[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:24

Oh wat en toffe optie DubbelDun! Die was ik nog niet tegengekomen.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:37

Hoi allemaal,

Afgelopen week is er een zadelpasser geweest voor mijn boomzadel (Tekna dressuur) die op mijn Ijslander ligt. Helaas past dit zadel niet meer, en heeft ze verschillende boomzadels uitgeprobeerd maar ook die lagen niet optimaal. Mijn Ijslander is heel breed, heel kort, weinig schoft en best wat welving in z'n rug. Ze heeft me dus aangeraden om eens naar boomloos te kijken. Nu heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en ben een aantal kanshebbers tegengekomen:

- Barefoot
- HM Flexee
- Easytrek comfort of dressuur
- Trekker
- Hidalgo

Mijn wensen:
- budget onder €1000
- Wel wat support voor de zit (ik rijd voornamelijk buiten maar ook wel regelmatig wat dressuur.)

Nu was ik benieuwd of iemand een zadelpasser kent die het liefst alle of een paar van deze merken heeft? Ik woon in Brabant. En of iemand slechte ervaringen heeft met een van deze zadels?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:15

DubbelDun schreef:
_Aine schreef:
Iemand eigen ervaring met beugeldraaiers?

Ik heb gewoon voorgedraaide Wall's beugels gekocht. Zijn super dingen :)
Gedraaid én schuin (twisted and slanted/crooked). Met 2"en 3" bovenkant (neck).

[ Afbeelding ]

Enig idee waar je die kunt kopen?
Passen er evt ook endurance(die met korfen)aan de arizona nut fenders? Of anderen die al gedraaid zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:23

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:39

Ik heb in mijn passervice Barefoot, Trekker en vanaf deze week ook Hidalgo (naast de Ghost zadels).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:07

Toch maar mijn hidalgo alvast op paard showen. Heb nog geen goede foto's kunnen maken ivm het weer :( Elke keer als ik ga rijden met het zadel belanden we in een stortbui (wel te zien op de foto) Maar voor het idee hier toch een foto'tje alvast. (heb naderhand de ligging nog aangepast met de kussens en wat inlages)
Ben er wel weer heel blij mee. Zit echt weer als een huis!
Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:00

Na veel proberen, passen en meten, toch besloten dat mijn mooie Ghost het toch niet is voor ons. Ik kan niet eens zelf opstappen, ondanks gebruik van opstapblok! Ik heb een zo lang mogelijke westip singel eraan hangen. Een dekje met nepwol onderzijde geprobeerd, dekje met sympanova, eentje met canvas en heb nu ook een anti slip pad eronder gelegd maat dat hielp niet eens! De kussens heb ik ook breder en smaller geprobeerd. De achterkant tipt ook wat omhoog, en er zit een frontriser in. Hij blijft zijwaarts glijden. Waarschijnlijk was ik toch te enthousiast en keek ik door een roze bril in het begin. Maar nu ik eindelijk bijna kan gaan rijden... kan ik er niet eens opkomen :( .

Afbeelding

Ik heb nu ook een Freemax Short 16” gekocht, ligt als een huis. Alleen twijfel nog over de forkmaat. Heb al email contact gehad met Kifra dus dat komt vast goed.

Afbeelding

Een kennis heeft een Cheyenne dry tex te koop dus die ligt nu ook in mijn auto. Ze komt er niet vanaf op ons eiland dus ga ik ‘m in NL voor haar verkopen. Maar ik ga ‘m natuurlijk eerst op m’n paard passen :D

Ben benieuwd met welk zadel wij eindigen. En als iemand nog een Ghost zoekt :Y)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:35

Ik gebruik altijd de opstaphulp. Schuift het zadel ook tijdens het rijden?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:32

Ik heb vorige week een Fremax western short 16 inch gekocht. Ik heb er vandaag voor de tweede keer mee gereden en een kort buitenritje gedaan om zadel uit te proberen!

Omdat sommigen in het Freemax topic hem wat krap vinden voor mij ben ik benieuwd naar jullie mening. Ik vind hem zelf namelijk erg lekker zitten. Een plus puntje is dat ik kan blijven zitten in de galop, dat lukt bij veel andere zadels niet :) Paard loopt er super onder. Veel meer ontspannen dan bij andere zadels. Echt veel lang/laag wat ik graag zie. Dus volgens mij vond zij het zadel ook wel fijn. Als ik dus puur kijk naar hoe het voelt en hoe mijn paard erop reageert dan vind ik het zadel erg fijn.

