voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:22

ik woon in Roeselare,west vlaanderen, dat ligt op een 2 uurtjes van antwerpen.
ja, de inlages minder breed maken zou in principe wel moeten kunnen. Let er wel op dat ze dan netjes recht blijven in je inlage vakken (en niet gaan scheef liggen oid )

Edit: leuk paardje trouwens :D
als ik de afdruk zie denk ik wel dat het zal helpen om de vrijheid wat breder te maken.
Een banaansingel zou wss ook wel helpen (paardje heeft wat lang doorlopende nek, weinig schoft, en singelplaats verder naar voor, zadel mag wel wat achteruit, maar zal dat niet kunnen door de nek)
met mijn jongste zit ik trouwens ook erg scheef hoor. Die zware jongens hebben hun bouw niet echt mee kwa souplesse, en zijn vaak behoorlijk scheef in het begin.dat verbeterd wel met training ook.

izzy1985

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:42

Das best ver idd.

Bedankt trouwens :D , ze heeft een korte hals maar loopt idd wat ver door. Banaansingel is een optie maar ik heb niet het idee dat hij tijdens het rijden naar voor schuift omdat de haren erna netjes plat blijven liggen en de singel ( al is het lastig te zien op de foto) een handbreedte achter de elleboog blijft. Ik ga eens sleutelen aan m'n dekje :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:25

Afbeelding ( http://tinypic.com/r/1414ew8/5 )
Afbeelding ( http://tinypic.com/r/jh819i/5 )

ik heb nu dit boomlooszadel , super fijn alleen het schuift wel snel. weten jullie daar een oplossing voor ? ( heb nu even geen foto van alleen het zadel op d'r rug, omdat ik net een nieuwe laptop heb en die andere gecrasht is . )
ik heb een dekje, dan een dik bontje ( met ruggegraatvrijheid ) en dan het zadel. de eerste 10 minuten heb ik een singelverlenger eraan van ongeveer 20 cm, anders krijg ik de singel niet vast en na de 10 minuten haal ik die eraf want dan is ze leeggelopen :+
andere singels gaan het niet worden, ben ik bang. ze heeft een dikke bult (Gezwel ) prescies op de singel plek. hierdoor ligt het zadel net wat naar voor of achter om deze bult te ontwijken ( anders ben je je leven niet zeker )
wie heeft een goed idee?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 10:39

Jetta schreef:
Een Barefoot leert je veel over je ongebruikte spieren en je echte zit. En dan het paard....hebben we ons paard in balans gereden? Rechtgericht ? Of klooien we maar wat aan..... Een Barefoot is confronterend. Ik vind dat leuk. Maar misschien is niet iedereen dat met me eens.

Ik ben het er wel mee eens, maar vraag me nu idd af hoe ik me kan gaan verbeteren. Houding en zit dus toch niet zo goed als me altijd verteld was.
En sceptisch kijken naar mezelf vind ik geen probleem.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:06

Ik rij met een barefoot virginia rose, zit lekker zacht, maar heeft toch een paar nadelen. Ik kan niet met mijn knieen tegen het paard aan komen, zit in stoelzit en in galop schuif ik naar achteren. Ik heb het er over gehad met mijn instructrice, die stoelzit komt echt door het zadel zelf, dat van mijn knieen ook.
Het is erg lastig om een goed zadel te vinden voor een gangenpaard. Ik vind zelf de Bob Marshall erg mooi en lijkt me erg lekker zitten. Heeft iemand hier daar ervaring mee, en vooral hoe je houding in zo'n zadel is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:51

izzy1985 schreef:

De zitting zit wat scheef op het zadel vastgeplakt, net zoals het lipje van een schoen (dat stuk stof bovenop je voet) wel eens wat raar scheef boven je veters uit kan komen, maar dat komt dan niet doordat de vulling ongelijk is. Daar zou ik me dus geen zorgen over maken, dat zie je wel vaker en ziet er vooral stom uit maar is functioneel geen probleem :)

Ik vind de zitting vooral zo klein lijken, het lijkt wel een maat 0 zadel!

