voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:03

pmarena schreef:
'Tuurlijk zijn er mensen heel blij mee :j

Maar ik schat zo dat als je lukraak 100 paarden neemt, een Barefoot op 90 van die paarden past en zo'n stijver zadel op slechts 10 :=

Dus ik vind het wel heel verstandig als je zo'n totaal ander zadel via de naam RWC zo duidelijk mogelijk apart houdt van Barefoot, zodat mensen de 2 soorten hopelijk wat minder snel gaan verwarren...want dat is mijns inziens dus echt wel een groot risico -O-

In de trant van "heb je die nieuwe Barefoot al gezien" Oei..... :=

Je mag je percentage wel wat bijstellen hoor ;) Ik denk dat je eerder in de richting van 70-80% komt als het niet meer is. Het nare is dat veel mensen iets willen wat niet kan. Maat achterwerk/lengte zadel/lengte paardenrug moet wel een beetje overeen komen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:08

Hallo, ik hoop dat iemand bereid is met me mee te denken en te antwoorden. Ik heb de London op mijn trekpaard liggen, na het rijden heeft ze netjes een zweetplek aan beide zijdes van haar ruggenwervel. MAAR, de wervelstreep ligt niet gelijk aan de wervel. Eerder meer rechts van de wervels en ik stap links op. Nu ik een paar x achter elkaar gereden heb, lijkt ze ook aan die kant wat gevoelig als ik mijn vingers erlangs glijd. Nu is ze wat links gebogen van haarzelf en vind ik nog steeds mijn zitting niet gelijk opgevuld van achter waardoor ik zelf ook soms naar het midden zoek denk ik. Bovendien valt mij de breedte van de ruggegraat-vrijheid erg tegen.

Hebben jullie aanpas tips? ( van de zitting wil ik graag een x een foto plaatsen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:17

Een andere pad gebruiken, de standaardpads is de vrijheid niet breed genoeg waardoor de inlages aan een kant ernaast schieten en aan de andere kant erop liggen.
Probeer eens een dukspad of hkm pad

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:25

Izzy - je zegt zelf al dat je paard niet helemaal recht is. Dan is het zadel recht, maar de wervelkolom niet, waardoor je een scheef beeld krijgt. Beter is afwisselend links en rechts opstappen en gebruik te maken van een opstaphulp. Wanneer je opstapt, zal ze "tegendruk" geven en die spieren worden dan ook anders van vorm. Plus de natuurlijke aangeboren scheefheid die we allemaal hebben. Is van het zadel de zitting ongelijk??? Voelt dat zo of is het zo? Bij trekpaarden zijn de wervels nu eenmaal een stuk groter dan die van wat minder forse paarden, dan kan het zijn dat het kanaal smaller is.

Gebruik je er een dekje onder, zitten daar niet per ongeluk aan 1 kant ribbels? (de pijnlijke plek aan 1 kant van de rug kan daardoor veroorzaakt worden) Bovendien kan daar de scheefheid van je paard juist op die plek iets van het zadel liggen wat er anders niet zou liggen, zeker omdat je paard wat forser is (snap je dit - gut wat rommelig uitgedrukt :o )

izzy1985

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:55

Dekje kan ik niks aan ontdekken, het paard is echt net onder het zadel en loopt makkelijker linksom. Dat heeft ze altijd gedaan. Opstappen doe ik met behulp bevat iemand of met een kruk ( anders hang ik onder d'r buik :') ) ze geeft daarop geen tegendruk naar mijn mening. Van de zitting zal ik proberen een foto te plaatsen. En misschien is wat Duhelo al zegt, misschien een andere pad. Ik heb nu de originele barefootpad eronder, maar haar wervel is breder. Ik heb in het begin wel last gehad van links-rechts schuiven maar dat lijkt opgelost met goed links-rechts aansingelen. Kleinere pommel heb ik geprobeerd, bloot op de rug lijkt het beter maar in het zadel knelt het teveel naar m'n zin bij de schoft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:25

even vraagje tussendoor...
kan je bij een testzadel ook de heavy duty inlages meetesten?

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:55

Buitenzinnig schreef:
pmarena schreef:
'Tuurlijk zijn er mensen heel blij mee :j

Maar ik schat zo dat als je lukraak 100 paarden neemt, een Barefoot op 90 van die paarden past en zo'n stijver zadel op slechts 10 :=

Dus ik vind het wel heel verstandig als je zo'n totaal ander zadel via de naam RWC zo duidelijk mogelijk apart houdt van Barefoot, zodat mensen de 2 soorten hopelijk wat minder snel gaan verwarren...want dat is mijns inziens dus echt wel een groot risico -O-

In de trant van "heb je die nieuwe Barefoot al gezien" Oei..... :=

Je mag je percentage wel wat bijstellen hoor ;) Ik denk dat je eerder in de richting van 70-80% komt als het niet meer is. Het nare is dat veel mensen iets willen wat niet kan. Maat achterwerk/lengte zadel/lengte paardenrug moet wel een beetje overeen komen.

