[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:41

Stond mijn naam niet eens op die lieve bokker?

Hihi ik bedoelde de naam van de bokker :P

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:29

raya00 schreef:
Oh, maar kijk, dan heb je ook een prachtig zadel! Ik vind de Barrydale supermooi!
Heb 'm geprobeerd als testzadel, maar de wrongen hingen nogal in het luchtledige voor mijn korte(re) benen, het zat daardoor voor geen meter en door de superlange zweetbladen was ik heel mijn pony kwijt, ik kon totaal geen been meer aanleggen.
Ging nergens over, en is inderdaad compleet het andere uiterste als een zadel als een ghost, of een arizona met gewone beugelriemen denk ik :)

Ja dat heb ik dus ook, ik moet echt bijna schoppen om met mijn voet mijn pony überhaupt te voelen :P
Maar hij is wel zalig met lange buitenritten!

Ik heb trouwens veel last van mijn heupen met rijden, zijn er toevallig nog meer mensen die dat herkennen (bij de barrydale)? Ik vroeg me laatst af of het niet aan het zadel kan liggen.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:08

Ja dat ligt aan het zadel. Ik heb gevoelige heupen en moet halverwege altijd even een stukje lopen. Met lange stukken stappen wordt het ook erger.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 16:25

Ik had hier tijdje geleden foto's gepost van mijn cheyenne op mijn verzorgpony.
Inmiddels toch L pommel er maar in gedaan. Als ik ze zonder zadel pas, sluit de m mooi aan maar met zadel en vooral pad en inlages drukt de m pommel toch wel erg, dus nu L ingezet.
En zadel ook wat naar achteren gelegd, had hem eerste keer erg ver naar voren. En is voor ons een uitkomst! Met gewone singel blijft alles gewoon op zijn plek, schuift niet naar voren en geen wondjes meer bij de ellebogen.
Het zadel ligt als een huis, plan was eigenlijk om hem vanochtend in te spannen, maar met die regen toch maar gereden. Zelfs als stijve hark met spijkerbroek kwam ik er goed op en kon ik ook lekker rijden.
Zadel gekocht vanwege niet passende boomzadels en daarmee rugproblemen. Zijn rug was na rijden gewoon minder gevoelig als ervoor! Dus ben erg blij mee.

Enige twijfelpunt is nu inlages nog, test met halstertouw gaat erg soepel. Ik denk dat ik voorlopig zo laat en als het bevalt nog pad met dikkere inlages erbij koop.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:34

Hier even een dip. Ik heb vandaag met 3 inlages gereden in de hoop voldoende dakvorming te creëren om zelf goed te kunnen zitten. Eerst de standaard PU, vervolgens de Heavy Duty en op top een smallere moosgummi. Het zadel ligt prima, ongeacht de hoeveelheid inlages, maar ik zit nog steeds heel breed. In stap nog vrij aardig maar in draf zit het echt lastig. Mijn knieën beginnen naar buiten te draaien (in stap met name voelbaar) en ik kom steevast met zere liezen/heupen van mijn paard.

Mijn paard is wel in spieren gegroeid sinds we met boomloos rijden maar dat betekent ook dat haar rug voller is geworden en dus nog breder is gaan zitten.

Ik kijk wel eens voor boomzadels om zelf weer fatsoenlijk te kunnen zitten maar als ik dan naar de beweging in haar rug kijk, rust/werken, dat is echt heel veel. Ik kan me niet voorstellen dat een boom dat op kan vangen.

Ik heb ook wel gekeken naar de Hidalgo's maar aan de andere kant ben ik het zadeldilemma met al die kosten ook wel eens beu. Mijn karige ww stopt volgende maand dus om weer een ander zadel aan te schaffen.... zonder de garantie dat het echt het juiste zadel is....

Even balen...

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:50

Akke_sSpring --> Balen zeg... Ik zelf heb heel veel baat bij de Startrekk zadels! Heerlijke zadels die stevigheid bieden en niet zo breed zitten. Heb 3 verschillende paarden onder mijn Startrekk (haflinger, KWPN en Paso kruizing) en alle 3 lopen er perfect onder.. Snap wel je dilemma.. Een nieuw zadel is erg duur.. Is ruilen voor jou geen optie?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:17

hinkewal schreef:
Akke_sSpring --> Balen zeg... Ik zelf heb heel veel baat bij de Startrekk zadels! Heerlijke zadels die stevigheid bieden en niet zo breed zitten. Heb 3 verschillende paarden onder mijn Startrekk (haflinger, KWPN en Paso kruizing) en alle 3 lopen er perfect onder.. Snap wel je dilemma.. Een nieuw zadel is erg duur.. Is ruilen voor jou geen optie?

