[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:49

Mijn pony ging met de Cheyenne na verloop van tijd ook minder lekker lopen en kreeg last van haar rug, dus ik zou me dat best kunnen voorstellen.

Wat opvallend dat er meer mensen zijn met heupklachten bij Barefoot. Nu twijfel ik nog meer om op zoek te gaan naar een ander zadel, maar dat is echt een gedoe met mijn merrie met korte rug...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:55

Jetta schreef:
Hoe komt zo iemand daarbij. Wat is gemeten en onder welke omstandigheden? Was het een zadelpasworkshop van iemand die boomzadels verkoopt?

Ik denk het wel want diegene met wie ik het erover had zei ook dat die zadelpasser niet over boomloze zadels te spreken was

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:56

Zoiets zou ik alleen geloven als ik het met eigen ogen gezien zou hebben. En dan ook rijvaardigheid van ruiter meenemen in eigen beoordeling. En voor sommige paarden/ruiters is boomloos geen oplossing, maar combi paard/ruiter en zadel moeten goed zijn.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:11

Maartje1990 schreef:
Nu was ik laatst met iemand in gesprek die bij een zadelpasworkshop de barefoot cheyenne met vps , pad met inlages en dan zo'n druk meet ding en de drukverdeling was niet goed? Ze zei ook dat zij alleen paarden had gezien die op lange termijn pijn kregen vanwege de slechte drukverdeling. Iemand die me dit kan uitleggen want ik heb juist van foto's van warmte beelden etc juist begrepen dat de druk goed wordt verdeeld, maar zij zegt dus dat dit live toch echt anders is. Alvast bedankt!

Haha, mijn paard en ik vinden boomloos juist een verademing! Dat is niet onderzocht, maar wel heel duidelijk gemaakt door paard. Voor mij niet anders meer.

Edit: mijn hoefsmid (en tevens masseur voor paarden) zegt ook dat mijn paard veel soepeler is geworden :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:56

Mensen kunnen altijd een hoop zeggen. Als ik over dingen twijfel wil ik dat toch wel eerst met eigen ogen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:07

Maartje1990 schreef:
Nu was ik laatst met iemand in gesprek die bij een zadelpasworkshop de barefoot cheyenne met vps , pad met inlages en dan zo'n druk meet ding en de drukverdeling was niet goed? Ze zei ook dat zij alleen paarden had gezien die op lange termijn pijn kregen vanwege de slechte drukverdeling. Iemand die me dit kan uitleggen want ik heb juist van foto's van warmte beelden etc juist begrepen dat de druk goed wordt verdeeld, maar zij zegt dus dat dit live toch echt anders is. Alvast bedankt!

Ook een boomloos zadel moet goed passen, en het vraagt (zeker bij een wrongloos model als de Cheyenne) wat van je als ruiter om er goed op te kunnen zitten.
Het kan prima zijn dat tijdens die drukmeting gereden werd met een niet passende pommel bijvoorbeeld, of met de verkeerde inlages voor de combinatie, of met een zadel dat niet op de juiste plek ligt (zie je helaas vaak) of met een stuiterende of op de cantle zittende ruiter. Zeker als iemand boomloos sowieso al niks vind is het heel gemakkelijk om zulke drukmetingen te manipuleren.

En daarnaast is 'boomloos' ook niet heilig natuurlijk, er zijn combinaties heel blij mee, en er zijn combinaties bij wie het niet werkt. Lijkt me sterk dat er geen enkel boomloos zadel te vinden is wat werkt, maar als je alleen naar de Cheyenne kijkt, dat is niet voor elke combi het ideale zadel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:57

Je kan natuurlijk altijd met elk zadel een slechte drukmeting krijgen als de omstandigheden er naar zijn :j

Ik vind het wel leuk dat ik toch regelmatig berichten hoor van mensen die bvb. in groepsverband op stal onder verschillende ruiters en op verschillende paarden, verschillende soorten zadels getest hebben.

