[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:58

Geeft niks! Zal het ook wat duidelijker op de site zetten!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:59

little_birdy schreef:
Volgens mij als ik het goed zie is jouw pommel veel te smal iklora

Darkadia bij jou vind ik het zadel weer teveel voorover hangen . Is jou pommel niet te breed of evt met shims werken ?

Zou ik dan de l pommel moeten nemen. Alleen ons zadel wipt vanachter een klein beetje naar boven. Gaat dat dan met een bredere pommel niet nog meer omhoog komen.

Afbeelding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:14

Voor de kenners hier.
Hoe vinden jullie deze barrydale liggen zo op het oog?

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:22

Ilora: Volgens mij heb je de pommel er achterstevoren op liggen, je moet de letters vanaf de rug als MI (van middel) kunnen lezen ;)

Marieke, ik vind hem zo op het eerste gezicht prima liggen :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:43

Nu dan toch maar eens hier vragen om advies. Ik ben op zoek naar een boomloos zadel want ik merk dat mijn paard er een stuk fijner mee loopt. Momenteel rijden we met een Massimo Trail. Verder heb ik artrose in mijn rug en na 2 dagen achter elkaar op de Massimo voel ik dat dan ook.

Enkele weken geleden heb ik een pasconsult gehad en daar kwam de BF Wellington uit. Deze 2 weken op proef gehad maar het zadel is mij toch te hard. Ik rij mezelf open als ik er een tijdje op gereden heb. En lichtjes last van mijn heupen. Rugklachten dan weer niet.

In het verleden ook nog de BF Cheyenne gehad maar dat zit me te breed, waardoor ik last van mijn heupen krijg en ik er voor mijn gevoel erg in stoelzit op zit.

Ik vraag me dan ook af of Barefoot bij mij past.

Mijn eisen in het kort:
Zachte zit
Smalle zit
Geen stoelzit
Geen fork
Budget tot 1000 euro
Te verkrijgen als test zadel
Of te leen van iemand in de buurt van Lelystad

Iemand tips? En alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:47

Dat verschilt zoveel per persoon.
Ik heb een freemax gehad voor mij bips knijterhard en.kreeg er last van (bekken/rug)voor een ander boterzacht .. nu heb ik mijn arizona nut weer terug van een logeerpartij elders dat zit toch voor mij btr.
Ghost is ook een aanrader, wel heb je dan klittenband kussens, dat zou je moeten willen. Kwa zit zat ie heerlijk!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:11

hetbommeke schreef:
Of te leen van iemand in de buurt van Lelystad

Iemand tips? En alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

Ik sta met mijn paard in zeewolde en heb zadels tot mijn beschikking,
Een flexible inspiration, een Heather moffet Flexee en een Hidalgo barok zadel.
Als je een niet al te smal paard heb kan ik best een keer met iig de flexee en de flexible inspiration langs komen. De hidalgo is wat lastiger door de kleine zitmaat ivm mijn kippen kontje.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:52

Missanita84, het blijft lastig inderdaad, iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Wat ik vooral erg fijn vind, is een zadel wat ik kan testen. Zo blijkt maar weer dat de Wellington tijdens consult lekker zat maar bij langdurig gebruik helaas niet.

Daphneeeej, ik heb je een PB gestuurd.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:11

Ghost zit zacht en erg smal en is te proberen via de passervice van Buitenzinnig en ook als testzadel te verkrijgen.
Ik vind zelf de Rotondo van Ghost ook erg fijn en uiteraard mega zacht met de schapenvacht erop maar dat is een kruising barebackpad/zadel dus ik weet niet of dat bij je wensen aansluit.
Barefoot heeft ook wel seatsavers voor een zachtere zit maar Barefoot vind ik wel een breder zitgevoel hebben.
Trekker vind ik ook prima zitten maar is wel harder en breder dan Ghost.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:53

Ik zou ook zeggen Ghost, Barefoot zit veel breder. Met andere zadels heb ik geen ervaring. Als je echt opzoek bent naar iets onder de 1000 is een zadelpasservice zeker geen slecht idee, dat heeft mij enorm veel geholpen :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:19

Zoals hierboven aangegeven zit Ghost inderdaad smal. Beneden je budget en je kunt hem gerust testen, ook met 2 verschillende zittingen indien gewenst. Ik kan ook langs komen, dat we samen kijken welk model goed bij je past, en uiteraard goed op je paard ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:24

Barefoot op een breder paard heb ik gemerkt, zit erg breed.
Voor een volgend eigen dier ga ik absoluut ghost eens proberen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:19

Vandaag stukje gereden met mijn arizona nut en kifra pad eronder. (Zadel was uit logeren;) )
En geen rare plekken hen de orginele inlagen erin gelaten ipv heavy duty. En geen warrige haren!!!ook lag hij nu niet raar of hoog op paardlief

As zaterdag bos in

wbt zit, zit ik steviger en smaller dan op de freemax Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Afbeelding
Wisseling van wacht,dochter erop

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:03

Wij hadden vandaag een superleuke lezing van een holistisch zadelpasser op stal waarbij we een tip meekregen waarvan ik denk dat sommigen hier die ook wel kunnen gebruiken; ze vertelde namelijk dat een goede manier om te kijken of een zadel lekker ligt voor het paard, boomloos of niet, is om na het rijden even de spieren te voelen. Als de spieren hard zijn, dan is er dus iets aan de hand en als ze zacht zijn niet.