De ruiter is hartstikke slank, maar zit toch behoorlijk klem. De pommel zit erg dichtbij en de ruiter zit naar mijn smaak teveel op de cantle, dit zal een stuk minder voordelig zitten dan wanneer je met je zitbeenknobbels netjes in het diepste punt van het zit, zoals het de bedoeling is :)
Lukt dit, om wat meer in het midden van de zitting te zitten, of zit de pommel dan te dichtbij?

Een zitting een maatje groter past wellicht beter. Hoe lang is de ruiter? :)

Daarbij ligt het zadel mij ook wat teveel op de schoft, ik zou zelf inderdaad kiezen voor een banaansingel op dit paard. Voordeel daarvan is dat de ruiter ook wat minder achterin het zadel wil gaan zitten, wellicht speelt dat ook mee.

De ruggengraatvrijheid is op zich voldoende. Het gaat Barefoot er maar om dat de doornuitsteeksels van de ruggengraat vrij van druk liggen, en dat is echt het middelste deel van de ruggengraat zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:54

Unihorses: ik heb persoonlijk wat meer "beeld" nodig om mee te kunnen denken :)

Schuiven van zadels komt toch meestal doordat een zadel de ronding van de rug niet goed volgt, dat kan aan de vorm van het zadel liggen maar ook doordat een zadel bvb. te ver naar voren of naar achteren wordt gelegd.

Teveel laagjes van dekjes / te gladde dekjes, kan ook een oorzaak zijn.

En zoals je al weet, kunnen verschillende singels hele verschillende effecten geven.

Wat is het verhaal achter de bult verder? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:55

YSB: heb je wellicht iets van foto's zodat we mee kunnen kijken en wellicht wat tips kunnen geven om de problemen aan te pakken? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:58

Tinka: wat is het probleem precies? Heb je een breed paard waarop je te breed zit op de Rose?

Een stoelzit hoeft op zich absoluut niet in een Barefoot.
Zeker niet in de modellen met een verplaatsbare beugelophanging :)

En is de zitting niet gewoon te ruim voor je, dat je zo naar achteren schuift? Of heb je zelf een idee waardoor het komt? Heb jij wellicht iets van foto's waarop het probleem te zien is? :)

BM's zijn hartstikke mooie zadels :j Maar op zich zal je daar niet snel smaller op zitten en de beugelophanging zit standaard vrij ver naar voren.

Als je er eens 1 uit kunt proberen is het natuurlijk wel een leuk experiment :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:02

pmarena schreef:

Schuiven van zadels komt toch meestal doordat een zadel de ronding van de rug niet goed volgt, dat kan aan de vorm van het zadel liggen maar ook doordat een zadel bvb. te ver naar voren of naar achteren wordt gelegd.

En zoals je al weet, kunnen verschillende singels hele verschillende effecten geven.

het meer foto's wist ik, moet nog even kijken hoe ik me foto's hier weer op krijg ( het is wondows 8, wat bij de apps staat kan ik niet uploaden )
het dekjes deel zat ik indd. ook aan te denken . dat zou ik een barefootpad o.i.d ernog onder kunnen doen ( en het bontje weg )
de bult is (waarschijnlijk) kwaadaardig, door de plek waar het zit zou ze als het weggehaald wordt minstens een half jaar niet mogen rijden. hij groeit wel af en aan , met de hengstigheid maar daar heeft de da geen reden voor. de da wil er niet in gaan snijden zolang het met die enkele singel nog wel goed gaat. als we erin gaan snijden weet je nooit wat het gaat doen. vanavond ga ik de harde schijf op deze laptop zetten. dan kan ik beeld geven. ze is best wel rond, en alles schuift wel. barefoot minder als boomzadel en deze gelijk aan boomzadel. en dan ook letterlijk even niet opletten, meer druk in een beugel en de zitting zit op haar zij :') gaf interesante taferelen gister.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:03

Bob Marshalls zijn heerlijke zadels..Ik heb er een gehad en kon er heerlijk op doorzitten,maar door de beugelophanging kon ik met mijn korte pootjes amper lichtrijden..Het was voor mij om uit te proberen en heb hem weer verkocht..Ik denk als je de beugelophanging wat naar achteren hebt of je bent wat langer dat het veel beter is :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:12

foto's gedownload van facebook :)