Gezien er in deze korte tijd toch al 3 mensen positief reageren op dit zadel vraag ik me het af, en ik denk niet dat al deze 3 tot de categorie behoren die benoemd word. ik heb ook een paard waarbij een bepaald type van de standaard BF's geen succes was, en denk dat er meer mensen zijn waarbij BF geen succes was maar die het absoluut een goed doordachte kans hebben gegeven.

Het bokken en tegenwerken van mijn paard onder dit type BF was gelijk over toen we er een Startrekk op legde, sterker nog ze brieste erover en kwam gelijk los, hebben daarna een boomzadel een kans gegeven en zijn met sprongen vooruit gegaan, Toch hebben we ook absoluut het 1ste jaar dat we met BF reden enorm veel succes geboekt. In onze paardjes geval bevalt een type zoals de Startrekk wel erg goed.

Voor ons andere paard is een boomzadel nu geen succes omdat ze zo veranderlijk is, dus zijn we op zoek naar een goed passende BF of ander (semi) boomloos zadel. Ook dit paard reageerde super onder een startrekk, en startrekk is danwel stugger dan de BF maar dat hoeft absoluut niet altijd een nadeel te zijn. Zijn veel paarden die het hier erg goed onder doen, evenals boomzadels en evenals BF zadels. Maar de kans dat ze op elk paard passen zal inderdaad en mss wat kleiner zijn, toch kan het een zeer goed zadel zijn.

Als een van het merk en Rossner types bv bij mijn paard niet past dan zijn alle types van Rossner toch ook niet gelijk slechte zadels, das wel heel kortzichtig hoor. De mensen die zo reageren zou ik me wat minder druk over maken, de mensen die nadenken over hun zadel zullen veel verder kijken dan enkel dit dressuur zadel van BF. En ook de andere 10% ? waarbij het standaard type BF niet bevalt zijn op zoek naar een zo goed mogelijk zadel natuurlijk, dan zou dit mss een mooie uitkomst zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:40

izzy1985 schreef:
Dekje kan ik niks aan ontdekken, het paard is echt net onder het zadel en loopt makkelijker linksom. Dat heeft ze altijd gedaan. Opstappen doe ik met behulp bevat iemand of met een kruk ( anders hang ik onder d'r buik :') ) ze geeft daarop geen tegendruk naar mijn mening. Van de zitting zal ik proberen een foto te plaatsen. En misschien is wat Duhelo al zegt, misschien een andere pad. Ik heb nu de originele barefootpad eronder, maar haar wervel is breder. Ik heb in het begin wel last gehad van links-rechts schuiven maar dat lijkt opgelost met goed links-rechts aansingelen. Kleinere pommel heb ik geprobeerd, bloot op de rug lijkt het beter maar in het zadel knelt het teveel naar m'n zin bij de schoft...

het is logisch dat een paard een makkelijke kant heeft, dat hebben alle dieren en mensen. Ik ben rechts en kan links niks leesbaars op papier krijgen.
Die "tegendruk" zal je alleen zien wanneer je heel erg goed oplet. Wanneer jij een relatief zware tas over je schouder hangt, heeft de rest van de wereld ook niet door dat je daarvoor wat spieren aanspant. Maar dat is maar heel kort. Bij een boom- en bij een boomloos zadel kan je wel het zadel scheef (of stuk) trekken wanneer je je er aan optrekt en er komt ook een flinke kracht te staan op de wervelkolom. Dus trek je nooit aan het zadel op.

Ik vind de oplossing van Duhelo ook logisch overigens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:42

@ Izzy: Westvlaanderen is een beetje ver voor je denk ik?
ik heb hier zowel een hkm pad, een dukspad, een barefoot pad, als een HAFpad (antislip, op mijn jongste trekpaard draai ik anders ook rond) liggen ...
en ik heb foam en gewone inlages, meerdere stuks dat we naar hartenlust kunnen combineren :P

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:46

Duhelo, wat voor boomloze dingen heb jij nog te koop? *D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:49

Goh, momenteel niet zo heel veel eigenlijk.
Die dukspad mag er wel uit.
Heb nog een kort westernsingeltje liggen (26 inch)
Heb een fra singel liggen van 1 m (te lang voor mijn london), die is zo goed als nieuw
een zachte pommel heb ik ook wel
en dat is het zowat eigenlijk :D (ik gebruik mijn HAF antislippad onder mijn Arizona, de hkm pad onder de london, en de barefoot voor mijn oudste onder de Arizona. Inlages verwisselen van de ene naar de andere pad )

Probleem is vooral dat ik alles vanuit belgie moet opsturen, en dat de verzending niet in verhouding komt. (voor de singel zou ik makkelijk 15 euro verzending betalen)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:53

Daarom net, ik woon in Brugge :)
Stuur je me even een pb'tje met wat meer info over de singels? :D

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:46

Vandaag voor het eerst op een barefoot London gereden... :') Waar is mijn balans gebleven??? En waarom doen spieren pijn die het anders prima doen...

