[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:15

Zijn er ook boomloze ruiters hier die wel eens een sprongetje maken? Ben geen fanatieke springer omdat ik een mietje ben maar ga aankomend voorjaar wel aan een aantal springlessen meedoen. Dit gewoon op beginners niveau en echt de hoogte in gaan we niet doen. Gewoon cavaletti's en lage sprongetjes. Is dit goed te doen met bijvoorbeeld een London?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:24

Ik heb regelmatig wat sprongetjes met mijn lonon gemaakt. Ging prima.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:25

Met de Cheyenne gaat het ook :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:37

Zuma, het kan idd echt wel even wennen zijn qua zit :j
Onrustige benen zijn in het begin best veel voorkomend,

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:25

Klopt, mijn zusje had ook moeite stil te zitten op Barefoot in het begin. Zij begon op een Cheyenne maat 0 en viel er zoals zij zelf zei ''half af''.
Boomloos zit veel meer als zonder zadel. In vergelijking met een zadel met boom. En zonder zadel rijden is wennen. Sommige moeten wennen qua balans, anderen hebben wiebelbenen, kortom het gevoel is echt anders.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:28

En dat is weer niet bij elk boonloos zadel zo. Tenminste ik dacht ook ik flikker er vast direct af met mijn schrikkerige poownie maar op de Barrydale zat ik heel stevig.

Fijn om te horen dat een sprongetje gewoon kan!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:33

Ik heb wel eens een sprongetje gemaakt met een barrydale en een ghost firenze, dit waren wel meer huppeltjes dan springen :') , maar dat gaat gewoon prima!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:38

Nee inderdaad niet bij elk boomloos zadel, ik zat bijvoorbeeld gelijk stevig in de Quilty.

Maar toch is het vrij normaal om te moeten wennen. Alle bekenden van mij die eens 'een keertje' op onze pony stappen hebben 'moeite' met het zadel. Ze vinden het vaak wel heel lekker zitten, maar veel meer tja, je voelt meer van het paard.

Zo moest mijn zusje ook erg aan het (toen nieuwe) JustAdjust zadel wennen doordat het nog niet ingereden was en door de VPS. Ze had daarvoor op een platte Randolls met HD inlages gereden, en dat is weer heel anders!

Hoewel ze nu verkocht is aan de JustAdjust. Ze vond mijn Ghost Quilty ook fijn maar dan vooral op mijn pony, icm de hare lag het net wat minder.

Zoveel mensen zoveel wensen! En gelukkig veel keus inmiddels :j

En springen gaat hier trouwens prima onder welke boomloos dan ook. Ook onder de Randolls, wat kwalitatief een minder zadel is, maar pony heeft nog steeds een gezonde rug, dus niks mis mee imo.
Met boomzadels springen is ook niet alles.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:55

Ik heb met de Barrydale pas een parcourtje gesprongen van 60cm. Gaat best goed.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:56

Atent schreef:
Ik heb met de Barrydale pas een parcourtje gesprongen van 60cm. Gaat best goed.

Dat zou echt mijn ultieme doel zijn voor dit jaar dus dan kan ik nog wel een poosje vooruit. :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:01

pmarena schreef:
Je kan het haakje toch gewoon de andere kant op prikken? Of zit hij dan tegen je paard / zadel / iets anders?

Volgens mij zit het haakje dan op m'n zadel dan. Zal zo eens kijken. Dat vind ik meer zonde.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:05

Ik heb gisteren gesprongen met mijn lazy mountain. Dus met knop. Geen probleem hoor.

Eerder sprong ik altijd met de atlanta. Ook met fenders. No problemo

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:25

Ik vind mijn Barefoot Cherokee ook stevig zitten, zeker met bontje op de zitting. Ik rij veel buiten, dus veel onverwachte bewegingen maar ik zit als een huis. (Zadel schuift vrolijk met mij mee...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:09

Kwetal schreef:
Heb ik ergens gezegd dat ik tegen natuurlijke materialen ben??? Ik dacht (wellicht ten onrechte) dat kunststof afgeserveerd werd als broeierig en van slechte kwaliteit, terwijl sommige kunststoffen een goede vervanger zijn van de natuurlijke.

Dat bedoelde ik ook niet . 8-) Ik bedoelde: als er echte alternatieven zijn voor natuurlijk, dus met even goede eigenschappen, of er dan een reden is om toch voor de een of de ander te kiezen.

Ik denk dat ik vooral hoopte dat aangezien jij dichter bij het vuur zit en ook aangaf dat er zelfs al superieure wolvervangers zijn, je ook zou weten wélke synthetische varianten nou zo goed zijn, op welk vlak ze superieus zijn en hoe je die als normale sterveling herkent. Het enige wat ik kan zeggen is dat als een duur topmerk als Grandeur het onder zijn pads gebruikt, het niet slecht kan zijn - maar geen flauw idee of die synthetische wol ook gelijkwaardig of zelfs beter is dan echt schaap. Dat vind ik frustrerend en dan vind ik wol dus veiliger/makkelijker op kwaliteit te controleren - maar daar kun jij natuurlijk niets aan doen. ;)
Dus ik geloof meteen dat er hele goede synthetische varianten bestaan en ook hele slechte, maar hoe herken je de goeie voor je je paard ermee belast. :+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:18

Als beginnende ruiter was ik ook even bang dat ik heel onstabiel zou zitten op een barefoot. Maar ik heb juist heeft veel moeite met de gebruikelijke dressuur/springzadels. Ik kan daar echt mijn evenwicht niet op vinden en heb de hele tijd het gevoel dat ik eraf glij. Net alsof ik echt óp het paard zit in plaats van erin? Kan het niet goed uitleggen.