En dat dan tot grote schok van de ruiters die dachten de Barefoot van 1 stalgenoot wel even flink onderuit te kunnen halen hiermee, dat zadel dan zelfs op hun eigen paarden nog een beter drukmeting opleverde dan hun eigen zadel...geniaal :D

Zulke berichtjes krijg ik dan van die ene Barefoot-stalgenoot natuurlijk die helemaal blij was na zo'n dag :P

Of mensen die zelf een aantal zadels laten controleren. Het komt toch vaak voor dat mensen door zulke verhalen gaan twijfelen over hun "boomloze zadel" ook al zijn ze er dik tevreden over en merken ze dat hun paard er beter mee loopt en alles makkelijker en soepeler gaat. Dan testen ze en zijn opgelucht en degene die komt testen is vaak verbaasd over het resultaat vanwege al die spookverhalen -O-

Maargoed je zal ongetwijfeld ook regelmatig mindere afdrukken zien door deze of gene reden, het is onmogelijk om onder alle omstandigheden een perfect resultaat te krijgen, mensen moeten toch wel een goede keuze maken qua zadel, toebehoren en op de juiste manier opzadelen en een beetje de tijd krijgen om een goed evenwicht te vinden enzo :j

Wat betreft heup-pijn op een Barefoot: wat dat betreft zit er echt een enorm verschil tussen een zadel met kniewrongen en lange zweetbladen of een zadel zonder kniewrongen.

Ik krijg zelf ook heuppijn op zadels met lange zweetbladen, met kniewrongen al helemaal :=
Bij allerlei verschillende soorten en merken, ook de boomloze die meer in een A-vorm opgebouwd zijn en zelfs bij de verschillende (oude model) Ghost zadels die ik gehad heb, simpelweg door wrongen die mijn knie naar buiten draaien. En al door dikke zweetbladen ook, dat zit toch allemaal tussen je been en paard in en spreid je benen wijder en geeft dus meer spanning op je heupen.

Op de Barefoot Arizona heb ik nergens last van, en zo zijn er nog hele volksstammen die hetzelfde ervaren :)

wat dat betreft is het een beetje een halve verhaal wanneer men zegt dat ze op Barefoot "door de brede zit" last krijgen van heupen, want dikke kans dat het op een Arizona geen probleem is en het dus meer door de zweetbladen & wrong komt (die een spreidzit veroorzaken) dan door de zitting.

Alhoewel die natuurlijk wel relatief vlak is bij een Barefoot :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:35

Wauw bedankt voor de (uitgebreide ) antwoorden! Ik ben vooralsnog nog steeds geïnteresseerd in een barefoot hoor :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:39

MissCharlie schreef:
Mijn pony ging met de Cheyenne na verloop van tijd ook minder lekker lopen en kreeg last van haar rug, dus ik zou me dat best kunnen voorstellen.

Wat opvallend dat er meer mensen zijn met heupklachten bij Barefoot. Nu twijfel ik nog meer om op zoek te gaan naar een ander zadel, maar dat is echt een gedoe met mijn merrie met korte rug...

Mijn haf heeft ook een behoorlijk korte rug. Ik heb nu een Hidalgo in zitmaat 18,5 inch, maar met 46cm panelen eronder. Zo is het voor ons beiden goed :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:39

Mayflower, SuperLiesje, bedankt voor de mooie Hidalgo Mallorca!
Ik ben er echt super blij mee :D
Staat al een jaar op mijn droombord en hij blijkt super te passen. Nigel keek er ook blij mee.
Heb er even op gezeten, was even bang dat ik er ook niet helemaal lekker in zou passen, net zoals Lisanne, maar dit valt me alles mee.

Als onze rijbak er ligt (oktober), dan gaan Nigel en ik weer volop aan het trainen aan de hand en dan kunnen we eind november weer gaan trainen onder het zadel. Hoera!!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:35

pmarena schreef:
Wat betreft heup-pijn op een Barefoot: wat dat betreft zit er echt een enorm verschil tussen een zadel met kniewrongen en lange zweetbladen of een zadel zonder kniewrongen.