Ik heb anderhalf jaar geleden bij consult zoveel met een Startrekk gereden. Dit was een Spaans model en meer voor het idee van de zadelpasser. Dit vond mijn paard inderdaad redelijk, ik kan me alleen niet herinneren of ze die ook in dressuur had en of we het daar over gehad hadden. De zadelpasser kwam tot de conclusie dat mijn paard de boomzadels niet op prijs stelde.

Zou een tweedehands Startrekk een optie zijn, dat vind ik wel het voordeel van boomloos, het maakt niet uit of het al een wat ouder zadel is. Als het past, past het. Ik las dat je deze zadels ook vrij makkelijk zelf aan kunt passen. Ook wel fijn.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:12

Ik ben ook enorm tevreden met mijn startrekk. De smalle zit is erg comfortabel. Mijn haflinger loopt ook duidelijk beter onder boomloos en ik vond het toch wel spannend om te veranderen omdat ze met de barefoot zo fijn liep. Maar onder de startrekk loopt ze net zo goed, al dan niet beter omdat het veel stabieler ligt. We kunnen nu zelfs fijn aan de galop werken en het gaat zo goed! Ja, ik ben blij! :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 23:03

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:04

Roelke_ schreef:
Ik ben ook enorm tevreden met mijn startrekk. De smalle zit is erg comfortabel. Mijn haflinger loopt ook duidelijk beter onder boomloos en ik vond het toch wel spannend om te veranderen omdat ze met de barefoot zo fijn liep. Maar onder de startrekk loopt ze net zo goed, al dan niet beter omdat het veel stabieler ligt. We kunnen nu zelfs fijn aan de galop werken en het gaat zo goed! Ja, ik ben blij! :)

Exact hetzelfde hier! Ook ontzettend blij met mijn Startrekks :) Welk model heb je? :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 07:32

Akke, Precies wat jij beschrijft had ik ook met de London. Ben echt super blij met mn hidalgo, zit echt veel beter :) Is inderdaad wel een flinke investering, maar gaat hopelijk wel jaren mee! Ik was het zadels passen ook wel n beetje zat. Van 3 mensen pasconsult gehad met alle kosten van dien, pff

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:36

hinkewal schreef:
Exact hetzelfde hier! Ook ontzettend blij met mijn Startrekks :) Welk model heb je? :)

Ik heb de espaniola nathalie penquitt pro! En jij?

Ik pb je zo nog even over de singel :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:32

Roelke_ schreef:
hinkewal schreef:

Ik heb de espaniola nathalie penquitt pro! En jij?

Ik pb je zo nog even over de singel :)

Heb de comfort shorty en de delphin (en de espaniola en dresuur, maar die worden minder gebruikt)! Heb een beetje teveel dus net mijn dressuur en espaniola maar te koop gezet ;)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:23

Akke_sSpring schreef:
Hier even een dip. Ik heb vandaag met 3 inlages gereden in de hoop voldoende dakvorming te creëren om zelf goed te kunnen zitten. Eerst de standaard PU, vervolgens de Heavy Duty en op top een smallere moosgummi. Het zadel ligt prima, ongeacht de hoeveelheid inlages, maar ik zit nog steeds heel breed. In stap nog vrij aardig maar in draf zit het echt lastig. Mijn knieën beginnen naar buiten te draaien (in stap met name voelbaar) en ik kom steevast met zere liezen/heupen van mijn paard.

Mijn paard is wel in spieren gegroeid sinds we met boomloos rijden maar dat betekent ook dat haar rug voller is geworden en dus nog breder is gaan zitten.

Ik kijk wel eens voor boomzadels om zelf weer fatsoenlijk te kunnen zitten maar als ik dan naar de beweging in haar rug kijk, rust/werken, dat is echt heel veel. Ik kan me niet voorstellen dat een boom dat op kan vangen.

Ik heb ook wel gekeken naar de Hidalgo's maar aan de andere kant ben ik het zadeldilemma met al die kosten ook wel eens beu. Mijn karige ww stopt volgende maand dus om weer een ander zadel aan te schaffen.... zonder de garantie dat het echt het juiste zadel is....

Even balen...

Misschien toch iets minder inlages proberen?

