Phillipa schreef:Akke ik ben vanwege heup/rugklachten ook weer over gegaan op een boomzadel.
Mag ik vragen wat het voordeel is van een startrekk dressuurzadel tegenover een boomzadel? Zit er dan wol in de kussens? Heb het altijd een interessant zadel gevonden, maar vraag me af in hoeverre het nog flexibel mee beweegt. En de kussens zitten vast, dus dan moet die breedte van het tussenkanaal ook net bij je paard passen toch?
Het voordeel is inderdaad het wol in de kussens. Daarnaast heeft het zadel een breed tussenkanaal en is nog behoorlijk flexibel, maar het is en blijft een minder flexibel zadel als je vergelijkt met bv Barefoot. Als je het dan weer vergelijkt met een boomzadel vind ik
De comfort, delphin en espaniola hebben kussens met klitteband die te verstellen zijn dus die zijn wel echt flexibeler en beter aanpasbaar...

. Ze loopt ruimer en ik zit beter, zonder heup en rugklachten. Door haar ronde en brede bouw (nu ook 1 na wijdste boom) is boomloos rijden met een zadel zonder smalle zit eigenlijk gewoon geen optie. En zadel zoals startrekk zijn er toch niet vaak 2e hands en ik vind dat toch ook weer een gok. Bij de merken van thorowgood/K&M/fairfax zijn er meerdere variaties in bv breedte van het tussenkanaal. Bij startrekk vind ik dit een nadeel, er is dus 1 variant en moet je een soort van gouden match hebben.
Even een blond aan vakantie toe momentje geloof ik.
Is wel een ander zadel van haar dan jij hebt. Misschien dat er nog wel een groep is?
Niet dat ik dan veel goedkoper uit ben, dit is ook al mijn 3e Barefoot maar heb gaandeweg veel geleerd en gezien dus het heeft ervaring opgeleverd.