[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:31

Phillipa schreef:
Akke ik ben vanwege heup/rugklachten ook weer over gegaan op een boomzadel.

Mag ik vragen wat het voordeel is van een startrekk dressuurzadel tegenover een boomzadel? Zit er dan wol in de kussens? Heb het altijd een interessant zadel gevonden, maar vraag me af in hoeverre het nog flexibel mee beweegt. En de kussens zitten vast, dus dan moet die breedte van het tussenkanaal ook net bij je paard passen toch?

Het voordeel is inderdaad het wol in de kussens. Daarnaast heeft het zadel een breed tussenkanaal en is nog behoorlijk flexibel, maar het is en blijft een minder flexibel zadel als je vergelijkt met bv Barefoot. Als je het dan weer vergelijkt met een boomzadel vind ik

De comfort, delphin en espaniola hebben kussens met klitteband die te verstellen zijn dus die zijn wel echt flexibeler en beter aanpasbaar...

muppetmayo

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:50

Phillipa ben je toch weer over gestapt naar een boomzadel? Wat jammer dat de boomloze zadels het toch niet helemaal waren. Had jij nou alleen de london of heb je daarna nou nog een Madrid gehad? Wat heb je voor zadel gevonden?

Ik moet zeggen dat voor mij een type hidalgo/heather moffet toch een stuk beter zit. Ook ik had op mijn barefoot zowel knie- als heupklachten. Deze zijn nu een heel stuk minder. Degene die Daims bijrijdt krijgt helaas knieklachten op de heather moffet. Hier zit ze wel beter op dan de barefoot, maar nog niet top dus. Ze rijdt momenteel met haar eigen boomzadel, deze ligt wonderbaarlijk goed op Daims.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:30

Ik heb een fairfaix cob plus dressuur, een luxe versie van de kent en masters zegmaar met een wrong op het zadel voor je bovenbeen. Kon het zadel voor een zeer goede prijs overnemen dus heb de gok gewaagd. Heb alleen de london gehad.

Afbeelding

Mn merrie reageerde ook trouwens gevoelig op de barefoot, de achterrand drukte soms wat in haar onderrug waardoor ze daar wat gevoelig op werd. Was voor tijdelijk een hele fijne oplossing en ze knapte er erg van op, vergeleken met het zadel wat er daarvoor op lag! Maar de fairfax ligt nu weer beter. Toen ie eenmaal aangepast was was het echt een enorme verademing voor ons allebei :o. Ze loopt ruimer en ik zit beter, zonder heup en rugklachten. Door haar ronde en brede bouw (nu ook 1 na wijdste boom) is boomloos rijden met een zadel zonder smalle zit eigenlijk gewoon geen optie. En zadel zoals startrekk zijn er toch niet vaak 2e hands en ik vind dat toch ook weer een gok. Bij de merken van thorowgood/K&M/fairfax zijn er meerdere variaties in bv breedte van het tussenkanaal. Bij startrekk vind ik dit een nadeel, er is dus 1 variant en moet je een soort van gouden match hebben.

Bij hidalgo lijken me de zitmaten van de standaard versie zoals venice of mallorca gewoon net iets te klein voor mij, gezien aan de foto's.

Daarbij kan ik hierbij de voorboom verwisselen, dat was 1 van de redenen dat ik boomloos was gaan rijden. Het verschil met zomer-winter in omvang scheelt voor haar teveel om een zadel zoals bv Massimo altijd goed passend te maken. En ik wilde graag een wrong óp het zadel. Haha ja mn eisenlijstje was wel aanwezig, maar heb t voorlopig allemaal gevonden in dit zadel. Hopelijk blijft dit zo :D

Overigens denk ik dat de madrid te grof is voor mn merrie hoewel ik er nog wel eens verliefd naar kijk :D of bv de espaniola :D Heather Moffet zie ik op facebook ook nog regelmatig voorbij komen (er is een complete groep waarbij adviezen uitgewisseld worden). Ziet er zeker ook leuk uit! Ben blij dat jij nu ook een zadel hebt gevonden wat goed zit!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:36

O joh dat wist ik wel natuurlijk 8)7 Even een blond aan vakantie toe momentje geloof ik.
Wat is die groep van de Heather moffet? Dan ga ik eens kijken :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:39

Enlightened Equitation Vogue saddles, moet je even vragen of je in de groep mag ;) Is wel een ander zadel van haar dan jij hebt. Misschien dat er nog wel een groep is?