Afbeelding
hier zit het bontje eronder, maar de singel niet vast, deze singel is te kort ( maar wel een fijn stuk bont eronder, met haar zomervacht kan deze op haar bult zitten )
Afbeelding
vast, maar zonder bontje ( vind zelf dat het iets naar achteren kan )
Afbeelding
los, met bontje van de andere kant
Afbeelding
en vast zonder bontje ( zou er absoluut niet aan denken zonder bontje op te stappen, dat niks meer dempt/rug vrijhoud )

ben bang dat het bontje net een verdieping te veel is :) maar het deukt wel wat in, als hij aangesingeld wordt.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:18

pmarena schreef:
izzy1985 schreef:

De zitting zit wat scheef op het zadel vastgeplakt, net zoals het lipje van een schoen (dat stuk stof bovenop je voet) wel eens wat raar scheef boven je veters uit kan komen, maar dat komt dan niet doordat de vulling ongelijk is. Daar zou ik me dus geen zorgen over maken, dat zie je wel vaker en ziet er vooral stom uit maar is functioneel geen probleem :)

Ik vind de zitting vooral zo klein lijken, het lijkt wel een maat 0 zadel!

De ruiter is hartstikke slank, maar zit toch behoorlijk klem. De pommel zit erg dichtbij en de ruiter zit naar mijn smaak teveel op de cantle, dit zal een stuk minder voordelig zitten dan wanneer je met je zitbeenknobbels netjes in het diepste punt van het zit, zoals het de bedoeling is :)
Lukt dit, om wat meer in het midden van de zitting te zitten, of zit de pommel dan te dichtbij?

Een zitting een maatje groter past wellicht beter. Hoe lang is de ruiter? :)

Daarbij ligt het zadel mij ook wat teveel op de schoft, ik zou zelf inderdaad kiezen voor een banaansingel op dit paard. Voordeel daarvan is dat de ruiter ook wat minder achterin het zadel wil gaan zitten, wellicht speelt dat ook mee.

De ruggengraatvrijheid is op zich voldoende. Het gaat Barefoot er maar om dat de doornuitsteeksels van de ruggengraat vrij van druk liggen, en dat is echt het middelste deel van de ruggengraat zeg maar.

Bedank voor je antwoord. De zitting heb ik tig x los gehaald en goed aan gedrukt, maar ik krijg het echt niet gelijk. Ik heb wel degelijk het gevoel scheef te zitten daardoor. Het boogje is scheef gestikt. Als je wilt kan ik los een foto maken?

Ik ben 1.75 lang met maat 36-38. Heb ook een maat 2 geprobeerd toen en die was echt te groot. De reden waarom ik achter in het zadel zit wijt ik aan de combinatie breed paard-brede zitting zadel. Door een oude blessure aan mijn lies kan ik mijn benen van daaruit niet zover uit elkaar halen :') volgende x zal ik er eens op letten of ik een andere houding kan vinden ervoor.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:17

Unihorses: de ruggengraat vrijheid moet komen van een dekje met inlages. Een gewoon dekje en een bontje geven geen ruggengraat vrijheid.
YSB: Je maakt je spieren sterk door ze te gebruiken. Kilometers maken dus. En als dat niet genoeg is, zou je zitlessen kunnen overwegen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:06

pmarena schreef:
Tinka: wat is het probleem precies? Heb je een breed paard waarop je te breed zit op de Rose?

Een stoelzit hoeft op zich absoluut niet in een Barefoot.
Zeker niet in de modellen met een verplaatsbare beugelophanging :)

En is de zitting niet gewoon te ruim voor je, dat je zo naar achteren schuift? Of heb je zelf een idee waardoor het komt? Heb jij wellicht iets van foto's waarop het probleem te zien is? :)

BM's zijn hartstikke mooie zadels :j Maar op zich zal je daar niet snel smaller op zitten en de beugelophanging zit standaard vrij ver naar voren.

