb nergens last van met mijn inspiration. Ik heb dan wel mono beugelriemen aan het zadel hangen. Heb dus geen gesp ofzo bovenaan.

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:02

Shanna: heb je je gesp boven of onderin zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:01

Gesp bovenin, met mn vorige zadel nergens last van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:02

Zou ik toch beginnen met je gesp onderin te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:04

Dat kan toch niet met gewone beugelriemen? ik heb gewoon normale riemen namelijk, geen dressuur-riemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:08

Natuurlijk wel :) om het even te testen kun je gewoon even een elastiekje of bijv. Een stuk fietsband gebruiken (binnenband). En als dat indd het probleem is kun je de riem bijsnijden

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:24

Maartje1990 schreef:
Natuurlijk wel :) om het even te testen kun je gewoon even een elastiekje of bijv. Een stuk fietsband gebruiken (binnenband). En als dat indd het probleem is kun je de riem bijsnijden

Normale riemen kan je omdraaien, dan moet je uiteindelijk alleen dus beugelriemhoesjes kopen om de uiteindes bij elkaar te houden. Maar over algemeen zijn 'dressuur beugelriemen' gewoon omgekeerde beugelriemen met een hoesje.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:28

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:10

Whiehoeee zonet testzadel opgehaald dus ik zit morgenochtend op mijn paard. Zo benieuwd wat wij ervan vinden!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:36

Wil iemand misschien even meekijken? Ik vrees dat ik wat te dik ben voor dit type zadel..

Let niet op zijn lelijk geschoren lichaam, moest vanwege regenschurft. ;)

Afbeelding

Het zat overigens wel heel fijn. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:48

Hhhmm te dik zou ik het niet noemen, maar gewoon stevige bovenbenen. Maar denk dat een maatje groter misschien beter zou passen is wel heel krapjes.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:57

Jildau, ik vind het er helemaal niet zo gek uitzien hoor. Maar ik kan me goed voorstellen dat je met een maat 2 beter kan "zitten". Ik denk dat je paardje die 5 cm extra ook nog wel kan hebben.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:59

Maar een maat groter bestaat niet. Dit is een maat 2.. Had verwacht dat dat makkelijk zou passen met mijn broekmaat 42 maar vind het erg krap. Kom met lichtrijden ook tegen de pommel aan maar dat ligt misschien nog aan mijn houding / het moeten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:09

Ik vind je zeker niet te dik, maar zoals Marcella al zegt zit bij jouw het zwaartepunt blijkbaar meer in de bovenbenen en dan ziet het er op de foto uit alsof je bovenbenen aan de voorkant tegen de pommel liggen. Maar als je daar geen last van hebt, zie ik geen reden om dit zadel niet te gebruiken? Ik kan me ook juist wel voorstellen dat het kuipje zo wel lekker omsloten voelt. Je lijkt (in stilstand niet) ook op de achterkant van het zadel te zitten, en daar zit vaak de crux; leun je teveel op/tegen de cantle, dan drukt die bij het paard in de rug aan de achterkant. Het voordeel van zo opgesloten zitten en niet op de cantle zitten is wel dat jouw gewicht niet te ver naar achteren schuift op de paardenrug, wat bij een grotere maat (met dus ook langere zitting) wel zou kunnen gebeuren. :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:16

Jildau schreef:
Maar een maat groter bestaat niet. Dit is een maat 2.. Had verwacht dat dat makkelijk zou passen met mijn broekmaat 42 maar vind het erg krap. Kom met lichtrijden ook tegen de pommel aan maar dat ligt misschien nog aan mijn houding / het moeten wennen.

Ik heb ook een London maat 2 gepast. Ik zat er helemaal niet lekker op. teteltee en Pippaa waren hierbij. Zat continue tegen de pommel aan. Deed gewoon zeer. Op de Barrydale heb ik hier helemaal geen last van.
Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:28

Maar staat dit zadel er dan om bekend dat het klein valt? Mijn bijrijdster met maatje 36 past er mooi in.

Afbeelding

Vind het dan alleen vreemd dat zo'n klein slank meisje mooi in een maat 2 past. Ik zou verwachten dat dit zadel haar duidelijk aan de grote kant zou zijn.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:32

Ik pas met mijn maat 36 zelfs in een maat 0... Zit je bijrijder niet heel erg naar achteren? Ze heeft haar benen nl. te ver naar voren gestoken.

Verder, toen ik de London heb getest kwam ik ook constant tegen de pommel aan waardoor ik er zelfs een blauwe plek aan overhield. Uiteindelijk ging ik beter zitten en had ik er ook geen last meer van. Kan dus heel goed een kwestie zijn van wennen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:35

Ja klopt ze zit op deze foto te ver naar achteren en zou iets meer in het midden mogen gaan zitten. Maar dan nog.. Lijkt mij niet dat 'ie veel kleiner moet.

Mijn zit is niet om over naar huis te schrijven. Ik zit vaak licht voorover en kom te ver uit het zadel met lichtrijden dus het tegen de pommel komen schuif ik ook nog wel op mijn zit. Gelukkig kan ik hem twee weken testen! Maar zou ik perongeluk een maat 1 meegekregen kunnen hebben of is hij daar wel duidelijk te groot voor?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:35

Ik had er op de Cherokee en Barrydale geen last van. Op de London wel. Ga geen risico nemen om een zadel te kopen wat bij passen al zeer doet en niet lekker zit.

Maat 1 of 2 kan je aan serie nummer zien.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:36

Uiteraard niet! Ik beslis ook nog niet en twijfel ook nog over de Cherokee. Eerst nog maar even rijden. :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:49

Ik lijk ook vrij opgesloten te zitten in een maat 2 Cherokee (maat 38/40 -> wel stevige billen en bovenbenen), maar het zit gelukkig vrij. Ik heb in het begin met een maat 1 Arizona gereden en dat voelde echt te krap, ook al kon het nog wel qua houding. Ik hou gewoon niet van opgesloten zitten :P

Het is net wat je zelf fijn vindt. Als je er lekker in zit, zou ik hem wel nemen. Twijfel je, zou ik het niet doen. Ik heb zelf een tijdje een te krap boomzadel gehad. Ik reed met een holle rug om te compenseren en moest om de 3 passen netjes gaan zitten. Dat was echt niet fijn en dan rijd je ook niet lekker.

Succes in ieder geval!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:25

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:32

sommige hoor ik positief over de londen andere niet
ik wil misschien de londen testen of de Barefoot LEXINGTON of de Barrydale

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:21

Ik heb hem als testzadel voor twee weken dus hoef niks na 20 minuten rijden te besluiten van mezelf. Paard lieper super en het zat lekker behalve het tegen de pommel komen maar met goed rechtop zitten verdween dat. Alleen op de foto's vond ik het lijken alsof het zadel echt te klein is..

Zondag kijkt er even een vriendin mee en verder ga ik er nog gewoon even mee rijden voordat ik beslis.

Ik vind de Cherokee ook heel mooi dus perse dressuur hoeft niet. Vind dressuur alleen wel erg mooi. Heeft de Cherokee dezelfde zit als de London? Of valt deze groter/kleiner?

Edit: vind JustAdjust ook zeker interessant! Waarom is deze zo goedkoop?
Laatst bijgewerkt door Jildau op 13-02-16 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:56

Jildau, al die dingen staan op de officiële site van Barefoot