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:13

Waar is de "vind ik leuk"knop? Ik had de eerste ritten hetzelfde probleem. Nu gaat het beter, alleen mijn knietjes... die blijven "last" hebben.
Het zadel ligt goed, paardje doet het prima... ik leer het wel!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:15

Je leert nu echt zitten :)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:19

Haha, echt zitten.... :')
Ik moet hier na 20 jaar gereden te hebben met een boomzadel echt heel erg aan wennen. Mijn spieren verzuurden en de pommel zat ook erg vervelend in de weg. :=
Paardlief vond het prima, ontspande ook mooi.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:19

Hoe hebben andere mensen hun testweek ervaren?

Sinds vrijdag heb ik een Cheyenne voor een week, vrijdag zat het erg raar en vervelend. Gister kon ik er al iets beter mee overweg.

Maar toen mijn bijrijdster ook ging proberen gister bleef het zadel helemaal wegzakken naar links. Een keer eraf gehaald alles 'recht getrokken' maar ze zat er nog niet op of het lag alweer helemaal naar links (ook echt niet een beetje!).
Of het bij mij ook zo lag heb ik nog niet kunnen checken.
Nou voelde het ook net alsof de rechterkant van het zadel dikker was dan de linkerkant. Dus niet de pad maar het zadel zelf bij de schapenvacht zeg maar.

Mijn eigen beugelriemen zijn gewoon normaal met de gesp boven en ik had wel het idee dat ik ook die gesp een beetje voelde.

Verder had ik verwacht dat het heel anders zou zitten. Voor mijn gevoel zat ik op 3 kussens ofzo.

Iemand een idee waardoor het scheefzakken kan komen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:30

Gesp van de beugelriemen kan je beter onderaan de beugel doen. En het scheef zakken kan komen doordat je zelf scheef ben en eventueel paard scheef.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:41

Dat lukt bij deze beugelriemen helaas niet omdat het leer aan het einde heel dik is dus de beugel kan er niet overheen. Hierdoor zou die beugel niet lekker hangen.

Maar dat zou eventueel kunnen betekenen dat je op een scheef paard niet kan rijden ermee!? Het rechter zitting deel zat bijna helemaal ook op het linkerdeel van de rug.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:56

Kan wel maar bewuster zijn van je eigen zit en zorgen dat je paard je niet naar zijn favoriete kant gooit.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:00

Morgen ga ik er zelf weer mee rijden kijken of het bij mij ook gebeurt.
M'n bijrijdster heeft nog niet erg veel ervaring dus misschien zat ze onbewust toch wat 'gek' en dan in combi met de scheefheid van paard...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:51

Een Barefoot leert je veel over je ongebruikte spieren en je echte zit. En dan het paard....hebben we ons paard in balans gereden? Rechtgericht ? Of klooien we maar wat aan..... Een Barefoot is confronterend. Ik vind dat leuk. Maar misschien is niet iedereen dat met me eens.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:54

Reden voor mij om af en toe met een BBP te rijden. :)

Al moet ik zeggen dat de beweging van mijn poown nog al klein zijn in vergelijking met het enorme dressuurpaard wat ik ook rijdt. Zou daarop wel wat meer moeite hebben met een BBP of een boomloos. Kan een uitgestrekte draf echt niet uitzitten op dat paard. :')

Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je een zadel met veel wrong en diepe zit gewend bent of een plat zadeltje met weinig wrong.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:31

http://img541.imageshack.us/img541/7222/imagewlz.jpg
http://img708.imageshack.us/img708/431/imagerym.jpg
http://img835.imageshack.us/img835/1623/imageqep.jpg
http://img839.imageshack.us/img839/8356/imagezlv.jpg
http://img571.imageshack.us/img571/6268/imagecig.jpg
http://img822.imageshack.us/img822/1721/imageros.jpg

Ik heb geprobeerd de foto's te uploaden. Hopelijk kunnen jullie mee kijken naar de zitting. Er zit ook een afdruk bij van de rug, juist iets meer naar links ipv rechts zoals de afgelopen paar x.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 08:37

Duhelo, waar woon jij ergens in Belgie? Woon nl in Zeeland 20 min van Antwerp af. Kan ik ook evt 1 cm van beide inlages af halen van de barefootpad of is dat niet slim? Zit al langer te twijfelen over de aanschaf van de HKM pad maar ben er nog niet uit of het de zadelvormige of vierkante word.

Bedankt Buitenzinnig, is me helemaal duidelijk!