Als je er eens 1 uit kunt proberen is het natuurlijk wel een leuk experiment :j

Volgens mij heb ik nog een model zonder verplaatsbare beugelophanging. Mijn instructrice zei dat als ik mijn benen op de goede plaats zou moeten houden, dit een pijnlijke gelegenheid zou worden omdat mijn benen dan in een onnatuurlijk stand zitten.
Dat naar achteren schuiven zou kunnen komen door een te groot zadel, ik heb een maat 2 en zelf maat 42/44, dus zou goed moeten zitten, maar heb geen dikke kont :D . Overigens heb ik zowiezo neiging tot stoelzit, op mijn cheyenne bv ook, en op mijn circle Y boomzadel ook.
Een BM zou als ik het zo hoor wel kunnen, ik heb nl. lange benen, ben zelf ook lang, 1.80m.
Hier een paar foto's, moet wel zeggen dat als ik zo aan het poseren ben, dat mijn stoelzit dan nog erger word, dan zit ik een beetje te relaxed zeg maar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn beugels kan ik trouwens niet langer doen, dan heb ik helemaal geen grip meer, en dan val ik er zo af in galop.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:16

Je lijkt toch wel met erg korte beugels te rijden.... waarom val je eraf in galop? Dan moet je je benen toch juist lang maken?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:27

Als ik de beugels langer doe dan moet ik helemaal mijn tenen strekken. Ik heb gewoon totaal geen grip in galop, hij hoeft maar een sprongetje te doen en ik heb het idee dat ik er zo af lig. Ik heb trouwens sinds kort een kunstheup, dit zal ook wel invloed op mijn houding hebben

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:08

Jetta schreef:
Unihorses: de ruggengraat vrijheid moet komen van een dekje met inlages. Een gewoon dekje en een bontje geven geen ruggengraat vrijheid.
YSB: Je maakt je spieren sterk door ze te gebruiken. Kilometers maken dus. En als dat niet genoeg is, zou je zitlessen kunnen overwegen.

het is een bontje met ruggegraatvrijdheid ( letterlijk het bond is geschoren van het bontje bij de ruggegraad :+ ) dus vind dat gelijk staan aan die inlages, die minder dik waren, en ook minder rug vrij lieten.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:32

@unihorses: Op de foto zie ik dat je het bontje over het gewone dekje hebt. Dan heb je nog steeds geen ruggegraat vrijheid. Het dekje welke eronder zit trekt dan strak over de rug van je paard. Beter is om je bontje direct op je paard te doen en dan het dekje erover. Succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:54

unihorses schreef:
pmarena schreef:

het meer foto's wist ik, moet nog even kijken hoe ik me foto's hier weer op krijg ( het is wondows 8, wat bij de apps staat kan ik niet uploaden )
het dekjes deel zat ik indd. ook aan te denken . dat zou ik een barefootpad o.i.d ernog onder kunnen doen ( en het bontje weg )
de bult is (waarschijnlijk) kwaadaardig, door de plek waar het zit zou ze als het weggehaald wordt minstens een half jaar niet mogen rijden. hij groeit wel af en aan , met de hengstigheid maar daar heeft de da geen reden voor. de da wil er niet in gaan snijden zolang het met die enkele singel nog wel goed gaat. als we erin gaan snijden weet je nooit wat het gaat doen. vanavond ga ik de harde schijf op deze laptop zetten. dan kan ik beeld geven. ze is best wel rond, en alles schuift wel. barefoot minder als boomzadel en deze gelijk aan boomzadel. en dan ook letterlijk even niet opletten, meer druk in een beugel en de zitting zit op haar zij :') gaf interesante taferelen gister.

Oei, dat is best wel...euhm....jammer zeg maar, als je ineens aan de zijkant hangt :P

Joh, is het wel verantwoord om die bult te laten zitten dan als het kwaadaardig is...? :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:57

pleiada schreef:
Bob Marshalls zijn heerlijke zadels..Ik heb er een gehad en kon er heerlijk op doorzitten,maar door de beugelophanging kon ik met mijn korte pootjes amper lichtrijden..Het was voor mij om uit te proberen en heb hem weer verkocht..Ik denk als je de beugelophanging wat naar achteren hebt of je bent wat langer dat het veel beter is :j

Je ziet heel af en toe dat iemand een BM heeft waarbij ze de beugelophanging speciaal een stuk verder naar het midden van het zadel heben laten zetten, in plaats van zo aan de voorkant zoals hij standaard zit. Maar ik begrijp dat ze dat niet graag doen, dus je ziet het heel weinig jammer genoeg.

