[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:39

lotje5lotje schreef:
Bij Shetan Fashion in Duitsland een heeeeel stuk goedkoper zie ik nu!

Zijn die ook geschikt voor boomloos? Inlage vlakken

lotje5lotje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:42

Ja er staat in Duitsland 1 model onderaan bij "zadeldecken", die speciaal voor boomloos is, scheelt 30 euro met belgie. Ik weet natuurlijk niet hoeveel de verzendkosten zijn.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:53

Nessa schreef:
Heb je het al geprobeerd met normale inlages. Het lijkt me geen kwaad kunnen. Ik was het ook van plan.
Maar mijn dubbele inlages lijken te werken!

Vandaag in de regen naar de manege gereden. Regen en schaap is toch niet een hele goede combi. Droogt wel snel. Merk er zelf niks van, heb een waterdichte rijbroek.

En heb met mijn lazy mountain gesprongen! Ging prima!

Altijd gereden met alleen vps inlages wou eigenlijk niet stapelen omdat het op tonnetje ronde fjord ligt maar blijft nu een stuk beter liggen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:26

Wat betekend nu met of zonder vps? En wanneer doe je het een en wanneer het ander?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:34

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:03

Bah wat een gedoe met Grandeur dekken, rare manier van betalen. Wordt dan maar een halfpad van Barefoot onder een dekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:10

Wat gaat er dan mis met Grandeur? Ik vond die configurator een ramp (geeft bij mij geen plaatje van hoe het dek eruit komt te zien, het blijft maar standaard vorm wit en dat wou ik juist niet :')) maar heb geen ervaring met het betalen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:13

Is zo een grandeur naar keuze niet te bestellen via elke dealer van grandeur? Misschien gaat het dan makkelijker met betalen etc.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:28

lotje5lotje schreef:
Ja er staat in Duitsland 1 model onderaan bij "zadeldecken", die speciaal voor boomloos is, scheelt 30 euro met belgie. Ik weet natuurlijk niet hoeveel de verzendkosten zijn.

Die pad is 63cm maar de wol aan de onderzijde is synthetisch. Ik ben me aan het oriënteren voor een boomloos zadel en was naar verschillende pads aan het kijken, deze is prachtig maar de synthetische wol was toch wel zeer zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:36

Dat vond ik ook bij Shetan (en andere pads). Zijn er dan echt maar zo weinig paarden die last krijgen van kunstwol qua warmte en zweten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:38

Je hebt kunstwol en kunstwol. Net zo goed als dat je in kleding ook kunstmaterialen hebt die lekkerder dragen dan bijvoorbeeld een katoenen shirtje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:45

Maar hoe weet je of je de goede krijgt onder een (toch vaak vrij dure) pad? Helemaal bij een pad die pad na een bestelling is gemaakt zit je er meteen aan vast.
Weet jij welke merken de beste kunstwol hebben?
En waar ik ook wel benieuwd naar ben is of kunstwol stroever of gladder is op de paardenrug. Of hangt dat ook af van de kwaliteit?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:08

Daar kan ik je niet mee helpen, sorry -O- Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar weet dan toevallig wel dat bepaalde kunstmaterialen of mengsels van, beter presteren dan hun natuurlijke tegenhanger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:11

En dan wil ik natuurlijk meteen weten welke. 8-)
En ook in welk opzicht ze beter zijn? Echt schaap is namelijk verwarmend zonder oververhittend te zijn, (soms) antibacterieel, niet-klonterend, schokdempend, drukverdelend enz. Ik vermoed dat als een bepaalde kunstwol 'beter' is, dat deze beter is in sommige aspecten maar waarschijnlijk niet allemaal.

Ik vraag me trouwens ook steeds meer af of bij pads met inlages erin een katoenen of vilten onderkant niet gewoon genoeg is? (Nep)schaap is nu enorm in, maar hoe nodig is dat eigenlijk als onderkant van een inlagevak?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:17

Denk aan een badpak - een katoenen badpak of bikini is vreselijk dragen in het zwembad. De ultra dunne Hoge Snelheids-pakjes van schaatsers isoleren beter dan een wollen (die de snelheid afremt) Dus ik heb geen namen van stoffen, maar weet wel dat het zo werkt. Dus ik neem aan dat bepaalde kunstbontjes op je paard net zo goed (of wellicht beter) werken als een echt lammetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:40

Interesting... Als je die gedachte doortrekt, ben je dan ook tegen wol, katoen en linnen op de paardenvacht als er synthetische alternatieven bestaan?

Een katoenen badpak is inderdaad niet ideaal, maar katoen heeft ook nooit over goede elastische eigenschappen beschikt en dat is wel een voorwaarde voor een goed badpak of schaatspak. Katoen en vilt zijn wel al honderden jaren in gebruik als zadeldekjes (hoeft niet elastisch te zijn en de dikte van de stof maakt ze vormvast ook als ze nat zijn), zijn die stoffen door de synthetische opvolgers in verhouding dan minder goed?