Hahah geeft niet hoor! Ik lees hier ook rustig mee maar soms vergeet ik ook wel eens wat :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:32

Ik heb de heavy duty inlages erin gedaan omdat ze nog weleens reageerde met haar rug. Dat is nu over dus voor haar rug is het wel heel fijn. Zou je ergens zo'n Starttrekk dressuur zadel kunnen testen. Dat vind ik zo ideaal aan de Barefoots, het testsysteem :) Niet dat ik dan veel goedkoper uit ben, dit is ook al mijn 3e Barefoot maar heb gaandeweg veel geleerd en gezien dus het heeft ervaring opgeleverd.

Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillen tussen Hidalgo en Startrekk. Volgens mij zit em dat in de leren boom?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:43

Je kan de nieuwe flexeee zadels van heather moffett ook nog overwegen..Permicavallo verkoopt ze, zien er ook er mooi uit! Jammer dat je nogal bij mij uit de buurt woont, anders had je mijn hipsaver voor op een barefoot kunnen proberen. .

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:44

Die startrekk kun je wel ergens uitproberen! Volgens mij bij Marcel Sneek van trekkingzadels.nl.

Ik twijfelde toen ook tussen de Heather Moffet en de Hidalgo, maar ik vond het kopijzer van de HM toch niet zo fijn. Dan kon ik net zo goed een wintec kopen. :P

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:48

Trekkingsaddles kwam ik inderdaad tegen na even googlen. Ik denk dat ik die eens ga uitproberen. Lees er toch ook goeie verhalen over en de huurkosten zijn netjes en de moeite waard :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:15

Mayflower mijn HM heeft een leren boom, geen kopijzer? Ze zijn er dus wel :) Alleen jij hebt natuurlijk al je mooie Hidalgo inmiddels :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:07

Batlow schreef:
minikatje schreef:
waar woon je batlow?
Eventueel heb ik drie verschillende zadels die je mag testen. (nog wel :D )

Ik woon in breda :)

In dat geval kun je ze een weekendje testen als ik richting vriendlief in zeeland ga.
maar dat is minstens pas over 2 weken. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:14

Batlow schreef:
Ik woon in breda :)

En ik heb er omgeving Dordrecht 2 die geprobeerd mogen worden (barefoot Cheyenne en Hidalgo Milwaukee). ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:18

En hoe zit dat met de pasvorm? Ik heb in principe geen haast dus kan best even wachten. Is er meer kans dat zoiets snel past? Het is voor een pony, d-maat

Edit: interessant stukje op barefoot gevonden. Ik kan de pommelmaat zelf meten, erg makkelijk! Beetje knutselen

edit 2: Dus als ik goed heb gelezen, kan ik gewoon een barefoot zadel kiezen uiteindelijk en dan moet alleen de goeie pommelmaat er in? en dan voor jezelf de grootte van het zadel? En genoeg ruggengraatvrijheid checken en aanpassen met inlages? Ik zie zelf dat ik maat 0 heb, dus dan kan het zadel ook moeilijk te groot zijn voor mijn pony denk ik..

Nou, weer een stukkie wijzer over boomloos *\o/*
Laatst bijgewerkt door Batlow op 25-08-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:28

Antwoord op je edit2: ja klopt. Maar dan nog zou ik als ik jou was het zadel dat je wil eerst testen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:29

dorientjuh schreef:
Antwoord op je edit2: ja klopt. Maar dan nog zou ik als ik jou was het zadel dat je wil eerst testen.

Natuurlijk wil ik eerst een boomloos testen, maar als ik er dan zelf uiteindelijk een wil, weet ik zelf nu precies waar ik naar moet kijken en wat ik moet aanpassen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:33

Batlow schreef:
En hoe zit dat met de pasvorm? Ik heb in principe geen haast dus kan best even wachten. Is er meer kans dat zoiets snel past? Het is voor een pony, d-maat

Edit: interessant stukje op barefoot gevonden. Ik kan de pommelmaat zelf meten, erg makkelijk! Beetje knutselen

edit 2: Dus als ik goed heb gelezen, kan ik gewoon een barefoot zadel kiezen uiteindelijk en dan moet alleen de goeie pommelmaat er in? en dan voor jezelf de grootte van het zadel? En genoeg ruggengraatvrijheid checken en aanpassen met inlages? Ik zie zelf dat ik maat 0 heb, dus dan kan het zadel ook moeilijk te groot zijn voor mijn pony denk ik..