Ik krijg zelf ook heuppijn op zadels met lange zweetbladen, met kniewrongen al helemaal :=
Bij allerlei verschillende soorten en merken, ook de boomloze die meer in een A-vorm opgebouwd zijn en zelfs bij de verschillende (oude model) Ghost zadels die ik gehad heb, simpelweg door wrongen die mijn knie naar buiten draaien. En al door dikke zweetbladen ook, dat zit toch allemaal tussen je been en paard in en spreid je benen wijder en geeft dus meer spanning op je heupen.

Op de Barefoot Arizona heb ik nergens last van, en zo zijn er nog hele volksstammen die hetzelfde ervaren :)

wat dat betreft is het een beetje een halve verhaal wanneer men zegt dat ze op Barefoot "door de brede zit" last krijgen van heupen, want dikke kans dat het op een Arizona geen probleem is en het dus meer door de zweetbladen & wrong komt (die een spreidzit veroorzaken) dan door de zitting.

Alhoewel die natuurlijk wel relatief vlak is bij een Barefoot :)

Misschien had ik mijn post ook iets meer moeten nuanceren. Ik had geen heupklachten met de Cheyenne en nu wel met de Barrydale, dus ik wil zeker niet alle modellen over een kam scheren.
Helaas heeft mijn pony een hele korte rug en is ook nog overbouwd, plus verandert nog wel eens qua breedte, dus het is lastig een passend zadel te vinden. Dan hebben we nog het probleem dat we zowel Western als Engels rijden :P Maar goed, er valt niet veel te rijden met mijn klachten, dus misschien toch maar serieus op zoek naar een ander boomloos zadel.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:39

Super Puchje :D Wat fijn dat het zadel helemaal goed lijkt voor jullie!!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:37

Puchje schreef:
Mayflower, SuperLiesje, bedankt voor de mooie Hidalgo Mallorca!
Ik ben er echt super blij mee :D
Staat al een jaar op mijn droombord en hij blijkt super te passen. Nigel keek er ook blij mee.
Heb er even op gezeten, was even bang dat ik er ook niet helemaal lekker in zou passen, net zoals Lisanne, maar dit valt me alles mee.

Als onze rijbak er ligt (oktober), dan gaan Nigel en ik weer volop aan het trainen aan de hand en dan kunnen we eind november weer gaan trainen onder het zadel. Hoera!!

*\o/* *\o/* *\o/* En ik ben blij dat het zadel past! En dat je er zo blij mee bent! :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:24

pff mijn pony heeft 42cm draagvlak en ik heb broekmaat 38. barefoot valt dan eigenlijk al af toch?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:41

wauw, veel bij te lezen! Had problemen met internet.
Gisteren mijn Arizona rose gaan halen, prachtig zadel! ik ga proberen een foto te plaatsen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:59

Pelryo schreef:
pff mijn pony heeft 42cm draagvlak en ik heb broekmaat 38. barefoot valt dan eigenlijk al af toch?

Een draagvlak van 42 cm is niet veel. Voor boomloos valt dat wel mee.
Het draagvlak is niet de hele lengte van het zadel.

Maat 1 van barefoot zou mogelijk kunnen passen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:17

jomaro schreef:
Pelryo schreef:

Een draagvlak van 42 cm is niet veel. Voor boomloos valt dat wel mee.
Het draagvlak is niet de hele lengte van het zadel.

Maat 1 van barefoot zou mogelijk kunnen passen.

welke zou je dan aanraden? de kortste die ik zie is de cherokee en die is 49 cm lang. rest is langer.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:33

Pelryo

Aanraden welk zadel is moeilijk , ik heb op mijn haflinger een cherokee en een cheyenne gehad.
Beide zadels lagen goed, het gaat er ook om waar je zelf goed in kan zitten.
De cheyenne is iets langer maar toont vaak veel kleiner, minder zadel op een paardje.