Van mij mag het antwoord trouwens beide kanten uitgaan, ik heb er niet genoeg verstand van om ze allemaal te kunnen vergelijken en er een conclusie aan te verbinden, maar je ziet ze vaak naast elkaar staan, of je krijgt geen keus. 'Vroeger' was kunstwol iets wat je probeerde te vermijden. Dat zou tegenwoordig best anders kunnen zijn - maar dan blijft het lastige aan synthetische materialen dat je niet weet welke eigenschappen de kunstwol heeft die jij krijgt. Terwijl dat bij natuurlijke vilt/wol/katoen (met een beschrijving van het bewerkingsproces) vaak vrij rechttoe rechtaan is.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:50

Baal een beetje van mijn mono t beugelriemen. Nu heb ik beide chaps kapot aan de binnenkant door het t haakje. Meer mensen die hier last van hebben?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:53

Atent schreef:
Baal een beetje van mijn mono t beugelriemen. Nu heb ik beide chaps kapot aan de binnenkant door het t haakje. Meer mensen die hier last van hebben?

bij de mono beugelriemen die ik heb gaat er een leertje om het metalen haakje om te beschermen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:57

Bij mij ook maar die blijft niet zitten...schuift er gewoon af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:57

Je kan het haakje toch gewoon de andere kant op prikken? Of zit hij dan tegen je paard / zadel / iets anders?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:01

en een heus beugelriemhoesje, Atent ? Bij mij bleef dat kleine leertje gelukkig wel zitten, maar een "groot" hoesje zal dat probleem zeker oplossen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:14

Kwetal schreef:
Denk aan een badpak - een katoenen badpak of bikini is vreselijk dragen in het zwembad. De ultra dunne Hoge Snelheids-pakjes van schaatsers isoleren beter dan een wollen (die de snelheid afremt) Dus ik heb geen namen van stoffen, maar weet wel dat het zo werkt. Dus ik neem aan dat bepaalde kunstbontjes op je paard net zo goed (of wellicht beter) werken als een echt lammetje...

Die vergelijking gaat niet helemaal op, maar dat terzijde :)
Het punt komt wel over.

Mijn ervaring heeft mij geleerd dat als je goede spullen wilt hebben, de natuurlijke producten voor mij het beste werken.

Atent, heb je al eens en stukje tape erop geplakt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:14

xyzutu2 schreef:
Interesting... Als je die gedachte doortrekt, ben je dan ook tegen wol, katoen en linnen op de paardenvacht als er synthetische alternatieven bestaan?

Een katoenen badpak is inderdaad niet ideaal, maar katoen heeft ook nooit over goede elastische eigenschappen beschikt en dat is wel een voorwaarde voor een goed badpak of schaatspak. Katoen en vilt zijn wel al honderden jaren in gebruik als zadeldekjes (hoeft niet elastisch te zijn en de dikte van de stof maakt ze vormvast ook als ze nat zijn), zijn die stoffen door de synthetische opvolgers in verhouding dan minder goed?

Van mij mag het antwoord trouwens beide kanten uitgaan, ik heb er niet genoeg verstand van om ze allemaal te kunnen vergelijken en er een conclusie aan te verbinden, maar je ziet ze vaak naast elkaar staan, of je krijgt geen keus. 'Vroeger' was kunstwol iets wat je probeerde te vermijden. Dat zou tegenwoordig best anders kunnen zijn - maar dan blijft het lastige aan synthetische materialen dat je niet weet welke eigenschappen de kunstwol heeft die jij krijgt. Terwijl dat bij natuurlijke vilt/wol/katoen (met een beschrijving van het bewerkingsproces) vaak vrij rechttoe rechtaan is.

Heb ik ergens gezegd dat ik tegen natuurlijke materialen ben??? Ik dacht (wellicht ten onrechte) dat kunststof afgeserveerd werd als broeierig en van slechte kwaliteit, terwijl sommige kunststoffen een goede vervanger zijn van de natuurlijke. Ik sterf van de jeuk met een wollen trui - synthetisch niet, maar dat kan dan weer andere negatieve eigenschappen hebben. Vilt is een prima materiaal - ietwat lastig schoonmaken (voor de soppers onder ons) en als inlagen lastiger, omdat niet altijd de randjes mooi afgerond zijn en dat kan irriteren. Bovendien is er in vilt ook kwaliteitsverschil. Een echt schaap, mits van goede kwaliteit, is prima. En uiteraard zijn er altijd mensen die liever synthetische producten hebben, omdat die diervriendelijker zijn. Het is dan toch fantastisch dat daar ook kwalitatief goede materialen in zijn? Niks is sterker dan de draad van een zijderups of spin, maar om daar nou alle kabels, touwtjes en schoenveters van te maken?? Dat is niet realistisch (krijgen we dat weer: mega spinnenstallen of intensieve zijderups melkerijen :+ ) Dus kort samengevat: Synthetisch en natuurlijk hebben beide goede en slechte eigenschappen, het is alleen zaak om te ontdekken wat in jouw situatie de juiste keuze is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:24

Ik ben er ook achter gekomen dat synthetisch niet altijd slecht is..Zo heb ik bijvoorbeeld een grandeur pad met syntetisch bont aan de onderkant en die is erg fijn..Ze zweten er niet erg onder en het is zo weer droog en makkelijk uit te borstelen..Het voelt eigenlijk net als schapenvacht,dat vind ik zelf ook erg fijn in vergelijking tot het schapenwol wat veel sneller slijt..

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:12

hoi hoi ik kom even om hoekje kijken ..tijdje meegelezen en een boomloos zadel gekocht een arizona .Ik heb aantal jaren met veelzeidigheids zadel gereden en nu wilden we graag een boomloze .heb er nu 2 x op gezeten 1ste x ging redelijk maar de 2de x waren mijn benen zo onrustig dat ik voor mijn gevoel mijn paard stoorde ..Hebbn jullie dit ook gehad in begin als je overstapt van boom naar boomloos ?alvast bedankt voor evt reacties