Moet nog even mijn fork meter ophalen, dan kan ik ook de juiste fork meten. Ik heb het idee dat die wel een maat kleiner mag, als ik zeg maar door dat gat heen voelde lag het zadel vrij dicht op haar rug. En toen ze los door de stal heen liep zag ik dat hij aan de achterkant wat omhoog kwam. Maar goed meten is weten :)

Hier war foto's! Ben benieuwd wat jullie vinden :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PinaKoala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:52

Als het voor jou en je knappe fjord goed voelt zou ik er niks meer aan doen (behalve de fork maat nakijken op passendheid idd).
Maar van wat ik heb begrepen van westernzadels en ruiter-passendheid is dat er tussen de fork en je bovenbeen wel wat ruimte hoort (ik weet de exacte ruimte niet, maar meen een paar vingers) en die ruimte mist wel zo vanaf de foto's gekeken. Puur op de foto's afgaande zou ik ook zeggen dat het zadel te krap is voor je.

(edit: dit is wel een interessant filmpje met meer info. Gaat ook over het passen op je paard maar dan met een boom westernzadel, maar hij spreekt ook over de ruiter en zadelmaat: https://youtu.be/0pqxT4I667g )

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:15

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:18

Daphneeeej schreef:
Toch maar mijn hidalgo alvast op paard showen. Heb nog geen goede foto's kunnen maken ivm het weer :( Elke keer als ik ga rijden met het zadel belanden we in een stortbui (wel te zien op de foto) Maar voor het idee hier toch een foto'tje alvast. (heb naderhand de ligging nog aangepast met de kussens en wat inlages)
[ [url=m/Y7Ugjv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopenlijk ligt zadel na het aanpassen heel wat vlakker en ruimer rond schoft, want op deze foto kan ik me niet voorstellen dat paard en jij dit fijn vinden zo.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:23

Peetstap schreef:
Daphneeeej schreef:
[ [url=m/Y7Ugjv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopenlijk ligt zadel na het aanpassen heel wat vlakker en ruimer rond schoft, want op deze foto kan ik me niet voorstellen dat paard en jij dit fijn vinden zo.

Hoe bedoel je ruimer rond de schoft? Heb sowieso idd de kussens breder gezet aan de voorkant en shims voor zijn holle rug en wat aan de achterkant. Ben nu toevallig op stal zal zo nieuwe foto's maken nu het droog is :) Zadel moet ook nog helemaal vormen en soepel worden kwam vers van de fabriek vandaan ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:13

BZ: wat is er allemaal veranderd aan de hidalgo tov vroeger?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:27

Duhelo schreef:
BZ: wat is er allemaal veranderd aan de hidalgo tov vroeger?

:j

Is dat ijzeren boogje er nog die over de rug loopt, waar de beugels aan hangen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:31

Beter leer, ruggengraat vrijheid is bij de 2 en special verbeterd, het zit comfort, singelsysteem is verbeterd (kwaliteit). De singelstoten zijn afneembaar volgens Hidalgo. Ik hoop deze week de zadels binnen te krijgen om eens te kijken.
Ook is de vorm van de kussens wat veranderd.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:45

Vandaag de Silverado zadels op de foto gezet <3
Ze zijn echt prachtig!

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:50

Zo ligt mijn hidalgo nu
Afbeelding

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:17

Echt heel mooi Daphne! Ik heb een zwak voor zulke modellen

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:53

Buitenzinnig schreef:
Beter leer, ruggengraat vrijheid is bij de 2 en special verbeterd, het zit comfort, singelsysteem is verbeterd (kwaliteit). De singelstoten zijn afneembaar volgens Hidalgo. Ik hoop deze week de zadels binnen te krijgen om eens te kijken.
Ook is de vorm van de kussens wat veranderd.

Dit kan ik zeer wel beamen, de singelstoten zijn idd er af te halen/vervangen. Zadel is zeker beter dan de vorige hidalgo die ik had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:54

Leuk die Silverado's! Hoe flexibel zijn ze, kan je ze handmatig veel buigen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:11

Kitty_ schreef:
Vandaag de Silverado zadels op de foto gezet <3
Ze zijn echt prachtig!

[img]m/SObvGm.jpg/img]

Mooi, ga je er dealer van worden ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:15

Leuk die silverados!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:10

Oooehhh die Silverados! Knappe zadels!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:35

@Dubbeldun, ik ben dealer ;-)
@Pmarena, ze zijn vergelijkbaar met de Freemax zadels, vrijwel net zo stevig en ook mede door de panelen.