Nou, weer een stukkie wijzer over boomloos *\o/*

Weet niet tegen wie je het hebt :)
Mijn libra heeft een flexibele pommel, zolang je pony niet tonrond is past het.
Barefoot heeft ook testzadels waar je mee kan oefenen :)
Mijn barefoot heeft geen vps en de cashel heeft helemaal geen pommel ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:39

Mijn pony is alles behalve tonnetje rond. Niet dun, maar dik, nee niet echt... Zou ik een zadel van je mogen testen? Welke barefoot heb je? Is cashel een ander merk of is dat een ander soort zadel?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:40

Zo, vandaag voor het eerst met mijn Cherokee zadel een ritje gemaakt. Weliswaar op een ander paard omdat Femme nog niet is ingereden, maar jeeetje! Dat was even wennen. Mijn benen gingen echt alle kanten op! Volgende keer eens prutsen aan de beugelophanging.. eens kijken of dat een stukje naar voren kan. :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:19

Akke sSpring Jammer dat het niet is gelukt met het smaller maken van het zadel. Blijft moeilijk om er iets onder te stoppen. Woonde je nu bij mij in de omgeving? Breda
Heb een startrekk dressuur en een boomzadel kent en masters dressuur.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:42

en gaatjes bijgeprikt!
Afbeelding
lijkt beter te liggen!
Het is zo fijn, het schuift niet. ligt echt als een huis. Ik moet er wel ontzettend aan wennen. gewoon spierpijn. Merk ook als ik scheef zit doet mijn been pijn aan de binnenkant. Super voor mijn houding dus.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:50

Wauw dat staat goed Atent! Welke maat Cherokee heb jij op je paard liggen? Ik had een maat 2 en vindt dat heel groot. Maar bij jou vindt ik hem helemaal niet (te) groot...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:57

dit is een maat 2 , in een 1 pas ik niet. Ik had hiervoor een freeform classic, die was net zo lang. Ik vind het zadel wel wat hoog liggen, maar heb een extra dunne inlage erin omdat hij rugproblemen had door niet passend zadel. Als ik afgevallen ben en zijn rug helemaal goed is(maandag komt osteopeaat weer) haal ik extra inlage er weer uit.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:21

jomaro schreef:
Akke sSpring Jammer dat het niet is gelukt met het smaller maken van het zadel. Blijft moeilijk om er iets onder te stoppen. Woonde je nu bij mij in de omgeving? Breda
Heb een startrekk dressuur en een boomzadel kent en masters dressuur.

Het smaller maken is lastig inderdaad. Gisteravond met een Mattes halfpad gereden met een enkele moosgummi en hoewel ik meer in mijn paard zat vonden we het allebei maar niets vergeleken met het torentje van 3 inlages. Het voordeel van meerdere lagen is dat ik ook wat hoger kom te zitten en mijn kuiten ook meer aan kan leggen. We vinden het allebei prettiger als we elkaar wat minder voelen.

Jomaro ik woon in Eindhoven :).

De Kent en Master heb ik in het verleden gehad. Ze had toen weliswaar minder spieren maar het zadel rockte tijdens het rijden. In stilstand lag het goed. Vandaar de overstap destijds naar de COB die brugde dan in stilstand maar lag beter tijdens het werken. Maarja ik kon mijn paard er niet van overtuigen dat het zadel lekkerder kwam te liggen als ze haar rug op tilde dus dat was miskoop nummer 3. (alles onder begeleiding van msfc'ers gedaan, niks zelf gerommeld)

Ik zou een Startrekk dressuur graag willen proberen, heb thuis de formulieren klaar liggen. Officieel is het voor 1 week maar zou graag wat langer willen proberen zodat we allebei goed kunnen wennen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:36

Ik kom weer eens uit m'n meeleesmodus vandaan. Ik heb geen enkele ervaring met barefoot zadels, maar ben er wel erg in geïnteresseerd om ze tzt voor mijn (nu nog 2 jarige) haflinger aan te schaffen.

Nu was ik laatst met iemand in gesprek die bij een zadelpasworkshop de barefoot cheyenne met vps , pad met inlages en dan zo'n druk meet ding en de drukverdeling was niet goed? Ze zei ook dat zij alleen paarden had gezien die op lange termijn pijn kregen vanwege de slechte drukverdeling. Iemand die me dit kan uitleggen want ik heb juist van foto's van warmte beelden etc juist begrepen dat de druk goed wordt verdeeld, maar zij zegt dus dat dit live toch echt anders is. Alvast bedankt!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:02

Hoe komt zo iemand daarbij. Wat is gemeten en onder welke omstandigheden? Was het een zadelpasworkshop van iemand die boomzadels verkoopt?