Heb je misschien iemand in je omgeving met een boomloos zadel? Dan zou je eens kunnen passen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:18

Pelryo, voordeel van boomloos is, die 49cm is niet het dragende vlak van het zadel, de druk komt niet veel verder dan waar jij met je lichaam op het paard zit, tuurlijk heb je nog steeds een beperkte keuze(hele lange zadels zullen sowieso niet fijn liggen, jij moet in het zadel wel op de correcte plek op het paard kunnen zitten etc,maar een paar cm te veel tov wat je als draagvlak hebt, hoeft geen probleem te zijn

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:05

Veel nieuwe boomloos gebruikers hier zeg :)

@Muppetmayo: heb je inmiddels al een zadel of leen je nog die van je stalgenoot? Die heather moffet zadels leken mij ook wel wat (maar wel erg duur..)

Ik rij alweer een tijdje met mijn hidalgo taco en ik moet zeggen ze loopt onwijs fijn! Behalve vanavond, toen ik weer even een wintec zadel gebruikte omdat ik wilde springen. Superstijf, alleen maar in de verkeerde galop aanspringen, en totaal niet voorwaarts. Ze gaf niet lekker na en ging steeds op de rem. Terwijl ik in het weekend nog zo blij was dat ze steeds goed aan sprong. En dat terwijl de wintec toch ook weer niet zo beroerd ligt.
Zou het zadel echt zo veel uit kunnen maken denken jullie? Misschien had ze haar dag vandaag niet.

Hebben jullie trouwens dit onderzoek gelezen http://www.bitmagazine.nl/algemeen/bein ... ard/17341/

Feitelijk concluderen ze dat geen enkel zadel invloed heeft op de beweging, maar dat boomloos wel de minste drukverdeling heeft. Toch heel wat anders dan wat de meeste ruiters zouden zeggen (zeker in dit topic).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:29

Het gaat om één model boomloos zadel dat zonder drukverdelende pad gebruikt is (iemand heeft de onderzoekers gemaild).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:13

Pelryo schreef:

Je zou de Barefoot JustAdjust kunnen proberen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:18

Mizora schreef:
Het gaat om één model boomloos zadel dat zonder drukverdelende pad gebruikt is (iemand heeft de onderzoekers gemaild).

Ok! Maar de andere conclusies (dat geen enkel boomzadel de beweging beinvloedt) zijn toch ook wel gek? Weet je welk boomloos zadel het was?

Hier Niki gisteren met haar boomzadel:

https://www.facebook.com/video.php?v=713472062023717&l=8113815979866493503

Ze was echt een beetje narrig.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:24

Wat fijn dat de hidalgo taco zo goed bevalt Hinke! Heb je nog meer foto's? Vind het altijd erg leuk om de verschillende zadels te paard te zien :D

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:25

Hoi allemaal,
Paar maanden terug (om precies te zijn, 13 weken)
Is Petra van per mi Cavallo bij mij langs geweest om diverse zadels te passen. Ik had mijn hoop gevestigd op de hidalgo maar helaas schoof deze teveel bij mijn paard.
Trekker zat helaas te breed, de andere merken weet ik niet precies het fijne meer van.
Uiteindelijk de FlexEE geprobeerd en wat een fijn zadel!
Ondanks dat Dido zich echt als een niet willend monster had misdragen liep ze beter dan met de hidalgo.
Dus in bestelling, choco Havanna kleur, 18 inch en dressuur.
(Met bruine lederen banaansingel en bruine T beugel riemen icm zwarte beugels)
En vanavond is het eindelijk zover *\o/* *\o/* we gaan mijn eigen FlexEE op puppy Dido leggen. De kleur van het zadel is wel een teint donkerder dan ik had verwacht, had dezelfde kleur verwacht als mijn singel. Maar dat mag de pret niet drukken.
Dido (en ik) staan trouwens ook op de website:

http://www.permicavallo.nl/flexee-dressage.php

Vanavond zal ik foto's plaatsen.

@MissCharlie, ik zat ook onnatuurlijk breed met mijn bekken op de barrydale waardoor ik niet kon ontspannen. De Arizona zit veel lekkerder :j kennis had deze voor haar schimmel, zij heeft nu een Billy cook geloof ik. Ook prettig zadel (wel groot als je Engelse zadels bent gewend)