Ik heb zelf ook korte pootjes en wanneer de beugelophanging zo ver naar voren zit dan kun je er inderdaad niks mee....ben je net zo'n klein kind op een driewieler waarbij de trappers aan het voorwiel zitten en je zelf tussen de achterwielen zit :P

Lichtrijden of een verlichte zit aannemen zijn dan eigenlijk niet mogelijk of althans je zit dan totaal niet in balans, echt balen is dat -O-

Het zijn wel gewoon hele mooie zadels, zeker die met een peaked pommel en zo'n hoevenkrabber tasje +:)+
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-04-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:00

unihorses schreef:
foto's gedownload van facebook :)

[ Afbeelding ]
hier zit het bontje eronder, maar de singel niet vast, deze singel is te kort ( maar wel een fijn stuk bont eronder, met haar zomervacht kan deze op haar bult zitten )
[ Afbeelding ]
vast, maar zonder bontje ( vind zelf dat het iets naar achteren kan )
[ Afbeelding ]
los, met bontje van de andere kant
[ Afbeelding ]
en vast zonder bontje ( zou er absoluut niet aan denken zonder bontje op te stappen, dat niks meer dempt/rug vrijhoud )

ben bang dat het bontje net een verdieping te veel is :) maar het deukt wel wat in, als hij aangesingeld wordt.

Als het zadel zelf helemaal vlak aan de onderkant is, dan moet je wel iets van kussentjes hebben eigenlijk ja....dus een strookje vrij boven de ruggengraat. Ik denk niet dat dat nu zo is? Met het dekje nog onder het bontje? Biedt het bontje zelf wel een goede ruggengraatvrijheid?

Sowieso zal de stugheid van het zadeltje ook wel meespelen, als je zegt dat een Barefootje stabieler ligt dan dit zadel of een boomzadel. Een Barefoot zit er toch meer als een handschoen omheen, dus grijpt zich meer vast rond het paard zeg maar :)

Maar met dekjes / inlages / singels of het soepel rijden van dit zadel (als dat wil?) zal er vast nog wel winst te behalen zijn lijkt me :)
Is wel een kwestie van proberen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:05

Izzy: okee, met 1m75 zit je wel op een lengte waarbij mensen toch vaak voor een maat 2 kiezen omdat die wat meer ruimte biedt :)

Als je de seatsaver er helemaal vanaf haalt, voel je dan verschil in de vulling of iets?

Eigenlijk kan dat namelijk niet :) Wat wel kan natuurlijk, is dat het materiaal wat vervormd is, dat het wat schuin is gaan staan zeg maar, net zoals leren schoenen kunnen vervormen.

Wat verder achterin het zadel gaan zitten komt trouwens ook vaak doordat het zadel zelf wat te ver naar voren ligt.
Daardoor komt het diepste punt van de rug, wat meer onder de achterkant van het zadel te liggen dan onder het midden van het zadel.

En als je een goed ruitergevoel hebt, dan zoek je de juiste plek boven het paard (zwaartepunt / balanspunt) en ga je dus wat teveel op de achterkant zitten. Wellicht speelt dat ook nog mee? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:13

Tinke: normaal gesproken als je zo zit zoals jij op de foto's, en je wilt graag met je enkel wat meer onder je heup komen te zitten, dan moet je been toch langer worden en wat meer naar achteren komen te liggen.

KUN je dat überhaupt wel met die heup(en) dan, wordt dat sowieso niet te pijnlijk? :=

Wanneer je een BM met dezelfde zittinglengte en fenderlengte neemt denk ik echt dat de verschillen qua zit nihil zijn... ik zie geen reden waarom je been dan langer, rechter, verder naar achteren zou liggen, of je knieën meer aangesloten :)

Zou je nu overstappen op een heel ander model zadel met een diepere zit en wrongen, dan kun je natuurlijk wel een stuk steviger zitten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:22

Ik ben ook 1,75 lang maar rij fijner met een maat 1 dan maat2
Rij wel met vrij lange beugels