Ik heb een barefoot Lexington (goede tweedehandse) gekocht omdat ik het idee had dat ik toch opnieuw moest leren rijden, dan maar liever leren rijden op het zadel dat ik graag wilde. En wat blijkt: ik zit als een huis. Ik vind hem zalig zitten. Ik zit nu echt ín het paard. Ik voel wat het paard doet en waar het heen wil al voordat het vertrekt.

Misschien komt dat juist omdat ik een startende ruiter ben?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:29

Ik heb inmiddels ook heel wat (ongeplande) sprongen gemaakt met mijn cheyenne en dat ging altijd prima. Doordat je zo dicht op het paard zit heb ik het gevoel steviger te zitten dan bij een boomzadel. Maar, het is inderdaad in het begin wel even wennen, vooral om je benen goed stil te houden.
(Ik heb trouwens af en toe wel heel erg het idee dat ik zonder zadel (met bareback-pad) steviger/beter zit in draf dan wanneer ik met zadel in draf ga doorzitten. Puur omdat je je benen dan langer kunt maken, hebben meer mensen daar last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:36

@Abbyblues: Volgens mij komt het niet alleen door het beginner zijn, hoor. ;) Ik denk dat veel mensen hier in dit topic al zo'n 10 (20?) jaar reden voor ze uberhaupt voor het eerst echt met boomloos in aanraking kwamen. Ik vond boomzadels altijd al nare dingen - vooral als je wilt doorzitten in draf, dan heb je dus twee lichamen die aan beide kanten tegen een plankje timmeren. :+
Terwijl doorzitten op een boomloos zadel waar je prettig in balans op kunt zitten een verademing is; ineens blijkt dat de paardenrug je niet meer steeds met een hops de lucht in gooit, maar dat zijn rug eerst links en dan rechts daalt & omhoog komt en dat je die schommelbeweging alleen maar hoeft te volgen. :)
Ik ben dus na 20 jaar boomzadels erg fan van boomloos (maar dan wel alleen van de zadels waar ik zelf prettig in zit), maar ben ook erg benieuwd naar flexibele bomen en wat voor gevoel die doorgeven; voelt het meer als een boom of meer als boomloos? Maar het is heel wat waard als je een zadel vindt dat niet alleen je paard maar ook jou goed past!

@happypaardje: ik vond persoonlijk de Barefoots die ik ken (Cheyene, Cherokee en Notting Hill) sowieso niet echt stevig zitten. Ik verdwaalde een beetje in de zweetbladen en had het idee dat ze de rug van het paard ronder maakten ipv meer A-vormig (zit voor mij beter). Vooral in draf had ik het idee dat mijn benen elke pas weer moesten bedenken waar ze moesten gaan liggen. 8-) Misschien dat jij het gevoel van stevigheid ook meer uit een smallere A-vorm haalt? Volgens mij hebben Barefoot en Ghost allebei smalle verhogende kussentjes die je onder de zitting kunt plakken om smaller te zitten. Misschien dat dat helpt?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:45

@xyzutu2: Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Mijn paardje is al redelijk rond, maar met de Cheyenne inderdaad nog meer. Ik ga sowieso binnenkort een keer proberen op een ghost te rijden, even afwachten hoe dat bevalt. Anders zouden van die kussentjes misschien wel een oplossing zijn. Voelt het paard daar niks van? Dat die dan niet ineens vreemde drukpunten krijgt oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:51

Ik kreeg een beetje dit gevoel:
Afbeelding
:D

Het paard voelt niets van die extra kussentjes omdat die helemaal bovenin het zadel liggen, dus direct onder het zittingblad. De Ghost heeft die versmallers volgens mij al ingebouwd (maar je kunt ze zelf nog extra toevoegen), want die zit echt heel erg smal - ik vond hem smaller voelen dan veel boomzadels.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:32

:oo :oo

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:54

rij een trekpaard, dan is dat niet enkel het gevoel maar de werkelijkheid :D

Edit: alleen krijg ik mijn tenen niet zo netjes naar binnen :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:55

_O-

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:59

Hahaha, geweldig _O-

Maar dankje voor de info. Ik wacht even af hoe de ghost zit en anders ga ik maar eens achter van die versmallers aan inderdaad. :)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:15

Duhelo schreef:
rij een trekpaard, dan is dat niet enkel het gevoel maar de werkelijkheid :D

Edit: alleen krijg ik mijn tenen niet zo netjes naar binnen :D

:') _/-\o_
Zo zit ik dus op barefoot zadel op mijn drumhorse haha

Als ik mijn beugels gaatje langer doe op mijn Roma, stroopt mijn zweetblad tijdens het lichtrijden.
:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:58

Ik heb even een vraagje voor de mensen met een flexible inspiration. Ik heb er gister voor het eerst een uur op gereden, maar de ''flappen'' waar de beugelriem onder zit deden me best wel pijn op mijn bovenbenen. Herkennen jullie dit? Is dit nieuwigheid van het zadel dat het met ''inrijden'' soepeler en minder pijnlijk wordt? Ik heb er nu blauwe plekken van op mn bovenbenen, niet erg comfortabel :oo