Zeker als je dan witte haren onder het zadel hebt, kun je zo kijken of het zadel dan drukt, of dat er iets anders aan de hand is. :)

Deze tip is vast al eerder gegeven, maar er is vast nog iemand die hier, net als ik, wat aan heeft :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:23

Runa schreef:
Wij hadden vandaag een superleuke lezing van een holistisch zadelpasser op stal waarbij we een tip meekregen waarvan ik denk dat sommigen hier die ook wel kunnen gebruiken; ze vertelde namelijk dat een goede manier om te kijken of een zadel lekker ligt voor het paard, boomloos of niet, is om na het rijden even de spieren te voelen. Als de spieren hard zijn, dan is er dus iets aan de hand en als ze zacht zijn niet.

Zeker als je dan witte haren onder het zadel hebt, kun je zo kijken of het zadel dan drukt, of dat er iets anders aan de hand is. :)

Deze tip is vast al eerder gegeven, maar er is vast nog iemand die hier, net als ik, wat aan heeft :)

Hij bedoelde de lange rugspieren ? Of ook in achterhand / heupen ??

Ken er jammer genoeg vele die niet eens weten hoe gezonde spieren moeten aanvoelen, die klappen een zadel op een paardenrug die continu strak staat , en hoe zouden die verschil kunnen voelen ?
Bitje je vingers erin op de juiste plaatsen en je kunt een trap krijgen, maar toch gewoon doorrijden..... |(

Oeps, excuses ... off-topic maar moest effe frustie kwijt...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:54

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, super fijn.
Buitenzinnig, ik ga van de week een testzadel bij je bestellen.

Vind mijn Massimo eigenlijk nog steeds het lekkerst zitten, alleen heb ik zelf na het rijden last van mijn rug en paardlief loopt ruimer onder een boomloos.
Dus graag een Massimo maar dan boomloos, dat zou het meest geweldige zijn :o :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:12

Ben ook wel benieuwd welke spieren er bedoeld worden. Ik prik regelmatig in de broekspieren en ga met mijn vingertoppen langs de ruggengraat, maar krijg nergens een reactie :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:24

Het ging specifiek om de spieren waar het zadel op ligt, al kunnen andere spieren ook een hoop zeggen natuurlijk :)

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:48

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:51

MariekeTV schreef:
Voor de kenners hier.
Hoe vinden jullie deze barrydale liggen zo op het oog?

[url=m/e9ruci.jpg]Afbeelding[/url]

Helaas ligt het niet zo geweldig ;(
Ik kan er niet eens opkomen zonder hulp, en dan gebruik ik al een kruk.

Dat is voor mij helaas geen optie, gezien ik regelmatig wel alleen ben.
Dus ik heb het zadel weer te koop, dus als iemand nog wat zoekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:54

Marieke, wat voor singel gebruik je er aan, al een volledig elastische? En wat voor inlages zitten er in de pad?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-11-17 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:55

Wat zonde Marieke! Het schuiven herken ik niet, hij lag hier als een huis. Ik stap altijd met krukje op, maar kon in geval van nood ook zonder krukje op stappen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:01

Ik heb geprobeerd met een barefoot singel (elastisch)
En heb ook met mijn eigen banaan singel geprobeerd.

De inlages durf ik eigenlijk niet te zeggen, gewoon standaard?

@ Berdien, zodra ik er aan denk om van het krukje af te komen schuift hij eigenlijk al.

Eerlijk is eerlijk, Splash is ook wel rond en weinig schoft en hij heeft erg glad fluffy haar.
Maar met mijn andere zadel zou ik inderdaad ook gewoon zonder krukje op kunnen stappen mocht ik dat willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:02

_Aine schreef:
Iemand eigen ervaring met beugeldraaiers?

Ik heb gewoon voorgedraaide Wall's beugels gekocht. Zijn super dingen :)
Gedraaid én schuin (twisted and slanted/crooked). Met 2"en 3" bovenkant (neck).

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:46

_Aine schreef:
Zo'n mooie volle kleur bruin dat Barefoot zadel :~

Heeft iemand ervaring met beugeldraaiers/stirrup turners voor aan fenders? Het lijkt mij op zich een mooie oplossing om direct mijn beugels goed te hebben hangen zodat ik er makkelijk bij kan. Ik twijfel echter of de stirrup turners niet gaan irriteren aan je been, aangezien het toch iets uitsteekt. Iemand eigen ervaring met beugeldraaiers?

Ja ik heb de beugeldraaiers van Barefoot en ik vond ze niet fijn dus gebruik ze niet. Ik had steeds dat dat uitsteeksel precies boven mn laars in mn been prikte. Mijn laarzen waren net te kort denk ik, misschien dat je er met lange laarzen geen last van hebt, maar dat heb ik niet geprobeerd haha.