Dit zadel ziet er overigens ook wel redelijk comfy uit: http://www.permicavallo.nl/flexee-dressage.php ;)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:27

Kitty dat zadel is idd erg comfy :) Ik heb deze sinds kort (alleen dan wel de kunststof versie ipv de leren versie).
Akke_sSpring ik heb geen idee in welke regio je zit, ander mag je het zadel best eens proberen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:55

Hallo hallo... Ik kom even binnenvallen.

Ik heb een pony van 23 waar ik alleen bosritten mee doe. Mijn vraag aan jullie, is boomloos fijner om langere ritten mee te maken? Ik heb nu een wintec 500 vz.. Wil dus misschien de overstap maken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:02

Van de HD-inlages ga ik juist heel breed zitten. Ik zou dus eerder gaan voor Pu met daarom smaller moosegummy.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:33

Batlow schreef:

Ik heb een pony van 23 waar ik alleen bosritten mee doe. Mijn vraag aan jullie, is boomloos fijner om langere ritten mee te maken? Ik heb nu een wintec 500 vz.. Wil dus misschien de overstap maken

Mijn advies is om altijd een zadel te testen voor je het koopt. Is dat niet mogelijk dan zou ik iig je wintec bewaren tot je zeker bent dat je bij boomloos blijft.

Qua zit en gevoel is boomloos namelijk erg wennen. Na die eerste periode willen veel mensen niet meer terug naar hun oude zadel, maar er zijn natuurlijk ook mensen waarvoor het niet werkt.
Vandaar dat je eerst goed moet testen :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:37

Batlow schreef:

Hallo! Je kunt hier heel veel info vinden over heel veel verschillende soorten en merken boomloos.
Ik heb zelf ooit voor mijn oudere paard ook een boomloos aangeschaft, omdat we alleen recreatief reden en ik het geschuif en steeds niet meer passen van boomzadels helemaal zat was. Het paard inmiddels ingeslapen, maar het zadel heb ik nog steeds, voor mijn nieuwe paard was het snel en goed aan te passen.
Ik denk dat boomloos zowel voor jou,als voor je paard een stuk comfortabeler is dan een wintec. ( niets te na over een goed passende wintec, heb ik ook ooit veel plezier mee gehad!)
Boomloos is iets, waar je je wel even in moet verdiepen. En je moet goed naar je paard kijken. Dan kan je een ideale samenstelling maken van pad ( onderdeel van het zadel in veel gevallen en dus niet zomaar een geinig dekje) en zadel.
En googlen maar! Succes! En stel je vragen hier.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:39

Leuke paarden heb je, Batlow! Even gespiekt in je profiel!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:42

Akke ik ben vanwege heup/rugklachten ook weer over gegaan op een boomzadel.

Mag ik vragen wat het voordeel is van een startrekk dressuurzadel tegenover een boomzadel? Zit er dan wol in de kussens? Heb het altijd een interessant zadel gevonden, maar vraag me af in hoeverre het nog flexibel mee beweegt. En de kussens zitten vast, dus dan moet die breedte van het tussenkanaal ook net bij je paard passen toch?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:44

waar woon je batlow?
Eventueel heb ik drie verschillende zadels die je mag testen. (nog wel :D )

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:57

Jetta schreef:
Leuke paarden heb je, Batlow! Even gespiekt in je profiel!

Dankje jetta!! De donkere schimmel is nu ruim 3 jaar. Die wordt volgende maand ingereden met een zadel van een instructrice. Mocht barefoot nou zo bevallen, schaf ik voor hem er ook een aan :o Ik heb inderdaad gelezen dat je eerst een zadel kan testen inderdaad voor een bepaalde tijd. Dat lijkt me wel wat, maar nu is het qua pasvorm natuurlijk wel heel anders dan een boomzadel. Waar kan ik meer vinden over het passen van een bareboot?
Laatst bijgewerkt door Batlow op 25-08-14 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:57

minikatje schreef:
waar woon je batlow?
Eventueel heb ik drie verschillende zadels die je mag testen. (nog wel :D )

Ik woon in breda :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:07

Phillipa: De startrekk dressuur heb ik wel eens gezien en ik kan me herinneren dat deze geen breed kussenkanaal heeft. Dit was wel een ouder model dus zou kunnen dat de nieuwere wat breder zijn. Het systeem dat ze bij de andere modellen toepassen vind ik veel fijner. Mijn spaanse startrekk heeft kussens met klitteband die je kunt verstellen. Ook de pommel is verstelbaar. Ik gebruik het zadel met een pad met vrij dunne inlages.

Qua flexibelheid ken ik het zadel verder niet.. Volgens mij zit er inderdaad wol in de kussens.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 25-08-14 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt